Auttakaa muuttamaan mieleni. Haluaisin perustaa kahvilan.
Pliis kertokaa minulle, että olen ääliö.
Aiemmin minulla on ollut ihan erilaiset yrityssuunnitelmat, mutta sain idean tietynlaisesta erikoiskahvilasta, ja nyt pyörittelen sitä ideaa päässäni suorastaan pakkomielteisesti. Olen suunnitellut koko kahvilan jo tarjonnasta ja sijainnista sisustuksen yksityiskohtiin asti.
Idea itsessään on mielestäni loistava, tuollaista kahvilaa ei vielä ole. Mutta minulla ei ole rahaa, eikä kokemusta ravintola-alalta.
Kertokaa minule, että se on tuhoontuomittu ajatus, jotta lakkaan pakkomielteilemästä.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomilla kahviloilla menee vielä huonommin kuin tavallisilla. Mikäli se oli yritysideasi.
Ei ollut :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ääliö. Et edes osaa keittää kahvia, ja unelmoit silti kahvilan perustamisesta. Sinulla ei ole edes tarpeeksi rahaa, ja luulet, että sitä vain ilmestyy jostain, kun tarpeeksi hartaasti haaveilee. Ei sinulla ole edes osaamista markkinointiin eikä varaa kunnolliseen logoon, kalusteisiin ja esim. mahdollisiin ikkunateippauksiin. Olet sellainen ihmeellinen haihattelija! Et osaa edes leipoa. Luuletko, että asiakkaat haluavat syödä sulatettuja tilauspullia kahvilassa? Unohda hullut haaveesi, olet täysin hakoteillä!
Mutta rahaa minulla ei tosiaan ole.
Lue ja sisäistä tämä itse sanomasi lause. Lue se uudelleen. Ja vielä kerran uudelleen. Löydät kaikki tarvitsemasi tiedot päätöksesi tuet tuosta lauseesta.
Niin kai. Mutta ei kaikki liikkeiden perustajat ole mitään miljonäärejä. Itse asiassa tiedän ihmisen, joka oli työttömänä ja perusti oman liikkeen keskustaan toimitilaan, joka ei todellakaan ole vuokraltaan halpa. En tiedä mistä tuollaiset yritykset saavat rahaa. Tuskin työttömälle nyt ollaan suorastaan tyrkyttämässä lainaakaan.
Täälläpäin tuli keskustan toimitiloihin jos jonkinlaisia putiikkeja silloin kun yrityslainaakin sai vielä kohtuullisilla ehdoilla ja sitä myönnettiin hölläkätisesti. Samaan tahtiin niitä putiikkeja suljettiinkin kun toinen yrittäjäkokelas toisensa jälkeen huomasi että kivijalkayrityksen pyörittäminen kannattamattomana ilman riittävää kassavirtaa ei olekaan ikiliikkuja vaan seinä tulee vastaan huiman nopeasti kun tilavuokrat ja kulut juoksevat mutta kassa ei laulakaan koko ajan. Nyt ne tilat ovat järjestään kaikki tyhjinä, kun yrittäjyysperseilyyn ei saa enää niin helposti toisten ihmisten rahoja käyttöön eikä vaimojen harrastelijayrittäjyyskokeilujakaan enää lähde moni mies omilla rahoillaan tukemaan.
Jos perustat kahvilan, niin ilmainen vinkki: Paljon tuotteita myyntiin. Ihan turha lähteä muutamalla paakelssilla markkinoille, vaikka ne olisivat jotain erityisen hyviä tai hienoja. Makuja on niin monia. Ihmiset rakastavat sitä, kun saavat valita runsaasta valikoimasta. Ja jos kysymys on vielä joistain erikoistuotteista, niin sitä suuremmalla syyllä iso valikoima, jolloin yleensä vähään tyytymään joutuvat asiakkaat pääsevät kerrankin valitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri kahvila? Miksei vaikka leipomo, joka voisi myydä tuotteita myös kaupoille yms. mutta voisi toimia muualla kuin keskustassa.
No tämä ideani on nimenomaan kahvila. Vaikea selittää tarkemmin kertomatta, mikä idea se on.
Leipomo joka tuottaa tuotteita muille myyntiin on kyllä käsittääkseni vieläkin vaikeampi toteuttaa. Tarvitaan isot tilat joille on hyvin tarkat vaatimukset, tarvitsisi palkata useampia työntekijöitä, jne.
Ihmiset säästävät ensimmäisinä juurikin kahvilakäynneistä jne. kun taloudella alkaa mennä huonosti.
Yritä päästä kahvilaan töihin niin näet miten homma toimii.
Haet starttirahaa ja yritystukea. Google käyttöön, että saat selville mitä sun pitää toimittaa, että ottavat asiasi harkintaan. Liiketoimintasuunnitelma laskelmineen ainakin pitää olla. Oletko ne jo tehnyt ja saanut realistiset tulokset?
Oletko tehnyt niitä leipomuksia muutaman päivän verran putkeen niin, että sun laskelmilla kattaa sen menekin. Eli esimerkiksi kakkuja, pullia, suolaista leipää. Samalla koet jatkuvaa häirintää kun joku asiakas tulee paikalle. Silloin tiedät, kuinka suuritöistä se on ja osaat realistisesi arvioida ajankäyttösi ja jaksamisesi. Koulutus ei aina takaa sitä, että on siihen omaan yritykseen liittyvä realistinen näkemys. Eli oma ehdotus on, että koita demonstroida itsellesi vaikka kaksi viikkoa mahdollisimman realistinen tilanne sen kahvilan ylläpitämiseen. Liiketoimintasuunnitelman avulla olet laskenut sen noin menekin tuotteille ja ne pitää löytyä aina avoinna aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset säästävät ensimmäisinä juurikin kahvilakäynneistä jne. kun taloudella alkaa mennä huonosti.
Niin minäkin ajattelin, mutta jostain syystä ainakin tässä kaupungissa on kahviloissa aina populaa, kun kulkee ohi.
Kahvila kannattaa perustaa jollekin hipsteri alueelle ja vintage tyyppisellä kierrätyskalusteilla sisustus jonnekin museo rakennukseen. Näin saadaan perustamiskulu halvaksi ja kun ympäristössä on paljon hyvätuloisia joutoporukkaa niin asiakaskuntakin on taattu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ääliö. Et edes osaa keittää kahvia, ja unelmoit silti kahvilan perustamisesta. Sinulla ei ole edes tarpeeksi rahaa, ja luulet, että sitä vain ilmestyy jostain, kun tarpeeksi hartaasti haaveilee. Ei sinulla ole edes osaamista markkinointiin eikä varaa kunnolliseen logoon, kalusteisiin ja esim. mahdollisiin ikkunateippauksiin. Olet sellainen ihmeellinen haihattelija! Et osaa edes leipoa. Luuletko, että asiakkaat haluavat syödä sulatettuja tilauspullia kahvilassa? Unohda hullut haaveesi, olet täysin hakoteillä!
Itse asiassa olen kondiittori, joten leivonnaiset eivät ole ongelma. Tarkoitin ravintola-alan kokemuksen puutteella sitä, että minulla ei ole kokemusta ravintolan tai kahvilan pyörittämisestä. Pahoittelen huonoa sanamuotoa.
Markkinointi, logo ja brändäys onnistuu myös, siltä alalta on kokemusta.
Eli joutuisit ottamaan velkaa. Velanmaksu korkoineen, tilavuokra, sähkölaskut, ilmastointi ( lukuisat sähkölaitteet lämmittävät ihan saunaksi kesäisin), lämmityskulut talvella, siivous, vuokramatto, kirjanpito, hävikki, työntekijöiden palkat ja sivukulut, kassojen ja maksupäätteiden päivitys uusiin malleihin, käteisen tallettamisen maksullisuus, pakun käyttökulut (tarvitaan tukkukäynteihin)...
Kuinka paljon niitä asiakkaita pitäisi käydä ja entäs nämä yhdellä kahvikupilla koko päivän istujat?
Onko sinulla korkeampi yliopistokoulutus kahvila-alasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa olen kondiittori, joten leivonnaiset eivät ole ongelma. Tarkoitin ravintola-alan kokemuksen puutteella sitä, että minulla ei ole kokemusta ravintolan tai kahvilan pyörittämisestä. Pahoittelen huonoa sanamuotoa.
Rahaa? Raha on niin vanha keksintä että sitä on jo kaikilla. Tee sellainen joukkorahoituskahvila netin kautta kerää ihmisiltä rahat pois.
Onko tuollaisia muka oikeasti ollut?
Kahvilasta en tiedä, mutta lue kirja nimeltään Ilmiön kaava. Netin kautta kannattaa tehdä oma aloitteleva yritystoiminta tutuksi. Ei kannata puurtaa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Yritä päästä kahvilaan töihin niin näet miten homma toimii.
Olen ollut kahvilassa töissä, mutta se ei tarkoita, että olisi kokemusta kahvilan pyörittämisestä. Paras olisi tietysti tehdä yhteistyötä jonkun konkarin kanssa, mutta se ei taida olla mahdollista.
Naapuri piti kesän kahvilaa edustamansa yhdistyksen puolesta pikkukaupunkimme torilla. Kysyin tältä minkä verran asiakkaita toripäivinä kävi. -Seitsemän. Mieti sinä miten monta kuppia joudut kahvia myymään saadaksesi toimitilan vuokran kuitattua ja sen kahvin maksettua sekä sähköt ja muut kulut siihen päälle. Sen jälkeen ala miettiä sitä haluatko palkan työstäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin ajattelin, mutta jostain syystä ainakin tässä kaupungissa on kahviloissa aina populaa, kun kulkee ohi.
Ne on niitä etätyön tekijöitä jotka ostaa yhden kahvin ja istuu kahvilassa koko päivän
Vierailija kirjoitti:
Haet starttirahaa ja yritystukea. Google käyttöön, että saat selville mitä sun pitää toimittaa, että ottavat asiasi harkintaan. Liiketoimintasuunnitelma laskelmineen ainakin pitää olla. Oletko ne jo tehnyt ja saanut realistiset tulokset?
Oletko tehnyt niitä leipomuksia muutaman päivän verran putkeen niin, että sun laskelmilla kattaa sen menekin. Eli esimerkiksi kakkuja, pullia, suolaista leipää. Samalla koet jatkuvaa häirintää kun joku asiakas tulee paikalle. Silloin tiedät, kuinka suuritöistä se on ja osaat realistisesi arvioida ajankäyttösi ja jaksamisesi. Koulutus ei aina takaa sitä, että on siihen omaan yritykseen liittyvä realistinen näkemys. Eli oma ehdotus on, että koita demonstroida itsellesi vaikka kaksi viikkoa mahdollisimman realistinen tilanne sen kahvilan ylläpitämiseen. Liiketoimintasuunnitelman avulla olet laskenut sen noin menekin tuotteille ja ne pitää löytyä aina avoinna aikaan.
Tuosta sainkin idean, että pop-up-kahvila voisi ollakin ihan kiva idea aloittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa? Raha on niin vanha keksintä että sitä on jo kaikilla. Tee sellainen joukkorahoituskahvila netin kautta kerää ihmisiltä rahat pois.
Onko tuollaisia muka oikeasti ollut?
Kahvilasta en tiedä, mutta lue kirja nimeltään Ilmiön kaava. Netin kautta kannattaa tehdä oma aloitteleva yritystoiminta tutuksi. Ei kannata puurtaa yksin.
Kiitti vinkistä, kuulostaa mielenkiintoiselta!
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla korkeampi yliopistokoulutus kahvila-alasta?
Ei ole. Mutta toisaalta, joillain tutuilla ravintoloitsijoilla (joilla menee hyvin jopa) on takanaan pelkkä elämäm koulu....
Vierailija kirjoitti:
Kahvila kannattaa perustaa jollekin hipsteri alueelle ja vintage tyyppisellä kierrätyskalusteilla sisustus jonnekin museo rakennukseen. Näin saadaan perustamiskulu halvaksi ja kun ympäristössä on paljon hyvätuloisia joutoporukkaa niin asiakaskuntakin on taattu
Idea on nimenomaan tietynlainen hipsterikahvila :D
Miksi juuri kahvila? Miksei vaikka leipomo, joka voisi myydä tuotteita myös kaupoille yms. mutta voisi toimia muualla kuin keskustassa.