Hälyttävä tilasto: neuropsykiatrisesti oireilevien lasten määrä on moninkertaistunut nyt avunsaantia yritetään nopeuttaa rahalla
Mikä syy siihen on kun nepsy-lasten määrä on moninkertaistunut viime vuosien aikana? Onko syynä lisääntynyt älylaitteiden käyttö vai mikä?
Jutun mukaan määrä on lähtenyt jyrkkään nousuun vuodesta 2018 lähtien. Mitä silloin tapahtui?
Kommentit (83)
Sellaisia tapauksia diagnosoidaan, joita ennen ei pidetty mitenkään poikkeavana. Olen itse ollut hyvin samanlainen lapsena kuin tyttäreni. Omissa maailmoissaan viihtyvä haaveilija, kaverisuhteet ei oikein suju, hidas liikkeissään, liikunnallisesti kömpelö, mutta koulu sujuu hyvin ja saa hyviä numeroita. Tyttärellä on adhd- ja autisminkirjodiagnoosit, minulla ei ole, vaikka syytä olisi yhtä lailla. Ei kuitenkaan lääkitystä eikä tuen tarvetta. Eikä kukaan aikuinen koskaan ottanut asiaa puheeksi. Adhd oli vain joillain pojilla, autismia ei kellään, joka kykeni tavalliseen kouluun.
Nyt aikuisena toki olen järjestänyt elämäni itselleni sopivaksi ja toivon mukaan lapsellani on mahdollisuus samaan. Peruskouluvuodet olivat aika rankkoja. Menin painotettuun lukioon, jossa oli ihan ok olla erilainen ja siitä se elämä sitten lähti sujumaan.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt, omatkin lapset saanut nyt adhd ja add diagnoosit vaikka koko lapsuuden aikana ei tullut mieleenkään et vois olla noita, nyt isompana todettu kaikilla, myös kaikki kaverit on adhd ja luokalta kaikki pojat ainakin tehostetulla tuella.
Koulu on nykyisin tosi levoton. Toki kun luokalla on vaikka parikin rauhatonta lasta enemmän kuin ennen, se villitsee koko luokan. Ja miten koulu on tähän vastannut: avoimet oppimisympäristöt, itseohjautuva oppiminen (lapsilla jotka ei osaa ja nuorilla joita ei kiinnosta), digihöyryäminen jossa esim. esitelmän ulkonäkö on tärkeämpää kuin sisältö, ei lukkoon lyötyjä lukujärjestyksiä, hassunhauskoja muutoksia koko ajan. Ongelmiahan tässä on kerjätty jo vuosien ajan.
Omista lapsistani (nyt nuoria aikuisia) toisella on Asperger ja koulussa meni hyvin ns. perinteisillä tunneilla. Sitten kun oli oman oppimisen suunnittelua ja ties mitä tuubaa, pakka hajosi. Aika moni "lievä nepsy" pärjäisi ihan ok, jos koulu olisi kuten ennen. On niitä nepsyjä ennenkin ollut, mutta koska koulu oli melko rauhallinen ja ennakoitava, pärjäsivät ilman diagnooseja ja tukitoimia. Ja nyt sitten kovaan ääneen haukutaan lapsia ja vanhempia, jotka eivät kouluun voi vaikuttaa. Toinen lapseni on ihan tavis ja pärjäsi hyvin koulussa, mutta kyllä hänestäkin selvästi levottomampi tuli koulun alettua.
Jätti sitten perustelematta... vaarallista puolustaa rokotuksia.