La promesa-salaisuuksien kartano
Yle teemalta alkanut tv-sarja vaikuttaa tosi hyvältä.
Katso lähetysajat : La Promesa - Salaisuuksien Kartano - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (28338)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on Espanjassa katsojamäärät laskeneet alle miljoonaan, joka päivä putoaa 50 000 katsojaa.
Hyvään aikaan olivat pokkaamassa Emmyä. Ei puhettakaan vaikkapa kolmannen kauden jälkeen. 🥱
Missä vaiheessa sarjan tapahtumia saivat sen Emmyn?
Emmy luovutettiin vissiin viime marraskuussa eli siinä kohtaa Espanjan aikataulussa oli pidetty Janan ja Manuelin häät, kolmas kausi oli saatu ilmeisesti päätökseen. Eli juttu oli vielä jotenkin kasassa.
Januelin häät olivat tämän vuoden tammikuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmy luovutettiin vissiin viime marraskuussa eli siinä kohtaa Espanjan aikataulussa oli pidetty Janan ja Manuelin häät, kolmas kausi oli saatu ilmeisesti päätökseen. Eli juttu oli vielä jotenkin kasassa.
Neljäs kausi alkoi joskus joulun tienoilla ja häät oli aika pian neljännen kauden alettua.
Eli siis kolmas kausi jo sisältyi Emmyyn? Ja oliko niin, että Emmyyn aikoihin Jana oli jo muuttanut yläkertaan?
Näin uskoisin, ainakin mitä olen näitä espanjalaisia ryhmiä seurannut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on Espanjassa katsojamäärät laskeneet alle miljoonaan, joka päivä putoaa 50 000 katsojaa.
Hyvään aikaan olivat pokkaamassa Emmyä. Ei puhettakaan vaikkapa kolmannen kauden jälkeen. 🥱
Januelin häät olivat tämän vuoden tammikuun alussa.
Eli häät haluttiin maaliin ja sitten Jana ulos sarjasta. Jotenkin aika outoa. Käsikirjoittajat halusivat edetä helpoimman kautta uusiin kierteisiin. Suuresta onnesta suuren suureen suruun. Miten se suomalainen laulu meneekään, käsittelit tunteitani kuin pakastin, siis näin kohtelivat käsikirjoittajat katsojia.
Vierailija kirjoitti:
Hieman modernimpi kappale Janalle+Manuelille.
Noin temperamenttinen biisi sopis paremmin Leonorille ja Maurolle. Jana ja Manuel passaa johonkin hitaaseen...
Ihania nää viestit, näkee että Jana on todella rakastettu hahmo ja tuntuu hyvältä kun osataan mennä täysillä sarjaan mukaan. Todistaisiko se sitä että Promesa ehkä kuitenkin voisi olla tosi hyvä, ainakin keskustelua herättää. Itse tykkään enkä harkitsekaan lopettamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljäs kausi alkoi joskus joulun tienoilla ja häät oli aika pian neljännen kauden alettua.
Manuelin ja Janan vihkivalat:
Manuel ha pronunciado las palabr
Mitä mä just luin..
Vierailija kirjoitti:
Ihania nää viestit, näkee että Jana on todella rakastettu hahmo ja tuntuu hyvältä kun osataan mennä täysillä sarjaan mukaan. Todistaisiko se sitä että Promesa ehkä kuitenkin voisi olla tosi hyvä, ainakin keskustelua herättää. Itse tykkään enkä harkitsekaan lopettamista.
Valitettavasti en pysty enää katsomaan Espanjan jaksoja, koska Jana on poissa. Minulle tulee niin surullinen mieli. Manuelkin on menettänyt kiinnostukseni. Curroa haluaisin seurata mutta en vaan kykene.
On tuo Curro niin herttainen ja suloinen, jokaisen äidin unelmavävy.
Sarjassa puhutaan Rifistä:
Ensimmäiset yhteenotot Rifin alueen berberien ja Espanjan välillä oli käyty jo vuosina 19091910 Melillan kaupungin ympäristössä. Melillan sodaksi kutsutut taistelut vaativat yhteensä 2 500 espanjalaisen sotilaan hengen. Vuoden 1911 toisen Marokon kriisin jälkeen solmittiin Fezin sopimus, joka teki Rifin alueesta Espanjan siirtomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti en pysty enää katsomaan Espanjan jaksoja, koska Jana on poissa. Minulle tulee niin surullinen mieli. Manuelkin on menettänyt kiinnostukseni. Curroa haluaisin seurata mutta en vaan kykene.
En minäkään pystyisi varmaankaan. Saa nähdä, pystynkö sitten syksyllä, kun sarja on Suomessa edennyt samaan vaiheeseen. Silloin Espanjassa on jo edetty kauas eteenpäin.
Just katsoin sattumalta elokuvaan Sumujen silta liittyvää kuvastoa. Siinä on surullisten rakkauselokuvien klassikko. Robert Taylor💛Vivien Leigh.
Sarjan kannalta ikävää että Jana ja Cruz poistuvat, eikä koko sarjan perusta eli Janan menneisyys selviä. Ana ja Eva tekivät oikein kun lähtivät sarjan vielä ollessa suosittu. Näyttelijät harvoin valitsevat ammattiaan varman työn vuoksi eivätkä halua tehdä yhtä roolia pitkään. Silloin on taottava kun rauta on kuumaa. Poislähtöjä voi tulla lisää kun kaikki jotka pystyvät, lähtevät katsojamäärien vähentyessä.
Sarjan käsikirjoittajat eivät välttämättä ole kovin älykkäitä, eivätkä empaattisia. Heidän kapasiteettinsa rajat asettavat rajat tämän sarjan tapahtumille.
Vierailija kirjoitti:
Sarjan kannalta ikävää että Jana ja Cruz poistuvat, eikä koko sarjan perusta eli Janan menneisyys selviä. Ana ja Eva tekivät oikein kun lähtivät sarjan vielä ollessa suosittu. Näyttelijät harvoin valitsevat ammattiaan varman työn vuoksi eivätkä halua tehdä yhtä roolia pitkään. Silloin on taottava kun rauta on kuumaa. Poislähtöjä voi tulla lisää kun kaikki jotka pystyvät, lähtevät katsojamäärien vähentyessä.
Janan menneisyys kyllä selviää, myös Cruzille ja Alonsolle. Ja vielä hänen elinaikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos Alonso tunnustaa Curron pojaksensa, niin luulis, että antais pojan säilyttää aateliarvona, sehän tulee kasvattiäidin puolelta, eikös se niin ollut, ei Alonsolta. Alonso on kiltti mies ja hänen ja Curron välit olivat hyvät.
Vaikka Alonso tunnusti Curron, kuningashuone määräsi hänet aviottomana karkoitettavaksi La Promesasta ja aatelisarvonsa menetetyksi. Jos Alonso ei niin tekisi, hän menettäisi itsekin aatelisarvonsa. Kun Alonso hyväksyi Curron toiveen toimia lakeijana, Alonso toimii kuninkaan määräystä vastaan ja ottaa riskin. Myös Leocadia on tätä ratkaisua paheksumassa.
Itse aloin katsomaan La Promesaa vuosi sitten Yle Areenasta ja olin ekan jakson jälkeen heti koukussa. Se on yksi niitä parhaimpia jaksoja, katson sen aina silloin tällöin uudelleen.
Samoihin aikoihin Yle Areenasta tuli myös toinen espanjalainen sarja Gran Hotel ja arvoin pitkään näiden kahden sarjan välillä, koska aikani ei riittänyt molempien seuraamiseen, olihan minulla näkemättä niin paljon jaksoja. Kun sain tietää, että Gran Hotellissa on samantapainen juoni kuin jenkkiversiossa Grand Hotel (kuvattu Miamissa), päädyin sitten Promesaan.
Viime aikaisten tapahtumien vuoksi mietityttää, että olisiko sittenkin pitänyt valita Gran Hotel? Etenkin kun se poistui aika pian Arenasta, eikä ole enää katsottavissa.
Kuitenkin nyt Suomen tahtiin seuratessa on mukaan mahtunut paljon onnellisia tapahtumia. Kuten Janan+Manuelin rantaloma, naamiaiset ja se virallinen tapahtuma, jossa Cruz ignoorattiin täysin. Mukavia hahmoja kuten Catalina, Mauro, Feliciano ja Pelicer. Ikävää vain, että murheita ja murhia on ollut liikaa.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä kuitenkaan, mitä hienoa on lähteä sarjasta kesken kaiken tai laittaa ainakaan pääosan esittäjää lähtemään. Olisihan varmaan ollut hyväksi Janan uralle tehdä koko sarja loppuun. Ei tuo näytelmäkään, jota hän nyt harjoittelee, mikään iso rooli taida olla. Jos toive lähdöstä oli oma, niin tavallaan lähtijä ei mieti, että laittaa näyttelijäkaverinsa hieman hankalaan tilanteeseen ja koko tiimin. Mutta ehkä Ana ei itse halunnut lähteä, se olisi loogista. Nuori nainen ja pääosa supersuositussa sarjassa. Elämä edessä. Lottovoiton kaltainen tilanne ilmeisesti hyvin kilpaillulla alalla.
Ovatko Suomen Emma-palkinnot matkintaa Emmy-pakinnoista, siis tuo nimi.
Olisit valinnut Gran Hotelin. Siinä oli noin 70 jaksoa ja juoni eteni sujuvasti. Julio ja Alicia oli ihana pari ja tarina päättyi onnellisesti. Rooleissa oli todella hyviä näyttelijöitä ja upea miljöö. Ehdin katsoa sen kahdesti.
'Mä tahtoisin Manun vain, mä tahtoisin Manun vain. Tahdon olla tyttö Manun siis. Kun saisin sen Manun vain, kun saisin sen Manun vain, muusta silloin veisaisinkin viis, muusta silloin veisaisinkin viis.'
Manuelin ja Janan vihkivalat:
Manuel ha pronunciado las palabras mágicas: Yo, Manuel, te quiero a ti, Jana como esposa. Me entrego a ti y prometo serte fiel en las alegrías y en las penas, en la salud y en la enfermedad, todos los días de mi vida. Jana le ha correspondido. Así se han convertido en marido y mujer!
Ja myöhemmin Manuel vielä toteaa: "Mi esposa Jana es la luz de mia vida desde el primer momento en que la conoci."
En osaa espanjaa, mutta suomeksi tuo on ilmeisesti suunnilleen, että vaimoni Jana on ollut elämäni valo tuntemisen ensi hetkestä alkaen. Miten suloista ja traagista.