Mies ei tee mökillä mitään ellen minä pyydä
Jos en ohjeistaisi päivien kulkua tai ehdottaisi mitä milloinkin tehdään niin istuisimme kännykät kädessä aamusta iltaan sohvalla. Joojoo rentoutuminen sitä ja tätä plääplää, pystytään mökkeilemään enemmän kuin normi "vklp mökkeilijä", niin aikaa sille olemisellekin jää, myös minulle.
Alkanut kyllästyttää se ettei yhtään mitään tapahdu ellen sano. "Voitko lämmittää saunan, nyt tiskataan, mennään poimimaan sieniä, mennään mustikkaan, mennäänkö veneellä saareen kahville ja makkaranpaistoon, mennäänkö kalastamaan, korjataan tänään piha aitaa." No, sitten näidenkään jälkeen ei tapahdu mitään, minä huolehdin eväät, veneen lähtökuntoon, tankkaan sen tarvittaessa, katson sienikorit, veitset, saappaat itikkasuihkeet valmiiksi, keräilen likaiset astiat tiskausta varten, laitan vedet pesuvateihin jne. Alan olla ihan loppu, en siis siihen itse puuhailuun vaan siihen miten sivusilmällä näen kokoajan kuinka toinen ei laita tikkua ristiin minkään asian eteen. Onko muilla samanlaista?
Kommentit (139)
Aah, kyllä taas kannatti olla lapseton sinkku! Olisi täyttä painajaista, jos mökillä rentoutuessa joutuisi kuuntelemaan jatkuvaa komentelua, marinaa ja narinaa.
Meillä on aika selkeä työnjako. Mies huolehtii ruohonleikkuun ajoleikkurilla ja saunanlämmityksen, minä teen ruuat ja tiskaan, huolehdin halkokuormat liiteriin ja potut maasta. Miehellä fyysisiä rajoituksia eli useampi sydänsairaus ja tahdistin niin pitää varoa liiallista fyysistä rasitusta.
Veikkaus: menneisyydessä hän teki kaikenlaista ja ehdotteli sinulle kaikenlaista. Omaehtoiset pikkutyöt vähitellen loppuivat, koska tulit viereen selittämään, miten ne pitää tehdä. Kaikkiin yhdessä tekemisen ehdotteluihin tuli kieltävä vastaus, joten nekin loppuivat.
Vain pomottamalla ihmisestä saa täysin passiivisen.
Minä en lähtisi kanssasi minnekään, enkä varsinkaan mökille. Avioero ja lotto vetämään jo ensi lauantaiksi. Suorita elämä loppuun keskenäsi.
Vierailija kirjoitti:
Että sellainen provo. Ja mammat haukkuu miehiä.
Olkaa hei oikeasti ilman miestä kun kaikki on aina noin vaikeaa.
Provo on, aivan selvästi. Mutta ei tässä keskustelussa ole miehiä haukuttu, vaan todettu ap:n toimintatavan olevan väärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihailen niitä miehiä jotka itse ohjautuvat sisäisesti tekemään tarvittavat työt ja tietävät mitä pitää tehdä.
"tarvittavat" eli ne mitä sinun mielestä tarvitaan, marjassa käyminen jne.
Varmaan moni nainen on tyyyväinen, jos mies itse havaitsee kaikenlaista, mitä olisi syytä tehdä kotona, pihassa, mökillä, ja tekee omia aikojaan tällaisia asioita.
Ilman, että pitäisi tehdä naisen määräämiä asioita.
Mutta nainen ei välttämättä pidä sohvalla löhöävästä miehestä, joka suuttuu, jos jotain pitäisi tehdä.
Tämän puolen miehestä varmaan huomasi jo parisuhteeseen ryhtyessä. Ja tehdä se tekemättä, jos miehellä asioiden teetättäminen kerran on noin tärkeä asia. Vai ajattelitko, että mies kyllä muuttuu, kun "miestä kouluttaa".
No ei muuten näe. Minun mieheni on samanlainen. Teki kyllä kaikkea mahdollista ennen lapsen syntymää ja sen jälkeen heittäytyi passattavaksi.
Eli siis silloin kun ohjeistuksen ja työnjohdon määrä pamahti katosta läpi.
Rouva lähti korjaamaan aitaa, ja mies jäi palstalle somettamaan miesten oikeuksista :D
Ymmärrän ap:n pointin mainiosti. Itse näen asian niin, että parisuhteessa joskus tekee toisen kanssa jotain, mikä on toiselle tärkeää vaikkei itse siitä niin piittaisi. Että se yhdessäolo ja toisen asioista kiinnostuminen on tässä se avainasia.
Sellaisen sivuhuomautuksen kyllä sanon mökkielämästä, että siellä riittää hommaa aina. Vaikka olisi kuinka moderni, niin silti. Jos ap lähtee yksin mustikkametsään tai veneellä saareen, niin onko takaisintullessa edes ruoka pöydässä. Tai sauna lämpiämässä. Vai yhäkö se mies istuu kännykkänsä kanssa.
Rentoutua saa, mutta onko ihmiset nykyaikana niin ruuturiippuvaisia että se kännykän tuijotus on muka ihan normaali rentoutumiskeino?? Kyllä on surullista.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap:n pointin mainiosti. Itse näen asian niin, että parisuhteessa joskus tekee toisen kanssa jotain, mikä on toiselle tärkeää vaikkei itse siitä niin piittaisi. Että se yhdessäolo ja toisen asioista kiinnostuminen on tässä se avainasia.
Sellaisen sivuhuomautuksen kyllä sanon mökkielämästä, että siellä riittää hommaa aina. Vaikka olisi kuinka moderni, niin silti. Jos ap lähtee yksin mustikkametsään tai veneellä saareen, niin onko takaisintullessa edes ruoka pöydässä. Tai sauna lämpiämässä. Vai yhäkö se mies istuu kännykkänsä kanssa.
Rentoutua saa, mutta onko ihmiset nykyaikana niin ruuturiippuvaisia että se kännykän tuijotus on muka ihan normaali rentoutumiskeino?? Kyllä on surullista.
Hyvin kirjoitettu. Ruuturiippuvuus vie helposti puolisot toisiltaan ja vanhemmat lapsiltaan. Siihen menee paljon enemmän aikaa kuin ihminen itse kuvittelee,.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaus: menneisyydessä hän teki kaikenlaista ja ehdotteli sinulle kaikenlaista. Omaehtoiset pikkutyöt vähitellen loppuivat, koska tulit viereen selittämään, miten ne pitää tehdä. Kaikkiin yhdessä tekemisen ehdotteluihin tuli kieltävä vastaus, joten nekin loppuivat.
Vain pomottamalla ihmisestä saa täysin passiivisen.
Tämäkin on mahdollista. Tai sitten mies on vaan laiskamato, ja someriippuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä päällepäsmäröintiä ja painostamista sinulta. Jos miestä ei kiinnosta poimia sieniä, mustikoita, ajella veneellä saareen kahville ja makkaranpaistoon, kalastaa yms. yms. niin ei sinulla ole mitään oikeutta päättää että ne ovat niitä oikeita mökkipuuhia. Jos mies haluaa maata koko loman ajan sohvalla kännykkä kädessä niin maatkoon. Se on hänen tapansa olla ja rantoutua. Ei sinun tapasi ole yhtään sen parempi.
Aidan korjaus on eri juttu koska se on homma joka on pakko hoitaa että mökki pysyy kunnossa. Mistä herää kysymys miksi ihmeessä olette yleensä hankkineet mökin, kun miestä selkeästi ei kiinnosta yhtään? Vai oliko tämäkin sinun päätöksesi kun "mökkeily on niin ihanaa"?
Tässä taas ymmärretty väärin ja pointti mennyt täysin ohi. Ongelma on siinä, että mies ei tuo itse mitään tilanteeseen vaan selailee passiivisena puhelintaan, mikäli vaimo ei keksi tekemistä. Aloitteellisuuden puute ja yleisesti tylsää seuraa. Voisiko sitä vaimoa välillä ilahduttaa tai ehdottaa tekemistä/pyytää mukaan? No ei kun kännykkä vain kiinnostaa. Siinäpä taas helmi yksilö.
Mitä tekemistä? Loma on loma. Silloin levätään ja löhöillään.
Vaimon ilahduttaminen? Onko vaimo lapsi? Miehen tehtävä ei ole mikään vaimon ilahduttaminen. Jos vaimo haluaa marjastaa niin menkööt marjalle. Jos haluaa veneillä niin menkööt veneilemään. Mutta miehen ei sitä tarvitse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla ruoka pöydässä tai sauna lämpimänä? Jos sinä haluat ruokaa, tee sitä, jos haluat saunoa niin lämmitä se.
Eli sinulla on tietty käsitys, mitä mökillä pitää tehdä? Kalastaa, veneillä, marjastaa? Et kuitenkaan tee mitään yksin, vasn nmehesi pitää lähteä mukaan. Mielestäni on aika kiva, että miehesi lähtee sinun mieliksesi marjaan ja metsään, vaikka itse haluaksi tehdä jotain muuta (tai olka tekemättä mitään).
Hiukan ihmettelen tätä näkemystäsi, että mökkeilyn pitää olla sitä, mitä sinä haluat. Ei kuulosta tasa-arvoiselta parisuhteelta.
Aloituksesta ei selviä, miten mies käyttäytyy, kun ap ehdottaa jotain. Tai siis toki ap kertoo, että hän saa itse tehdä kaikki valmistelutkin, vaikka sitä venematkaa varten, eli ettei mies tee yhtään mitään. Mutta lähteekö mies mukaan näihin tekemisiin vastentahtoisesti manaillen, vai mielellään (suht koht mielellään edes) eli onko mies vain aloitekyvytön? Jotenkin saan sen käsityksen, että mies ei vaan saa mitään aikaiseksi oma-aloitteisesti, mutta tekee kyllä kun ap (eli "äiti") hoitaa kaiken valmistelun.
Ap voisi myös tulla vastaamaan usein esitettyyn kysymykseen, että miten mies toimii kotioloissa.
En yleensä pidä näitä aloituksia provoina, mutta nyt tuntuu vahvasti siltä. Hyvää keskustelua provoistakin voi tulla, siksi itsekin vastasin.
Meidän oli pakko ostaa oma mökki, koska mies ei viihtynyt vuokramökissä tekemisen puutteen vuoksi.
Nyt hän kaataa puita, leikkaa ruohoa, lämmittää saunaa ja grilliä. Raivaussahan käyttöä joudun hillitsemään, ettei kaikki aluskasvillisuus katoa!
Minä asetteken kiviä, haravoin, keittelen perunoita, tiskailen, uin ja saunon.
Kännyköitä ja telkkariakin katsotaan. Lehtiä ja kirjoja luetaan ja kuunnellaan linnunlaulua.
Miksi hankitte mökin? Kyllä molempien pitää mökkihommia tehdä, mutta minun puolestani marjat ja sienet saa jäädä metsiin. Venettä ei ole eikä kalasteta. Vanhassa liitossa joku makkararetki saareen kuulostaa oudolta.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin se mustikkametsässä tai saaressa oleva siellä ollessaan osoittaa kiinnostusta toisen asioista? Tekee mitä toiselle on tärkeää vaikka ei itse niin piittaisi. Kun kumminkin odottaa pöydän olevan koreana ja saunan lämpimänä, kun palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä sitä perässäs vedät. Jätä rutjake siihen sohvalle ja lähde itseksesi touhuilemaan mukavia. Saamaton mikä saamaton ja flegu.
T. MIES 50vNo, en uskalla yksin metsään kun pelkään karhuja (ja hirviä).. venettä en jaksa yksin siirrellä ja pelkään että jos jotain käy niin ei ole apuvoimia.. aidan korjaaminen helpompaa jos toinen on kannattelemassa milloin mitäkin jos ruuvaa ja sahaa jne. Paljon teenkin yksin mihin vaan pystyn. Ap
Ei nyt jestas. Pelkäät hirviä ja karhuja?! Kyllä ne väistää. Soutuvene siirretään yksin ensin toisesta päästä ja sitten toisesta. Aidan korjaus - oikeasti helpompaa yksin.
Miestä ei taida ihan hirveästi kiinnostaa mökki (mun normit koti) hommat. Mitäpä on vastannut, kun kysyt asiasta?
Vai onko kyseessä sun/vanhempiesi mökki? Jolloin en minäkään pistäisi tikkua ristiin.
Kyllä on saamaton nainen. Ei uskalla yksin mennä metsään?
Omistaakohan mies edes sitä mökkiä vai onko joku ap:n perintömökki jossa pitäis ahertaa
En itsekään tekisi, vaan odottaisin koska täältä päästään pois.