Kannattaako enää hakea opiskelemaan graafiseksi suunnittelijaksi?
Olen kuulemma hyvä piirtäjä, lukiossa kuvataide oli 10 ja sitä ennenkin. Kaikki tutut ja kaverit, opettajat jne. aina sanonut että minun pitäisi mennä taidealalle.
Olen myös tehnyt erilaisia kuvitusjuttuja tuttaville ja kavereille. Lukion vuosikirjan kannet, kavereiden bändeille logot ja kansitaiteet. Yhden kesän olin kunnalla töissä ja piirtelin kuvituksia kunnan esitteisiin.
Olen aika ujo, mutta tarkka, huolellinen, ja olin hyvä myös lukion ainekirjoituksessa, nimenomaan luovassa kirjoittamisessa jossa piti keksiä omasta päästä juttuja. Nämä ovat ominaisuuksia mitä graafikko tarvitsee.
Aina on tuntunut että graafinen suunnittelu olisi se mun juttu. Olen ajatellut hakea keväällä 2024. Nyt olen töissä ärrän kassalla ja piirtelen illat.
Nyt kuitenkin on tämä Midjourney.
Omat piirrokset (piirrän sekä paperille että digitaalisesti) mihin on kuluttanut päiviä, joskus jopa viikkoja, näyttävät huonommilta kuin kuvat joita MJ suoltaa sekunneissa, nappia painamalla.
Tuossa noita (ellei joku tiedä), päivittäin vaihtuva galleria: https://www.midjourney.com/showcase/recent/
Tuntuu että taito mistä olen aina ollut ylpeä ja panostanut hirveästi (ystäväni kanssa joka on samanlainen taidehullu, piirtelimme nuoruusvuodet yömyöhään melkein joka päivä ja kilpailimme kumman työt ovat parempia) onkin yhtäkkiä melkein arvoton.
Graafikon kun työllistää usein kaupallinen taide mitä tarvitaan tuotepakkauksiin, kirjojen kansiin, esitteisiin, mainosjulisteisiin ym... mikä estää firmoja ottamasta haluamiaan kuvia Midjourneystä? Nykyään löytyy myös tekoäly joka tekee logoja. Nimeltään LogoAI.com.
Nyt myös Photoshopiin on tulossa ominaisuus nimeltä Adobe Firefly, joka pystyy luomaan grafiikka sekunneissa, samaan tapaakuin kuin Midjourney, mutta spesifimpiä ja tarkempia juttuja. Siitä löytyy videoita YouTubesta. Samoin toinen uusi ominaisuus "Generative Fill" joka AI:n avulla voi retusoida valokuvia, eli yksi graafikoiden taito, valokuvien retusointi osittain mitätöidään myös.
Onko alavalinnassa enää järkeä? Osaako joku esim. tällä alalla työskentelevä kertoa? Olen menettänyt motivaationa jonkin verran piirtämiseen tuon Midjourneyn jälkeen, mutta yritän olla sisukas ja jatkaa. Joinakin päivinä koko homma vaan tuntuu turhalta ja mieli mustenee, asia minkä piti olla se mun iso tavoite, johon panostanut jo nuoresta asti melkein kaikki vapaa-ajan... onkin yhtäkkiä joku vitsi.
Tietenkin voin hakea jonnekin muuallekin "tavalliseen ammattiin" (muissa aineissa olin seiskan oppilas), mutta tiedän sen että tulen vihaamaan töitä joilla ei ole mitään tekemistä taiteen kanssa, koska se on ollut 20 vuoden ajan elämäni keskipiste. Ja ainoa asia mikä sai minut jaksamaan läpi vaikean nuoruuden.
Jotenkin tulevaisuus näyttää masentavalta, miksi piti keksiä robotti joka tekee jotain tällaista? Ihan kuin eläisin painajaista suoraan jostain scifi-kauhuelokuvasta.
Ei-taiteilijoita ei varmaan voisi vähempää kiinnostaa
Kommentit (43)
Täällä lopetteleva, voisi jo sanoa entinen graafikko. Olen työskennellyt vuosien varrella erilaisissa projekteissa, julkisella puolella viestintätoimistossa sekä mainostoimistossa ja freelancerina. Raaka totuus on se, että piirustustaidolla ei tässä hommassa tee paljon mitään, eikä sitä myöskään saa käyttää töissä.
Graafinen suunnittelu on huomattavasti enemmän käyttöliittymäsuunnittelun kanssa naimisissa, ja käytännössä asiakkaan tai muiden suunnittelijoiden vaatimukset asettavat aina niin tiukat raamit, että teet juuri sen minkä saat tehdä. Lisäksi kukaan ei halua mitään luovaa tai repäisevää, vaan just sen mitä muillakin jo on (eli hillittyjä laatikoita hillityin värein, nappuloita ja kuvapankista mahdollisimman halvalla otettuja kuvia). Lisäksi pitää osata hirveästi nippelitietoa esim. saavutettavuuden vaatimuksista ja lainsäädäntö niidenkin suhteen kovenee koko ajan.
Kuvitustyöt kuten kirjat yms. ovat toki ihania, mutta niitä on tarjolla säälittävän vähän ja taistelu niistä on kovaa. Usein tilaukset tyssäävät siihen, kun potentiaalinen asiakas tajuaa vallitsevan hintatason (murto-osalla leipätyön hinnasta voi toki tehdä hyväntekeväisyyttä, jos jaksaa oikeiden töiden jälkeen harrastuksena kuvittaa).
Olen siirtymässä palkkatöihin IT-alalle koska perhe on pakko pitää hengissä, ja siellä saamani tekoälykoulutuksen jälkeen voin sanoa, että graafikoksi ei missään tapauksessa kannata enää kouluttautua. Miksi sitten kannattaa - en todellakaan tiedä.
Kuollut ala. Tekoäly tekee minuutissa mitä vain keksit toivoa.
Melkein kaikilla juuri lukiosta valmistuvilla on väärä kuva työelämästä. Kyllä se aikanaan alkaa selvitä kun tulee kokemusta.