Kannattaako enää hakea opiskelemaan graafiseksi suunnittelijaksi?
Olen kuulemma hyvä piirtäjä, lukiossa kuvataide oli 10 ja sitä ennenkin. Kaikki tutut ja kaverit, opettajat jne. aina sanonut että minun pitäisi mennä taidealalle.
Olen myös tehnyt erilaisia kuvitusjuttuja tuttaville ja kavereille. Lukion vuosikirjan kannet, kavereiden bändeille logot ja kansitaiteet. Yhden kesän olin kunnalla töissä ja piirtelin kuvituksia kunnan esitteisiin.
Olen aika ujo, mutta tarkka, huolellinen, ja olin hyvä myös lukion ainekirjoituksessa, nimenomaan luovassa kirjoittamisessa jossa piti keksiä omasta päästä juttuja. Nämä ovat ominaisuuksia mitä graafikko tarvitsee.
Aina on tuntunut että graafinen suunnittelu olisi se mun juttu. Olen ajatellut hakea keväällä 2024. Nyt olen töissä ärrän kassalla ja piirtelen illat.
Nyt kuitenkin on tämä Midjourney.
Omat piirrokset (piirrän sekä paperille että digitaalisesti) mihin on kuluttanut päiviä, joskus jopa viikkoja, näyttävät huonommilta kuin kuvat joita MJ suoltaa sekunneissa, nappia painamalla.
Tuossa noita (ellei joku tiedä), päivittäin vaihtuva galleria: https://www.midjourney.com/showcase/recent/
Tuntuu että taito mistä olen aina ollut ylpeä ja panostanut hirveästi (ystäväni kanssa joka on samanlainen taidehullu, piirtelimme nuoruusvuodet yömyöhään melkein joka päivä ja kilpailimme kumman työt ovat parempia) onkin yhtäkkiä melkein arvoton.
Graafikon kun työllistää usein kaupallinen taide mitä tarvitaan tuotepakkauksiin, kirjojen kansiin, esitteisiin, mainosjulisteisiin ym... mikä estää firmoja ottamasta haluamiaan kuvia Midjourneystä? Nykyään löytyy myös tekoäly joka tekee logoja. Nimeltään LogoAI.com.
Nyt myös Photoshopiin on tulossa ominaisuus nimeltä Adobe Firefly, joka pystyy luomaan grafiikka sekunneissa, samaan tapaakuin kuin Midjourney, mutta spesifimpiä ja tarkempia juttuja. Siitä löytyy videoita YouTubesta. Samoin toinen uusi ominaisuus "Generative Fill" joka AI:n avulla voi retusoida valokuvia, eli yksi graafikoiden taito, valokuvien retusointi osittain mitätöidään myös.
Onko alavalinnassa enää järkeä? Osaako joku esim. tällä alalla työskentelevä kertoa? Olen menettänyt motivaationa jonkin verran piirtämiseen tuon Midjourneyn jälkeen, mutta yritän olla sisukas ja jatkaa. Joinakin päivinä koko homma vaan tuntuu turhalta ja mieli mustenee, asia minkä piti olla se mun iso tavoite, johon panostanut jo nuoresta asti melkein kaikki vapaa-ajan... onkin yhtäkkiä joku vitsi.
Tietenkin voin hakea jonnekin muuallekin "tavalliseen ammattiin" (muissa aineissa olin seiskan oppilas), mutta tiedän sen että tulen vihaamaan töitä joilla ei ole mitään tekemistä taiteen kanssa, koska se on ollut 20 vuoden ajan elämäni keskipiste. Ja ainoa asia mikä sai minut jaksamaan läpi vaikean nuoruuden.
Jotenkin tulevaisuus näyttää masentavalta, miksi piti keksiä robotti joka tekee jotain tällaista? Ihan kuin eläisin painajaista suoraan jostain scifi-kauhuelokuvasta.
Ei-taiteilijoita ei varmaan voisi vähempää kiinnostaa
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata.
1. Alalla on työttömyyttä.
2. Tekoäly tulee viemään viimeisetkin työt.Lähes kaikilla aloilla on ajoittain tai jatkuvasti jonkin verran työttömyyttä.
Mutta hyville tekijöille on töitä aina. Hölmöintä mitä voi tehdä on lähteä opiskelemaan jotain "järkevää alaa" jota vihaa ja johon ei ole mitään taipumusta.
Työssään voi tulla todella hyväksi vain he, jotka tekee työtä mitä rakastaa. Työssä menee suurin osa elämästä, joten se ala kannattaisi valita sellainen mihin on geneettinen taipumus ja intohimo eikä vaan joku "ihan sama mikä".
Ellei nyt sitten tosiaan tekoäly vie kaikkia niitä töitä.
Ilman tekoälyä en harkitsisi hetkeäkään, vain siksi että "alalla on työttömyyttä." En ole hyvä missään muussakaan. Graafisen suunnitelun alalla on aina ollut jonkin verran työttömyyttä, siitä huolimatta uusia graafikoita valmistuu koko ajan Aalto Yliopistosta, Lahden Muotoiluinsituutiista ja Lapin Yliopistosta ja moni heistä työllistyy. Aiempina vuosina esim. Lapin Yliopiston PDF-tilaston mukaan, n. 70-80% (vuodesta riippuen) graafikoista työllistyi omalle alalle pian valmistumisen jälkeen.
Mutta tämä oli ennen tekoälyn tuloa. Siitä ei ole vielä tilastoja, koska kukaan ei ehkä tiedä mitä tapahtuu
Kyllä minä työllistyisin melko varmasti, ilman tätä tekoälyä. Usko omiin kykyihin on aina ollut vahva... ja olisi edelleen ilman tätä kirottua tekoälyä
Ap
Älä tuijota koulujen tilastoja. Se on niiden omaa markkinointia. Tässä puolueeton tilasto viime vuodelta. Graafikon ammatti oli Suomen kuudenneksi huonoiten työllistävä kun tuo tilasto on tehty. Ja on ollut top kympissä aina siitä asti kun valmistuin 15 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata.
1. Alalla on työttömyyttä.
2. Tekoäly tulee viemään viimeisetkin työt.Lähes kaikilla aloilla on ajoittain tai jatkuvasti jonkin verran työttömyyttä.
Mutta hyville tekijöille on töitä aina. Hölmöintä mitä voi tehdä on lähteä opiskelemaan jotain "järkevää alaa" jota vihaa ja johon ei ole mitään taipumusta.
Työssään voi tulla todella hyväksi vain he, jotka tekee työtä mitä rakastaa. Työssä menee suurin osa elämästä, joten se ala kannattaisi valita sellainen mihin on geneettinen taipumus ja intohimo eikä vaan joku "ihan sama mikä".
Ellei nyt sitten tosiaan tekoäly vie kaikkia niitä töitä.
Ilman tekoälyä en harkitsisi hetkeäkään, vain siksi että "alalla on työttömyyttä." En ole hyvä missään muussakaan. Graafisen suunnitelun alalla on aina ollut jonkin verran työttömyyttä, siitä huolimatta uusia graafikoita valmistuu koko ajan Aalto Yliopistosta, Lahden Muotoiluinsituutiista ja Lapin Yliopistosta ja moni heistä työllistyy. Aiempina vuosina esim. Lapin Yliopiston PDF-tilaston mukaan, n. 70-80% (vuodesta riippuen) graafikoista työllistyi omalle alalle pian valmistumisen jälkeen.
Mutta tämä oli ennen tekoälyn tuloa. Siitä ei ole vielä tilastoja, koska kukaan ei ehkä tiedä mitä tapahtuu
Kyllä minä työllistyisin melko varmasti, ilman tätä tekoälyä. Usko omiin kykyihin on aina ollut vahva... ja olisi edelleen ilman tätä kirottua tekoälyä
Ap
Älä tuijota koulujen tilastoja. Se on niiden omaa markkinointia. Tässä puolueeton tilasto viime vuodelta. Graafikon ammatti oli Suomen kuudenneksi huonoiten työllistävä kun tuo tilasto on tehty. Ja on ollut top kympissä aina siitä asti kun valmistuin 15 vuotta sitten.
En siis halua tyrmätä kenenkään haaveita. Nuorena kannattaa toteuttaa unelmia. Mutta siihen pitää varautua että työllistyminen on vaikeaa ja opiskelu toiselle alalle voi olla edessä jossain vaiheessa.
Ehkä jos työn ohessa voisi opiskella mutta missään nimessä en ainakaan opintolainaa ottaisi kulttuurialan opintoja varten. Perus graafikoiden asiakkaita ovat muutenkin lähinnä toiset yrittäjät ja yrityksiähän menee nyt konkurssiin suuria määriä. Plus että moniko käyttää vähiä resurssejaan yritysilmeen uusimiseen jne. jos talous on tiukalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin olla väärässä, mutta sain sen käsityksen, että aloittaja kuvittelee graafisen suunnittelijan työn olevan sitä, että piirretään jotain kivaa, joka sitten laitetaan vaikka kirjojen kansiin. Valitettavasti todellisuus on ihan toista. Jopa tekoäly voidaan unohtaa tässä vaiheessa vielä, kun suurin osa asiakkaista haluaa kuvansa joka tapauksessa "halvalla" kuvapankista myöhemmin kenties tekoälyllä tehtynä. Itse ollut alalla yli 10 vuotta ja aika vähissä on ne työt, joissa oikeasti pääsisi kuvittamaan. Kuvittajille on sitten ihan omat paikkansa.
Ap tässä moi,
Tiedän jonkin verran, tykkään myös typografiasta ja websuunnittelu kiinnostaa. Minua ei haittaa tehdä sitä mitä joku käskee, kunhan siinä on joku visuaalisen sommittelun elementti. Kuitenkin se "itseluottaumukseni ydin" on se vahva piirustustaito, kuvitus on vahvuus. Mutta en kuvittele että graafikon työ sellaista pelkästään on. Tietokoneiden kanssa toimitaan paljon ja pitää olla monipuolinen. Niitä taitoja lähtisin koulusta hakemaan, mutta en vain tiedä kannattaako enää.
Tuntuu vaan, että esim. Adobe Firefly tekee sen niin helpoksi että onko tuossa enää mitään, mitä ei kuka tahansa osaisi klikkailla. Viitsiikö kukaan maksaa enää graafikolle, jos voi itse tehdä pienelle firmalleen kaikki visuaaliset materiaalit:
Graafikon työssä et oikeastaan tarvitse piirustustaitoa ollenkaan. Paitsi kuvittajan ammatissa, mutta sillä elättää itsensä vain kourallinen ihmisiä Suomessa.
Käytännössä kuvitukset ostetaan yleensä kuvapankeista. Graafinen suunnittelija valitsee kuvat, värit ja fontit ja sommittelee kokonaisuuden.
Toki piirtäessä oppii sommittelua ja värien käyttöä, eli on siitä hyötyä. Mutta se ei ole osa graafisen suunnittelijan työtä.
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan totta. En tosin usko että Lapin Yliopisto valehtelee PDF:ssään, mutta ehkä ne työttömäksi jääneet ei ole kovin innokkaita vastaamaan vapaaehtoiseen kyselyyn.
Graafinen sunnittelu on myös monen unelma-ala, jokainen joka osaa vähänkin piirtää. Jolloin sitten on ylitarjontaa, mikä tekee tämän huonon näköisen tilaston.
En tiedä miten sijoitun valtakunnallisesti, mutta kuviksenopeni kannusti minua kyllä graafisen suunnittelun alalle ja sanoi että olen hänen nykyisistä oppilaistaan paras piirtäjä. Paikkakunta ei tosin ole suuri, ei täällä ole edes liikennevaloja vaikka oma lukio onkin.
Harmi että koulutetaan, jos kerran töitä ei ole. Aloituspaikkojen määrä pitäisi suhteuttaa työmarkkinoihin. Jos pääsee yliopistoon (Aalto tai Rovaniemi) niin luulisi että jotain toivoa on? Kun ei noissa monia aloituspaikkoja ole ja koulutus pitäisi olla maan parasta. Tai Lahden AMK joka kuulemma myös arvostettu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Robotti ei voi milloinkaan olla taiteilija, koska se ei luo uutta. Tosin suurin osa ihmistaiteilijoista ei myöskään luo uutta, vaan kopioi muilta. Heille ei ole töitä jatkossa, mutta niille harvoille on jotka pystyvät tekemään jotain aidosti omaperäistä.
Aidosti omaperäinen juu. Se nouseeko oma taide viraaliksi johtuu todella paljon muistakin seikoista kuin omaperäisyydestä. Asiassa on suurin osuus onnella. On silkkaa sattumaa satutko tuntemaan oikeat ihmiset, olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja saatko jonkun taideauktoriteetin puhumaan taiteesi arvon nousuun.
Jos tykkää taiteilla se kannattaa, mutta suurella todennäköisyydellä et tule rikkaaksi ja kuuluisaksi. Lotossakaan ei aina voi voittaa.
Lahden AMK saattoi olla arvostettu, mutta ainakin viimeisimmät kokemukset harjoittelijoista kertoo karua kieltä.
Ja kuten sanottu. Et käytännössä tee piirustustaidolla yhtään mitään. Minä en osaa piirtää lainkaan, ainakaan tikku-ukkoa kummallisempaa, ja niin vain olen tehnyt tosiaan jo yli 10 vuotta töitä alalla.
En todella halua kenenkään unelmia kaataa, mutta olen kyllä yhä siinä uskossa, että aloittajalla on täysin väärä kuva siitä, mitä tämä työ oikeasti on.
Mitä jos perustaisit itse kuvapankin, eli sivuston missä myisit vain itse tekemiäsi kuvia digimuodossa, jos piirtäminen on se mikä kiinnostaa?
Kuvapankkejakin on valtavasti, mutta jos on persoonallinen tyyli, niin mistä sen tietää jos vaikka ansaitsisit jotain.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos perustaisit itse kuvapankin, eli sivuston missä myisit vain itse tekemiäsi kuvia digimuodossa, jos piirtäminen on se mikä kiinnostaa?
Kuvapankkejakin on valtavasti, mutta jos on persoonallinen tyyli, niin mistä sen tietää jos vaikka ansaitsisit jotain.
Tuossa on sellainen ongelma, että kuvapankit ovat yleensä se halpisvaihtoehto niille, jotka eivät halua maksaa omasta kuvituksesta.
Minun mielestäni pienen tekijän kannattaa ennemmin etsiä niitä asiakkaita, jotka haluavat maksaa omaperäisestä kuvituksesta, vaikka niitä asiakkaita onkin vähemmän. Mutta voin olla toki väärässäkin.
-ei ap
Vierailija kirjoitti:
Robotti ei voi milloinkaan olla taiteilija, koska se ei luo uutta. Tosin suurin osa ihmistaiteilijoista ei myöskään luo uutta, vaan kopioi muilta. Heille ei ole töitä jatkossa, mutta niille harvoille on jotka pystyvät tekemään jotain aidosti omaperäistä.
Juu. Arvostan taidetta ja se tehdään itse ei koneilla. Joissakin asioissa ei ihminen voi luoda mitään uutta kun ihmiskunta on ollut kutenkin sen verran kauan olemassa että se on jo automaattisesti kopiontia toisilta. Joku muutama vuosituhat juttu näissä taidejutuissakin. Ja monesti tieteessäkin. Ns pyörää ei voi keksiä uudelleen. Elämme tässä ajassa ja luomme jotain mutta aina seon kopiointia toisilta. Tiede tosin kehittyy sieltä voi jotain uutta löytyy ja löytyykin. Oon ihmetellyt kythera konetta joka löydettiin välimerestä ja sitä että oliko se assyriassa vuosituhansia sitten rakennettu sittemmin löydetty alkeellinen sähkölaite. No perusjuttuja se sähkökin on. Voi sitä olla käytetty jossain määri silloinkin. Johonkin tarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Graafikon työssä et oikeastaan tarvitse piirustustaitoa ollenkaan. Paitsi kuvittajan ammatissa, mutta sillä elättää itsensä vain kourallinen ihmisiä Suomessa.
Käytännössä kuvitukset ostetaan yleensä kuvapankeista. Graafinen suunnittelija valitsee kuvat, värit ja fontit ja sommittelee kokonaisuuden.
Toki piirtäessä oppii sommittelua ja värien käyttöä, eli on siitä hyötyä. Mutta se ei ole osa graafisen suunnittelijan työtä.
Näin olen kuullut juu.
Mutta eikö hyvä piirustustaito korreloi aika paljon sommittelukyvyn kanssa? Sellainen joka pystyy piirtämään omasta päästäkin hyvänänäköisiä juttuja, pystyisi ehkä luomtaisesti asemoimaan ne kuvat, värit ja fontit silmää miellyttävimmällä tavalla, nopeimmin? Jolloin sitten olisi joku "valttikortti" verrattuna muihin alalla oleviin työmarkkinoilla? Jos on luontainen kyky heittää nopeasti ne vaaditut asiat silmää miellyttävään muotoon.
Pelkään vaan että kohta tulee joku AI jolle syötetään kuvat, värit ja fontit ja.... voilà.
Ihmettelisin jos ei kohta ilmaannu tekoäly joka luo typografian haluamasi "tunnelman" mukaan, osaa laittaa kuvat loogisiin paikkoihin automaattisesti lukemalla antamasi leipätekstin jne. ja valita sopivan värimaailman, artikkelin tekstistä päättelemällä
On jotenkin niin epävarma olo, kun yhtäkkiä yhdellä iskulla tuhottiin kuvitusten arvo. Niin mitä seuraavaksi
Tekoäly pystyy tuottamaan jo jonkinlaista animaatiota, karkeita 3D-esineitäkin. Jopa musiikkia. Tuntuu ettei kohta mitään jää. Tietysti sama on monella alalla tapahtumassa, mutta harmittaa että tällaisen intohimoalan kimppuun hyökättiin heti ensimmäisenä
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan totta. En tosin usko että Lapin Yliopisto valehtelee PDF:ssään, mutta ehkä ne työttömäksi jääneet ei ole kovin innokkaita vastaamaan vapaaehtoiseen kyselyyn.
Graafinen sunnittelu on myös monen unelma-ala, jokainen joka osaa vähänkin piirtää. Jolloin sitten on ylitarjontaa, mikä tekee tämän huonon näköisen tilaston.
En tiedä miten sijoitun valtakunnallisesti, mutta kuviksenopeni kannusti minua kyllä graafisen suunnittelun alalle ja sanoi että olen hänen nykyisistä oppilaistaan paras piirtäjä. Paikkakunta ei tosin ole suuri, ei täällä ole edes liikennevaloja vaikka oma lukio onkin.
Harmi että koulutetaan, jos kerran töitä ei ole. Aloituspaikkojen määrä pitäisi suhteuttaa työmarkkinoihin. Jos pääsee yliopistoon (Aalto tai Rovaniemi) niin luulisi että jotain toivoa on? Kun ei noissa monia aloituspaikkoja ole ja koulutus pitäisi olla maan parasta. Tai Lahden AMK joka kuulemma myös arvostettu.
Ap
Aina on jotain toivoa. Olet nuori, sinulla on hyvin aikaa kokeilla.
Mutta pidä mielessäsi tuo tilasto ja järjestä raha-asiasi niin että selviät myös työttömänä. En yritä ylipuhua sinua enempää, en itsekään kuunnellut sinun ikäisenäsi kun minua varoiteltiin alan huonosta työtilanteesta. Ja aina joku ne harvat työpaikat saa. Toivon että olet yksi heistä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö hyvä piirustustaito korreloi aika paljon sommittelukyvyn kanssa? Sellainen joka pystyy piirtämään omasta päästäkin hyvänänäköisiä juttuja, pystyisi ehkä luomtaisesti asemoimaan ne kuvat, värit ja fontit silmää miellyttävimmällä tavalla, nopeimmin? Jolloin sitten olisi joku "valttikortti" verrattuna muihin alalla oleviin työmarkkinoilla? Jos on luontainen kyky heittää nopeasti ne vaaditut asiat silmää miellyttävään muotoon.
Meillä ne portfoliot, jotka koostuu pelkästään omista kivoista pikku piirroksista menee aika lailla roskiin. Etenkin, jos hakijoissa on niitä, joilla on oikeita taittoja, logoja yms. muuta tehtynä. Varsinkin nuorilla näitä piirustusportfolioita näkee erittäin paljon (mikä on ymmärrettävää, koska kokemusta ei juuri ole), joten en usko, että tällä olisi kovin helppo erottua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ne portfoliot, jotka koostuu pelkästään omista kivoista pikku piirroksista menee aika lailla roskiin. Etenkin, jos hakijoissa on niitä, joilla on oikeita taittoja, logoja yms. muuta tehtynä. Varsinkin nuorilla näitä piirustusportfolioita näkee erittäin paljon (mikä on ymmärrettävää, koska kokemusta ei juuri ole), joten en usko, että tällä olisi kovin helppo erottua.
Mutta mitä jos kyseinen hakija hakee nimenomaan kuvitustöitä?
Ainakin sillä alalla minkä minä tunnen, kuvittajat kuvittavat ja graafiset suunnittelijat tekevät työnsä niiden kuvitusten ympärille. Ketään ei kiinnosta, osaako se kuvittajakin taittoa yms., koska sitä varten on ihan eri tyypit.
-ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin olen kuullut juu.
Pelkään vaan että kohta tulee joku AI jolle syötetään kuvat, värit ja fontit ja.... voilà.
Ihmettelisin jos ei kohta ilmaannu tekoäly joka luo typografian haluamasi "tunnelman" mukaan, osaa laittaa kuvat loogisiin paikkoihin automaattisesti lukemalla antamasi leipätekstin jne. ja valita sopivan värimaailman, artikkelin tekstistä päättelemällä
On jotenkin niin epävarma olo, kun yhtäkkiä yhdellä iskulla tuhottiin kuvitusten arvo. Niin mitä seuraavaksi
Tekoäly pystyy tuottamaan jo jonkinlaista animaatiota, karkeita 3D-esineitäkin. Jopa musiikkia. Tuntuu ettei kohta mitään jää. Tietysti sama on monella alalla tapahtumassa, mutta harmittaa että tällaisen intohimoalan kimppuun hyökättiin heti ensimmäisenä
Ap
Enemmän tätä työtä tehdään kylläkin niin että etsitään nykyisten trendien mukaisia mallipohjia ja sitten niiden pohjalta tehdään suunnitelma. Ehkä piirustuksen harrastaja on vähän muita nopeampi siinä. Mutta en itse ainakaan ole pitänyt piirustustaitoa merkittävänä, vaikka osaan kyllä piirtää tarvittaessa. Ei sitä vaan oikein tarvita.
Tekoäly osaa jo sommitella ja kehittyy koko ajan. Tekoäly osaa myös vaihtaa värejä tunnelman mukaan, tämä ominaisuus on jo sisäänrakennettu alan ohjelmiin. Tietyt käsityönä tehtävät vaiheet tulevat varmasti katoamaan, mutta sitä on turha jäädä suremaan. Kehitys ei pysähdy. Nyt pitää vain sopeutua uuteen. Tekoäly pitää nähdä apuna, ei vihollisena. On varmaan helpompi asennoitua kun alalla olevana tietää, miten vähän on sitä intohimoa ja miten paljon ihan arkista aherrusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin sillä alalla minkä minä tunnen, kuvittajat kuvittavat ja graafiset suunnittelijat tekevät työnsä niiden kuvitusten ympärille. Ketään ei kiinnosta, osaako se kuvittajakin taittoa yms., koska sitä varten on ihan eri tyypit.
-ei ap
Missä toimistossa tehdään näin? :D Jos ihan perus graafisesta suunnittelusta puhutaan, niin silloin ei piirustella. Kuvittajat ovat erikseen ja kuten joku jo sanoi, niitä tämä maa elättää kourallisen. Meillä sen piirtelijän pitää osata taittaa ja tehdä muutakin, koska se on se perustyö, millä laskut maksetaan. Jos joskus pääsee piirtämään jotakin, niin se on sitten ihan bonus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ei ap
Missä toimistossa tehdään näin? :D Jos ihan perus graafisesta suunnittelusta puhutaan, niin silloin ei piirustella. Kuvittajat ovat erikseen ja kuten joku jo sanoi, niitä tämä maa elättää kourallisen. Meillä sen piirtelijän pitää osata taittaa ja tehdä muutakin, koska se on se perustyö, millä laskut maksetaan. Jos joskus pääsee piirtämään jotakin, niin se on sitten ihan bonus.
Ei kyse ole mistään toimistosta vaan tietynlaisesta kustannusalasta, mutta ei siitä sen tarkemmin. Kyse on toki freelancereista eikä palkkatöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on sellainen ongelma, että kuvapankit ovat yleensä se halpisvaihtoehto niille, jotka eivät halua maksaa omasta kuvituksesta.
Minun mielestäni pienen tekijän kannattaa ennemmin etsiä niitä asiakkaita, jotka haluavat maksaa omaperäisestä kuvituksesta, vaikka niitä asiakkaita onkin vähemmän. Mutta voin olla toki väärässäkin.
-ei ap
Niitä asiakkaita on todella vähän.
Kuvittaja voi kuitenkin tarjota kuvituksiaan isoille kuvapankeille. Ja on kuvittajille omia portfoliosivustojakin.
Oma bisneksensä on sekin että joku perustaa sivuston, minne graafikot ym rekisteröityvät pääsymaksua vastaan ja pääsevät lukemaan yrityksien tekemät tarjouspyynnöt. Voi sitäkin kokeilla, mutta logot myydään yleensä muutamalla kympillä.
Alan todellisuudesta mitään tietämättömänä - joskin silti luovalla alalla työskentelevänä - näkisin, että mieti, voitko antaa jotain sellaista mitä tekoäly ei voi. Esim. tekoäly pystyy luomaan mitä vain taidetta, mutta oikeiden hakusanojen löytäminen voi olla alan kiireiselle yrittäjälle hukka-aikaa. Vahvoilla yhteistyötaidoilla voi aina mukauttaa pyyntöjä ja luoda jotain ns. yhdessä ja tätä kautta tuoda lisäarvoa luotettavuuden ja asiakaslähtöisyyden kautta. Eli taide ei ole pelkästään millainen teos syntyy, vaan miltä teoksen luontiprosessi tuntuu asiakkaasta ja mikä fiilis hänelle jää.
Entä joku taideterapiatyyppinen? Tai jokin muu työ, jossa iso osa työtä on ns. kädet savessa työtä, mutta lopputulos ei ole asiakkaalle myytävä teos, taitto, tmv., vaan taiteen luonnilla tavoiteltu piristys?
Yksi vaihtoehto on myös, että teet muita hommia joiden sivussa edistät oman nimesi tunnetuksi tekemistä.