Tutkijan mukaan oululaispoliitikon kirjoitus on selkeän rasistinen kirjoittaja itse kiistää: Ei siinä ole mitään sanaa, siinä on tähtimerkkejä
Persulta taas kerran täydellinen servaus!
Kommentit (400)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitus on selkeän rasistinen ja sellaiseksi tarkoitettu. Rasistinen siksi, että huono käytös on pistetty etnisen taustan eikä yksilön ominaisuuksien piikkiin.
Jos ajattelet, että alikehittyneistä kulttuureista puhuminen tällaisessa yhteyksissä on jepa, olet rasisti.
Itse olen sillä tavoin avarakatseinen, että valkoinen väri tai kantakansalaisuus ei silmissäni tee parempaa ihmistä. Idiootti on idiootti, ihonväriin tai kulttuuriin katsomatta.
Sori mutta sun avarakatseisuus on melko kapeaa jos et omaa sisälukutaitoa.
Kyseisessä päivityksessä nimenomaan ei vedota rotuun, uskontoon, yms. rasistiseen seikkaan vaan kyseisten _yksilöiden_ käytökseen. Ja tämä käytös taas antaa ymmärtää, että suojatie konseptina on vieras = tuskin ovat olleet Suomessa pitkää aikaa, ja toisaalta ovat todennäköisesti myös tulleet maasta, joissa suojateitä ei ole. Tästä syystä viitataan alikehittyneeseen maahan, sillä useimmissa kehittyneissä maissa suojatien konsepti on tuttu.
Ja ei, en ole persu, mutta harmittaa nykyään mediassa tapahtuva tahallaan väärinymmärtäminen ja käsitteistön täydellinen sivuuttaminen.
Ja kyllä, uskon kyseisen päivityksen tekijän toimivan elämässään rasistisesti, mutta kyseinen päivitys ei objektiivisesti arvioituna ole rasistinen.
Siinä ollaan yhtä huolissaan liikennesäännöistä kuin riikka on musliminaisten tasa-arvosta.
Kerrotko vielä miten teksti jossa hekumoidaan - kaikki osaamme arvata kenen - päälle autolla ajamisella EI olisi rasistinen?
Sinun oma mielikuvitus vaan on niin rasistinen, tekstissähän itsessään ei ole mitään rasistista.
Taitavasti kirjoitettu, en havaitse siinä ra sis mia. Kohdistuu siis ko. maleksijoihin yksilöinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitus on selkeän rasistinen ja sellaiseksi tarkoitettu. Rasistinen siksi, että huono käytös on pistetty etnisen taustan eikä yksilön ominaisuuksien piikkiin.
Jos ajattelet, että alikehittyneistä kulttuureista puhuminen tällaisessa yhteyksissä on jepa, olet rasisti.
Itse olen sillä tavoin avarakatseinen, että valkoinen väri tai kantakansalaisuus ei silmissäni tee parempaa ihmistä. Idiootti on idiootti, ihonväriin tai kulttuuriin katsomatta.
Voi kuule, ei ole ihan yksi tai kaksi vastaavaa kirjoitusta, somessa ja valtamedioissa, joissa aivan vastaavalla tavalla nimetään joku toinen ryhmä huonoon käytökseen syyllistyneiksi. Jos tuossa olisi kirjoitettu mummoista, juopoista, nuorisosta, kakaroista, koiranomistajista, lestadiolaisista, Pohjois-Suomen pojista, Odineista, taikka vaikka Romaneista, ei kukaan olisi kiinnittänyt mitään huomiota. Sinäkin olisit käynyt antamassa peukkusi alle korkeintaan.
Voi kuule, joku on kirjoittanut esim. ihmisroskista eikä jäänyt ilman seuraamuksia.
ei tarvitse kuin avata Facebook ja sieltä paikallinen puskaradio niin saadaan lukea kuinka "kullannuput" sitä ja ennen kaikkea mopopojat tätä! Se hieman korpeaa kun on tällaisen pojan äiti, eikä ne meidän "kullannuput" ilmeisesti osaa tehdä mitään oikein, eikä saisi näkyä eikä kuulua yhtään missään.
Yksikään, korostan yksikään, palstamamma; silakka; demari; vihervasuri, ei tälläkään palstalla ole koskaan ilmaissut huoltaan mitä nuorelle pojalle tekee kun joka paikassa osoitellaan, syytellään ja syljeksitään. Eikö ole riittävän sympaattinen myötätunnon kohde? Ei ole pojat vielä riittävästi syrjäytyneet joukkona?
Tämän valtakunnan ainoa ryhmä jota saa ihan vapaasti potkia ja panetella on nuoret miehet. Paitsi jos ne ovat rodullistettuja.
Mikä se vihervasuri on?
Sellainen joka kannattaa puolueista Vihreitä, Vasemmistoliittoa tahi Marinin linjaa toteuttavaa SDP:tä. Ole hyvä.
Ei kelpaa. Miksi yhdistät eri puolueet yhteiseksi vihervasemmistoksi?
se on ihan yleisesti käytetty lyhenne tästä hyvin samankaltaista politiikkaa edistävästä puoluerykelmästä (tämä ei varmaankaan vaadi edes debattia kun puolueiden puheenjohtajat tämän itse ääneen kertoivat vaalien jälkipuinnissaan). Vähän samanlainen lyhenne kuin on persut, silloin kun ei jaksa kirjoittaa AV:lle 29:a kertaa saman päivän aikana Perussuomalaiset.
Tarkoitat, että yleisesti persujen käyttämä termi. Mitään logiikkaahan tuossa ei ole, kun ei ole mitään yhdistettyä vihervasemmistoa. Ei ole muiden yleisesti käyttämä termi.
Ihan hyvä termi se on, sulle jo kerrottiin mitä se tarkoittaa.
Toki voit käyttää myös "sateenkaariwokehörhöä", mutta aika pitkä ja vaivalloinen.
Ei voi kertoa mitä tarkoittaa asia, jota ei ole olemassa. Ei ole mitään vihervasemmistoa..
Ekonomisti Heikki Pursiainen kirjoitti kirjassaan Paska Suomi (2017): Perussuomalaisen määritelmän mukaan vihervasemmistolaista on mikä tahansa muu kuin nurkkapatrioottinen, sisäänpäinkääntynyt, muukalaisvihamielinen, ilmastonmuutosdenialistinen tai 1950-luvulle jämähtänyt näkökulma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseisessä päivityksessä nimenomaan ei vedota rotuun, uskontoon, yms. rasistiseen seikkaan vaan kyseisten _yksilöiden_ käytökseen. Ja tämä käytös taas antaa ymmärtää, että suojatie konseptina on vieras = tuskin ovat olleet Suomessa pitkää aikaa, ja toisaalta ovat todennäköisesti myös tulleet maasta, joissa suojateitä ei ole. Tästä syystä viitataan alikehittyneeseen maahan, sillä useimmissa kehittyneissä maissa suojatien konsepti on tuttu.
Ja ei, en ole persu, mutta harmittaa nykyään mediassa tapahtuva tahallaan väärinymmärtäminen ja käsitteistön täydellinen sivuuttaminen.
Ja kyllä, uskon kyseisen päivityksen tekijän toimivan elämässään rasistisesti, mutta kyseinen päivitys ei objektiivisesti arvioituna ole rasistinen.
Siinä ollaan yhtä huolissaan liikennesäännöistä kuin riikka on musliminaisten tasa-arvosta.
Kerrotko vielä miten teksti jossa hekumoidaan - kaikki osaamme arvata kenen - päälle autolla ajamisella EI olisi rasistinen?
Ah, en jaksanut etsiä esimerkkiä tahallisesta väärinymmärtämisestä, mutta kiitos oivasta esimerkistä.
Itse tulkitsin, että päivityksen julkaisijaa huvitti miten tuo "tough guy - en välitä liikennesäännöistä" -asenne murtui kun heti kun vähän painoi kaasua.
Kysymys oli siis säikäyttämisestä, ja huvittavaa oli nimenomaan kohteen reaktio - vähän niinkuin piilokameroissa / hauskoissa kotivideoissa säikähtäneen ihmisen reaktio on se hauska juttu.
Se, että tulkitset jollain kierolla tavalla, että julkaisija "hekumoi yliajamisesta" on vaatinut sinulta jo melkoista ylitulkintaa. Jos joku pelästyttää vaikkapa vamppyyrinaamarilla niin tulkitset, että hekumoi haukkaavansa palasen ihmisen kaulasta (?)
Rehellisesti sanottuna en usko hetkeäkään, että tuo päivityksen julkaisija edes sekunnin murto-osan ajatteli ajavansa ihmisen päälle.
Olisiko sinusta oikein, että vaikka lapsia (jotka nekin saattavat oikaista mistä sattuu, ainakin meillä päin) joku autoilija pelottelisi samalla tavalla? Että "enhän minä nyt oikeasti kenenkään päälle aja, mutta "on niin nättiä nähdä, kun pelästyneet kakarat juoksee!" Sekö olisi ok?
Minusta se olisi hyvinkin ok.
Olisikin hyvä jos lapset vähän pelkäisi tietä ylittäessään, varsinkin ne sähköpotkulaudoilla suhaajat ja muut pikkupojat, jotka ei yhtään kato ympärilleen kun säntäilevät tielle millon mitenkin.
Mikä siinäkin nyt olisi väärin että joku kirjottais niin?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, en jaksanut etsiä esimerkkiä tahallisesta väärinymmärtämisestä, mutta kiitos oivasta esimerkistä.
Itse tulkitsin, että päivityksen julkaisijaa huvitti miten tuo "tough guy - en välitä liikennesäännöistä" -asenne murtui kun heti kun vähän painoi kaasua.
Kysymys oli siis säikäyttämisestä, ja huvittavaa oli nimenomaan kohteen reaktio - vähän niinkuin piilokameroissa / hauskoissa kotivideoissa säikähtäneen ihmisen reaktio on se hauska juttu.
Se, että tulkitset jollain kierolla tavalla, että julkaisija "hekumoi yliajamisesta" on vaatinut sinulta jo melkoista ylitulkintaa. Jos joku pelästyttää vaikkapa vamppyyrinaamarilla niin tulkitset, että hekumoi haukkaavansa palasen ihmisen kaulasta (?)
Rehellisesti sanottuna en usko hetkeäkään, että tuo päivityksen julkaisija edes sekunnin murto-osan ajatteli ajavansa ihmisen päälle.
Olisiko sinusta oikein, että vaikka lapsia (jotka nekin saattavat oikaista mistä sattuu, ainakin meillä päin) joku autoilija pelottelisi samalla tavalla? Että "enhän minä nyt oikeasti kenenkään päälle aja, mutta "on niin nättiä nähdä, kun pelästyneet kakarat juoksee!" Sekö olisi ok?
Lisää malliesimerkkejä lukutaidottomuudesta / tahallisesta väärinymmärtämisestä :)
Vastasin, että tulkitsin kirjoittajan tarkoittaneen säikäytystä painamalla kaasua - ja pelästyneen ihmisen reaktio oli huvittava. Mielestäni liikenteessä pelästyttäminen on ehdottoman väärä paikka ja paheksutttavaa.
MUTTA, tätä pelästyttämistarkoitusta ei voi järjellisesti vääntää "yliajolla hekumoimiseksi", joka on edellytyksenä sille ajatuskuperkeikalle, että päivitys oli rasistinen. Ja se oli vastaukseni pointti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, ei ole ihan yksi tai kaksi vastaavaa kirjoitusta, somessa ja valtamedioissa, joissa aivan vastaavalla tavalla nimetään joku toinen ryhmä huonoon käytökseen syyllistyneiksi. Jos tuossa olisi kirjoitettu mummoista, juopoista, nuorisosta, kakaroista, koiranomistajista, lestadiolaisista, Pohjois-Suomen pojista, Odineista, taikka vaikka Romaneista, ei kukaan olisi kiinnittänyt mitään huomiota. Sinäkin olisit käynyt antamassa peukkusi alle korkeintaan.
Voi kuule, joku on kirjoittanut esim. ihmisroskista eikä jäänyt ilman seuraamuksia.
ei tarvitse kuin avata Facebook ja sieltä paikallinen puskaradio niin saadaan lukea kuinka "kullannuput" sitä ja ennen kaikkea mopopojat tätä! Se hieman korpeaa kun on tällaisen pojan äiti, eikä ne meidän "kullannuput" ilmeisesti osaa tehdä mitään oikein, eikä saisi näkyä eikä kuulua yhtään missään.
Yksikään, korostan yksikään, palstamamma; silakka; demari; vihervasuri, ei tälläkään palstalla ole koskaan ilmaissut huoltaan mitä nuorelle pojalle tekee kun joka paikassa osoitellaan, syytellään ja syljeksitään. Eikö ole riittävän sympaattinen myötätunnon kohde? Ei ole pojat vielä riittävästi syrjäytyneet joukkona?
Tämän valtakunnan ainoa ryhmä jota saa ihan vapaasti potkia ja panetella on nuoret miehet. Paitsi jos ne ovat rodullistettuja.
Mikä se vihervasuri on?
Sellainen joka kannattaa puolueista Vihreitä, Vasemmistoliittoa tahi Marinin linjaa toteuttavaa SDP:tä. Ole hyvä.
se on ihan yleisesti käytetty lyhenne tästä hyvin samankaltaista politiikkaa edistävästä puoluerykelmästä (tämä ei varmaankaan vaadi edes debattia kun puolueiden puheenjohtajat tämän itse ääneen kertoivat vaalien jälkipuinnissaan). Vähän samanlainen lyhenne kuin on persut, silloin kun ei jaksa kirjoittaa AV:lle 29:a kertaa saman päivän aikana Perussuomalaiset.
Tarkoitat, että yleisesti persujen käyttämä termi. Mitään logiikkaahan tuossa ei ole, kun ei ole mitään yhdistettyä vihervasemmistoa. Ei ole muiden yleisesti käyttämä termi.
Ihan hyvä termi se on, sulle jo kerrottiin mitä se tarkoittaa.
Toki voit käyttää myös "sateenkaariwokehörhöä", mutta aika pitkä ja vaivalloinen.Ei voi kertoa mitä tarkoittaa asia, jota ei ole olemassa. Ei ole mitään vihervasemmistoa..
Ikävä kyllä on, ja tuon porukan pillin mukaan me tällä hetkellä marssitaan tässäkin maassa. 🌈 🦄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se vihervasuri on?
minä ainakin puhun vihervasemmistosta ja kepua äänestän jo varmaan kuudennessa polvessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen eri tyyppi, mutta nyt kun kysyt..
Hyvä on keskelle liikennettä ryntäävien "kakaroiden" (miksi muuten sinä suvaitsevaisuuden ja kauniin käytöksen airut haluat puhua noin loukkaavasti lapsista, vieläpä yleistäen) oppia läksynsä, säikähtäminen on ihan terve reaktio jos on itsensä laittanut vaaratilanteeseen.
Tämä nyt on sellaista että jokainen täydentää itse tuokin sanan ja antaa sille merkityksen.
Joku voisi väittää että riimit
Oli tyttö Mikkelistä,
joka tykkäs XXXXXX
on tuhma, mutta itse asiassa sen välittäjän omassa päässä asuu tuhma tulkinta.
joo, ei ne ole [tähän nyt se ruma väännös, joka on syntynyt sanasta negro aikoinaan suomenkieliseksi ilmaisuksi mustaihoisesta henkilöstä], jotka siinä Merikosken siltojen jälkeen hyppii nelikaistaisen yli eestaas. Jotain muuta sanaa siinä on täytynyt hakea, tai sitten henkilöllä on niin huono näkö, että olisi syytä käydä specsaverilla ennen kuin lähtee taas liikenteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen kysynyt tätä ennenkin: kun te persut olette avoimesti ja ylpeästi rasisteja, niin miksi, oi MIKSI niin kovasti harmistutte siitä kun se ulkopuolisten toimesta osoitetaan? Ja alatte selittää mustaa valkoiseksi. Aivan kuin lapsi joka jää kiinni pahanteosta ja yrittää pyristellä selville vesille niillä lapsen keinoillaan. Vaikka jokainen näkee, tietää ja ymmärtää mistä on kyse.
Mikä tässä on logiikka? Voiko joku persu viimeinkin avata?
Tämä minuakin kummastuttaa. Tämäsama koskee persuila ihan kaikkea. Asiat vääristellään, valehdellaan päin naamaa.
Se tekee heistä vastenmielinen.
Nyt spermis sanoi, että persut ei ole oikeistolainen puolue. He välittävät hyvinvointivaltiosta.
Mitä v...ua???
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kirjoitettu. Peukku Annalle 👍
Ei tarvitse pyydellä anteeksi jos sanoo asiat just niin kuin ne oikeasti on.
Muttei ollut kanttia seisoa sanojensa takana. Nössö.
Vierailija kirjoitti:
Ekonomisti Heikki Pursiainen kirjoitti kirjassaan Paska Suomi (2017): Perussuomalaisen määritelmän mukaan vihervasemmistolaista on mikä tahansa muu kuin nurkkapatrioottinen, sisäänpäinkääntynyt, muukalaisvihamielinen, ilmastonmuutosdenialistinen tai 1950-luvulle jämähtänyt näkökulma.
Olen ilmoittanut viestisi asiattomaksi koska et maininnut että pursiainen kaljuuntuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitus on rasistinen. Piste. Sen nyt ymmärtää se Pihtiputaan mummokin tai sokea lapsi.
Joku "suojatien konsepti" on pelkkää murrosikäistä viisastelua. Samoin se, että merkit ovat " tähtiä".
Samaa tasoa kuin kuulutukset Anu Saukolle. Koettakaa kasvaa ja sivistyä. Liikennekulttuurista voi puhua halventamatta maita ja ihmisiä ja uhkailemalla päälle ajamisella!
No miksi ne muukalaiset eivät osaa käyttäytyä kuin ihmiset täällä, vaan leikkivät maailmanomistajaa vieraassa maassa??? Kyllähän sellainen röyhkäys käy vaatimattoman suomalaisen sieluun.
Minäkään en ollut rasisti ennen vuotta 2015. Nyt olen, ja aina vain enemmän.
On vaan vähän ristiriitaista tuon todella osoittavan päivityksen kanssa, että hän ihan itse myöntää myöhemmin, että myös suomalaisia ihmisiä oikaisee kyseisessä kohdassa tien käyttämättä suojatietä. Miksi ei voinut keskittyä itse ongelmakohtaan vaan otti tikun nokkaan juuri tietyn ihmisryhmän?
Ja en ole persu....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitus on rasistinen. Piste. Sen nyt ymmärtää se Pihtiputaan mummokin tai sokea lapsi.
Joku "suojatien konsepti" on pelkkää murrosikäistä viisastelua. Samoin se, että merkit ovat " tähtiä".
Samaa tasoa kuin kuulutukset Anu Saukolle. Koettakaa kasvaa ja sivistyä. Liikennekulttuurista voi puhua halventamatta maita ja ihmisiä ja uhkailemalla päälle ajamisella!
No miksi ne muukalaiset eivät osaa käyttäytyä kuin ihmiset täällä, vaan leikkivät maailmanomistajaa vieraassa maassa??? Kyllähän sellainen röyhkäys käy vaatimattoman suomalaisen sieluun.
Minäkään en ollut rasisti ennen vuotta 2015. Nyt olen, ja aina vain enemmän.
On vaan vähän ristiriitaista tuon todella osoittavan päivityksen kanssa, että hän ihan itse myöntää myöhemmin, että myös suomalaisia ihmisiä oikaisee kyseisessä kohdassa tien käyttämättä suojatietä. Miksi ei voinut keskittyä itse ongelmakohtaan vaan otti tikun nokkaan juuri tietyn ihmisryhmän?
Ja en ole persu....
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009799039.html
Ps. Hups, tuli mainittua ed.viestissä,että en ole persu - tämä politiikka on nykyään sellaista sekoilua, että välillä saa jotakin puoluetta (/jäsentä) puolustaa ja välillä kritisoida. Tai kaipa se on aina ollut niin, nyt persu-asia vaan ehkä nykyisellään vähän koroatunut niin tuntuu että pitää painottaa persuttomuuttaan, jos heitä puolustaa :P
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kirjoitettu. Peukku Annalle 👍
Ei tarvitse pyydellä anteeksi jos sanoo asiat just niin kuin ne oikeasti on.
Just niinhän se ei tee vaan alkaa haastattelussa selitellä miten "hyppii siellä tietysti muitakin..." Tyypillinen kiero persu ja umpirasistinen kanttura, eihän tuohon ole kahta sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teksti, jossa hekumoidaan jonkin kansanryhmän päälle ajamisella olisi toki rasistinen.
Ongelma on siinä, että tässä keskusteltavassa päivityksessä ei kukaan hekumoinut yliajolla, joten kerrotko vielä miten kommenttisi liittyy mihinkään? Vai teitkö omassa päässäsi tuon yliajotulkinnan, eli päätit mitä tuo päivityksen julkaisija tuossa hetkessä ajatteli?
Olisiko sinusta ok, jos joku ulkopuolinen päättää puolestasi mitä kulloinkin "oikeasti" tarkoitit? Kun sanot böö työkaverillesi niin pomosi syyttää sinua henkisestä väkivallasta ja toteaa sinun yrittäneen aiheuttaa sydänkohtauksen.
Kai ymmärrät miten mahdottomaksi vuorovaikutus yhteiskunnassa kävisi jos vastuu tulkinnasta olisi kuulijalla - kuten savolaisvitsissä todetaan.
Suvi Auvinen, siis tämä toimittaja, blogisti, Ellun Kanat viestintäkonsultti (useat puolueet, sekä valtioneuvosto ovat kiinteässä yhteistyössä tämän yhtiön kanssa) on twiitannut mm toivovansa sähköpotkulautailijoille sähköiskuja, sekä Perussuomalaisten puoluetoimistoon anarkistista iskua sekä Alexander Stubbin päänkatkaisemista. Hän on puoluetaustaltaan Anarkisti, mutta äänestää Vihreitä.
Oletteko yhtä huolissanne hänen väkivaltafantasioistaan?
Sitten jengi ihan vakavissaan pelkää jotain Venäjän hyökkäystä.. Miksi ne tänne hyökkäisi, kun länsi tuhoaa itse itsensä järjettömyyksillään?