Auttakaa minua, olen niiiiiin epätoivoinen tämän sokerikoukun takia! :( Miten ihmeessä voin lopettaa sokerin syömisen, kun jo kahden tunnin yrittämisen jälkeen olo on hirveä ja päänsärky sumentaa näön?!!?!
Uskallan tunnustaa, että olen ihan itse lihottanut itseäni viime vuosien aikana 55 kiloa. Ylipaino on aiheuttanut minulle jatkuvaa nälkää jota olen lääkinnyt sokerilla ja nyt olen aivan hitonmoisessa sokerikoukussa. :(
Tänään yritin TAAS aloittaa sokerilakkoa, mutta kahden tunnin jälkeen oli pakko tuhota iso karkkipussi ja huuhtoa se alas sokerilimulla, koska meinasin kuolla siihen sokerittomaan oloon. Nyt olo helpottaa, mutta masennus pukkaa päälle... :(
Miten ihmiset ovat päässeet sokerikoukusta irti? Vai onko tämä loppuelämän piina?
Kommentit (52)
Psykologi voi auttaa, sokeri ei aiheuta riippuvuutta, joten kyseessä on psyykkinen vaiva.
Itse lopetin alkoholinkäytön niin, että lakkasin ostamasta sitä. Se oli helpompaa kuin että kuvittelin pystyväni olemaan juomatta kaapissa olevaa viinaa ja olutta. En pystynyt. Mutta siihen pystyin, etten ostanut myrkkyjä kaappiini ensinkään. Ehkä kannattaisi koettaa jotain samaa.
Onnistuisiko paremmin jos aloittaisit vähentämällä? Mietit mikä olisi toimivin tapa sulle vähentää, aloitatko karkkien vai limun määrästä. Kun saat onnistumisen tunteen ensin pienemmästä vähentämisestä, se inspiroi jatkamaan. Mieti valmiiksi miten ratkaiset asian, jos tekee mieli palkita itsensä vaikka karkkipussilla.
Mutta muista, että sun pitää aina ennen kauppaan menoa päättää ettet osta mitään ylimääräistä sokerituotetta. Kokeile myös hedelmiä ja marjoja tilalle. Ja älä surraa niitä miksikään smoothieksi, vaan syö paloina, jotta kuidut säilyvät.
Kun oppii hallitsemaan itseään, eikä anna sokerihimon viedä, voit nauttia siitä tunteesta, että sinä määräät itseäsi. Ei mielihalusi. Muista, että alku on hankalin, vähän ajan päästä koko homma on helpompaa.
Laske paljonko kulutat rahaa sokeriherkkuihin kuukaudessa, ja mieti mihin muuhun sen voisit käyttää. Kävisitkö vaikka leffassa, kampaajalla, uudessa harrastuksessa tms? Ravintolassa syömässä hienon kunnon aterian? Mieti sokerin tilalle joku muu asia, joka on itsellesi mieluisa. Ja syrjäytä "sokeriharrastus" uudella harrastuksella.
Oletko lukenut sarjakuvan Sokerihullu?
Outo himo. Itse olen ylipainoinen, mutta ei mulle ole mikään ongelma syödä vain yksi suklaapala kerralla, seuraava ehkä viikon päästä, tai kahden.
Itse korvaan makeaa hedelmillä, on niissäkin sokeria mutta piden pienempänä pahana.
Pahin himo menee esim päärynällä ohi..
Vierailija kirjoitti:
Outo himo. Itse olen ylipainoinen, mutta ei mulle ole mikään ongelma syödä vain yksi suklaapala kerralla, seuraava ehkä viikon päästä, tai kahden.
Ilmeisesti syöt jotain muuta liikaa, kun kerran olet ylipainoinen. Minäkin voisin hoikkana ihmisenä todeta, että outo juttu kun jotkut syövät liikaa, vaikka se ei ole minulle ongelma.
No joka tapauksessa, kyseessä lienee suolistobakteerikanta, jonka joku jo mainitsikin. Ne huutavat lisää sitä ruokaa, jolla olemme ne kasvattaneet.
Ei kai narkkaritkaan pääse koukustaan irti, jos on hyllyt täynnä huumeita. Jätät sokerit kauppaan ja kärvistelet jonkun aikaa, niin siitä eroon pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti syöt jotain muuta liikaa, kun kerran olet ylipainoinen. Minäkin voisin hoikkana ihmisenä todeta, että outo juttu kun jotkut syövät liikaa, vaikka se ei ole minulle ongelma.
No joka tapauksessa, kyseessä lienee suolistobakteerikanta, jonka joku jo mainitsikin. Ne huutavat lisää sitä ruokaa, jolla olemme ne kasvattaneet.
Ei ylipainoinen välttämättä syö enemmän kuin kuluttaa, vain jos hänen painonsa nousee. Jos se on vakaa, silloinhan hän syö suuri sen verran kuin kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä kotonaan mitään sokerista, ja kun tulee sokerinhimo niin ostaa vaikka 70% tummaa suklaata, hedelmiä, kuivattuja hedelmiä, rusinoita.
Ei sokerista irti pääse syömällä sokeria.
Vhh ruokavalio ja Candida forte pillereitä häätämään hiivaa.
Vai niin, eli et voi itsellesi mitään kun on pakko mättää sokeria? Entä jos et vaan osta sokeria ? Syö porkkanoita tai marjoja nekin on makeita.
Joku tällä jo puhuikin noista suoliston bakteereista. Tehokas keino muuttaa suoliston bakteerikantaa on paastoaminen eli voisit pikkuhiljaa pidentää ateriaväliä. Aloita ihan pienestä, esimerkiksi syömällä aamupalan vasta klo 10. Pystyt kyllä siirtämään ateriaa tunnilla tai parilla. Pikkuhiljaa voit luoda itsellesi uusia tapoja, alat lisäämään proteiinin määrää ja pidentämään ateriaväliä entisestään. Tällöin suoliton bakteerit alkavat muuttua eivätkä käy sillä sokerilla mikä helpottaa sokerin himoa.
Minulla kiinnitti huomiota maininta kammottavasta päänsärystä siinä mielessä, että itse syön nykyään hammaskiillevaurion takia vain tosi vähän mitään sokerista. Ja olen vierottunut siitä niin, että joskus, kun minulla on päänsärkyä, syön jotain tuhdisti sokerista, esim. sokerilla makeutettua jugurttia ja särky menee pois. Käytän siis sokeria päänsärkylääkkeenä. Se toimii minulle myös loistavana unilääkkeenä: uni tulee saman tien, mikä sekin auttaa särkyyn. Sokerilla ja päänsäryllä on siis yhteys näinkin päin.
Joten tuumimpa vain... että uskaltaisiko sokerikoukkuun kokeilla lääkkeeksi päänsärkylääkkeitä? Jos ottaisiko vaikkapa puolikkaan ibuprofeenin tai asperiinin, veisikö se pahinta himoa pois ja pääsisi sokerivieroittumisen alkuun. Ainakin se auttaisi tuohon näön hämärtävään päänsärkkyyn.
Sokeri muuten on oikeasti addiktoiva aine. Ja tuo päänsäryn ja sokerin yhteyskin viittaa todelliseen aivovaikutukseen. Hassua, miksi jotkut tuon addiktoivuuden haluavat jääräpäisesti kieltää, etenkin, kun alkokin on sokeria.
Kannattaa syödä kunnon aterioita. Tämä auttaa ainakin itselläni.
Kasvisten lisääminen ruokavalioon estää myös verensokerin heilahtelua. Eli jos kuitenkin syöt myös sokeria (mitä en tosin kannata) niin syö vähintään heviosaston tuotteita samaan syssyyn. Estää päänsärkyjä ja huimausta.
Onpa kamalan kuuloista. Ehkä lähtisin syömään ihan aterian aina siihen sokerihimoon. Lautaselle 3/4 kasviksia, niiden päälle reilusti oliiviöljyä ja mausteita, myös suolaa, sitten 1/4 jotain proteiinipitoista ruokaa. Juomaksi vettä. Jos vielä himottaa niin santsaa samaan malliin toinen lautasellinen. Voi olla että saat ainakin jonkin aikaa vielä liikaa energiaa, mutta vähitellen himot (=nälkä) alkaa kohdistua siihen oikeaan ruokaan mikä on ihmiselle terve tila.
Itselläni yhdistelmä laihdutus- ja ahdistuslääkkeet auttoi.
Sua todennäköisesti huimaa koska et ole syönyt siinä välissä mitään, mikä pitäisi verensokerin tasaisena pitkään. Älä yritä olla syömättä vaan syö paljon kuitua sisältäviä ruokia kuten kasviksia ja täysjyvää, proteiinia ja maltilla rasvaa. Kun verensokeri on tasainen niin mielitekoja ei tule niin paljon, mutta sokerikoukusta pois pyristely kestää hetken. Säännölliset ruoka-ajat ja syöt tarpeeksi tuota hyvää ruokaa.
Ei mitään hätää. Tuota vauhtia "loppuelämän piina" voi olla armeliaan lyhyt.