Lapsi aiheuttanut merkittävät vahingot/rötöstely
Joillain rötöstelevillä/merkittäviä vahinkoja ilkivallalla aiheuttavilla lapsilla on ihan tavalliset perheet ja tavallinen tausta. Suuret taloudelliset vahingot voi aiheuttaa myös vahingossa.
Mietin tässä vain, miten henkisesti ja käytännössä vanhemmat voivat päästä yli siitä, jos oma lapsi tekee rikoksia tai joutuu hyvin suureen korvausvelvollisuuteen? Miten tällainen vaikuttaa elämään?
Kommentit (4)
Jos lapsi rikkoo vaikka naapurin ikkunan, tietenkin olen sitä mieltä, että vanhempien olisi se korvattava.
Jos taas oma lapseni vaikkapa polttaisi koulun tulitikku leikeissä, kyllä se lapsen miljoonakorvausvelvollisuus järkyttäisi niin kovasti, etten tiedä, miten siitä henkisestä taakastakaan vanhempana selviäisin.
Kyllä vituttaisi et lapsi pilaisi elämänsä typeryyksillä ennen kuin se on edes ehtinyt alkaa. Omille lapsille olen tähdentänyt sitä että itse ovat vastuussa tekemisistään, myös mahdollisista korvauksista. Naapurin vahingossa rikottu ikkuna menisi kotivakuutuksen piikkiin mutta tulitikkuleikeistä syntynyt tulipalo lapsen itse aikuisena korvattavaksi.
Tuttu nuori mies maksoi liki kolmekymppiseksi asti laskua tekemästään ilkivallasta. Tekijöitä oli neljä ja ulosotto otti siltä jolta sattui rahaa saamaan.
Eniten harmittaa jos vaikka isovanhemmat ovat lahjoittaneet omaisuuttaan lapsenlapselle perintöveron minimoimiseksi ja se suvun kesämökki menee sitten miljoonavelan lyhennykseksi.
Ei sen tarvitse vanhempiin vaikuttaa. Lapsi vastaa teoistaan aina itse.