Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon teidän täysi-ikäiset lapset maksaa teille "kotona asumisesta"?

Vierailija
22.08.2023 |

Esim jos taloudellisista syistä asutte saman katon alla.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään, koska hän opiskelee. Hän on pieniruokainen, ja muutenkin syö aika vähän kotona. Eli käytännössä minä maksan hänelle asumisen luvaksi puolet ruokailusta (maidon, leivän, murot, pari kertaa viikossa lämmin ateria) ja suihkusaippuat. Muut hän ostaa itse itselleen, osa-aikatyössä kun käy. 

Vierailija
22/53 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotias opiskelija asuu kotona, ei maksa mitään. Ainoa lapsi ja tilaa riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni asui kotonaan kun oli jo vakitöissä.

Maksoi asumisestaan ison summan ja kun sai palkankorotuksen summa nousi.

Säästi omaan asuntoon jonka ostikin mahdollisimman pian ja asumiskustannukset laskivat.

Tietysti kotona oli täyshoito mutta ruoka tosi vaatimatonta ja niukkaa.

Vierailija
24/53 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taloustilanne kestää, en pyytäisi mitään. Lukiolaiselle/amislaiselle maksaisin hänen menonsakin tietysti, mutta sen jälkeen saisi alkaa hakea töitä tai mennä jatkamaan opintoja jolloin saa opintotukea, jolla kustantaa sitten muu elämä, katon pään päällä ja sähköt, veden ym ja ainakin osan ruuistakin saisi ilmaiseksi. Jos rahat ei riitä niin sit eri asia.

Vierailija
25/53 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni asui kotonaan kun oli jo vakitöissä.

Maksoi asumisestaan ison summan ja kun sai palkankorotuksen summa nousi.

Säästi omaan asuntoon jonka ostikin mahdollisimman pian ja asumiskustannukset laskivat.

Tietysti kotona oli täyshoito mutta ruoka tosi vaatimatonta ja niukkaa.

Siis täh? "Tietysti kotona täyshoito"? Miten niin tietysti? Hoitiko se mies muiden perheenjäsentensä täyshoidon, mutta laittoi surkeaa ruokaa?

Vierailija
26/53 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenlaisia tilanteita on. Minulla ei ole mahdollisuutta kustantaa kaikkea kaksikymppiselle kotona asuvalle. Toisaalta, jos hän muuttaisi omilleen, niin hänellä ei olisi mahdollisuutta muuttaa takaisin lapsuudenkotiin, koska siinä vaiheessa joudun itse asumaan yksiössä, koska olen työkyvyttömyyseläkkeellä. En silti koe itseäni roistoksi, koska lapseni sai lukio-opintojen aikana toimeentulotukea sosiaalisin perustein eli hänellä oli rahaa mistä maksaa. Nyt onkin ollut kesän töissä, jotta saa rahaa yliopisto-opintoihin. Olen kuitenkin mahdollistanut lapsille sen, että voivat säästää ja kannustanut siihen onnistuneesti, vaikka siis joudun pakon edessä heiltä rahaa ottamaan, että saadaan ruokaa pöytään.

Vierailija
27/53 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että aikuistakin lasta saa elättää verovapaasti, riippumatta siitä asuuko hän kotona vai ei. Kunhan maksaa kulut suoraan, eikä antamalla rahaa esim vuokraan. Se on järkevää perintöverosuunnittelua 👍

Vierailija
28/53 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitin molemmat pojat pihalle heti kun täyttivät 19v eikä saanut töitä tai opiskelupaikkaa.

Vierailija
29/53 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran kuin vähentää muiden perheenjäsenten saamia tukia.

Toisen asteen loppuun elätettiin kyllä, mutta nyt tilanne on tuo, koska ei tee elämällään mitään. Jos haluaa asua kotona, pitää tehdä jotain, ja jos ei tee, sitten joutuu osallistumaan taloudellisesti. Jos ei halua osallistua taloudellisesti, vaihtoehdot on aktiivisuus tai pois muutto.

Vierailija
30/53 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa totta kai. Ihan normaalisti oman huoneensa neliöiden mukaan ja lisäksi 10e kuussa sähköstä ja vedestä.

Vierailija
31/53 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö, että aikuistakin lasta saa elättää verovapaasti, riippumatta siitä asuuko hän kotona vai ei. Kunhan maksaa kulut suoraan, eikä antamalla rahaa esim vuokraan. Se on järkevää perintöverosuunnittelua 👍

Tiesin toki ja niin me aiomme tehdäkin, jahka nuo joskus muuttavat omiin koteihin. Nyt on vielä järkevintä asua täällä.

Vierailija
32/53 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kotiin saa aina palata eikä maksa mitään. Toki oletan, että osallistuu kotihommiin ja elää huomioiden muut. Pesee ainakin omat pyykkinsä ja huolehtii omista jäljistään muutenkin, laittaa välillä ruokaa, siivoaa jne. Miten nyt sovitaan. Ei siis voi elää kuin ilmaisessa täyshoitolassa.

Vierailija
33/53 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrasta maksaa osuutensa, eli vuokra jaettuna perheenjäsenten lukumäärällä. Sen lisäksi maksaa muita kuluja (ruoat + pesuaineet + vessapaperit jne) yhteensä 130 euroa/kk.

Vierailija
34/53 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvata millaisia "vanhempia". Kuvottavaa.

Vierailija
35/53 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvata millaisia "vanhempia". Kuvottavaa.

Minkä vuoksi täysi-ikäisen aikuisen, jolla on omia tuloja, pitäisi elää täysin ilmaiseksi vanhempien siivellä? Kauanko tätä voi sinun mielestäsi jatkaa? Olisiko 60 vuotta hyvä raja? Vai ihan vanhemman kuolemaan asti?

Vierailija
36/53 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 18 vuotiaalla lapsella on yhtä suuret tulot kuin minulla. Sillä erotuksella, että minulla on elätettävänä 2 alaikäistä lasta. Olenko kamala äiti, kun en elätä omista rahoistani enää tätä täysi-ikäistä, jonka ilmeisesti pitäisi saada käyttää omat rahansa miten haluaa kaikkeen muuhun paitsi elämän kustannuksiin.

Jos minä elätän tuloistani itseni ja 2 alaikäistä, eikö ole reilua, että 18 vuotias elättää itsensä omista yhtä suurista tuloista? Ei tietenkään. Minun pitäisi elättää itseni ja 2 alaikäistä lasta + tämä 18 vuotias tuloista, jotka vastaavat sitä tulomäärää, jonka 18 vuotias voi sitten itse käyttää miten haluaa. Jotain maalaisjärkeä kiitos.

Vierailija
37/53 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 18 vuotiaalla lapsella on yhtä suuret tulot kuin minulla. Sillä erotuksella, että minulla on elätettävänä 2 alaikäistä lasta. Olenko kamala äiti, kun en elätä omista rahoistani enää tätä täysi-ikäistä, jonka ilmeisesti pitäisi saada käyttää omat rahansa miten haluaa kaikkeen muuhun paitsi elämän kustannuksiin.

Jos minä elätän tuloistani itseni ja 2 alaikäistä, eikö ole reilua, että 18 vuotias elättää itsensä omista yhtä suurista tuloista? Ei tietenkään. Minun pitäisi elättää itseni ja 2 alaikäistä lasta + tämä 18 vuotias tuloista, jotka vastaavat sitä tulomäärää, jonka 18 vuotias voi sitten itse käyttää miten haluaa. Jotain maalaisjärkeä kiitos.

Niin. Noin minutkin potkittiin kotoa pois ja nyt itketään kun en käy.

Lapsimäärä pitää päättää tulojen mukaan.

Vierailija
38/53 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsimäärä pitää päättää tulojen mukaan."

Mistä ne tulot tietää etukäteen? Kuinka moni tietää esim. joutuvansa jäämään vammaisen lapsen omaishoitajaksi? Kuinka moni tietää etukäteen sairastuvansa vakavasti, minkä vuoksi jää työelämän ulkopuolelle?

Voi kun elämä menisikin aina suunnitelmien mukaan. Hyväosaiset täällä huutelee, miten ovat elämänsä suunnitelleet oikein, mutta eivät ymmärrä, että esim. liikenneonnettomuus voi muuttaa kaiken.

Vierailija
39/53 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Poikamme tekee pihatyöt (kesällä leikkaa nurmikon, talvella tekee lumityöt) ja siivoaa talon noin kerran viikossa. Lisäksi hän lenkittää koiramme lähes joka päivä. Ja paljon muutakin.

Vierailija
40/53 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Noin minutkin potkittiin kotoa pois ja nyt itketään kun en käy."

En minä ole lasta kotoa pois potkimassa. Hän vain maksaa osuutensa vuokrasta ja ruokakaupan ostoksista. Sekä tietysti omat harrastukset yms.

Jos 18 vuotias tienaa tonnin kuussa, niin voi siitä vähän elinkustannuksiakin maksella. Meillä maksaa asumisesta 200 euroa kk ja muita kuluja 130 euroa kk. Mielestäni aika kohtuullista, ja halvemmaksi tulee kuin omassa asunnossa asuminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän