Poissaolo töistä kun ei ole kulkuneuvoa
Auton korjaus edessä, mikä kestää arviolta 5 päivää, työ on 3 vuorotyö ja työmatkaa 30km suuntaansa. Julkisilla ei pääse. Ei ole varaa ottaa sijaisauton eikä se kuulu vakuutukseen. Voiko pomo antaa kenkää jos sanon että en pääse viikkoon töihin? Kai se kulku pitäisi jotenkin järjestää ja tiedän ettei se ole työnantajan murhe, mutta..
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sulla on vaihtoehtoina joko pyytää palkatonta tuoksi ajaksi tai maksaa se sijaisauto. Kumpi tulee halvemmaksi, mitä luulet?
Kolmen päivän luvaton poissaolo katsotaan työstä irtisanoutumiseksi jo nykyisen lain mukaan ja työnantajasi päättää siis työsuhteesi.
Selitä asia esimiehellesi ja pyydä palkatonta vapaata - työnantajasi tosin ei ole velvoitettu sitä antamaan.
Toinen vaihtoehto on, että järjestät kulkuneuvon jotenkin. Kysy joltakin sukulaiselta tai tuttavalta lainaksi / vuokralle, vaikka.
Tai voihan pitää vaikka lomapäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaa pyörä joltain?
Jaa että 60 km päivässä työmatkaa pyörällä?
Mun isä kulki kesäisin aina tuon matkan töihin pyörällä. Toisaalta isä on just sitä sukupolvea joka kulki kouluun suksilla kesät talvet, ylämäkeä molempiin suuntiin ja sudet kantapäitä näykkien.
Mun mies on kesäisin ajanut 45km työmatkaa suuntaansa pyörällä. Nyt puhutaan kuitenkin vain viidestä päivästä niin ei pitäisi olla mahdotonta.
Ei pitäisi mutta on. Mun fysiikka ei vaan kestä. Tuki- ja liikuntaelinsairaus ja operaatioita tetehty.sä oot vissiin senverran nuori ettet vielä tajua mitä ikä tuo tullessaan.
Ymmärrän sua ap. Olin kerran itse ihan täsmälleen samassa tilanteessa. No melkein samassa, paitsi että mulla oli auto kolme viikkoa korjaamolla (hirvikolari).
Selvisin seuraavien avulla:
- työkaveri (tuli pariin vuoroon hakemaan minua täältä Jumalan selän takaa ja toi vielä kotiinkin)
- veljeni (sai töistä pari päivää palkatonta jotta pääsi kyytimään minua)
- vuokra-auto (löytyi hyvä tarjous pariksi päiväksi)
- Facebookin kimppakyytiryhmä (sattumoisin löytyi eräs henkilö, joka oli menossa työpaikkani lähelle ja ajoi asuinpaikkani ohi)
- taksit
Kauhea sumpliminen oli ja olin tapahtuneen jälkeen ihan persaukinen, mutta yhtäkään työvuoroa en missannut ja työpaikka säilyi.
Vierailija kirjoitti:
Ap olisi halunnut vain vahvistuksen sille, että saa olla pois töistä. Nyt hän suuttuu, kun ehdotamme muita ratkaisuja tilanteeseen.
Sehän on pomon ja mun välinen asia mikä ei ole teistä kiinni😁. Mä en suutu vaan olen ilmoittanut miksi ehdotus ei vaan toimi.
Minkä mä sille voin, että terveys ei salli 60km pyöräilyä 8h työn lisäksi?
Tai että julkisilla ei pääse? Se ei oo mikään selitys . Kun ei kulje niin ei kulje.
Tuo auto on juurikin Mun töitä varten hommattu.
Ei ole hotellia tai majoitusta missä olla. Siel ei ole ku mettää ympärillä. Etätöitä ei tehdä. Sillekään en mahda mitään. Joo, ihan selitystä tämä vaan on..
Sä varmaan meet vaikka pää kainalossa töihin. Jos sulla edes on. Täällähän sitä on hyvä väittää mitä vaan.
Off topic. Vakuutusyhtiö ei voi määrätä viemään autoa tiettyyn korjaamoon. Yrittävät sitä tosin mielellään (diilien vuoksi), mutta asiakas saa ihan vapaasti valita minne autonsa korjattavaksi vie. Ihan vaan jatkoa ajatellen, kun moni tässä kertoi vieneensä juuri sinne, minne on määrätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaa pyörä joltain?
Jaa että 60 km päivässä työmatkaa pyörällä?
Ei siinä mene kuin noin kolme tuntia ajaa 60 km. Se on vielä ihan normaali työmatkaan käytettävä aika varsinkin pk-seudulla.
Jaa että 30 km putkeen 20 km/h kilometrivauhdilla? Saa siinä vispata.
Riippuu ihan säästä ja tiestä. Kyllähän tuo hyvällä tiellä ja kelillä menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap olisi halunnut vain vahvistuksen sille, että saa olla pois töistä. Nyt hän suuttuu, kun ehdotamme muita ratkaisuja tilanteeseen.
Sehän on pomon ja mun välinen asia mikä ei ole teistä kiinni😁. Mä en suutu vaan olen ilmoittanut miksi ehdotus ei vaan toimi.
Tai että julkisilla ei pääse? Se ei oo mikään selitys . Kun ei kulje niin ei kulje.
Ei ole hotellia tai majoitusta missä olla. Siel ei ole ku mettää ympärillä. Etätöitä ei tehdä. Sillekään en mahda mitään. Joo, ihan selitystä tämä vaan on..Sä varmaan meet vaikka pää kainalossa töihin. Jos sulla edes on. Täällähän sitä on hyvä väittää mitä vaan.
Itse ainakin ymmärrän kyllä joka kohdan päälle, mutta ei muuta miksikään sitä, että vastuu sun työpaikalle hankkiutumisesta on sun, ei työnantajan. Jos nuo, kimppakyyti tai laina-auto ei ole mahdollisia, niin sulla on kolme vaihtoehtoa:
1) käytät ratkaisuun rahaa, eli hommaat kulkupelin vuokralle tai omaksi
2) pyydät ja saat pomolta palkatonta/lomapäiviä/pekkasia
3) haet saikkua
Jos mikään noista ei ole mahdollinen, niin sitten se yksinkertaisesti vaan on luvaton poissaolo eikä sille mahda mitään. Siitä seuraa sitten se mitä seuraa, todennäköisesti kenkää.
Vierailija kirjoitti:
Off topic. Vakuutusyhtiö ei voi määrätä viemään autoa tiettyyn korjaamoon. Yrittävät sitä tosin mielellään (diilien vuoksi), mutta asiakas saa ihan vapaasti valita minne autonsa korjattavaksi vie. Ihan vaan jatkoa ajatellen, kun moni tässä kertoi vieneensä juuri sinne, minne on määrätty.
Enpä tuota tiennyt
Tuommoinen matkahan menee suksilla tai polkupyörällä hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Tuommoinen matkahan menee suksilla tai polkupyörällä hetkessä.
Suksilla? Elokuussa? Oletko sotkamolainen?
Asun maalaiskylässä mistä julkisilla en pääse töihin. lmoitin pomolle että auto hajosi että en pääse töihin ja pomo vaan sanoi että ilmoita kun auto on kunnossa. Sanoin pomolle että kestää ainaki kuukauden. 2 kuukautta kesti ja sitten sain korjattua auton ja pääsin taas jatkaa töissä käymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
katso facen kimppakyydit (jos edes osalle matkaa saat), osta sähköpyörä (joissain kaupungeissa niitä voi myös lainata), julkisilla pääset varmasti edes vähän lähemmäs työpaikkaasi, mieti voitko sitten vaikka sähköpotkulaudalla mennä loput (meidän kaupungissamme näen usein miten joku tyyppi tulee sähköpotlulaudan kanssa bussiin kyytiin ja sitten päätepysäkillä pois ja potkulaudalla jatkaa siitä eteenpäin), tai tavallisella pyörällä, ota tai pyydä palkatonta poissaoloa töistä, lainaa joltain autoa tai vuokraa.
isäni meni 1980-luvulla koko kesän ajan pyörällä töihin 40 kilometriä suuntaansa, kun töissään oli sellainen haaste. Sanoi, että ensimmäinen viikko oli vaikeaa, sen jälkeen ei mitään ongelmaa, kun oppi oikean pyöräilytekniikan.
Vuorotöissä voi olla oikeasti niin, että bussit eivät kulje siihen aikaan, kun vuoro alkaa tai loppuu. Tai sitten sitä julkista liikennettä ei oikeasti ole, mikä maalla on usein totuus. Mutta muuten tuo osan matkaa kulkeminen on hyvä idea. Voi myös kysyä josko voisi vaihtaa vuorot niin, että kulkeminen olisi helpompaa julkisilla tai kimppakyydeillä.
3 vuorotyön vuorotyö nyt on semmosia, että sen puitteissa ei bussit kulje vaikka vaihtaisi mihin.
muistelin tuossa sitä aikaa, kun its ekävin 3-vuorotyössä ja asuin alueella, jossa bussit ei vaan kulkeneet muullin kuin päivällä. Menin sitten töihin taksilla. Verotuksessa sitten vähensin taksikulut perusteena julkisen liikenteen kulkemattomuus ja 3-vuorotyö. En tiedä voiko niitä nykyisin enää vähentää.
jos on noin huono rahatilanne, niin käy ostamassa kaupasta teltan ja makuupussin, pystyttää sen vaikka työpaikan parkkipaikalle ja asuu siinä sen viisi päivää. Tai sitten työpaikan vieressä olevaan metsään. tuleepahan sitten retkeiltyäkin vuonna 2023 ja sen voi laittaa omaan päiväkirjaan, että on oltu myös telttaretkellä.
voi myös ostaa jonkun 500 euron auton ja sitten myydä sen viiden päivän jälkeen 500 eurolla. niihin voi saada vaikka 7 päivää maksuaikaa, jos hyvin käy. Jos käy tosi hyvin, voi saada 14 päivää maksuaikaa, jolloin sitten voi antaa ostajalle 7 päivää maksuaikaa ja näin ei tarvi omaa rahaa kuin bensoihin ja mihin pakollisiin autokuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo todellista! Lainaa autoa joltain.
Joltain? Ne kellä auto on, tarvitsee sitä toki ite.
Höpöhöpö. Itse pystyn kulkemaan tarvittaessa kävellen tai pyörällä. En ole työmatkani kanssa vain auton varassa. Olen joskus lainannut autoani sukulaiselle.
suomessa on tällä hetkellä hyvin paljon heikossa taloudellisessa tilanteessa olevia ja osa heistä omistaa auton. laitat faceen ilmoituksen, että kuka vuokraisi autoaan viideksi päiväksi hintaan x, olisi tarkoitus ajaa sillä työpaikan ja kodin väliä (30 km suuntaansa), koska oma auto on tällä hetkellä huollossa enkä saanut sijaisautoa.
aika varmasti joku ilmoittautuu. Sitten vain tarkistat vakuutukset sun muut ja teette kirjallisen sopimuksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä auton huolto kestää 5 päivää?
Ettekö oikeasti osaa lukea? En ole mistään huollosta puhunut vaan korjauksesta.
Mikä korjaus kestää 5 päivää?
Kolarikorjaus
Eli korjaus maksetaan liikennevakuutuksesta? Silloin siitä korvataan kyllä myös sijaisauto, kun tarve on pakollinen, ainakin syyttömälle osapuolelle. Eli kerrot vakuutusyhtiöön, että tarvitset välttämättä töitä varten autoa, niin saat sen vakuutusyhtiön piikkiin. Kannattaa olla tiukkana, ei ne sitä yleensä mielellään anna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hotellia tai majoitusta missä olla. Siel ei ole ku mettää ympärillä. Etätöitä ei tehdä. Sillekään en mahda mitään. Joo, ihan selitystä tämä vaan on..Sä varmaan meet vaikka pää kainalossa töihin. Jos sulla edes on. Täällähän sitä on hyvä väittää mitä vaan.
Et ole vielä kertonut, mikä estää
- hankkimasta 200 euron autoa
- vuokraamasta
- kulkemasta taksilla.
Itse olen käyttänyt noita kaikkia kolmea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yövy pomon tai työkaverin sohvalla tuo kolme päivää tai teltassa työpaikan pihalla jos et saa palkatonta vapaata . Air bnb majoitus työpaikan nurkilta kävelymatkan päästä myös vaihtoehto .
Ei hemmetti😄😄Mikä 3 päivää? Täällä sekoillaan kokoajan. Ei 3 viikkoa, ei 3 päivää. Mun työmaa on landella, ei oo mitään Air bnb majoituksia.
Se korjaus kestää 5 päivää.
Oletko katsonut ettei ole vai oletatko? Meillä täällä maalla on parikin airbnb:tä.
Ja maalla on usein vuokrattavia mökkejä ja hinnat nyt sesongin lopussa kohtuullisia, saattaa löytyä vaikka kohtuullisemman pyöräilymatkan säteeltä. Leirintäaluemökitkin kannattaa huomioida.
Oikeesti, ei siellä oo. Työmaa on keskellä ei mitään.
Mikä kumma on tällainen työpaikka, joka on keskellä ei mitään, mutta silti niin tärkeä, että kolmessa vuorossa painetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole vielä kertonut, mikä estää
- hankkimasta 200 euron autoa
- vuokraamasta
- kulkemasta taksilla.
Itse olen käyttänyt noita kaikkia kolmea.
en ole tuo, jolta kysyit, mutta itseäni ainakin estäisi hankkimasta 200 euron autoa tietämättömyyteni autoista. En osaisi tarkistaa käytetystä autosta niitä asioita, joita pitäisi, joiden ansiosta voisin päätellä, että onko tämä auto romu vai toimisiko se jopa.
Oikeesti, ei siellä oo. Työmaa on keskellä ei mitään.