Miksi polkupyörät ovat samaan aikaan sekä kevyttä liikennettä että ajoneuvoja?
Miksi on päädytty tekemään noin ristiriitainen sääntö? Ja sitten vielä ihmetellään, kun pyöräilijät ovat epätietoisia säännöistä ja ajavat väärin.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Onkse niitä hybridejä
Eikun ihan tavallisetkin pyörät ovat noin.
Rekat ovat samaan aikaan raskasta liikennettä ja ajoneuvoja. Onpas monimutkaista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkse niitä hybridejä
Eikun ihan tavallisetkin pyörät ovat noin.
Miten niin? Pyörällä ajetaan kevytväylää. En edes muista koska olisin nähnyt jonkun autotiellä ajamassa.
Vierailija kirjoitti:
Rekat ovat samaan aikaan raskasta liikennettä ja ajoneuvoja. Onpas monimutkaista!
Miten raskaan liikenteen säännöt eroavat keskiraskaasta liikenteestä tai kevyestä liikenteestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekat ovat samaan aikaan raskasta liikennettä ja ajoneuvoja. Onpas monimutkaista!
Miten raskaan liikenteen säännöt eroavat keskiraskaasta liikenteestä tai kevyestä liikenteestä?
Muistaakseni rekalla ei saa ajaa kevyen liikenteen väylää. Toki voin muistaa väärinkin.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska fillari on ajoneuvo?
Mutta se on kuitenkin kevyttä liikennettä myös. Kevyelle liikenteelle ja ajoneuvoille on eri infra ja eri säännöt.
Mutta ajatelkaas vielä sitä kun on ajoneuvoja sekä moottoriajoneuvoja. Kaikki moottoriajoneuvot ovat ajoneuvoja, mutta ei toisin päin. Polkuautokin on ajoneuvo, mutta kevyttä liikennettä ja se on sentään auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska fillari on ajoneuvo?
Mutta se on kuitenkin kevyttä liikennettä myös. Kevyelle liikenteelle ja ajoneuvoille on eri infra ja eri säännöt.
Mutta sitten, jos kadun varressa on pelkkä jalkakäytävä, on sen pyörän mentävä ajoradalle, jolloin sitä koskee samat säännöt kuin autoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekat ovat samaan aikaan raskasta liikennettä ja ajoneuvoja. Onpas monimutkaista!
Miten raskaan liikenteen säännöt eroavat keskiraskaasta liikenteestä tai kevyestä liikenteestä?
Muistaakseni rekalla ei saa ajaa kevyen liikenteen väylää. Toki voin muistaa väärinkin.
Toisaalta ei ole mitään raskasväyliä vaan vaan on toisaalta autotie ja toisaalta kevytväylä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska fillari on ajoneuvo?
Mutta se on kuitenkin kevyttä liikennettä myös. Kevyelle liikenteelle ja ajoneuvoille on eri infra ja eri säännöt.
Mutta sitten, jos kadun varressa on pelkkä jalkakäytävä, on sen pyörän mentävä ajoradalle, jolloin sitä koskee samat säännöt kuin autoja.
Mutta eikö olisi paras että sääntö olisi sama kaikkialla? On tosi vaikea tietää, että milloin pitää olla kevyenä liikenteenä ja milloin ajoneuvona. Varsinkin jos tulee risteyksien keskeltä tielle niin ei sitä tiedä mistään. Ja muutenkin monesta paikasta on unohtunut merkki tai on ylimääräisiä merkkejä.
En väistä kävellessä fillareita tai skuutteja Helsingin keskustassa. Ne väistävät minua koska ovat tieliikennelaissa ajoneuvoja.
Kävelen tietenkin oikeassa paikassa, en pyörätiellä. Ja annan hiukan tilaa jos tulee jalkakäytävällä vastaan. Tai käännytään yhtäaikaa.
Kevyellä liikenteellä tarkoitetaan lähinnä suojaamatonta liikennettä. Sama se onko alla pyörä, jalat tai vaikka lauta. Ajoneuvona pyöräilijää koskee eri säännöt, kuin esimerkiksi kävelijää. Mm ajoneuvolla ajo kielletty -merkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska fillari on ajoneuvo?
Mutta se on kuitenkin kevyttä liikennettä myös. Kevyelle liikenteelle ja ajoneuvoille on eri infra ja eri säännöt.
Mutta sitten, jos kadun varressa on pelkkä jalkakäytävä, on sen pyörän mentävä ajoradalle, jolloin sitä koskee samat säännöt kuin autoja.
Mutta eikö olisi paras että sääntö olisi sama kaikkialla? On tosi vaikea tietää, että milloin pitää olla kevyenä liikenteenä ja milloin ajoneuvona. Varsinkin jos tulee risteyksien keskeltä tielle niin ei sitä tiedä mistään. Ja muutenkin monesta paikasta on unohtunut merkki tai on ylimääräisiä merkkejä.
Liikennemerkkien opettelu kannattaa. Jos tien laidassa olevalla väylällä on sininen pyöreä liikennemerkki, jossa jossain kohtaa näkyy polkupyörä, siinä väylällä saa pyöräillä. Jos merkkiä ei ole, sitten ajetaan ajoradalla.
Vierailija kirjoitti:
Kevyellä liikenteellä tarkoitetaan lähinnä suojaamatonta liikennettä. Sama se onko alla pyörä, jalat tai vaikka lauta. Ajoneuvona pyöräilijää koskee eri säännöt, kuin esimerkiksi kävelijää. Mm ajoneuvolla ajo kielletty -merkki.
Kysymys on se, että miksi osa suojaamattomasta liikenteestä on säädetty ajoneuvoiksi? Se aiheuttaa ison ristiriidan varsinkin sääntöjen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevyellä liikenteellä tarkoitetaan lähinnä suojaamatonta liikennettä. Sama se onko alla pyörä, jalat tai vaikka lauta. Ajoneuvona pyöräilijää koskee eri säännöt, kuin esimerkiksi kävelijää. Mm ajoneuvolla ajo kielletty -merkki.
Kysymys on se, että miksi osa suojaamattomasta liikenteestä on säädetty ajoneuvoiksi? Se aiheuttaa ison ristiriidan varsinkin sääntöjen suhteen.
Koska polkupyörä kattaa ajoneuvon määritelmän. Ja onhan se nopeampi liikenteessä kuin esim. kävelijä, vauhti tuo mukanaan suuremman vastuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevyellä liikenteellä tarkoitetaan lähinnä suojaamatonta liikennettä. Sama se onko alla pyörä, jalat tai vaikka lauta. Ajoneuvona pyöräilijää koskee eri säännöt, kuin esimerkiksi kävelijää. Mm ajoneuvolla ajo kielletty -merkki.
Kysymys on se, että miksi osa suojaamattomasta liikenteestä on säädetty ajoneuvoiksi? Se aiheuttaa ison ristiriidan varsinkin sääntöjen suhteen.
Koska tieliikennelaissa näin on säädetty:
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
....
21) ajoneuvolla ajoneuvolain (82/2021) 2 §:n 1 kohdassa tarkoitettua maalla kulkevaa laitetta, joka ei kulje kiskoilla sekä sotilasajoneuvolain (332/2023) 2 §:n 18 kohdassa tarkoitettua sotilasajoneuvoa; (3.3.2023/333)
Ja taas tuo 2§ Ajoneuvolaista kuuluu:
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) ajoneuvolla maalla kulkemaan tarkoitettua laitetta, joka ei kulje kiskoilla;
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevyellä liikenteellä tarkoitetaan lähinnä suojaamatonta liikennettä. Sama se onko alla pyörä, jalat tai vaikka lauta. Ajoneuvona pyöräilijää koskee eri säännöt, kuin esimerkiksi kävelijää. Mm ajoneuvolla ajo kielletty -merkki.
Kysymys on se, että miksi osa suojaamattomasta liikenteestä on säädetty ajoneuvoiksi? Se aiheuttaa ison ristiriidan varsinkin sääntöjen suhteen.
Koska polkupyörä kattaa ajoneuvon määritelmän. Ja onhan se nopeampi liikenteessä kuin esim. kävelijä, vauhti tuo mukanaan suuremman vastuun.
Mutta toisaalta polkupyörä on kuitenkin niin hidas ja suojaton että se kattaa kevyen liikenteen määritelmän ja myös polkupyörien väylät ovat yhteisiä kävelijöiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevyellä liikenteellä tarkoitetaan lähinnä suojaamatonta liikennettä. Sama se onko alla pyörä, jalat tai vaikka lauta. Ajoneuvona pyöräilijää koskee eri säännöt, kuin esimerkiksi kävelijää. Mm ajoneuvolla ajo kielletty -merkki.
Kysymys on se, että miksi osa suojaamattomasta liikenteestä on säädetty ajoneuvoiksi? Se aiheuttaa ison ristiriidan varsinkin sääntöjen suhteen.
Koska tieliikennelaissa näin on säädetty:
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
....
21) ajoneuvolla ajoneuvolain (82/2021) 2 §:n 1 kohdassa tarkoitettua maalla kulkevaa laitetta, joka ei kulje kiskoilla sekä sotilasajoneuvolain (332/2023) 2 §:n 18 kohdassa tarkoitettua sotilasajoneuvoa; (3.3.2023/333)
Ja taas tuo 2§ Ajoneuvolaista kuuluu:
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) ajoneuvolla maalla kulkemaan tarkoitettua laitetta, joka ei kulje kiskoilla;
Tuolla perusteella kaikki kevyen liikenteen kulkuneuvot olisivat ajoneuvoja. Kuitenkaan esimerkiksi lastenvaunuja, potkukelkkoja, potkulautoja tai rollaattoreita ei nimitetä ajoneuvoiksi.
Onkse niitä hybridejä