Onko mahdollista saada 10 pitkän matikan kokeesta?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää ensin määritellä normaaliälyinen. Mutta on se mahdollista eikä vaadi niin paljon vaivaa kuin reaaliaineet.
Noin 100äo
Tuo on kansan keskivertoäo. Lukioon päästäkseen vaaditaan n. 115, ainakin ennen oli näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun tytär sai usein, vieläpä erikoispitkästä matikasta.
Erikoispitkä. Osaako mamma kertoa, miten tällainen kurssi menee lukion kursseihin? Tai moduuleihin. Saako useamman suorituksen samalla?
Oon eri, mutta omalla lapsella Otaniemen lukiossa, jossa on siis datalla, hän saa huojennusta sitten muista aineista: esim. musiikki, kuvis, ruotsi, jotkut reaaliaineet. Eli siellä on ne tuntitarjottimella kurssit valittavissa, osa on Aallon järjestämiä, ja sitten jotain muuta jätetään vaan pois. Kolmeen vuoteen tuo on lukion suorittamassa, nyt abi. Kurssisisältöjä en osaa sanoa, kun en itse niistä mitään tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä aiheita pitkän matikan lisäks on erikoispitkässä matikassa? Ois kiinnostanut mut mun lukiossa ei ole sellasta
Siellä käydään yliopiston matikan kursseja myös (en tarkemmin tiedä sisältöä), yliopistossahan matikka on aika lailla erilaista kuin koulumatikka. Erikoispitkää matikkaa voi opiskella Munkkiniemen yhteiskoulussa Stadissa.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on mahdollista. Lukiossa kyse on vain kouluopinnoista, ei sen erikoistuneemmasta asiasta. Jos matematiikka ei kiinnosta mitenkään muuten kuin siitä syystä, että saisi ylioppilaskirjoitusten pitkän matematiikan laudaturin myötä paljon pisteitä yliopiston pääsykokeissa, voi toki olla vaikeaa motivoitua säännölliseen matematiikkaan keskittymiseen, kun kyseessä on kuitenkin vain yksi kouluaine muidenkin ollessa ihan yhtä tärkeitä.
Kiinnostaa sillä tasolla että muut kutsuu hulluksi sen takia 😕
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoispitkä. Osaako mamma kertoa, miten tällainen kurssi menee lukion kursseihin? Tai moduuleihin. Saako useamman suorituksen samalla?
Siihen menee vain enemmän aikaa, se on (kuten nimikin kertoo) ylimääräistä opiskelua lukion pitkän matikan lisäksi. He ovat opiskelleet matikkaa enemmän kuin pitkän matikan lukijat (yliopiston kursseja).
En osaa noista aiheista sanoa, kun en ole itse siellä ollut ja tyttärenkin lukiosta on jo aikaa.
Pitkässä matikassa on tärkeää laskurutiini ja se onnistuu vain laskemalla. Teoriatasolla lukiossa ei mennä ollenkaan syvälle eikä asioiden omaksuminen vaadi mitään ihmeellisiä abstraktitason kykyjä. Vasta yliopiston peruskursseilla alkoi tulla vastaan teoriaa, jossa tipahdin ensimmäisen kerran oikein huolella. Noistakin selvittiin mutta aikaa se vaati. Hyppy lukion pitkästä matikasta yliopistomatikkaa oli todella suuri. Ei ollutkaan enää niin helppoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä aiheita pitkän matikan lisäks on erikoispitkässä matikassa? Ois kiinnostanut mut mun lukiossa ei ole sellasta
Kalajuttuja!
Muutta siis jos vaikka differentiaalilaskennan perusteet sekä algoritmit -kurssit nappaa valinnaisiksi, niin onhan se pitkä sitten erikoispitkä. Oliskohan lukujonot ja sarjat kuulunut valinnaisiin vielä.
Ja matikka-/lt-lukioissa ehkä vielä matikkakerho lisäks emt?
Ei ole MYKin erikoispitkän markkinointi vielä ihan täysin onnistunut, kun epäillään kalajutuiksi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalajuttuja!
Muutta siis jos vaikka differentiaalilaskennan perusteet sekä algoritmit -kurssit nappaa valinnaisiksi, niin onhan se pitkä sitten erikoispitkä. Oliskohan lukujonot ja sarjat kuulunut valinnaisiin vielä.
Ja matikka-/lt-lukioissa ehkä vielä matikkakerho lisäks emt?
Ei ole MYKin erikoispitkän markkinointi vielä ihan täysin onnistunut, kun epäillään kalajutuiksi :)
Veistelin matikasta aka järviturskasta! Mut joo en ollut tietoinen eli thänks
Näyttää muuten tosi hyvältä Otaniemen lukion tarjonta (kiinnostuneille kohta MAA):
https://www.espoo.fi/fi/otaniemen-lukio/mini-ops-otaniemen-lukio#matema…
Vierailija kirjoitti:
Pitkässä matikassa on tärkeää laskurutiini ja se onnistuu vain laskemalla. Teoriatasolla lukiossa ei mennä ollenkaan syvälle eikä asioiden omaksuminen vaadi mitään ihmeellisiä abstraktitason kykyjä. Vasta yliopiston peruskursseilla alkoi tulla vastaan teoriaa, jossa tipahdin ensimmäisen kerran oikein huolella. Noistakin selvittiin mutta aikaa se vaati. Hyppy lukion pitkästä matikasta yliopistomatikkaa oli todella suuri. Ei ollutkaan enää niin helppoa...
Mun lapsi huomasi saman, että monilla tosiaan oli isoja vaikeuksia yliopiston matikassa, koska lukiomatikka on niin erilaista kuin yliopistossa. Jos siis matikan opiskelu yliopistossa kiinnostaa, niin tuo MYK kannattaa mahdollisuuksien mukaan valita. Opettaja on myös ihan huippu! Parhaita opettajia mitä olen ikinä tavannut joka tavalla.
Vetäisin kaikista MAA-kursseista kympit aikoinani ja kirjoitin laudaturin. Tosin ÄO:ni on 134. Opiskelin matematiikkaa sitten pääaineena yliopistossa. Nykyisin FM.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi saada kymppejä, mutta se vaatii, että pohjat ovat hyvät peruskoulusta ja että tekee töitä koko kurssin ajan, opettelee peruskaavat ulkoa, ettei tarvitse koko ajan plerata Maolin taulukkoa ja on myös matemaattisesti lahjakas. Sadan pisteen ÄO ei siihen riitä. ja ai niin, se vaatii vankat perslihakset, että jaksaa istua ja opetella ja laskea. Naapurilta välitunnilla kopsatut kotitehtävät = hätinä seiska kurssista, usein vähemmän.
Minä uskon, että äo 100 riittää. Matematiikan osaamista voi parantaa harjoittelulla. Kun harjoittelee tarpeeksi, kokeen laskut ovat todnäk harjoituslaskujen toistoa. Jos vielä ajatellaan, että äo 100 on tullut aikarajoitetusta testistä, niin ko. henkilö olisi voinut saada vaikka äo 120 ilman aikarajaa. Äo:ssa ei ole niinkään kyse siitä, ettei testattava saisi oikeaa vastausta ollenkaan. Siispä äo 100 henkilön aikapaineistamaton äo riittäisi tosi hyvin pitkän matikan huippusuoritukseen.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoista puuttuvat myös hyvät aineenopettajat ja opettajat ovat siellä nuoria tutkijoita. Opetuksen taso laskee olennaisesti yliopistossa. Assareissa on ihan pelkkiä vanhempia opiskelijoita.
Lukio on yleissivistävä ja ihan normiälyllä siellä pärjää, myös matikassa, fysiikassa ja kemiassa.
Tietenkin on mahdollista. Lukiossa kyse on vain kouluopinnoista, ei sen erikoistuneemmasta asiasta. Jos matematiikka ei kiinnosta mitenkään muuten kuin siitä syystä, että saisi ylioppilaskirjoitusten pitkän matematiikan laudaturin myötä paljon pisteitä yliopiston pääsykokeissa, voi toki olla vaikeaa motivoitua säännölliseen matematiikkaan keskittymiseen, kun kyseessä on kuitenkin vain yksi kouluaine muidenkin ollessa ihan yhtä tärkeitä.