Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolme vanhempaa kertoo, miten riman laskeminen näkyy arjessa - Meillä ei harrasteta pyjamia, se säästää aikaa aamuisin Voisitko sinä ja koko perhe paremmin, jos lasket rimaa hiukan?

Vierailija
24.08.2023 |

No onpa kivaa teinille, että hänen huoneensa sotku kuvataan kaiken kansan nähtäville. 🙈

https://yle.fi/aihe/a/20-10005266

Kommentit (955)

Vierailija
901/955 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi ikinä mieleenkään että nukkuisin yön vaatteissa, ja niillä samoilla vaatteilla lähden sitten töihin. Sehän olisi myös työkavereita kohtaa yököttävää. Eihän siinä vaatteiden vaihtamisessa mene kuin yksi minuutti.

Mun mielestä taas olisi lähinnä outoa, jos aamulla herätessäni riisuisin sen topin ja leggingsit ja pukisin kaapista tismalleen samanlaiset topin ja leggingsit päälle ja laittaisin illalla ne edellisen yön topin ja leggingsit takaisin päälle. Minkä ihmeen takia tekisin niin? Jos niissä illalla puetuissa puhtaissa leggingseissä ja topissa ei ole mitään vikaa, hajua, ei ole kostea, ei tahraa, ei ryppyä yön jäljiltä ja muutenkin tulevat muiden vaatetteiden alle? Senkö takia näkisin vaivaa vaihdella, koska joidenkin mielestä NIIN NYT KUULUU TEHDÄ? Ei minulla perhe tai työkaverit kärsi yhtään.

Toki nyt varmaan eri asia sellaisella, joka hikoilee paljon. Mulla on päivän hikitreeneihin ihan oma vaatekerta ja senkin jälkeen käyn suihkussa. Nukkumaan en mene kuin vastavaihdetuissa, puhtaissa vaatteissa, joka ilta.

SINÄ HAISET!

Vierailija
902/955 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttävää.

Monessa asiassa voin kyllä oikaista, mutta en näin.

Yök.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/955 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin vihdoin videot.

Tuo yöpukujuttu on minusta pienin murhe, kun lapset ovat päiväkoti-ikäisiä. En tiedä jaksaisinko itsekään kolmen alle viisivuotiaan kanssa.

Mutta keittiöiden likaisuus ja tavarakasat joiden alta ei sitten voi myöskään imuroida tai pestä, on isompia asioita minulle.

Plussaa siitä ettei turhaan stressaa itse tekemisestä. Esimerkiksi tarjoiluista juhliin. Kun siis ei sellainen kiinnosta. Tänä päivänä ei ole pakko.

Vierailija
904/955 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on paljon pyykkihulluja, jotka ilmeisesti tuottavat puoli koneellista pyykkiä päivässä. Oletteko ikinä miettineet, mikä on tuollaisen pyykkimäärän ympäristövaikutus? Kuluu sähköä ihan hirveästi, kuluu vettä, tulee jätevettä, mikromuoveja ja pesuainejäämiä vesistöihin ja myös ne vaatteet kuluvat, varsinkin jos niitä vielä rumpukuivaa. Kestääkö pesukonekaan yhtä kauan kuin kohtuullisemmalla pyykkäämisellä.

Kyllä meidän pitää pyrkiä kaikin tavoin ekologisempaan ja kestävämpään elämäntapaan. Sitä ei edistä mikään hyihyttely, kun fiksut ihmiset aivan järkevästi pitävät vaatteitaan, kunnes ne oikeasti tarvitsee pestä.

Mutta yksi pätemisen laji tuokin, että keksii ihan tarpeettoman määrän kotitöitä ja sitten ilkkui muita, jotka eivät liehu koko aikaa mopin ja rätin kanssa.

Vierailija
905/955 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän oli erikoisia riman laskuja. Ymmärrän että lelut saa olla välillä levällään ja sellasta tavarakaaosta muutenkin, mutta en sitä että on sotkua, likaa, siivotonta, saatika että lapset opetetaan laittamaan seuraavan päivän vaatteet jo illalla yöksikin päälle. Ei lapset toki välttämättä pieninä vielä niin yhdessä yössä vaatetta likaa, mutta ajattelen tuon osana hygieniakasvatusta. 

Siis kun tosi usein kuulee esim näistä nuorista ja aikuisista, jotka ei kykene pesemään hampaita kuin kerran päivässä, koska lapsena kerta päivässä riitti. Ei enää kyetä oppimaan kahdesti päivässä rutiiniin vaikka koetaan että olisi terveellisempää jne. Sama tulee sitten tuon vaatehomman kanssa, jossain kohtaa lapset alkaa lähestyä murrosikää ja vaatteet haista hielle hyvinkin nopsaa jne. Vaikka oppisikin ne yökkärit jossain kohtaa erikseen päälle laittamaan, niin tulee todennäkösesti vaihe jossa mennään haisevina vielä samoilla vaatteilla kouluun ja luokkalaiset alkavat karttamaan jos haisee... 

Ylipäätään rutiinit on paljon helpompi oppia jo pienenä kuin ottaa niitä mukaan vasta teininä/aikuisiällä. Ei rimaa ihan noin alas tulisi laskea...

Minulle kyllä hamnaslääkäri sanoi , että kerran päivässä hampaiden pesu riittää. Ienrajoissa vetäytymää.

Vierailija
906/955 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on paljon pyykkihulluja, jotka ilmeisesti tuottavat puoli koneellista pyykkiä päivässä. Oletteko ikinä miettineet, mikä on tuollaisen pyykkimäärän ympäristövaikutus? Kuluu sähköä ihan hirveästi, kuluu vettä, tulee jätevettä, mikromuoveja ja pesuainejäämiä vesistöihin ja myös ne vaatteet kuluvat, varsinkin jos niitä vielä rumpukuivaa. Kestääkö pesukonekaan yhtä kauan kuin kohtuullisemmalla pyykkäämisellä.

Kyllä meidän pitää pyrkiä kaikin tavoin ekologisempaan ja kestävämpään elämäntapaan. Sitä ei edistä mikään hyihyttely, kun fiksut ihmiset aivan järkevästi pitävät vaatteitaan, kunnes ne oikeasti tarvitsee pestä.

Mutta yksi pätemisen laji tuokin, että keksii ihan tarpeettoman määrän kotitöitä ja sitten ilkkui muita, jotka eivät liehu koko aikaa mopin ja rätin kanssa.

En halua haista.

Kyllä mä pystyn elämään tämän pyykkimäärän kanssa.

Vierailija
907/955 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjen ääni hulluuden keskellä.

Siis ihmiset oikeesti täällä pätee, että ei samaa t-paitaa voi seuraavana päivänä käyttää?

ja illalla suihkun jälkeen laitetaan puhtaat pikkarit (tietenkin, näin itsekin teen) mutta aamulla herätessä ne muka pitäisi taas vaihtaa ja laittaa taas uudet?! Eihän ne yön jälkeen miksikään mene, en ymmärrä tätä hygienia hulluutta.

Ja sitten tämä yksi ja sama(?) kommentoija joka pätee monta kommenttia siitä kuinka paljon ihminen hikoo yöllä ja perustelee sillä neuroottista vaatteiden vaihto ja -pyykkirumbaansa on ihan oma lukunsa. Kertoo sekin paljon, että kokee tarpeelliseksi jankata tätä samaa asiaa keskustelupalstalla uudestaan ja uudestaan :D

Jos tuo kommentoija hikoilee paljon ja hänen hikensä haisee niin paljon että tuollainen määrä vaatteiden vaihtoa on tarpeellista niin selvä. Mutta ei hän voi olettaa että kaikki ovat yhtä haisevia hikoilijoita kuin hän. Ikinä en ole saanut kuulla haisevani vaikka en noudata näitä neuroottisten pyykkäjien ohjeita. Pidetty tyyppi olen, eikä lähimmäisetkään ole ikinä sanonut minun haisevan, ja sen he kyllä tekisivät jos haisisin, suorasanaista porukkaa.

Vierailija
908/955 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen ihan vaan toimistotyötä mutta olen kova hikoilemaan. En voi käyttää samaa paitaa kahta päivää peräkkäin. No sitten ehkä, jos paita on 100% puuvillaa ja löysä kainaloista.

Meillä tulee päivittäin pyykkiä 1 paita, 1 pikkarit ja 1 sukat per henkilö. Housuja pestään harvemmin. Itse tykkään vaihtaa myös yöpaidan joka yö, koska edelleenkin hikoilen paljon. Lisäksi tulee läjä urheiluvaatepyykkiä.

Toisaalta mun mies saattaa pitää samaa t-paitaa 3-4 päivää JA jopa samoja kalsareita pari päivää... Oli aikamoinen järkytys, kun tämä selvisi. Ja hän ei koskaan haise, en olisi ikinä uskonut että hän toimii niin. Urheiluun vaihtaa eri vaatteet kalsareita myöten. Niin me ollaan erilaisia.

Vierailija
909/955 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kiva lapsen tulla kotiin viikon jälkeen ja todeta, että koti on kaaoksessa edelleen. Jotenkin inhaa ja välinpitämätöntä. Minusta on normaalia toisen huomioon ottamista, että tämä saa tulla siistiin kotiin.

Vierailija
910/955 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjen ääni hulluuden keskellä.

Siis ihmiset oikeesti täällä pätee, että ei samaa t-paitaa voi seuraavana päivänä käyttää?

ja illalla suihkun jälkeen laitetaan puhtaat pikkarit (tietenkin, näin itsekin teen) mutta aamulla herätessä ne muka pitäisi taas vaihtaa ja laittaa taas uudet?! Eihän ne yön jälkeen miksikään mene, en ymmärrä tätä hygienia hulluutta.

Ja sitten tämä yksi ja sama(?) kommentoija joka pätee monta kommenttia siitä kuinka paljon ihminen hikoo yöllä ja perustelee sillä neuroottista vaatteiden vaihto ja -pyykkirumbaansa on ihan oma lukunsa. Kertoo sekin paljon, että kokee tarpeelliseksi jankata tätä samaa asiaa keskustelupalstalla uudestaan ja uudestaan :D

Jos tuo kommentoija hikoilee paljon ja hänen hikensä haisee niin paljon että tuollainen määrä vaatteiden vaihtoa on tarpeellista niin selvä. Mutta ei hän voi olettaa että kaikki ovat yhtä haisevia hikoilijoita kuin hän. Ikinä en ole saanut kuulla haisevani vaikka en noudata näitä neuroottisten pyykkäjien ohjeita. Pidetty tyyppi olen, eikä lähimmäisetkään ole ikinä sanonut minun haisevan, ja sen he kyllä tekisivät jos haisisin, suorasanaista porukkaa.

Eiköhän täällä ole useampi, joka on tuosta hikoilemisesta kirjoittanut. Kaikki eivät ainakaan ole minun kommenttejani. Ihmettelen sitä edelleen, että samat vaatteet ovat päällä ainakin 16 tuntia! 

Vierailija
911/955 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, en koe olevani pyykkihullu, jos vaihdan alushousut, sukat ja puseron (t-paidan? ) joka aamu. 

Käytän yöllä yöasua, jota en vaihda joka päivä. Sekä mieheni yöpuku että oma yövaatteeni ovat päivätn tuolin selkänojalla, missä ne kuivahtavat. Mieheni vaihtaa myös joka päivä alushousut, sukat ja paidan. Hän on työssä, missä pitää olla kauluspaita. Missä kohden tuo pyykkihulluus näkyy, luulen että aika moni nykyihminen toimii noin. 

En missään tapauksessa suostuisi lähtemään töihin vaatteilla ( alkkarit ja t-paita), joilla olen nukkunut. 

Vierailija
912/955 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkihulluilla tarkoitin niitä, joiden mielestä kaikkien täytyy pestä t-paita yhden päivän jälkeen ja yöpuku yhden yön jälkeen.

Alushousut ja sukat nyt yleensä vaihdetaan päivittäin. Puhtaat sukat tietysti aamulla, mutta jos käy suihkussa illalla eikä aamulla, niin ne alushousut vaihdetaan tietysti suihkun jälkeen eikä enää aamulla uudelleen, ellei ole erityistä syytä.

Tuo yöhikoilu vaihtelee kovasti eri ihmisillä, ja samallakin ihmisellä eri elämänvaiheissa. Miehet usein hikoilevat läpi elämän, mutta monet naiset hikoilevat vain vaihdevuosien yhteydessä. Ihan turha puhua jostain järkyttävistä litramääristä, joita muka jokainen jotenkin salaa huomaamattaan hikoilisi. Johan tuon tietää juomastaan nestemäärästä, ettei siitä riitä litratolkulla mihinkään salaiseen hikoilemiseen.

Vierailija
913/955 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko pesee patjaansa edes vuosittain? Tai tyynyjä useamminkin. Toivottavasti kaikki käyttävät suojia, mutta eiväthän ne silti estä hien kertymistä patjaan.

Sama yöpuku viikonkin on minusta aika sivuseikka, jos lähdetään miettimään hikoilua.

Vierailija
914/955 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän patjoja pestä.

Vierailija
915/955 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän patjoja pestä.

🤢🤢🤢

Vierailija
916/955 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän patjoja pestä.

Kyllä ainakin pitäisi pestä. Ei ehkä tarvitse, jos pystyy viemään kovalla pakkasella pihalle, ja tuulettamaan muutenkin säännöllisesti, mutta kaupungeissa usein ei pysty.

Vierailija
917/955 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käytännössä yh, lapsi tapaa kauempana asuvaa isäänsä kerran kuussa. Parhaimmillaan meillä oli kotona 4 alaikäistä lasta ja reissutyössä käyvä isä ja itse olen ollut työelämässä.

Tavarat on karsittu niin, että niitä ei loju pöydillä, tasoilla, nurkissa jne. Inhoan ylimääräistä roinaa pöydillä. Pyykkikoneen päälle laittamiseen ei mene kuin hetki, tiskikone pesee astiat. Lapset osaavat kyllä täyttää ja tyhjentää konetta jo alakouluikäisenä.

Minä treenaan itse 4-5 kertaa viikossa ja silti meillä ei eletä sotkussa. Joka päivä pientä fiksausta, jotta ei pääse kaaokseksi ja torstaina illalla sitten isompi siivous viikonlopuksi. Toki on välillä ollut leluja olkkarissa tms. mutta likaista ei saa olla. Tuntuisi todella sekavalta elää kaaoksen keskellä

Kauanko teiltä supernaisilta veisi siivota vaikkapa keittiö kolmannessa videosetissä?

Miksi se pääsetään siihen kaaokseen alunperin?

Vierailija
918/955 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän patjoja pestä.

Sitä vartenhan on petauspatja ja siinä irroitettava pestävä suoja.

Vierailija
919/955 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puhtaat sukat tietysti aamulla, mutta jos käy suihkussa illalla eikä aamulla, niin ne alushousut vaihdetaan tietysti suihkun jälkeen eikä enää aamulla uudelleen, ellei ole erityistä syytä".

En käytä alushousuja yöpuvun alla, joten panen ne puhtaat alushousut vasta aamulla.

Ja käyn suihkussa joko illalla tai aamulla, jos vasta aamulla, teen ne pikkupesut kuitenkin illalla ennen yöpuvun pukemista. 

Vierailija
920/955 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän patjoja pestä.

Sitä vartenhan on petauspatja ja siinä irroitettava pestävä suoja.

Ei sekään pidä litratolkulla hikeä jota tämän ketjun mukaan kaikki erittävät joka yö.