Velkojien hiillostama kiinteistönvälittäjä: Tilanne on ihan seis
Kiinteistönvälittäjien konkurssit ja julkiset maksuprotestit tältä vuodelta.
Vaikeuksissa on myös suurten ketjujen jäseniä. Kiinteistömaailman johtaja arvioi, että 90 prosenttia välittäjien ongelmista selittyy dramaattisella muutoksella.
Alamäki alkoi viime syksynä. Kohteita tuli myyntiin, mutta niitä oli vaikea saada kaupaksi. Siitä lähtien tilanne on kärjistynyt. Kulut juoksevat, mutta tulot ovat tiukassa.
Kommentit (19)
Hyvät välittäjät kyllä erottuu huonoista näinä aikoina.
Missä ovat uutisoidut virkistymisen merkit ja uusi nousumarkkina? Vaihtuivatko kiikarit?
Mieheni on välittäjä, ollut jo 20 vuotta ja on siinä hyvä. Hän on silti ollut lähes tuloton vuoden verran, alkaa jo hermo kiristyä kotona kaikilla. Kukaan ei ole yksinkertaisesti ostanut mitään pitkiin aikoihin. Hän on yrittänyt hakea muita töitä kaupan hyllyntäyttäjästä lähtien, muttei ole saanut mitään. Ilmeisesti Suomessa ei ole mitään työvoimapulaa.
Onneksi minulla on tuloja normaalisti, mutta ei se suhteelle hyvää tee, jos toinen joutuu elättämään työikäistä aikuista. Sitä alkaa väkisinkin miettiä ajan kuluessa kateellisena, että miksi muilla pariskunnilla on molemmilla tuloja ja minulla on ikäänkuin maksullinen puoliso. Lisäksi olisi kiva käyttää omia tuloja johonkin omavalintaiseen kulutukseen.
Välittäjä, joka ei saa mitään myydyksi tässä lamassa, ei saa edes työttömyysturvaa kuten työttömät, vaan on täysin nollatuloilla. Tällaista puolisoa ei voi edes jättää, koska olisi törkeää hylätä ihminen heikoimmillaan, eli koko perhe on täydellisessä talousloukussa sen takia.
Onko välittäjillä jonkinlainen kuukausittainen takuupalkka, vai muodostuuko koko ansio provikoista?
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on välittäjä, ollut jo 20 vuotta ja on siinä hyvä. Hän on silti ollut lähes tuloton vuoden verran, alkaa jo hermo kiristyä kotona kaikilla. Kukaan ei ole yksinkertaisesti ostanut mitään pitkiin aikoihin. Hän on yrittänyt hakea muita töitä kaupan hyllyntäyttäjästä lähtien, muttei ole saanut mitään. Ilmeisesti Suomessa ei ole mitään työvoimapulaa.
Onneksi minulla on tuloja normaalisti, mutta ei se suhteelle hyvää tee, jos toinen joutuu elättämään työikäistä aikuista. Sitä alkaa väkisinkin miettiä ajan kuluessa kateellisena, että miksi muilla pariskunnilla on molemmilla tuloja ja minulla on ikäänkuin maksullinen puoliso. Lisäksi olisi kiva käyttää omia tuloja johonkin omavalintaiseen kulutukseen.
Välittäjä, joka ei saa mitään myydyksi tässä lamassa, ei saa edes työttömyysturvaa kuten työttömät, vaan on täysin nollatuloilla. Tällaista puolisoa ei voi edes jättää, koska olisi törkeää hylätä ihminen heikoimmillaan, eli koko perhe on täydellisessä talousloukussa sen takia.
Kyllä huonokin välittäjä sanoo itse olevansa hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Onko välittäjillä jonkinlainen kuukausittainen takuupalkka, vai muodostuuko koko ansio provikoista?
Koko palkka provisiosta yleensä. Jos ei saa asuntoja kaupaksi, ei ole tuloja. Työttömyysturvaa ei silti saa, koska on työpaikka.
Välittäjä on hyvä jos on töitä ja kauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisillä ei ole (palkallista) työtä eli siis rahaa niin asuntoa tuskin lähdetään vaihtamaan siinä tilanteessa. Siitä tässä on kyse. Toisaalta sijoittajillakaan ei ole nousevien korkojen ja tiukkenevien lainaehtojen kohdalla intoa ostella entiseen malliin uusia vuokra-asuntoja kun ei voida olla varmoja että niihin riittää vuokralaisia. Esim. venäläiset ei miehitä entiseen malliin pk-seudun vuokra-asuntojaan kun raksatkin on hiljentyneet hieman ja maahanpääsy on vaikeutunut. Nyt vielä hallituksen hanke muuttaa taas kerran jostain ideologis-mystisestä syystä opiskelijoiden asumistukea vie opiskelijatkin tavisasuntojen vuokramarkkinoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huonokin välittäjä sanoo itse olevansa hyvä.
Harvalla huonolla on varaa roikkua alalla 20 vuotta saamatta mitään myytyä. -eri
Vierailija kirjoitti:
Joillakin kokeneilla saattaa olla, mutta se summa voi olla tyyliin 700€
Pikkasen heitän arvostelevaa silmäystä niille analyytikoille, jotka ovat liian aikaisin vouhkanneet inflaation ja korkojen asettumisesta.
Kansalaiset uskovat tilanteen oikenevan nopeasti ja jäävät odottamaan nousumarkkinaa, jota ei tule.
Nyt liian moni perhe on maksuvaransa ylärajalla ja eivät vaihda pienempään, kun pelkäävät tappiota. Mutta vaihtoehtona saattaakin olla isompi tappio, jos makkina ei oikene ja kulut vaan kasvavat. Kohta säästöt on syöty ja sitten onkin todella tiukkoja valintoja edessä.
Jostain kumman syystä hintapyynnöt ovat kuitenkin nousseet syksyksi. Olen ihmetellyt, millä logiikalla, kun itse en oikein usko ostajien olevan valmiita kymppitonneja korkempiin pienten asuntojen hintoihin kevääseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Pikkasen heitän arvostelevaa silmäystä niille analyytikoille, jotka ovat liian aikaisin vouhkanneet inflaation ja korkojen asettumisesta.
Kansalaiset uskovat tilanteen oikenevan nopeasti ja jäävät odottamaan nousumarkkinaa, jota ei tule.
Nyt liian moni perhe on maksuvaransa ylärajalla ja eivät vaihda pienempään, kun pelkäävät tappiota. Mutta vaihtoehtona saattaakin olla isompi tappio, jos makkina ei oikene ja kulut vaan kasvavat. Kohta säästöt on syöty ja sitten onkin todella tiukkoja valintoja edessä.
Kyllähän nousu aikanaan tulee, mutta se voi tulla vaikka 5-10 vuoden päästä.
Sitä ennen pitäisi myös pystyä selviytymään. Myyjien hintaodotukset taitavat olla kaikkein väärimmät eli luulevat, että tässä vuoden kuluessa voisi saada omansa takaisin asunnosta ja ehkä voitollakin jopa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nousu aikanaan tulee, mutta se voi tulla vaikka 5-10 vuoden päästä.
Sitä ennen pitäisi myös pystyä selviytymään. Myyjien hintaodotukset taitavat olla kaikkein väärimmät eli luulevat, että tässä vuoden kuluessa voisi saada omansa takaisin asunnosta ja ehkä voitollakin jopa.
Juuri näin. Jokaisen perheen tulisi nyt laskea, kuinka kauan talous kestää tätä elinkustannusten ja korkojen tasoa, ja tehdä sen mukaan päätelmiä.
Ei kaikilla laina-asiakkailla ole neuvotteluvaraa pyytää asuntolainaan 40 vuoden maksuaikaa, jotta selviää seuraavat 5-10 vuotta perus elämisestä.
Asuntokaupan hiipuminen On välittäjien omaa syytä. Tahalleen välityssopimuksen saamiseksi kämppien hinnat arvioitu aivan päin peetä. Suhdanteet näen samalla kadulla asuvan välittäjän naamasta. Nousukautena ajeli uudella VW Tuaregillla, nyt vanhalla Toyotan Corollalla
Jos ysärilamassa jotain hyvää oli, niin se että se oli sellainen syöksy että peli oli heti kaikille selvä: tästä ei ihan heti nousta. Ihmiset alkoivat heti elää sen mukaan että tämä kestää, ja kyllähän se kestikin.
Työttömyys alkoi laskea 1997. 1991-1997 meni monella ihan minimillä.
Uskon, että kulutuksen kutistaminen on vasta alussa. Minulla kesä meni ainakin mukavasti lomarahojen turvin, mutta syksyllä on rutiinien koittaessa vielä aika paljon kiristettävää.
Harrastukset on aika edulliset, joten pihistän vaate- ja jalkinehankinnoista sekä ruokakaupassa on vielä varaa olla tarkempi.
Korttelikinon leffat ovat 8 € ja Finnkinolla 16 €, joten suosin ensin mainittua. Kaverit voi kutsua kotiin leipomaan pullaa (aineet n. 4 €), aina ei tarvitse mennä kahvilaan, jossa kaikilla menee 10 €.
Niin se heittelee,korona aikaan kaikki meni kaupaksi ja vieläpä ylihintaan 😂