Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako enää hakea opiskelemaan graafiseksi suunnittelijaksi?

Artfreak20
23.08.2023 |

Olen kuulemma hyvä piirtäjä, lukiossa kuvataide oli 10 ja sitä ennenkin. Kaikki tutut ja kaverit, opettajat jne. aina sanonut että minun pitäisi mennä taidealalle.

Olen myös tehnyt erilaisia kuvitusjuttuja tuttaville ja kavereille. Lukion vuosikirjan kannet, kavereiden bändeille logot ja kansitaiteet. Yhden kesän olin kunnalla töissä ja piirtelin kuvituksia kunnan esitteisiin.

Olen aika ujo, mutta tarkka, huolellinen, ja olin hyvä myös lukion ainekirjoituksessa, nimenomaan luovassa kirjoittamisessa jossa piti keksiä omasta päästä juttuja. Nämä ovat ominaisuuksia mitä graafikko tarvitsee.

Aina on tuntunut että graafinen suunnittelu olisi se mun juttu. Olen ajatellut hakea keväällä 2024. Nyt olen töissä ärrän kassalla ja piirtelen illat.

Nyt kuitenkin on tämä Midjourney.

Omat piirrokset (piirrän sekä paperille että digitaalisesti) mihin on kuluttanut päiviä, joskus jopa viikkoja, näyttävät huonommilta kuin kuvat joita MJ suoltaa sekunneissa, nappia painamalla.

Tuossa noita (ellei joku tiedä), päivittäin vaihtuva galleria: https://www.midjourney.com/showcase/recent/

Tuntuu että taito mistä olen aina ollut ylpeä ja panostanut hirveästi (ystäväni kanssa joka on samanlainen taidehullu, piirtelimme nuoruusvuodet yömyöhään melkein joka päivä ja kilpailimme kumman työt ovat parempia) onkin yhtäkkiä melkein arvoton.

Graafikon kun työllistää usein kaupallinen taide mitä tarvitaan tuotepakkauksiin, kirjojen kansiin, esitteisiin, mainosjulisteisiin ym... mikä estää firmoja ottamasta haluamiaan kuvia Midjourneystä? Nykyään löytyy myös tekoäly joka tekee logoja. Nimeltään LogoAI.com.

Nyt myös Photoshopiin on tulossa ominaisuus nimeltä Adobe Firefly, joka pystyy luomaan grafiikka sekunneissa, samaan tapaakuin kuin Midjourney, mutta spesifimpiä ja tarkempia juttuja. Siitä löytyy videoita YouTubesta. Samoin toinen uusi ominaisuus "Generative Fill" joka AI:n avulla voi retusoida valokuvia, eli yksi graafikoiden taito, valokuvien retusointi osittain mitätöidään myös.

Onko alavalinnassa enää järkeä? Osaako joku esim. tällä alalla työskentelevä kertoa? Olen menettänyt motivaationa jonkin verran piirtämiseen tuon Midjourneyn jälkeen, mutta yritän olla sisukas ja jatkaa. Joinakin päivinä koko homma vaan tuntuu turhalta ja mieli mustenee, asia minkä piti olla se mun iso tavoite, johon panostanut jo nuoresta asti melkein kaikki vapaa-ajan... onkin yhtäkkiä joku vitsi.

Tietenkin voin hakea jonnekin muuallekin "tavalliseen ammattiin" (muissa aineissa olin seiskan oppilas), mutta tiedän sen että tulen vihaamaan töitä joilla ei ole mitään tekemistä taiteen kanssa, koska se on ollut 20 vuoden ajan elämäni keskipiste. Ja ainoa asia mikä sai minut jaksamaan läpi vaikean nuoruuden.

Jotenkin tulevaisuus näyttää masentavalta, miksi piti keksiä robotti joka tekee jotain tällaista? Ihan kuin eläisin painajaista suoraan jostain scifi-kauhuelokuvasta.

Ei-taiteilijoita ei varmaan voisi vähempää kiinnostaa

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata.

1. Alalla on työttömyyttä.

2. Tekoäly tulee viemään viimeisetkin työt.

Vierailija
2/43 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään voi olla parikin alaa, ne mistä pitää. Ja osaksi tehdä itse graafista tai piirtää, jos saa vaan koneen ylläpidettyä ohjelmineen. Nuo paikat joissa joku muu sanoo mitä tehdään, ei aina toimi taiteelliselle. Mikäli siis haluaa tehdä omaa. Jos ei ole väliä mitä piirtelee tai maalaa, sitten toisen palveluksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graafikon työt olivat vähenemään päin jo kauan ennen kuin tekoäly yleistyi. Nykyään pitää olla moniosaaja, hyvin harva voi enää erikoistua pelkästään graafiseen suunnitteluun.

Alalla on todella kova kilpailu. Graafikon ammatti on ollut Suomen huonoiten työllistävien töiden listan kärjessä yli kymmenen vuotta. Kouluun pääsee kyllä helposti, töitä vaan ei ole.

En itse kadu alalle lähtemistä, mutta kyllä niistä vähistä töistä saa taistella.

Vierailija
4/43 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robotti ei voi milloinkaan olla taiteilija, koska se ei luo uutta. Tosin suurin osa ihmistaiteilijoista ei myöskään luo uutta, vaan kopioi muilta. Heille ei ole töitä jatkossa, mutta niille harvoille on jotka pystyvät tekemään jotain aidosti omaperäistä.

Vierailija
5/43 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Graafikon työt olivat vähenemään päin jo kauan ennen kuin tekoäly yleistyi. Nykyään pitää olla moniosaaja, hyvin harva voi enää erikoistua pelkästään graafiseen suunnitteluun.

Alalla on todella kova kilpailu. Graafikon ammatti on ollut Suomen huonoiten työllistävien töiden listan kärjessä yli kymmenen vuotta. Kouluun pääsee kyllä helposti, töitä vaan ei ole.

En itse kadu alalle lähtemistä, mutta kyllä niistä vähistä töistä saa taistella.

Moni firma haluaa verkkosivujen ylläpitoa ja tekemistä. Eli ei olekaan välttämättä tyyliin kirjan kuvitusta tai käyntikortit pelkästään. 

Vierailija
6/43 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Robotti ei voi milloinkaan olla taiteilija, koska se ei luo uutta. Tosin suurin osa ihmistaiteilijoista ei myöskään luo uutta, vaan kopioi muilta. Heille ei ole töitä jatkossa, mutta niille harvoille on jotka pystyvät tekemään jotain aidosti omaperäistä.

Juuri kopioijille on töitä koska ihmiset haluavat ostaa samaa kuin muutkin.

Vierailija
7/43 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on valmis muuttamaan ulkomaille (tai toki voi onnistua etätöilläkin), töitä voi löytyä paremmin. Ainakin muutama vuosi sitten Hollannissa oli graafikoista pulaa. Tuskin ihan ainoa paikka on.

Vierailija
8/43 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska midjourney ei ole tekijänoikeuksien alaista. Jos sieltä käyttää kuvaa niin samaa kuvaa voi käyttää kuka tahansa muukin.

Vierailija
9/43 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri kopioijille on töitä koska ihmiset haluavat ostaa samaa kuin muutkin.

Niin haluavat, mutta töitä ei ole kun tekoälykin osaa kopioida.

Vierailija
10/43 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitys on monilta osin harmittavaa ja graafikoille se tosiaan lienee erityisen kurjaa. Tekoälyn kanssa jatkossa edelleen puljailee ihmisiä, mutta entistä vähemmän.

Kaikkea hyvää kuiteinkin aapeelle tulevaan, ja itse tekisin niin mikä tuntuu oikealta. Haaveita pitäisi pyrkiä toteuttamaan kun on vain yksi nopeasti hujahtava elämä ainutkertaisine mahdollisuuksineen. Harvalla haaveet lopulta toteutuvat vaan ennemminkin berseet ruvella iän myötä elellään urautunutta ja pliisua jurnutusta ja motkotellaan, mutta so what.

Vierailija
11/43 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata.

1. Alalla on työttömyyttä.

2. Tekoäly tulee viemään viimeisetkin työt.

Lähes kaikilla aloilla on ajoittain tai jatkuvasti jonkin verran työttömyyttä.

Mutta hyville tekijöille on töitä aina. Hölmöintä mitä voi tehdä on lähteä opiskelemaan jotain "järkevää alaa" jota vihaa ja johon ei ole mitään taipumusta. 

Työssään voi tulla todella hyväksi vain he, jotka tekee työtä mitä rakastaa. Työssä menee suurin osa elämästä, joten se ala kannattaisi valita sellainen mihin on geneettinen taipumus ja intohimo eikä vaan joku "ihan sama mikä".

Ellei nyt sitten tosiaan tekoäly vie kaikkia niitä töitä.

Ilman tekoälyä en harkitsisi hetkeäkään, vain siksi että "alalla on työttömyyttä." En ole hyvä missään muussakaan. Graafisen suunnitelun alalla on aina ollut jonkin verran työttömyyttä, siitä huolimatta uusia graafikoita valmistuu koko ajan Aalto Yliopistosta, Lahden Muotoiluinsituutiista ja Lapin Yliopistosta ja moni heistä työllistyy. Aiempina vuosina esim. Lapin Yliopiston PDF-tilaston mukaan, n. 70-80% (vuodesta riippuen) graafikoista työllistyi omalle alalle pian valmistumisen jälkeen.

Mutta tämä oli ennen tekoälyn tuloa. Siitä ei ole vielä tilastoja, koska kukaan ei ehkä tiedä mitä tapahtuu

Kyllä minä työllistyisin melko varmasti, ilman tätä tekoälyä. Usko omiin kykyihin on aina ollut vahva... ja olisi edelleen ilman tätä kirottua tekoälyä

Ap

Vierailija
12/43 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kannattaako lähteä opiskelemaan vai ei, mutta mahdollisuutesi pärjätä alalla paranevat, jos sinulla on omaperäinen tyyli. Ota huomioon, että kaikki asiakkaat eivät HALUA korvata ihmisen luovuutta tekoälyllä.

Toki voit kokeilla yrittämistä vaikka sivutoimisena ilman alan opintojakin, ja opiskella vaikka toisen ammatin itsellesi varalle. Itsekin aion tehdä perustaa alan yrityksen, enkä ole päivääkään opiskellut graafista suunnittelua missään oppilaitoksessa.

Vierailija
13/43 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniosaaja toki. Mutta niitä taitojahan noissa koulussa kai opetetaan? Esim. itse olen harkinnut Lapin Yliopistoa koska se on lähimpänä. 3D-mallinnusta, webbisuunnitelua ja kaikenlaistahan tuolla näköjään opetetaan. Ei pelkästään piirustelua. Ei kait nyt lukiosta lähes suoraan tulevan tarvitse olla vielä moniosaaja?

Ap

Vierailija
14/43 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin olla väärässä, mutta sain sen käsityksen, että aloittaja kuvittelee graafisen suunnittelijan työn olevan sitä, että piirretään jotain kivaa, joka sitten laitetaan vaikka kirjojen kansiin. Valitettavasti todellisuus on ihan toista. Jopa tekoäly voidaan unohtaa tässä vaiheessa vielä, kun suurin osa asiakkaista haluaa kuvansa joka tapauksessa "halvalla" kuvapankista myöhemmin kenties tekoälyllä tehtynä. Itse ollut alalla yli 10 vuotta ja aika vähissä on ne työt, joissa oikeasti pääsisi kuvittamaan. Kuvittajille on sitten ihan omat paikkansa.

Vierailija
15/43 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni firma haluaa verkkosivujen ylläpitoa ja tekemistä. Eli ei olekaan välttämättä tyyliin kirjan kuvitusta tai käyntikortit pelkästään. 

Lisäksi pitää tehdä somepäivityksiä ja ymmärtää jotain sivuston analytiikasta. Ja videoiden tekeminen on ollut viime vuosina melkeinpä vaatimus. Pitää olla vähän isompi yritys, jos ei ole nuo kaikki hallussa vaan haluaa keskittyä johonkin tiettyyn. Tai sitten yrittäjyys, mutta kilpailu on siinäkin niin kovaa että hinnat on poljettu ihan minimiin. Sivutuloja voi lähinnä saada ja sekin vaatii jatkuvaa markkinointia.

Vierailija
16/43 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvalloissa graafikot nostivat oikeusjutun tekoälyä käyttävää firmaa vastaan, sillä perusteella, että ohjelma kopioi muiden tekemiä kuvia, ja hävisivät.

Tekoäly tulee viemään työt muiltakin kuin graafikoilta, viimeistään sitten kun se oppii luovaksi.

Vierailija
17/43 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet niin kuin muutkin taiteilijat: osa-aikatyössä jossain haistav*-firmassa ja muuna aikana taiteilua freelancerina.

Vierailija
18/43 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniosaaja toki. Mutta niitä taitojahan noissa koulussa kai opetetaan? Esim. itse olen harkinnut Lapin Yliopistoa koska se on lähimpänä. 3D-mallinnusta, webbisuunnitelua ja kaikenlaistahan tuolla näköjään opetetaan. Ei pelkästään piirustelua. Ei kait nyt lukiosta lähes suoraan tulevan tarvitse olla vielä moniosaaja?

Ap

Oman kokemukseni mukaan kouluissa on hyvin heikko opetuksen taso. Tämä on ala joka kiinnostaa nuoria, joten koulut opettavat sitä vaikka osaamisen taso on heikko. Eikä kummoinen tarvitse ollakaan. Opiskelijoita tulee joka tapauksessa.

Jos nyt joka tapauksessa olet päättänyt kokeilla, niin kannattaa pyrkiä heti yrityksiin harjoittelijaksi. Eikä mihin tahansa pikku nyrkkipajaan, vaan jonnekin missä opit kovan luokan ammattilaisilta. Työelämässä opit sen mitä tarvitaan, koulu on lähinnä muodollisuus.

Onnea matkaan.

Vierailija
19/43 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

no aika monelta tekoäly vie työt ennusteiden mukaan. jopa lääkäreiltä, koska koneet osaa tehdä diagnooseja. aika sitten näyttää, miten tämä ennuste toteutuu. jos olisin sinä, lähtisin alalle, mutta miettisin myös jonkun varman työn, jolla sitten voi tienata leipänsä, jos tarve on. esim. lähihoitaja. 

sitten jotkut taiteelliset tyypit löytää jonkun väylän, jota kautta voi olla luova. esim. tatuoija tai kampaaja. jos koulutodistus riittää, niin arkkitehdiksi tai kuvaamataidon opettajaksi.

Vierailija
20/43 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin olla väärässä, mutta sain sen käsityksen, että aloittaja kuvittelee graafisen suunnittelijan työn olevan sitä, että piirretään jotain kivaa, joka sitten laitetaan vaikka kirjojen kansiin. Valitettavasti todellisuus on ihan toista. Jopa tekoäly voidaan unohtaa tässä vaiheessa vielä, kun suurin osa asiakkaista haluaa kuvansa joka tapauksessa "halvalla" kuvapankista myöhemmin kenties tekoälyllä tehtynä. Itse ollut alalla yli 10 vuotta ja aika vähissä on ne työt, joissa oikeasti pääsisi kuvittamaan. Kuvittajille on sitten ihan omat paikkansa.

Ap tässä moi,

Tiedän jonkin verran, tykkään myös typografiasta ja websuunnittelu kiinnostaa. Minua ei haittaa tehdä sitä mitä joku käskee, kunhan siinä on joku visuaalisen sommittelun elementti.  Kuitenkin se "itseluottaumukseni ydin" on se vahva piirustustaito, kuvitus on vahvuus. Mutta en kuvittele että graafikon työ sellaista pelkästään on. Tietokoneiden kanssa toimitaan paljon ja pitää olla monipuolinen. Niitä taitoja lähtisin koulusta hakemaan, mutta en vain tiedä kannattaako enää.

Tuntuu vaan, että esim. Adobe Firefly tekee sen niin helpoksi että onko tuossa enää mitään, mitä ei kuka tahansa osaisi klikkailla. Viitsiikö kukaan maksaa enää graafikolle, jos voi itse tehdä pienelle firmalleen kaikki visuaaliset materiaalit: