Onko teidän kenenkään kroppa muokkautunut uimisella? Puhutaan uinnista ja sen hyödyistä :)
Päätin aloittaa uintiharrastuksen.
Aloitin sillä, että uin putkeen puolituntia ja menin saunaan. Olipa ihanaa! Niin mukava liikuntamuoto.
Noustessani altaalta oli aika raskas olo kropassa, että kyllä se jossain tuntui.
Uimahalli on lähellä ja ajattelin alkaa käymään siellä niin paljon kuin mahdollista, toiveena olisi, että ainakin 4 krt/vko.
Onko uinti muokannut kroppaasi? Itse olen ylipainoinen nuori, toivoisin sen vaikuttavan myös painoon mutta tärkeintä on se, että nautin ja tuo teki mielellekin todella hyvää.
Kommentit (33)
Ei kukaan kyllä katsonut minua nenänvartta pitkin. Tosi kivoja ihmisiä oli, joilta sai kysyä neuvoa jos jokin ihmetytti. Lisäksi uin ihan leppoisesti, yksi ohitti minut usein mutta mitä sitten. Ei ne ole mitään yksittäisten ihmisten paikkoja vaan jokaiselle tarkoitettuja.
Olin siellä nuori lihava nainen eikä kukaan katsonut minua kieroon. Minua kans jännitti pitkään ennen kuin uskalsin mennä. Päätin, että aivan sama ja mitään negatiivista en huomioinut. Päinvastoin ihmiset olivat hymyileviä ja rauhallisesti sai keskittyä omaan tekemiseen.
Eli mene uimaan vain! :)
Ap
Voikohan vesijuoksua alkaa harrastaa jos on kehno uimari?
Laihdutin joskus yli 15 kiloa kuntopyöräilemällä ja uimalla. 1h kuntopyörää + 1km uintia
Tein tuota kyllä melkein joka päivä ja laihtumiseen meni pari kuukautta. Nyt olen taas läski hedonisti
Vierailija kirjoitti:
Voikohan vesijuoksua alkaa harrastaa jos on kehno uimari?
Voi ehdottomasti.
On muokkautunut uinnilla ja hyvin nopeasti. Hartiat kasvoi, ryhti parani, niskat kipeytyi, iho kuivi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olis yksityinen allas, uisin mielelläni. En vaan kehtaa mennä uimahalliin tämän näköisenä, ja koulusta jäi muutenkin traumat.
Jos lähistöllä on kylpylä, aloita uiminen siellä. Ne on vähän kalliimpia, mutta niissä on vaan pulskia perheenäitejä ja vanhoja mummoja/pappoja niin niissä kehtaa käydä vaikka kroppa ei ole täydellinen. Uimahalleissa on enemmän sitä porukkaa joka katsoo nenänvartta pitkin ja eivät hyväksy aloittelijoita.
Minä tein yksityisessä altaassa ja en suosittele. Ovat liian pieniä ja kun ympyrää joutuu uimaan, tasapainoisuus puuttuu ja jatkuvasti kääntyillen vastavirtaan on ärsyttävää uida.
Itse harrastan vesijuoksua ystäväni kanssa. 1,5h kerrallaan, 3 kertaa viikossa. Syvissä vatsalihaksissa on tapahtunut muutoksia, positiivisia sellaisia. Ja kyllä se kiinteyttää. Ja polven takia aion jatkaa. Ja talvella rinnalle hiihtäminen.
Minä oon myös kuntouimari. Olen saanut sillä selän vahvemmaksi, samoin vatsalihakset. Nautin uimisesta ja on kiva myös saunoa ja jutella ihmisten kanssa. Kiihdyttää aineenvaihduntaa hyvin. Hyvä mieli, kun kotiin puhtaana ja rentoutuneena. En ole kyllästynyt koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olis yksityinen allas, uisin mielelläni. En vaan kehtaa mennä uimahalliin tämän näköisenä, ja koulusta jäi muutenkin traumat.
Jos lähistöllä on kylpylä, aloita uiminen siellä. Ne on vähän kalliimpia, mutta niissä on vaan pulskia perheenäitejä ja vanhoja mummoja/pappoja niin niissä kehtaa käydä vaikka kroppa ei ole täydellinen. Uimahalleissa on enemmän sitä porukkaa joka katsoo nenänvartta pitkin ja eivät hyväksy aloittelijoita.
Minä tein yksityisessä altaassa ja en suosittele. Ovat liian pieniä ja kun ympyrää joutuu uimaan, tasapainoisuus puuttuu ja jatkuvasti kääntyillen vastavirtaan on ärsyttävää uida.
Naapurikunnan kylpylässä jossa itse käyn uimassa on 100m pitkä soikea jokiallas jota voi uida kumpaankin suuntaan. Sisäreunaa uidaan myötäpäivään ja ulkoreunaa vastapäivään. Pysyy "tasapaino" kun ui joka toinen kerta eri suuntaan. Siinä on kaksi pitkää suoraa ja tiukat käännökset päissä joten ei tunnu että uisi ympyrää. Minusta on nimenomaan kiva uida kun ei tarvitse käydä päädyssä kääntymässä parinkymmenen metrin välein niinkuin uimahallissa. On rehellisempää uintia kun ei koko ajan potki vauhtia päädystä ja liu'u, vaan koko ajan pitää tehdä töitä edetäkseen.
On! Yhdessä vaiheessa asuin järven vieressä ja kävin kahdestikin päivässä uimassa. Varsinkin olkapäät kehittyi kuin huomaamatta.
Mulla on kokemusta uinnin vaikutuksista kroppaan!
Aloitin aikuisten uintitekniikkakurssilla, missä opetettiin tosi hyvin paitsi vapaauinti, myös muut uintilajit sekä erilaisia keinoja vahvistaa kroppaa altaassa. Sillä tavalla treeniin saa paljon vaihtelua (ei kyllästy) ja tehoa.
Aloin käydä kaksi kertaa viikossa ohjatuissa treeneissä ja kerran ihan itsekseni. Melko pian huomasin, että vyötärö oli kaventunut. Vuoden kuluttua vaatekoko oli pienentynyt koosta 40 kokoon 36 ja mikä parasta: selkäkivut joista ennen kärsin olivat mennyttä! Isoin muutos näkyy vyötärössä ja reisissä. Myös käsivarret näyttävät paremmilta.
Suosittelen hankkimaan räpylät ja lainaamaan hallista uimalaudan (niitä on joka hallissa vapaasti lainattavissa). Jos mahdollista, käy tekniikkakurssi tai katso ahkerasti uintitekniikkavideoita YouTubesta. Hyvät uimalasit auttavat oikean tekniikan opettelussa, koska kasvot pitää oppia pitämään vedessä katse kohti pohjaa, niin uinti alkaa kulkea eikä niska kipeydy. Kun osaat uida sekä vapaata, rintaa että selkää, saat vaihtelua treeniin ja rasitusta eri kehon osille.
Treenaan yhä esim. seuraavalla ohjelmalla, jota suosittelen sullekin: ensin yhtä lajia 150-200 metriä jokaista lämmittelyksi (vapaa, rintauinti, selkäuinti) ja sitten muutama sarja potkuja laudan kanssa (räpylöillä saat lisää tehoa) esim. 100 m kerrallaan sekä vatsallaan että selällään. Huomaat pian, miten tehokasta se on reisille.
Sitten koeta ottaa muutama nopeampitempoinen veto (esim. 4 kertaa 100m) ja hidas palautus aina siihen perään. Ui esim. altaan päähän niin kovaa kuin pääset ja hitaasti rullaten takaisin ja sama heti perään uudestaan, niin siinä on eka satanen 25 m altaassa. Lyhyt tauko päässä ja uusi veto. Toista neljästi.
Lopuksi rentoa hidasta palauttelua 200-300 m. ja jos voit, lopuksi kastautuminen kylmäaltaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kokemusta uinnin vaikutuksista kroppaan!
Aloitin aikuisten uintitekniikkakurssilla, missä opetettiin tosi hyvin paitsi vapaauinti, myös muut uintilajit sekä erilaisia keinoja vahvistaa kroppaa altaassa. Sillä tavalla treeniin saa paljon vaihtelua (ei kyllästy) ja tehoa.
Aloin käydä kaksi kertaa viikossa ohjatuissa treeneissä ja kerran ihan itsekseni. Melko pian huomasin, että vyötärö oli kaventunut. Vuoden kuluttua vaatekoko oli pienentynyt koosta 40 kokoon 36 ja mikä parasta: selkäkivut joista ennen kärsin olivat mennyttä! Isoin muutos näkyy vyötärössä ja reisissä. Myös käsivarret näyttävät paremmilta.
Suosittelen hankkimaan räpylät ja lainaamaan hallista uimalaudan (niitä on joka hallissa vapaasti lainattavissa). Jos mahdollista, käy tekniikkakurssi tai katso ahkerasti uintitekniikkavideoita YouTubesta. Hyvät uimalasit auttavat oikean tekniikan opettelussa, koska kasvot pitää oppia pitämään vedessä katse kohti pohjaa, niin uinti alkaa kulkea eikä niska kipeydy. Kun osaat uida sekä vapaata, rintaa että selkää, saat vaihtelua treeniin ja rasitusta eri kehon osille.
Treenaan yhä esim. seuraavalla ohjelmalla, jota suosittelen sullekin: ensin yhtä lajia 150-200 metriä jokaista lämmittelyksi (vapaa, rintauinti, selkäuinti) ja sitten muutama sarja potkuja laudan kanssa (räpylöillä saat lisää tehoa) esim. 100 m kerrallaan sekä vatsallaan että selällään. Huomaat pian, miten tehokasta se on reisille.
Sitten koeta ottaa muutama nopeampitempoinen veto (esim. 4 kertaa 100m) ja hidas palautus aina siihen perään. Ui esim. altaan päähän niin kovaa kuin pääset ja hitaasti rullaten takaisin ja sama heti perään uudestaan, niin siinä on eka satanen 25 m altaassa. Lyhyt tauko päässä ja uusi veto. Toista neljästi.
Lopuksi rentoa hidasta palauttelua 200-300 m. ja jos voit, lopuksi kastautuminen kylmäaltaaseen.
Jos uinnin täytyisi olla tuollaista suorittamista niin lopettaisin sen todella lyhyeen. Mulla parasta uimisessa on rentous, sitä ei tarvitse tehdä liian tosissaan vaan siinä tulee hyviä tuloksia myös rennommalla.tekemisellä.