Tutkijan mukaan oululaispoliitikon kirjoitus on selkeän rasistinen kirjoittaja itse kiistää: Ei siinä ole mitään sanaa, siinä on tähtimerkkejä
Persulta taas kerran täydellinen servaus!
Kommentit (400)
Jos meillä on olemassa demokratiaa ja jos joku on rasistinen niin se on hänen oikeutensa ja niin kuuluu olla.
Mikäli näin ei ole, emme todellakaan elä demokratiassa eikä Suomi ole demokraattinen valtio.
Vierailija kirjoitti:
Alemman tason "tutkijan" mukaan Suomeen muuttaneiden ulkomaalaisten tai heidän jälkeläisten ei kuulu käyttäytyä Suomessa yleisesti hyväksyttyjen tapojen mukaan. Just joo. Kuka tuollaista hyödyllistä idioottia muka kuuntelee ja jaksaa ottaa tosissaan.
"Heitä ei lueta mukaan suomalaisiin tai paikallisiin asukkaisiin, vaan heistä puhutaan ikään kuin muukalaisina, joiden pitäisi käyttäytyä kuin oletettavasti suomalaiset käyttäytyvät. Vaikka eihän Koskelalla voi olla tietoa, minkä maan kansalaisia nämä ihmiset ovat."
Ei Suomessa syntynyt ja suomalaiseen kulttuuriin kasvatettu henkilö näytä keskisormea autoilijoille ylittäessään katua maleksien.
Missä siellä oikeasti sanotaan, että nämä tulokkaat ovat näyttäneet kansainvälistä käsimerkkiä autoilijoille? Onko se jossain poliitikon seinällä jatkuvassa keskustelussa?
Jossain muualla on ihan tavallista, että aie ylittää tie osoitetaan viittoilemalla (ei keskarilla!). Etelä-Euroopassa minun piti opetella tämä paikallisten tapa saadakseni ylitysvuoron suojatiellä ja sitten alkoi sujua. Kukaan ei uhkaillut päälleajamisella, vaikka liikenne oli todella vilkasta, ihmisillä oli tavat. En tietenkään tarkoita, että Suomessa pitää noudattaa jonkun muun maan liikennekulttuuria, kun kuitenkin joku kiirehtii väärinymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kirjoitettu. Peukku Annalle 👍
Ei tarvitse pyydellä anteeksi jos sanoo asiat just niin kuin ne oikeasti on.Just niinhän se ei tee vaan alkaa haastattelussa selitellä miten "hyppii siellä tietysti muitakin..." Tyypillinen kiero persu ja umpirasistinen kanttura, eihän tuohon ole kahta sanaa.
Juu saattaisin minäkin hyppiä mutta en näytä käsimerkkejä enkä pakota autoja pysähtymään jos ei ole oikea paikka siihen. Vieraiden ylimielisyydestä ja vaaran aiheuttamisesta oli kysymys.
Suurin osa minunkin lähelläpiti -tilanteista on ollut ihan muiden kuin minkään vieraiden aikaansaannosta. Koskela ihan tarkoituksella nostaa esiin yhden ihmisryhmän ja olipa tosi ylläri että minkä. Mutta sellaisia ne rasistiakat on.
Sama täällä. Asun pääkaupunkiseudulla ja täällä on aika paljon Annan vihaamaa väkeä, mutta eipä ole minulla ollut koskaan liikenteessä eikä muuallakaan ongelmia heidän takiaan, mutta ihan tavallisten suomalaisten takia kylläkin.
Toi Anna on kyllä todellinen ***** ja *******.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse pyydellä anteeksi jos sanoo asiat just niin kuin ne oikeasti on.Just niinhän se ei tee vaan alkaa haastattelussa selitellä miten "hyppii siellä tietysti muitakin..." Tyypillinen kiero persu ja umpirasistinen kanttura, eihän tuohon ole kahta sanaa.
Juu saattaisin minäkin hyppiä mutta en näytä käsimerkkejä enkä pakota autoja pysähtymään jos ei ole oikea paikka siihen. Vieraiden ylimielisyydestä ja vaaran aiheuttamisesta oli kysymys.
Suurin osa minunkin lähelläpiti -tilanteista on ollut ihan muiden kuin minkään vieraiden aikaansaannosta. Koskela ihan tarkoituksella nostaa esiin yhden ihmisryhmän ja olipa tosi ylläri että minkä. Mutta sellaisia ne rasistiakat on.
Sama täällä. Asun pääkaupunkiseudulla ja täällä on aika paljon Annan vihaamaa väkeä, mutta eipä ole minulla ollut koskaan liikenteessä eikä muuallakaan ongelmia heidän takiaan, mutta ihan tavallisten suomalaisten takia kylläkin.
Anna kertoi Oulusta. Jossa oli ongelmia. Ja viha on omassa päässäsi. Pääkaupunkiseudullahan ei olekaan ongelmia vai mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitus on selkeän rasistinen ja sellaiseksi tarkoitettu. Rasistinen siksi, että huono käytös on pistetty etnisen taustan eikä yksilön ominaisuuksien piikkiin.
Jos ajattelet, että alikehittyneistä kulttuureista puhuminen tällaisessa yhteyksissä on jepa, olet rasisti.
Itse olen sillä tavoin avarakatseinen, että valkoinen väri tai kantakansalaisuus ei silmissäni tee parempaa ihmistä. Idiootti on idiootti, ihonväriin tai kulttuuriin katsomatta.
Sori mutta sun avarakatseisuus on melko kapeaa jos et omaa sisälukutaitoa.
Kyseisessä päivityksessä nimenomaan ei vedota rotuun, uskontoon, yms. rasistiseen seikkaan vaan kyseisten _yksilöiden_ käytökseen. Ja tämä käytös taas antaa ymmärtää, että suojatie konseptina on vieras = tuskin ovat olleet Suomessa pitkää aikaa, ja toisaalta ovat todennäköisesti myös tulleet maasta, joissa suojateitä ei ole. Tästä syystä viitataan alikehittyneeseen maahan, sillä useimmissa kehittyneissä maissa suojatien konsepti on tuttu.
Ja ei, en ole persu, mutta harmittaa nykyään mediassa tapahtuva tahallaan väärinymmärtäminen ja käsitteistön täydellinen sivuuttaminen.
Ja kyllä, uskon kyseisen päivityksen tekijän toimivan elämässään rasistisesti, mutta kyseinen päivitys ei objektiivisesti arvioituna ole rasistinen.
Siinä ollaan yhtä huolissaan liikennesäännöistä kuin riikka on musliminaisten tasa-arvosta.
Kerrotko vielä miten teksti jossa hekumoidaan - kaikki osaamme arvata kenen - päälle autolla ajamisella EI olisi rasistinen?
Ah, en jaksanut etsiä esimerkkiä tahallisesta väärinymmärtämisestä, mutta kiitos oivasta esimerkistä.
Itse tulkitsin, että päivityksen julkaisijaa huvitti miten tuo "tough guy - en välitä liikennesäännöistä" -asenne murtui kun heti kun vähän painoi kaasua.
Kysymys oli siis säikäyttämisestä, ja huvittavaa oli nimenomaan kohteen reaktio - vähän niinkuin piilokameroissa / hauskoissa kotivideoissa säikähtäneen ihmisen reaktio on se hauska juttu.
Se, että tulkitset jollain kierolla tavalla, että julkaisija "hekumoi yliajamisesta" on vaatinut sinulta jo melkoista ylitulkintaa. Jos joku pelästyttää vaikkapa vamppyyrinaamarilla niin tulkitset, että hekumoi haukkaavansa palasen ihmisen kaulasta (?)
Rehellisesti sanottuna en usko hetkeäkään, että tuo päivityksen julkaisija edes sekunnin murto-osan ajatteli ajavansa ihmisen päälle.
Olisiko sinusta oikein, että vaikka lapsia (jotka nekin saattavat oikaista mistä sattuu, ainakin meillä päin) joku autoilija pelottelisi samalla tavalla? Että "enhän minä nyt oikeasti kenenkään päälle aja, mutta "on niin nättiä nähdä, kun pelästyneet kakarat juoksee!" Sekö olisi ok?
Olisko sitä ja olisko tätä. Anna kertoi vain sen mitä on kokenut ja mitä se hänessä herätti. Ei nyt tarvitse hänen kustannuksellaan keräillä kaikkia kuvittelemiaan kauheuksia. Ne oli aikuisia miehiä jotka tarkoituksella ei välitä käyttäytyä. Se on aika yleinen kokemus sitä paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä Anna kuulostaa tosi mahtavalta naiselta, arvostan myös sitä, että ei lähtenyt anteeksipyytelemään ja nöyristelemään!
No eipä uskaltanut sanoa, mitä ajatteli, vaan korvasi sanan tähdillä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitus on selkeän rasistinen ja sellaiseksi tarkoitettu. Rasistinen siksi, että huono käytös on pistetty etnisen taustan eikä yksilön ominaisuuksien piikkiin.
Jos ajattelet, että alikehittyneistä kulttuureista puhuminen tällaisessa yhteyksissä on jepa, olet rasisti.
Itse olen sillä tavoin avarakatseinen, että valkoinen väri tai kantakansalaisuus ei silmissäni tee parempaa ihmistä. Idiootti on idiootti, ihonväriin tai kulttuuriin katsomatta.
Jos ja kun suomalainen käytäytyy paheksuttavasti ulkomailla niin minkä piikkiin se laitetaan? Suomalaisuuden. Jokaisella kansalla on jopa oma maineensa, enemmän tai vähemmän tosi, tai leikillinen. Kehitysyhteistyössä puhutaan reilusti alikehittyneistä maista, verrataan siis kehittyneempiin. Tällä hetkellä maahan muttajat luovat omaa mainettaan eikä vaikuta kovin hääviltä. Pitää olla intohimoinen vieraan suojelija jotta kieltäytyy näkemästä tosiasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä Anna kuulostaa tosi mahtavalta naiselta, arvostan myös sitä, että ei lähtenyt anteeksipyytelemään ja nöyristelemään!
Niin, mutta heti joku ajatteli hänen puolestaan ja kiirehti tuomitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kysynyt tätä ennenkin: kun te persut olette avoimesti ja ylpeästi rasisteja, niin miksi, oi MIKSI niin kovasti harmistutte siitä kun se ulkopuolisten toimesta osoitetaan? Ja alatte selittää mustaa valkoiseksi. Aivan kuin lapsi joka jää kiinni pahanteosta ja yrittää pyristellä selville vesille niillä lapsen keinoillaan. Vaikka jokainen näkee, tietää ja ymmärtää mistä on kyse.
Mikä tässä on logiikka? Voiko joku persu viimeinkin avata?
Tämä minuakin kummastuttaa. Tämäsama koskee persuila ihan kaikkea. Asiat vääristellään, valehdellaan päin naamaa.
Se tekee heistä vastenmielinen.
Nyt spermis sanoi, että persut ei ole oikeistolainen puolue. He välittävät hyvinvointivaltiosta.
Mitä v...ua???
Ei vääristellä. Käytämme vain teidän sateenkaariväen omia aseita teitä vastaan.
Persut eivät valehtele, mutta osaamme toki pelata peliä näillä milleniaalien keksimillä säännöillä.
Älkää loukkaantuko, itsehän te olette tämän keksineet, että eletään kiertoilmauksilla ja maailma on iso vaaleanpunainen hattara jossa me vain leikimme yksisarvisten kera.
Ensin te keksitte leikin, sitten te suututte kun persut leikkivät.Mistä Sinä olet oppinut nämä persuvalheet. Oletko opiskellut homman sanastoa ja vääristelyopasta?
Tämä sama ilmiö on kautta maailman äärioikeistolla. Oli jo hitzlerillä aikanaan samat vääristellyt lauseet. Huijasi kyllä pitkään rehellisiä ihmisiä.
Nyt tämä persujen valehtelu alkaa olla tiensä päässä. se on leimannut koko hallituksen valehtelijoiksi. Yhteenkään hallituksen sanaan ei voi enää uskoa.
Normaalit ihmiset ei kehtaa tuollaista kaksoisviestintää ja valehtelua. Persuilla se on suora reitti reittä pitkin ministeriksi kuten spermiksellä.
Oletko ajatellut avun hankkimista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta heti joku ajatteli hänen puolestaan ja kiirehti tuomitsemaan.
Tämähän sen todellisen rasistin paljastaa - ei ollut muuta sanaa mielessä :D
Vierailija kirjoitti:
Toi Anna on kyllä todellinen ***** ja *******.
Eiköhän tuossa kuittailtu ajatusrikokselle. "Kuitenkin loukkasit". Ihan hyvä vaan että tehdään parodiaa kaikin tavoin pillahtaneesta
PC-hysteriasta, että homman paitsi järjettömyys, myös vaarallisuus välittyy.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuohon mitään tutkijaa tarvita toteamaan selvää rasismia. Muija myös blokannut somestaan kaikki hänen kirjoituksiaan arvostelevat, vain ylistävät saavat jäädä. Todella heikko esitys.
Mitä ihmisryhmää siinä sinun mielestäsi syrjitään?
Ihan kiva tiedättekö kun joku vielä sanoo ajatuksensa ihan suoraan. Mä arvostan rehellisyyttä. Mistä me muut tiedetään millaista Oulussa oikeasti on.
Se oli sitä paitsi fb kirjoitus. Eikö siellä omalla sivullaan saa sanoa mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuohon mitään tutkijaa tarvita toteamaan selvää rasismia. Muija myös blokannut somestaan kaikki hänen kirjoituksiaan arvostelevat, vain ylistävät saavat jäädä. Todella heikko esitys.
Mitä ihmisryhmää siinä sinun mielestäsi syrjitään?
Älä edes jaksa, just tuota väsynyttä persujen kaksoisviestintää joka ei huijaa ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse pyydellä anteeksi jos sanoo asiat just niin kuin ne oikeasti on.Muttei ollut kanttia seisoa sanojensa takana. Nössö.
Seisoihan se. Ei pyydellyt anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne hyppii täälläkin teiden yli ihan miten sattuu. Kas ettet ole huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun suomalainen käytäytyy paheksuttavasti ulkomailla niin minkä piikkiin se laitetaan? Suomalaisuuden. Jokaisella kansalla on jopa oma maineensa, enemmän tai vähemmän tosi, tai leikillinen. Kehitysyhteistyössä puhutaan reilusti alikehittyneistä maista, verrataan siis kehittyneempiin. Tällä hetkellä maahan muttajat luovat omaa mainettaan eikä vaikuta kovin hääviltä. Pitää olla intohimoinen vieraan suojelija jotta kieltäytyy näkemästä tosiasioita.
Tosiasia on myös se, että monilla on ulkomaalaistaustaisista ihmisistä vain hyviä kokemuksia. Niin minullakin. Hyvää seuraa, hyviä työtovereita, hyviä asiakaspalvelijoita, kivoja ihmisiä. Ei mulla ole sen kummempaa valittamista heistä kuin kantasuomalaisistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasia on myös se, että monilla on ulkomaalaistaustaisista ihmisistä vain hyviä kokemuksia. Niin minullakin. Hyvää seuraa, hyviä työtovereita, hyviä asiakaspalvelijoita, kivoja ihmisiä. Ei mulla ole sen kummempaa valittamista heistä kuin kantasuomalaisistakaan.
Mulla on valittamista. Somaleista alkaen.
Tottakai rehellinen ihminen on rehellisesti mitä on. Tämä valehtelu on teissä.iljettävin piirre.
Rasse ei tokikaan ole kelvollinen ministeriksi eikä moneen muuhunkaan.