Kolmas lapsi 42-vuotiaana
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Onnea, toivottavasti on terve. Down-riski kasvaa tuossa iässä.
Tämähän selvitetään niptillä tuon ikäisiltä, ellei itse kieltäydy.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani. Täytän 42 parin viikon päästä ja olisi ihan hirveää huomata olevensa raskaana. Ihan jo lapsenkin puolesta, onpa kiva koulussa kertoa, että ei toi ole mun mummo vaan äiti. Hirveää. Mieti kun se muksu on teini-ikäinen, sinä olet suunnilleen rollaattorilla kulkeva mamma. Yäk.
Aiotko kulkea rollaattorilla alle 60v.? Toisaalta kun mielipiteitäsi tarkastelee niin selvästi olet jo kognitiivisesti taantumassa. Toiset vanhenee aikaisemmin. Olen pahoillani.
Onnea! Oma äitini sai minut viikkoa vaille 42-vuotiaana.
Itse puolestani olen nyt 42 v. Eilen juuri kävin äitiäni moikkaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani. Täytän 42 parin viikon päästä ja olisi ihan hirveää huomata olevensa raskaana. Ihan jo lapsenkin puolesta, onpa kiva koulussa kertoa, että ei toi ole mun mummo vaan äiti. Hirveää. Mieti kun se muksu on teini-ikäinen, sinä olet suunnilleen rollaattorilla kulkeva mamma. Yäk.
Osa rupsahtaa nuorempana, otan osaa.
:D Ok. Olen sitten rupsahtanut. Kumma kun 14-vuotias lapseni ei häpeä yhtään. Eikä mieheni. Anteeksi kovasti, että olen eri mieltä kuin nämä "oooo, ihanaa, vauvaa, jee"-yksilöt. Ei tämän ikäisenä pidä enää lähteä vaipparalliin.
Ehkä he häpeävät luonnettasi ja asiattomia möläytyksiäsi, eivät vaan ole kertoneet sinulle.
Onnea! Itse sain kuopukseni 44-vuotiaana ja kaikki meni paremmin kuin hyvin. Raskaus oli helppo ja vauva-aika aivan ihanaa. Ei mistään enää stressiä, vertailua muihin tai pingotusta suosituksista, sen sijaan ymmärrystä miten nopeasti se ainutlaatuinen vaihe menee. Oli huomattavasti leppoisampi vauva-aika kuin nuorempana äitinä, jolloin oli enemmän jotenkin sitä muuta äitiporukkaa ympärillä ja tahatonta ja huomaamatonta, mutta jatkuvaa vertailua. Nyt oli rohkeutta luottaa omiin vaistoihin ja äitiyteen, samoin siihen että kukin vauva kehittyy omia aikojaan ja ettei mikään neuvolankaan sana ole laki, vaan ohjeistus ja yksi tapa toimia.
Kuopus on nyt 5v. Ja en sanoisi millään tapaa kärsineen iäkkäämmistä vanhemmista. Meillä on aikaa, kärsivällisyyttä, energiaa touhuta yhdessä, taloudellinen tilanne hyvä jne. Eikä parhaiden kavereidenkaan vanhemmat ole kuin 2-6 vuotta nuorempia. Fiksuja lapsia ja vanhempia koko porukka.
Vierailija kirjoitti:
Onnea! Itse sain kuopukseni 44-vuotiaana ja kaikki meni paremmin kuin hyvin. Raskaus oli helppo ja vauva-aika aivan ihanaa. Ei mistään enää stressiä, vertailua muihin tai pingotusta suosituksista, sen sijaan ymmärrystä miten nopeasti se ainutlaatuinen vaihe menee. Oli huomattavasti leppoisampi vauva-aika kuin nuorempana äitinä, jolloin oli enemmän jotenkin sitä muuta äitiporukkaa ympärillä ja tahatonta ja huomaamatonta, mutta jatkuvaa vertailua. Nyt oli rohkeutta luottaa omiin vaistoihin ja äitiyteen, samoin siihen että kukin vauva kehittyy omia aikojaan ja ettei mikään neuvolankaan sana ole laki, vaan ohjeistus ja yksi tapa toimia.
Kuopus on nyt 5v. Ja en sanoisi millään tapaa kärsineen iäkkäämmistä vanhemmista. Meillä on aikaa, kärsivällisyyttä, energiaa touhuta yhdessä, taloudellinen tilanne hyvä jne. Eikä parhaiden kavereidenkaan vanhemmat ole kuin 2-6 vuotta nuorempia. Fiksuja lapsia ja vanhempia koko porukka.
Kiitos paljon! Ihana kuulla sun kokemus 👍👍
Jos katsoo näiden teinien ja nuorten äitien kasvattamia lapsia ja vertaa niitä vähän varttuneempien lapsiin, ero on huomattava.
Lapsi ei ole kaveri, niin kuin nämä nuoremmat tuppaa omansa kasvattamaan itselleen kaveriksi.
42v on hyvä ikä äidiksi vielä, ja 20v päästä kun lapsi on aikuinen, olet vasta 62v eli edelleen työssä jne...
En ymmärrä näitä jotka täällä kauhistelee ikääntymistä, jos elämässä ei ole muuta kuin ulkonäkö ja ikä jota pitää murehtia niin eipä ole paljon tuollaisen mielipiteillä arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Eli ajattelit kulkevasi jo reilu viisikymppisenä rollaattorin kanssa? Sinulla on siis ilmeisesti jokin liikkumiseen vaikuttava sairaus, mutta ihan normi keski-ikäinen ei kyllä tuossa iässä vielä mitään apuvälineitä tarvitse.
Kun lapsi on esim. 14v niin äitihän on 56v, eli saman ikäinen kuin vaikkapa toimittaja Baba Lybeck.
Lapsen ollessa täysi-ikäinen tuo äiti on 60v, eli samanikäinen kuin vaikkapa Kaija Koo. Tuossa iässä ollaan ihan työelämässä ja nykyäänkin monilla eläköitymiseenkin aikaa vielä viitisen vuotta, tuolloin ehkä vielä pidempäänkin.
Ennemmin yli 40v. äiti kuin parikymppinen. Aivotkin kehittyvät vielä 25v. asti. Ja sen kyllä huomaa.
Mun äiti sai mut kk vajaa 42v., enkä koe hänen olleen mitenkään vanha. Vasta joskus lukioiässä huomasin, että osalla oli vähän nuorempia vanhempia, mutta ei se mikään negatiivinen havainto ollut. Ihan vaan siis havahduin asiaan. Ei ole kukaan koskaan ihmetellyt tai kaverit kysyneet. Mitä väliä sillä iällä on? Ennemmin ajattelisin, että hyvin nuorta äitiä katsotaan ja voivotellaan,jos nyt sitten jotain katsotaan ja voivotellaan. Ei vanhemman elämänkokemuksesta nyt ainakaan haittaa luulisi olevan.
Miksi se on sitten niin kovin tärkeää tietää miten niitä lapsia kasvatetaan, jos nuorempi olisi parempi vanhempana? Vanhempi voi olla väsyneempi mutta kuitenkin vastuullisempi.
Onnea, ihanaa :)! Meilläkin toiveissa vielä kolmas lapsi ja ikää minullakin 42 ja miehellä 40. Yritystä takana pari kiertoa, saa nähdä kuinka käy. Vanhemmat lapsetkin ovat myöhemmällä iällä saatuja (3v. ja 1v.), nopeasti tärppäsi heistä. Ollaan nautittu valtavasti perhe-elämästä ja todellakin nyt kun on uraa jo tehty, matkusteltu, lainat maksettu, niin tuntuu ihanalta kun on mahdollisuus satsata perheaikaan. Meillä tosin syynä myöhäiseen lastensaantiin ei ollut työ tai halu vitkuttaa sitä,vaan yksinkertaisesti parisuhteen puuttuminen. Mutta nyt on paketti kasassa ja elämä hymyilee :)
Vierailija kirjoitti:
Onnea, ihanaa :)! Meilläkin toiveissa vielä kolmas lapsi ja ikää minullakin 42 ja miehellä 40. Yritystä takana pari kiertoa, saa nähdä kuinka käy. Vanhemmat lapsetkin ovat myöhemmällä iällä saatuja (3v. ja 1v.), nopeasti tärppäsi heistä. Ollaan nautittu valtavasti perhe-elämästä ja todellakin nyt kun on uraa jo tehty, matkusteltu, lainat maksettu, niin tuntuu ihanalta kun on mahdollisuus satsata perheaikaan. Meillä tosin syynä myöhäiseen lastensaantiin ei ollut työ tai halu vitkuttaa sitä,vaan yksinkertaisesti parisuhteen puuttuminen. Mutta nyt on paketti kasassa ja elämä hymyilee :)
Miten teillä voi olla jo lainat maksettu? Asutteko jossain pienessä kaupungissa esim Tampereella? 😅
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä raskaus sujuu hyvin, meillä on lapset 4, 2 ja 0 ensi keväänä 😊 3 alle 4v
T. Ap
Olitte vuosia hedelmättömiä, ja lapsi tuli luonnollisesti? Olen kuullut vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Olitte vuosia hedelmättömiä, ja lapsi tuli luonnollisesti? Olen kuullut vastaavaa.
Se on tuntunut ihmeeltä, ja todella yllättänyt ihmisiä, kun lääkäri on sanonut heitä hedelmättömiksi mutta yhtäkkiä onkin todettu raskaus.
Vierailija kirjoitti:
? Meille tulossa kolmas lapsi siis 🥰🙏
Ap
Ihan tavallista. Olen vl-taustainen ja iso osa kavereistani oli perheidensä nuorimpia/nuorimmasta päästä, eli vanhempansa olleet reilusti 40+ ikäisiä tai lähempänä 50 heidän syntyessään.