Ystävän mies hakkaa, mitä tekisitte tilanteessani?
Ystäväni on toista kertaa naimisissa. Ex-ukko hakkasi 9 vuotta, ja niin hakkaa uusikin. Naimisiin mennessään uhosi että tää mies kyllä tietää sen, että jos häntä lyö kerrankin niin hän häipyy samantien. No, ovat olleet naimisissa 3 vuotta, ja nyrkki on heilunut minun tietojeni mukaan 14 kertaa, todellisuudessa varmaan monta kertaa enemmän, sillä eihän kaikki lyönnit ja potkimiset minun korviini kantaudu. Mutta kun jokainen kerta on viimeinen. Mutta kun mies on oikeesti hyvä, eikä ollenkaan sellainen paska kuin ex joka hakkasi huvikseen. Miehellä on stressiä, ymmärtäähän sen että se silloin lyö, vaikka se ei hyväksyttävää olisikaan. Murtuneita kylkiluita, mustia silmiä, haljenneita huulia, edellisviikonloppuna murtui nenä. Mutta kun mies rakastaa häntä. Mitä tässä voi tehdä? Minä en enää jaksa. Olen yrittänyt auttaa, hankkia apua esim. perheneuvolasta, kuunnellut, neuvonut, tehnyt vaikka mitä. Kuolkoon oman miehensä käden kautta, kun sitä ilmeisesti noin kovasti haluaa. Ei ota apua vastaan, vähättelee ongelmaa, heillähän menee hyvin! Miksi joku suostuu elämään tuollaisessa suhteessa kerta toisensa jälkeen?
Kommentit (21)
Ja mustelmien parannuttua vähättelee asiaa, ja nauttii ilmeisesti siitä että mies katuu (tuo kukkia, ostaa kalliita koruja, vie ulos syömään, viikonlopuksi kylpylään...). Olen sanonut suoraan, että en voi ymmärtää enkä hyväksyä tuollaista elämää, ja kysynyt eikö hän oppinut mitään ensimmäisestä avioliitostaan, mutta ei...
-ap-
Hei! Tiedän mistä puhun, koska olen itse elänyt 12 vuotta väkivaltaisessa suhteessa. Itse lähdin, kun sain silmäni ITSE auki ja tajusin kuolevani jos jatkan tuollaisessa suhteessa. Turhaa oli ystävien tai sukulaisten neuvot ja huoli sitä ennen. Ystäväsi on niin syvällä sairaudessaan, ettei häntä saa kukaan ulkopuolinen sieltä ylös. Et voi tehdä enää mitään, jos apuasi ei oteta vastaan. Hyvin surullista mutta totta :(
Sillä verukkeella voisinkin tehdä ilmoituksen vaikka päiväkotiin tai sossuun, jos se avaisi ystäväni silmät. Mutta todennäköisesti hän väittäisi kaiken olevan ihan kunnossa. Ellei sossu sitten satu käymään silloin, kun hänellä on jälleen kerran naama mustana.
-ap-
Onko perheessä lapsia? Itse olen perheestä jossa väkivaltaa käytettiin joka viikonloppu, arkenakin. Kärsin edelleenkin tästä näkemällä painajaisia ja itkien yksinäni yöllä sämgyssä, mietin miksi isä teki niin? Miksi äiti ei lähtenyt?
Lapsi ei ymmärrä, aikuinen ymmärtää ja osaa lähteä.
Tällaista tapahtuu ihan oikeasti, jos sinä elät haavemaailmassa jossa ei ole perheväkivaltaa lähelläkään niin hyvä niin. Olisipa provo.
-ap-
miten voi olla, jos hakkaa??? Ei ole tulevaisuutta tuollaisella liitolla, joko mies menee terapiaan tms. tai vaimo paralle käy huonosti.
Minä en suostuisi peittelemään, kertoisin kaikille, on se niin vaarallista touhua. Silläkin uhalla, että menetäisin ystäväni luottamuksen, sillä salailemalla asiaa ja olemalla salaisena uskottuna sitä vaan pitkittää asiaa ja tekee sen mahdolliseksi.
Nuo eivät ole minun ajatuksiani, vaan ystäväni, epäselvästi kirjoitettu.
Ystäväni siis sanoo että hänellä on hyvä mies, ilmeisesti tarkoittaa sillä sitä että mies ei ole pettänyt, ja elättää heidät. Minun mielestäni tuo mies ei ole hyvä.
Ystäväni myös itse uskoo, että jokainen lyönti on viimeinen, minä en todellakaan usko siihen.
Olen ehdottanut terapiaa, joko vaimolle yksinään, heille pariskuntana, tai miehelle väkivaltaisuudestaan eroon pääsemiseen, mutta ystäväni tuhahtelee sellaiselle ja vähättelee ongelmaa.
Minä olen tiennyt jo kauan, että tämä avioliitto päättyy joko eroon tai vaimon väkivaltaiseen kuolemaan miehensä käden kautta, mutta ystäväni mielestä heillä on asiat pääasiallisesti ihan hyvin, ilman tuota " pientä" ongelmaa!
-ap-
Vierailija:
miten voi olla, jos hakkaa??? Ei ole tulevaisuutta tuollaisella liitolla, joko mies menee terapiaan tms. tai vaimo paralle käy huonosti.
Auta ystävää hädässä-tarjoa yösijaa, jos tulee hätä jne...
sen saatana kusipäääijä oli moksinnu sitä turpaan silloinkin. en siedä sitä äijää ja meidän ystävyytemmekin on pikkuhiljaa hiipunnu. ottaa yhteyttä kun on vaikeeta. mun sanomiset on yhtä tyhjän kanssa. 150 kertaa on luvannu jättää ton kusipään. sanon nykyään vaan naurahtaen että ai jaa, niinkö meinaat. ei uskalla ottaa sitä ekaa askelta kohti parempaa elämää...
Onko nainen taloudellisesti riippuvainen miehestä, onko naisella työpaikkaa, yhtään omaa elämää?
Onko mies hakannut häntä myös silloin kun on ollut raskaana?
Sinuna ilmoittaisin lastensuojelulle, he tarvitsevat ammattiapua.
Ystäväni on työvoimakoulutuksessa, mies on perheen elättäjä. Omaa elämää hänellä on ehkä enemmänkin kuin keskiverto perheenäidillä yleensä, yllättävää kyllä. Moni muukin tietää miehen väkivaltaisuudesta, en ainoastaan minä. Siitä en tiedä, onko mies hakannut jo raskausaikana, ei ole koskaan ollut puhetta.
-ap-
Vierailija:
Onko nainen taloudellisesti riippuvainen miehestä, onko naisella työpaikkaa, yhtään omaa elämää?
Onko mies hakannut häntä myös silloin kun on ollut raskaana?Sinuna ilmoittaisin lastensuojelulle, he tarvitsevat ammattiapua.
Perheväkivalta
Perheväkivalta voi olla fyysistä, henkistä, vapauden rajoittamista tai seksuaalista häirintää. Perheväkivalta on rikos ja loukkaus ihmisoikeuksia kohtaan. Väkivalta kohdistuu yleensä naisiin, mutta myös miehet, vanhukset ja lapset joutuvat sen kohteiksi.
Perheessä väkivalta vahingoittaa kaikkia perheenjäseniä, eikä se ratkaise ongelmia. Ellei väkivaltaan puututa ajoissa, se yleensä uusiintuu ja raaistuu. Myös henkinen väkivalta on kiellettyä.
Mikäli olet joutunut tai pelkäät itsesi tai perheenjäseniesi joutuvan väkivallan kohteeksi, muista että:
# Pahoinpitely yksityiselläkin paikalla on virallisen syytteen alainen rikos.
# Etsi apua ongelmaan. Ota yhteyttä poliisiin, sosiaaliviranomaisiin, rikosuhripäivystykseen, turvakotiin tai muuhun auttavaan tahoon.
# Usein myös väkivaltaan syyllistynyttä voidaan auttaa.
# Mieti itsellesi turvasuunnitelma.
# Mikäli tilanne ei vaadi kiireellistä puuttumista, voit kysyä apua kotipaikkakuntasi sosiaaliviranomaisilta tai kääntyä neuvontaorganisaatioiden puoleen.
# Älä viivyttele toimia oman ja perheesi turvallisuuden puolesta, sinua voidaan auttaa.
Lisää neuvoja saata paikallispoliisilta, Stakesilta, Ensi- ja turvakotien liitosta ja Rikosuhripäivystyksestä. Miessakit ry edistää väkivallatonta perhe-elämää.
Myös sinä voit ilmoittaa poliisille tietosi
hän itse ei ole valmis " luopumaan" , et voi sille tehdä mitään, kuten joku sanoikin tässä aiemmin. Mutta lastensuojeluun myös minäkin kehottaisin ottamaan yhteyttä ja kertomaan heille tilanteen ja myös sen,että itse pelkäät seuraksia (käy vaimonsa kimppuun taas), jos mies saa kuulla että olet raportoinut heistä.
Ystäväsi suhteen....hän ei halua kuulla totuutta, voi jopa " hyökätä" sinua vastaan puolustellen elämänvalintaansa.. Sano hänelle kerrankin, olet tehnyt kaikkesi, et kestä nähdä ja kuulla tuota enempää. Kerro,että hän voi ottaa sinuun yhteyttä milloin vain ja olet aina hänen tukena kun hän saa itsensä irti tuosta elämästä, mutta muuten,et enää jaksa tuollaista hänen ystävänään..
-Sanon näin suoraan itse entisenä uhrina!
Voit tuon takia ottaa nimettömänä yhteyttä sosiaalitoimistoon. Tekevät kotikäynnin ja ehkä sitten ystäväsikin avautuu ja saa apua.
ystäväsi tuntuu hakevan toistuvasti itselleen väkivaltaisen puolison. Jos se pääse tästä eroon, niin kolmaskin mies on samallainen jne.
ystävääsi ei tarvita syytettä nostamaan.
Samanlailla saattaa käydä...