Kuinka paljon teidän täysi-ikäiset lapset maksaa teille "kotona asumisesta"?
Esim jos taloudellisista syistä asutte saman katon alla.
Kommentit (53)
En ole mitään pyytänyt, raha ei varsinaisesti ole ongelma. Tosin hänellä sitä on enemmän kuin minulla. Ja onneksi nyt valmistui ja muuttaa, hermo ei enää kestä. Taidan vaihtaa lukot, loppuu se kotona kulkeminen kokonaan.
On kuin olisi majataloa pitänyt pari vuotta. Jos olisin arvannut, että on näin raskasta, en olisi tähän suostunut alunperinkään. Ei hän paha lapsi ole ollenkaan, vaan elää niin hetkessä. Minä tarvitsen suunnitelmat ja aikaa orientoitua.
Niin kauan kuin asuvat kotona, saavat asua ilmaiseksi. Nyt kun ovat muuttaneet omilleen, saavat mahdollisimman pitkälle tulla toimeen omillaan, tehdä itse omat hankintansa jne.
Ei oo koskaan tarvinnut maksaa senttiäkään.
Teoreettisesti, jos lapsi on 20+ ja käy töissä eikä opiskele, nii ihan varmasti koko palkka ei ole diskorahaa vaan osallistuu kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän täysi ikäiset lapset ei asu enää kotona.Ovat opiskelussa eri kaupungit yliopistossa.Asuvat solu-asunto,tekevät ilta työtä.Ihan itsensä elättävät,pumamatta keneltäkään rahaa tai raha vippiä.Lisäksi heillä on Valtion takaama opinto laina.
Miksi vastaat, kun eivät kerran asu kotona?
Saa asua ilmaiseksi niin kauann kuin haluaa, en edes halua, että muuttaa mihinkään pois.
Vierailija kirjoitti:
Mun 18 vuotiaalla lapsella on yhtä suuret tulot kuin minulla. Sillä erotuksella, että minulla on elätettävänä 2 alaikäistä lasta. Olenko kamala äiti, kun en elätä omista rahoistani enää tätä täysi-ikäistä, jonka ilmeisesti pitäisi saada käyttää omat rahansa miten haluaa kaikkeen muuhun paitsi elämän kustannuksiin.
Jos minä elätän tuloistani itseni ja 2 alaikäistä, eikö ole reilua, että 18 vuotias elättää itsensä omista yhtä suurista tuloista? Ei tietenkään. Minun pitäisi elättää itseni ja 2 alaikäistä lasta + tämä 18 vuotias tuloista, jotka vastaavat sitä tulomäärää, jonka 18 vuotias voi sitten itse käyttää miten haluaa. Jotain maalaisjärkeä kiitos.
Entäs kun se nuorin on 18-vuotias ja asuu ainoana luonasi? Peritkö sitten häneltäkin suhteellisesti yhtä isoa vuokraa, kun sinulla ei ole enää nuorempia elätettäviä?
Tasapuolisuus tahtoo unohtua, kun on se nuorin enää jäljellä...
Toinen opiskelee eikä tietenkään maksa mitään. Toinen pitänyt pitkää välivuotta lukion jälkeen ja häneltä 400 euroa kuukaudessa. Sillä saa majoituksen ja ruoan eli hyvin edullista verrattuna mitä maksaisi omillaan asuessaan. Armeijaan tammikuussa ja sen jälkeen emme tietenkään odota että maksaa mitään. Työssäkäyvänä hänelle ollut kannattavaa sillä säästöön tosiaan jäänyt huomattavasti enemmän kuin jos olisi koko ajan vuokran ja elämisen itse maksanut palkastaan. On sitten säästöjä kun opiskelemaan lähtee kauemmas.
Ymmärrän omalta lapselta perittävän "vuokran" ainoastaan siinä tapauksessa, että todellisuudessa vanhempi säilöö rahat lasta itseään varten. Tottakai on ihan oikeus ja kohtuus että aikuinen lapsi maksaa esimerkiksi oman puhelinlaskunsa ja mahdollisesti käyttämäänsä bensan, mutta sitä en oikein ymmärrä että huoneestakin pitäisi vuokraa maksaa.
En aio ottaa vastaan rahaa lapseltani, kun hän on siinä iässä. Mieluummin itse rakennan hänelle turvaa tulevaan ajalle, jolloin minua ei enää ole.
Minulla asuu kotona vielä lukiolainen ja välivuottaan viettävä. Ei tulisi mieleenkään heiltä mitään asumisesta/ruuasta/ym veloittaa, enhän ole veloittanut tähänkään asti. Kotitöihin ovat osallistuneet pienestä pitäen, koska olen ollut yksinhuoltaja heidän taaperoiästä asti. Kun muuttavat omilleen, autan huonekalujen hankinnassa sekä tarpeen mukaan rahallisesti. Minusta se kuuluu vanhemmuuteen, että auttaa lapset siivilleen.
Meidän täysi ikäiset lapset ei asu enää kotona.Ovat opiskelussa eri kaupungit yliopistossa.Asuvat solu-asunto,tekevät ilta työtä.Ihan itsensä elättävät,pumamatta keneltäkään rahaa tai raha vippiä.Lisäksi heillä on Valtion takaama opinto laina.