Miksi lääkäri on maininnut omakannassa sisarukseni päihderiippuvuusta?
Olen ADHD tutkimuksissa ja omakannassa oli kirjattu sisaruksen päihderiippuvuudesta. Itse jätän alkoholia harvoin ja huumeita en ole koskaan kokeillut sillä olen nähnyt kuinka ne tuhoavat ihmisen ja läheiset.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet adhd-tutkimuksissa kertonut tuollaisesta? Lääkärihän kirjaa sitä, mitä sinä kerrot.
Kysymyksiin vastataan suoraan. Hölmö.
-sivusta-
Suoraan voi vastata kertomatta siskon yksityisasioita. Hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin oli maininta alkoholin haitallinen käyttö.
En vaan tiedä miten alkoholia käytettäisiin ei haitallisesti?
Kohtuukäyttö ei ole haitallista. Esim. lasi viiniä tai olut silloin tällöin ei ole haitallista.
Ei kait kukaan alkoholia maun vuoksi juo, hyih! ???
Hyvinkin moni juo. Someljeeri jopa ihan työkseen maistelee viinejä. Kuuluu osaksi ammattitaidon ylläpitoa.
Vapaaehtoisesti juo hermomyrkkyä ja maun takia?
Tsiisus
Mun piti aina pitää nenästä kiinni ensimmäisten oluiden/drinkkien aikana että saa alas, sitten se alkoi menemään ja salkku oli tyhjä ja litran viinlekassakin enää helmi pohjalla ja ei ku baariin jatkoille : )
Sellaista se on, kun lapsena aloittaa aikuisten jutut.
minulla on maininta etten käytä päihteitä ja myös lapsuuden perhe oli päihtetöön, kaikilla perheen lapsilla koulutusta ja elämä raiteillaan, potilas mukaanluettuna. Se oli hassua, kun olin adhd-tutkimuksissa, mutta kuitenkin totta, sillä minulla on oikeasti ollut aina elämä raiteillaan, adhd on vain vaikeuttanut kaikkea ja sotkee joskus asioita, mutta silti en ole sotkenut elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäöstä saattaa olla kommenttia, koska se kertoo voinnistasi. Syvästi masentunut ei jaksa käydä suihkussa, meikata tms. nih
Ja mitäs lääkäri sitten aikoo asialle tehdä? Pestä ja pukea ja meikata mut vai? Alkaa mun holhoojaksi? Määrää mulle edunvalvojan?
Läheisne päihderiippuvuus usein kuormittaa myös henkisesti, joten vaikuttaa voimavaroihisi todennäköisesti jollain tavalla. Tosin, kirjauksissa ei kai saisi olla tunnistettavia tietoja toisista. Mutta onko riittävä kuvaus "lähisuvussa päihderiippuvuutta" riittävän kuvaava sitten..
Vierailija kirjoitti:
Sinne kirjataan myös ulkonäköön liittyvät seikat. Miten pukeutuu ja kuinka paljon käyttää meikkiä. Kaikki täysin oleellisia juttuja...
Tämän takia en pysty itse lukemaan omakannan raportteja. En halua tietää, mitä kaikkea lääkärit sinne ilkeyksissään kirjaavat. Muutaman kerran on jo tullut väärinymmärystä hoito-ohjeista, kun en vain voi mennä tarkistamaan niitä siinä pelossa että joudun lukemaan jotain häijyä ulkomuodostani ;(
Vältän kaikkea turhaa lääkärissä käyntiä. Niin paljon virheitä ne on tehneet mun kohdalla ehkäsyimplantaatin asennuksesta lähtien. Plus kaikki ihmeelliset tarinat omassa kannassa.
Mitä se osoittaa sinun kyvystäsi hoitaa omia asioitasi, että ei tule mieleesi kysyä sitä asiaa lääkäriltä vaan av-palstalta?
Villi veikkaus: sinä itse painotit sisaresi alkoholiriippuvuutta niin kovasti, että lääkäri päätteli sen olevan SINULLE jotenkin erityisen merkityksellinen asia.
Päihderiippuvaiset ovat usein adhd -ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäöstä saattaa olla kommenttia, koska se kertoo voinnistasi. Syvästi masentunut ei jaksa käydä suihkussa, meikata tms. nih
Voi kuule kyllä jaksaa jos ei halua muiden tietoon asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se osoittaa sinun kyvystäsi hoitaa omia asioitasi, että ei tule mieleesi kysyä sitä asiaa lääkäriltä vaan av-palstalta?
Villi veikkaus: sinä itse painotit sisaresi alkoholiriippuvuutta niin kovasti, että lääkäri päätteli sen olevan SINULLE jotenkin erityisen merkityksellinen asia.
No jos tämä on tällaista hienosäätöä lääkärien kanssa, niin me potilaat opimme kyllä nopeasti, että lääkärille ei uskalla sanoa yhtikäs mitään, jotta ei tule sitten outoja kirjauksia. Kuten joku sanoi, niitä kirjauksia lukevat niin monet tahot, ja siinä on yksi ongelma lisää.
Ongelma on, että tuollainenkin maininta, että sukulaisella on ongelma, alkaa kirjattuna kuulostaa siltä, että asiassa on jotain ja vaikka ei, se alkaa leimaamaan teitä itseänne, kun se on sinne kirjattu. Vähän samaan tyyliin toimii "milloin lakkasitte hakkaamasta vaimoanne" -kysymys lehtihaastattelussa... toisin sanoen ihminen ei välttämättä tee yhtikäs mitään vaimolleen ja kysymys on aivan älyvapaa, mutta tällä leimaavalla kysymyksellä saadaan aikaan vaikutelma, että jotain tässä on oltava, ei tuollaista muuten kysyttäisi. Outo, irrallinen maininta sukulaisen päihteidenkäytöstä saa aikaan samanlainsen Jotain tässä täytyy olla -vaikutelman. Olkaa siis varovaisia, mitä nostatte itsestänne tai lähiympäristöstänne esiin.
Aivan normaalia, psykiatrisiin taustatietoihin kuuluu selvittää myös suvussa esiintyvät sairaudet. Tässä tapauksessa päihderiippuvuus.
Vierailija kirjoitti:
Koska se kulkee usein suvussa. Saatat olla siis alttiimpi jäämään koukkuun lääkkeisiin.
Eiköhän ennemminkin sen vuoksi, että päihdeongelmat perheessä voivat kieliä samoista oireista.
En tiedä mihin lääkkeisiin AP olisi jäämässä koukkuun, ei ADHD-lääkkeet ole riippuvuutta aiheuttavia.
Monet sairaudet ovat osittain perinnöllisiä. Syöpäepäilytapauksissakin kysytään ja kirjataan, että veljellä ollut suolistosyöpä ja äiti kuollut johonkin syöpäsairauteen.
On olemassa virallinen lomakekin sitä varten, että vaatii poistettavaksi tai korjattavaksi tekstiä omakannasta. Tai voi kirjoittaa saman vapaamuotoisesti. Ei tarvitse perustella.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi on monitekijäinen tauti. Perhe-, adoptio- ja kaksostutkimukset kertovat, että ulkoiset tekijät ovat vahvasti mukana ja perinnölliset tekijät vaikuttavat osaltaan sairastumisalttiuteen. Arviot periytyvyydestä riippuvat mm. alkoholismin määritystavasta, tutkitusta väestöstä ja tutkimusasetelmasta.
Esimerkki.
Ei voi kirjata muista ihmisistä tietoja tai diagnooseja kuulopuheiden perusteella.
Kirjattaisiinko myös vaikka exän kohdalta, että sosiopaatti ja narsisti? Sitten huoltoriidan yhteydessä tästä todistamaan oikeuteen? Ei taida ihan mennä niin.
Vierailija kirjoitti:
Diagnooseja ei muutenkaan haluta kirjoittaa mm epilepsia,adhd jne koska silloin potilas saa lääkekorvauksen kelalta ja ylilääkärit torppaa diagnoosihakemuksen koska se tulee kalliiksi yhteiskunnalle, kokemusta on.
Höpöhöpö! Kyllä mulla ainakin on kirjattu epilepsia, johon saan itselleni ilmaiset lääkkeet toimituskuluja lukuunottamatta, joka on alle 5€ kolmessa kuukaudessa. Ja diagnoosin kirjoittanut mulle neurologian ylilääkäri..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne kirjataan myös ulkonäköön liittyvät seikat. Miten pukeutuu ja kuinka paljon käyttää meikkiä. Kaikki täysin oleellisia juttuja...
Se kertoo lääkärille olennaista voinnistasi, jos ennen olit perussiisti ja seuraavaksi ilmestyt paikalle haisevana, likaisissa vaatteissa ja oksennukset rippeet puserolla.
Tällä palstalla on ollut paljon juttua siitä, miten lääkärit kirjaavat ns. epäsiisteydestä varsin matalalla kynnyksellä, myös silloin kun potilas tulee neljänkympin kuumeessa päivystykseen. Ilmeisesti päivystykseen menemistäkin pitää valmistella eikä sinne saa mennä heti kun oireet sitä vaatisivat? Hoitoalalle tarvitaan lisää maalaisjärkeä ja potilaiden kunnioitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos tämä on tällaista hienosäätöä lääkärien kanssa, niin me potilaat opimme kyllä nopeasti, että lääkärille ei uskalla sanoa yhtikäs mitään, jotta ei tule sitten outoja kirjauksia. Kuten joku sanoi, niitä kirjauksia lukevat niin monet tahot, ja siinä on yksi ongelma lisää.
Ongelma on, että tuollainenkin maininta, että sukulaisella on ongelma, alkaa kirjattuna kuulostaa siltä, että asiassa on jotain ja vaikka ei, se alkaa leimaamaan teitä itseänne, kun se on sinne kirjattu. Vähän samaan tyyliin toimii "milloin lakkasitte hakkaamasta vaimoanne" -kysymys lehtihaastattelussa... toisin sanoen ihminen ei välttämättä tee yhtikäs mitään vaimolleen ja kysymys on aivan älyvapaa, mutta tällä leimaavalla kysymyksellä saadaan aikaan vaikutelma, että jotain tässä on oltava, ei tuollaista muuten kysyttäisi. Outo, irrallinen maininta sukulaisen päihteidenkäytöstä saa aikaan samanlainsen Jotain tässä täytyy olla -vaikutelman. Olkaa siis varovaisia, mitä nostatte itsestänne tai lähiympäristöstänne esiin.
siltä lääkäriltähän voisi myös kysyä, että miksi tietoihin kirjattiin sisaren päihdeongelma. ihan vain ajatuksena.... lääkäri voi jopa sitten antaa vastauksen.
Vapaaehtoisesti juo hermomyrkkyä ja maun takia?
Tsiisus
Mun piti aina pitää nenästä kiinni ensimmäisten oluiden/drinkkien aikana että saa alas, sitten se alkoi menemään ja salkku oli tyhjä ja litran viinlekassakin enää helmi pohjalla ja ei ku baariin jatkoille : )