Onko 270e elatustuki riittävä 15v nuoresta pk?
On harrastemenoja ja terveysmenoja. Lapsi isällä joka toinen viikonloppu. Miehen tulot 3500e kk.
Kommentit (78)
Kyllä on täysin riittävä. Ehkä vähän liikaakin. Mutta lisääkö pitäisi saada?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jonka kanssa lapsi asuu, tulee pitää huolta siitä että vanhempien erotessa lapsen toisen huoltajan maksama elatusapu on edes kohtuullinen. Että lapsen elintaso ei tipu huomattavasti.
Tässä keskustelussa tippuu koko ajan pois asumiskulut, jotka tulevat lähivanhemman kontolle.
Jos vanhemmilla on varallisuutta niin lapsen tarpeita ei mitata minimillä niin kuin täällä on mainittu. Isän maksama elatusapu ja lapsilisät ovat se toimeentulotukiminimi.
Elatusavut ovat yleensä niin minimaalisia että kyllä ne menevät lapsen menoihin kaikki. Isät eivät tainneet olla kovinkaan paljon perheensä elämässä mukana jos/kun eivät tätä tiedä.....Ja osa naisista niin pihalla, että eivät ymmärrä, että mieskin voi haluta olla ja eläää vastaisuudessa laps(i)en lähivanhempana.
Näinpä. Mulle ei olisi tullut kuuloonkaan että minusta olisi tullut tyttöjeni etävanhempi. Ei pelkästään kustannusten takia vaan ihan kaiken asioitten takia. Minä olen ollut se joka selvittelee harrastusaikataulut, sopii harrastusten aikataulut etteivät mene päällekkäin, maksaa harrastukset, hoitaa vaateostokset, lääkkeet, lääkärissäkäynnit jne. Suurin syy varmaan se että menot arkisin sopivat paremmin minulle minun työn takia.
Tällä tavoin järkevät vanhemmat hoitavat asiat, lapsen etu edellä.
Me on jo sovittu, että jos joskus erottaisiin, lapset olisivat viikko-viikko ja lasten menoihin perustettaisiin oma tili, josta maksetaan harrastukset, vaatteet ym, tänne kumpikin maksaisi tulojen mukaisessa suhteessa sen mukaan, mikä todellinen kulu on. Ollaan molemmat järkeviä rahankäyttäjiä. Asumis- ja ruokakuluistaan kumpikin vastaisi itse ja lapsilisät talletettaisiin rahastoihin.
Itse saan kahdesta lapsesta elatustukea 350 eur, koska isä on mulkku. Näkee lapset noin kaksi kertaa vuodessa.
siihen nähden tuo saamasi summa on ihan luksusta ja pitäisi lapsilisän lisäksi riittää hyvin. Itse maksan, kuskaan harrastuksiin, ostan pyörät, kännykät ym. kalliitkin tavarat, mutta eipähän tarvitse kuunnella kenenkään rutinoita.
Kyllä ne lapsetkin ovat sen jo tajunneet, että äiti hoitaa
Vierailija kirjoitti:
Itse saan kahdesta lapsesta elatustukea 350 eur, koska isä on mulkku. Näkee lapset noin kaksi kertaa vuodessa.
siihen nähden tuo saamasi summa on ihan luksusta ja pitäisi lapsilisän lisäksi riittää hyvin. Itse maksan, kuskaan harrastuksiin, ostan pyörät, kännykät ym. kalliitkin tavarat, mutta eipähän tarvitse kuunnella kenenkään rutinoita.
mut mulkun kanssa on pitänyt lapsi tehdä ja vielä kaksi?
äläkä viitsi väittää että vasta eron jälkeen muuttu mulkuksi..
ööö... penaalissa on näköjään todellakin erilaisia kyniä..
Vierailija kirjoitti:
No Kela maksaa korkeintaan tietyn summan tuota tukea ja perii myös sen isältä, jos hänet on jotain määrätty maksamaan. Joskus isä ei pysty maksamaan juuri mitään, ja silloin tuo tuki alkaa olla luksusta..
Ihan riittävä, jos myös sinulla on varaa maksaa osuutesi lapsen elatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos sopimuksessa olevat olosuhteet ja asiat ovat oleellisesti muuttuneet, sopimus voidaan ja kannattaa laatia uusiksi. Etävanhemman elatusvelvollisuus koskee lasta, ei ex-puolisoa.
Mutta sen lähivammaisen ei tarvitse suostua osallistumaan lastenvalvojalle lähtemiseen. Silloin ainut vaihtoehto on että etä haastaa lähin oikeuteen ja siitä niitä kuluja vasta tuleekin. Niin ja jos etä jättäytyy pois lastenvalvojalta, sanelee lähi käytännössä rahantarpeen ja lasku tulee perästä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on täysin riittävä. Ehkä vähän liikaakin. Mutta lisääkö pitäisi saada?
todennäköisesti lisää sitten asumistuki plus työttömyyskorvaus ni ei tartte töihin mennä näin ainaki mun ex tekee eikä töitä ole löytyny 12 vuoteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippunee mm noista harrastuksien ja lääkekulujen määrästä. Jos pelaa vaikka lätkää kilpatasolla 500€/kk ei taida riittää edes harrastusmaksuihin, muusta puhumattakaan. Eli mitkä on nuoren kulut? Sitten on helpompi vastata tuohon kysymykseen elatustuesta.
Siinä vaiheessa olisi yksinkertaisempaa jakaa suoraan niitä harrastuskuluja eikä kierrättää niitä elatusmaksujen kautta. Aika pöljä etävanhempi on jos ei suo lapsellensa harrastuksia. Minä ainakin pyytäisin laskun itselle ja maksaisin sen.
Laskut tulevat yhden vanhemman, sen lähivanhemman nimellä.
Meillä etävanhempi lupasi maksaa joka toisen harrastusmaksun, joka toisen päivähoitomaksun, joka toisen iltapäiväkerhomaksun jne. Ei kuitenkaan maksanut ainuttakaan, mun nimenihän niissä oli. Toimitin hänelle myös maksumuistukset ja ihan itse jouduin ulosottoon sekä maksoin ne korkojen kanssa.
En suosittele tätä mallia elatukseen kulujen hoitamisessa kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippunee mm noista harrastuksien ja lääkekulujen määrästä. Jos pelaa vaikka lätkää kilpatasolla 500€/kk ei taida riittää edes harrastusmaksuihin, muusta puhumattakaan. Eli mitkä on nuoren kulut? Sitten on helpompi vastata tuohon kysymykseen elatustuesta.
Siinä vaiheessa olisi yksinkertaisempaa jakaa suoraan niitä harrastuskuluja eikä kierrättää niitä elatusmaksujen kautta. Aika pöljä etävanhempi on jos ei suo lapsellensa harrastuksia. Minä ainakin pyytäisin laskun itselle ja maksaisin sen.
Laskut tulevat yhden vanhemman, sen lähivanhemman nimellä.
Meillä etävanhempi lupasi maksaa joka toisen harrastusmaksun, joka toisen päivähoitomaksun, joka toisen iltapäiväkerhomaksun jne. Ei kuitenkaan maksanut ainuttakaan, mun nimenihän niissä oli. Toimitin hänelle myös maksumuistukset ja ihan itse jouduin ulosottoon sekä maksoin ne korkojen kanssa.En suosittele tätä mallia elatukseen kulujen hoitamisessa kenellekään.
Kaikki ei ole kuin sinun ex. Meillä ainakin toiminut oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon vielä lapsilisät. Kohtuuton sopimus. Puolet liikaa. Etävanhemman ei kuulu maksaa lapsen kuluja yksin, ne kuuluu jakaa. Nuoren elättäminen maksaa muka 270+270+lapsilisät?
Voi maksaa tuon, jos on niitä harrastus- ja terveysmenoja. Mutta kuten täällä on sanottu, kannattaa tehdä laskelmat lastenvalvojalla eikä käyttää omaa aikaa asian turhaan vatvomiseen. Ei sille kuitenkaan mitään voi, vaikka lapsen toinen vanhempi vääristelisi menojaan - niiden laskelmien mukaan se kuitenkin tehdään, eikä sille sitten mitään voi. Tuskin elatusapu silti kovin paljon isompi olisi ilman vääristeltyjä menojakaan, joten ihan turha käyttää aikaa tuollaisen miettimiseen.
Aika usein isä olettaa että äiti ottaa lähivanhemmuden ilman muuta, hänellä on muita juttuja kuten se uusi naisensa. Entä jos äiti ei halua lapsia! Mitä sitten tapahtuu? Jos isä ei halua lapsia luokseen niin oletetaan että äiti ilma muuta haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika usein isä olettaa että äiti ottaa lähivanhemmuden ilman muuta, hänellä on muita juttuja kuten se uusi naisensa. Entä jos äiti ei halua lapsia! Mitä sitten tapahtuu? Jos isä ei halua lapsia luokseen niin oletetaan että äiti ilma muuta haluaa.
Aika wt ongelma jos vanhemmat tappelee siitä että kumpi JOUTUU olemaan lapsiensa kanssa..
Itse saan tuon saman kahdesta. Ja siitä maksan sitten ihan kaiken (sitten on tietty lapsilisät yh-korotuksella ja oma osuuteni)
Itselläni on ex-miestäni paremmat ihan keskivertohyvät tulot, joten tietysti maksan lasteni kuluja suhteessa enemmän. Mieleenkään ole tullut tehdä tuosta jotain ongelmaa, ja hyvin on pärjätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 270 euroa on liian vähän noilla tuloilla. Sen maksunhan pitäisi olla 12% tuloista.
Ei pidä mitenkään paikkaansa tuo. Ja vaikka pitäisikin, 3500euron bruttotuloilla, 270 euroa on melkein tuon 12% nettotuloista.
Se 12% lasketaan bruttotuloista. Joka tapauksessa täällä asiasta huutelevat eivät varmaan ole kasvattaneet lapsia jos luulevat, että 270 euroa kuussa riittää. Varsinkin kun tuossa tapauksessa isä ei edes juurikaan tapaa lastaan niin voisi edes enemmän maksaa kuluja, koska äiti tekee muuten aivan kaiken. Mutta eihän tätäkään näytä moni tajuavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika wt ongelma jos vanhemmat tappelee siitä että kumpi JOUTUU olemaan lapsiensa kanssa..
Niinpä! Äidin oletetaan ottavan lapset luokseen. Äiti kantaa päävastuun ja isät valittaa elatusmaksuista. Miksi ei kokeilla toisinpäin? Mitä siitä tulis?
Hyvä elatusapu. Itse sain 167€ eikä isä pitänyt lasta luonaan ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Äidin oletetaan ottavan lapset luokseen. Äiti kantaa päävastuun ja isät valittaa elatusmaksuista. Miksi ei kokeilla toisinpäin? Mitä siitä tulis?
Täällä ei ilmeisesti ole isiä keskustelemassa?
Vierailija kirjoitti:
Aika usein myös äiti omii ne lapset automaattisesti itselleen ja isä joutuu sitten oikeuden kautta hakemaan sitä huoltajuutta ja asumista itselleen.
Itse olen oheishuoltajan ex-mieheni lapselle, jota kumpikaan vanhemmista ei halunnut.
Lapsia annettaan jopa huostaan esim uuden onnen tieltä.
Miehille suotakoon lähivanhemmuus jos joku heistä niin haluaa. Kysymys ei ole pihallaolosta vaan faktoista.