Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt kun Hekan asunnoista puhutaan niin paljon, niin kuka niitä saa ja miten?

Vierailija
23.08.2023 |

Olin luullut, että ne menevät kaikkein vaikeimmissa tilanteissa oleville, paljolti esimerkiksi häädön uhan alla oleville lapsiperheille, vähävaraisille sekä kaupungin työntekijöille.

Mutta nyt kun Hesari ja Yle ovat kirjoittaneet juttuja siellä asuvista, niin monilla ei ole lapsia, eivät vaikuta olevan erityisen heikossa tilanteessa eivätkä ole kaupungin työtekijöitä.

Joten miten noita asuntoja saa ja kuka?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemalla. Moni on saanut esimerkiksi siinä vaiheessa, kun joutuu muuttamaan pois opiskelija-asunnosta valmistumisen takia.

Vierailija
2/60 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aavistustakaan. Olin 2 vuotta erittäin kiirellisenä (osan ajasta kodittomana). Nyt muutin ylikalliiseen vuokra asuntoon 920€ kuussa ja palkkani on 1300€ joten pääsin kiireelliseen luokkaan. Asuntoa olen hekalta hakenut nyt neljä vuotta. Yhtään tarjousta en ole saanut vaikka kaikki alueet on valittu eikä asunnon suhteen ole mitään rajoituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arpapeliä. Tiedän vähävaraisten asukkaiden lisäksi mm. hyvin toimeentulevan akateemisen pariskunnan ja kovaa tiliä tahkoavan putkimiehen, jotka asuvat Hekalla.

Vierailija
4/60 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamuset on etusijalla koska diversiteetti pitää näkyä ulospäin.

Vierailija
5/60 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopaikkakunnalta Helsinkiin muuttavat saavat asunnon vissiin aika helposti. Etenkin jos kyseessä on nuori.

Vierailija
6/60 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aavistustakaan. Olin 2 vuotta erittäin kiirellisenä (osan ajasta kodittomana). Nyt muutin ylikalliiseen vuokra asuntoon 920€ kuussa ja palkkani on 1300€ joten pääsin kiireelliseen luokkaan. Asuntoa olen hekalta hakenut nyt neljä vuotta. Yhtään tarjousta en ole saanut vaikka kaikki alueet on valittu eikä asunnon suhteen ole mitään rajoituksia.

Ehkä sun tiedoissa on jotain, joka estää valinnan

Vierailija
7/60 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun tiedoissa on jotain, joka estää valinnan

Mikä tällainen asia voisi olla? Kun Heka ei sen kummemmin valintakriteerejä avaa.

Vierailija
8/60 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mamuset on etusijalla koska diversiteetti pitää näkyä ulospäin.

Meidän talossa on varmaan 20 venäläistä ja virolaista perhettä. Niille ne asunnot ja parkkipaikat pääasiassa jaetaan. 

Vierailija
9/60 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hekan asuntojen saaminen ei perustu jonottamiseen, vaan asukasvalintapäätös tehdään vapaana olevaan asuntoon niiden hakijoiden joukosta, jotka sellaista asuntoa ovat hakeneet. Asiassa edetään asunnon tarpeen kiireellisyyden perusteella.

Vierailija
10/60 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin kaupungin sivuilla todetaan, että asunnontarve harkitaan aina tapauskohtaisesti, joten mitään objektiivisia kriteerejä (jos sellaisia ylipäätään on) ei kerrota julkisuuteen. Joten kukaan ei taida oikeasti tietää miten niihin asuntoihin hakijat valitaan paitsi niitä päätöksiä tekevät ihmiset.

Vierailija
11/60 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu muutti opiskeluaikana ja asuu edelleen vaikka tienaa +6000e/kk. Mikäs siinä, halpa kämppä ja hyvällä paikalla.

Vierailija
12/60 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet jonon hännillä, koska sinulla on jo asunto. Sillä ei ole merkitystä onko vuokrasi kallis vai halpa.

Vierailija
13/60 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hekan ei ole tarkoituksenmukaista luoda mitään slummeja, vaan taloissa halutaan olevan erilaisia asukkaita. Eli vaikka siellä on köyhiä, niin osa asukkaista halutaan keskiluokkaisista. Kun joku muuttaa pois, täytetään asunto luonnollisesti siten, että diversiteetti säilyy, näin ollen kiireellisyys ei ole ainoa kriteeri. 

Vierailija
14/60 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista ystävistä kaupungin asunnon tai tarjouksen ovat saaneet ne, jotka ovat joutuneet muuttamaan opiskelija-asunnosta pois valmistuttuaan tai asumisaika on muuten päättynyt. Usein tarjous on tullut pari päivää ennen pakollista muuttoa, joten osa on siihen mennessä ottanut asunnon muualta ja osa on ottanut tarjouksen hekalta vastaan.

Vierailija
15/60 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina saanut hekalta tarvittaessa kämpän muutamassa kuukaudessa ja vielä uuden. Aina ihmetellyt mikä tunku siellä kun niin helposti saa. Viimeksi vaihdoin vain vuokran takia.

Vierailija
16/60 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hekan ei ole tarkoituksenmukaista luoda mitään slummeja, vaan taloissa halutaan olevan erilaisia asukkaita. Eli vaikka siellä on köyhiä, niin osa asukkaista halutaan keskiluokkaisista. Kun joku muuttaa pois, täytetään asunto luonnollisesti siten, että diversiteetti säilyy, näin ollen kiireellisyys ei ole ainoa kriteeri. 

Heka-asunnot ovat pääsääntöisesti tarkoitettu niille, jotka ovat oikeasti avun tarpeessa.

Vierailija
17/60 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hekan kämpistä menee myös 70% asunnoista jo hekalla asuville silti saanut helposti vaikka asunut muun firman kämpässä.

Vierailija
18/60 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jonotin asuntoa 3 viikkoa. Sain kauniin, peruskorjatun kodin :)

Vierailija
19/60 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heka itse kuitenkin sivuillaan sanoo:

Hekan vuokra-asunnot ovat valtion tuelle rakennettuja ARA-vuokra-asuntoja, joihin asukkaat valitaan hakijoiden asunnontarpeen sekä hakukriteerien perusteella, ei jonotusperiaatteella. Asukasvalintaperiaatteet perustuvat lakiin. Valintaperusteita ovat asunnon tarve, varallisuus ja tulot.

Etusijalla asunnon saannissa ovat asunnottomat ja muut kiireellisimmässä kiireellisyysluokassa olevat, vähävaraisimmat ja pienituloisimmat hakijat.

Vierailija
20/60 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jonotin asuntoa 3 viikkoa. Sain kauniin, peruskorjatun kodin :)

Mikä oli tilanteesi? Palkka, muut tulot, omaisuus, sitä edeltänyt asuminen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi