Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

La promesa-salaisuuksien kartano

Vierailija
24.08.2023 |

Yle teemalta alkanut tv-sarja vaikuttaa tosi hyvältä.

Kommentit (31311)

Vierailija
18441/31311 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Espanjan jaksoissa on sentään Maria Fernandezilla säpinää komistuksen kanssa ja Salvador on menneen talven lumia.

Vierailija
18442/31311 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nää kirjoitukset Janan kuolemasta totta? Puukotetaan lasta odottaessa? Voiko olla mitään julmempaa? 

Olin kyllä suunnitelmissa lopettanut siihen, kun Margarita lähtee. Vaikkei Jana mun ykkössuosikki ole ollut, mutta tää menee jo yli. Onko sadistit näitä kirjoittanut, parin masokistin kera (:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18443/31311 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin espanjankielisten kommentointia Janan kuoleman jälkeen Youtubesta tekoälykääntäjän avulla. 

Esim. Veía la serie para disfrutar, no para sufrir. Que le den. = Katsoin sarjaa nauttiakseni, en kärsiäkseni. Antaa olla. 

Para mi se acabó La Promesa. = Minulle La Promesa on ohi. 

Nunca lo hubiese esperado. = En koskaan odottanut tämän tapahtuvan. 

Vierailija
18444/31311 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin espanjankielisten kommentointia Janan kuoleman jälkeen Youtubesta tekoälykääntäjän avulla. 

Esim. Veía la serie para disfrutar, no para sufrir. Que le den. = Katsoin sarjaa nauttiakseni, en kärsiäkseni. Antaa olla. 

Para mi se acabó La Promesa. = Minulle La Promesa on ohi. 

Nunca lo hubiese esperado. = En koskaan odottanut tämän tapahtuvan. 

😂😂😂

Vierailija
18445/31311 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nää kirjoitukset Janan kuolemasta totta? Puukotetaan lasta odottaessa? Voiko olla mitään julmempaa? 

Olin kyllä suunnitelmissa lopettanut siihen, kun Margarita lähtee. Vaikkei Jana mun ykkössuosikki ole ollut, mutta tää menee jo yli. Onko sadistit näitä kirjoittanut, parin masokistin kera (:

Aivan, järkyttävää on. Jokin juju on siinäkin, ettei lapsi saanut syntyä. Ja raskaus oli pitkällä, koska vatsa oli niin pyöreä. Vastenmielistä. 

Vierailija
18446/31311 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, järkyttävää on. Jokin juju on siinäkin, ettei lapsi saanut syntyä. Ja raskaus oli pitkällä, koska vatsa oli niin pyöreä. Vastenmielistä. 

Kuinka pitkällä raskaus vatsan koosta päätellen oli. Oliko 5 tai 6 kk.  

Vierailija
18447/31311 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5,5 kk.

Vierailija
18448/31311 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5,5 kk.

Mistä arvelet noin? Siis oletko lukenut jostakin?  

Kuinka aikainen keskonen voidaan nykyään pelastaa keisarileikkauksella? 

Vierailija
18449/31311 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on Cruz/Eva Martin kukikettu. Kaikki parhaat lähtevät, mutta olihan tuo odotettavissa. Näin käy monesti saippuassa, kun on järjetön määrä jaksoja ja kova työtahti. Salkkareistakin joillekin tullut burn out ja leimaantuminen. Promesaa tehdään tuplasti suurempia määriä. Kukaan sellaista rääkkiä ikuisesti jaksa. Ois varmaan ollut järkevintä pistää pillit pussiin kolmanteen kauteen tai vähintään tähän neljänteen. Menee yli jos jatkuu vielä viidennellekin.

Vierailija
18450/31311 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskosen selviytymismahdollisuuksista:

"Mutta kuinka pieniä vauvoja voimme pelastaa?

[x erikoislääkäri  Hilkka] Ijäs muistelee, että vielä 2000-luvun taitteessa ajateltiin, ettei alle 24-viikkoisilla vauvoilla ole mahdollisuuksia selvitä. Keskoshoidot ovat kuitenkin kehittyneet parissakymmenessä vuodessa huimasti.

Ijäksen mukaan Suomessa varhaisimmassa vaiheessa raskautta syntynyt vauva, joka on jäänyt henkiin, on syntynyt raskausviikolla 23.

Syntymäpainoa oli kuitenkin huomattavasti enemmän kuin yhdysvaltalaisella Saybie-vauvalla: yli 600 grammaa.

Kaikkia ennenaikaisesti syntyviä vauvoja, jotka ovat ohittaneet 22. raskausviikon ja osoittavat elonmerkkejä, pyritään hoitamaan."  - lähde muistaakseni Yle

Nyt siis voidaan pelastaa noin 6 kk ikäisiä keskosia. 

Vierailija
18451/31311 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkyikö vetovoima Janan ja Abelin kohtauksissa. En oikein muista. Sen muistan, kun Jana ja Abel istuivat luostarin pihassa autossa ja suutelivat, jäi mieleen Abelin lumoavan kauniit silmät. 

Ainakin Abel vaikutti rakastuneelta tai sitten osasi hyvin näytellä. Ihailin hänen aidon tuntuista itkua kun hän pyysi anteeksi kertoen olevansa naimisissa ja rakastuneensa Janaan. 

Suudelmat ovat paljastavia. Varmaan näyttelijöiden välillä jos tunteita on, niin ne välittyvät jossain määrin suudellessa, vaikka siihen ei tietenkään pyritä, mutta kun pitää eläytyvästi näytellä, niin tunteita jos on, niin tunteelliseksi se varmaan menee. 

Niin, ja siinä voi tunteet herätä...

Vierailija
18452/31311 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt on Cruz/Eva Martin kukikettu. Kaikki parhaat lähtevät, mutta olihan tuo odotettavissa. Näin käy monesti saippuassa, kun on järjetön määrä jaksoja ja kova työtahti. Salkkareistakin joillekin tullut burn out ja leimaantuminen. Promesaa tehdään tuplasti suurempia määriä. Kukaan sellaista rääkkiä ikuisesti jaksa. Ois varmaan ollut järkevintä pistää pillit pussiin kolmanteen kauteen tai vähintään tähän neljänteen. Menee yli jos jatkuu vielä viidennellekin.

Kun Cruz on poissa kartanosta, sen ilmapiiri muuttuu olennaisesti. De Lujaneista jäljellä Espanjan tahdissa  Alonso, Catalina, Manuel ja Currokin voidaan laskea heihin. Sitten muita ovat Martina ja Lorenzo.  Ja niitä uusia ilmeisesti joitakin. Ja  onko Ayala kuvioissa, ei varmaan. 

Jännä ajatella, ettei Cruzia ole juonimassa. Mutta Suomessa on lokakuulle. 

Vierailija
18453/31311 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän kauden vielä katson, 4. kausi saa jäädä. Liikaa venytetään kaikkea, ja turhanpäiväisiäkin tapahtumia liikaa, ei huvita enää. Liian yksitoikkoista jo.

Pahaa pelkään että joudut syömään sanasi. Kyllä Promesa vetää puoleensa vaikkei aina käy kuin haaveillaan. Jana ei tietenkään ole oikeasti kuollut, tällaistakin kuulee...

Vierailija
18454/31311 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahalta ja epikseltä se tuntuu, että Jana/Mariana, joka näki äitinsä kuoleman ja veljensä kaappauksen ja halusi selvittää syylliset, joutuu itse tapahtumien uhriksi.

Curro, joka oli vauva tapahtumien aikaan ja toinen kärsijä, jatkaa sitten siskonsa missiota ja vie toivottavasti asiat päätökseen.

Yritän tässä sulatella juonta ja löytää jotain uutta otetta katsoa eteenpäin.

Oikeassa Ramona oli, kun pelkäsi ja piti vaarallisena kartanon salaisuuksien paljastumista näille nuorille.

Minusta on helpotus kun se Doloresista jauhaminen loppuu.

Vierailija
18455/31311 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ei kai viidettä kautta tule. Neljäs kausi jatkunee tämän vuoden loppuun. Ihmetyttää, miten löytävät siihen asti sisältöä. 

Vierailija
18456/31311 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, sarja jatkuu ja joku puuttuu. Joudumme elämään tämän kuoleman kanssa vielä pitkään ja totuttelemaan muutokseen.

Mennään vaan reippaasti eteenpäin!

Vierailija
18457/31311 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän kauden vielä katson, 4. kausi saa jäädä. Liikaa venytetään kaikkea, ja turhanpäiväisiäkin tapahtumia liikaa, ei huvita enää. Liian yksitoikkoista jo.

Pahaa pelkään että joudut syömään sanasi. Kyllä Promesa vetää puoleensa vaikkei aina käy kuin haaveillaan. Jana ei tietenkään ole oikeasti kuollut, tällaistakin kuulee...

Minä olen lopettanut katsomisen Espanjassa ja poistuin RTVE Play+. Suomen jaksoja voin ehkä joskus katsella.

Vierailija
18458/31311 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas Cruzia näyttelevä nainen pitkä: 178 cm.

Vierailija
18459/31311 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tosi hyvä, että kun Janan kuolema tulee tvstä Suomessa, sarja on Espanjassa jo edennyt ties kuinka kauas ajallisesti. Manun suru on lieventynyt ja elämään on tullut uusia suunnitelmia jne.  

SIIS KUOLEEKO JANA?

Niin tapahtuu. Ilmeisesti Cruz syypäänä. Liian surullista. 

Siis kamalaa! Odotin,että Jana ja Manu elävät onnellisina loppuun asti. Miten tätä enää jaksaa. Kaunein asia päättyy noin,järkyttävää.😥

Vierailija
18460/31311 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Curro ehkä jatkaa sisarensa tutkimuksia. Pitää vaan uskoa ettei onnellisuutta ole tässä sarjassa kuin pieninä pilkahduksina kunnes taas syöksytään riitelyihin.