Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yllättävä tulos: Alle puolet vanhemmista tuntee pyöräilyn liikennesäännöt

Vierailija
21.08.2023 |

siltä se näyttääkin

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, aika usein aikuiset ne joko ajaa suojatiellä eteen, vaikka pitäisi väistää (siis sellaisilla suojateillä, joilla pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus). Samat tyypit sitten myös antaa tietä pyöräilijöille niissä samoissa paikoissa (mutta ei välttämättä anna tietä jalankulkijalle).

Vierailija
2/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen ikäinen että ala-asteella opetettiin pyöräilyn liikennesäännöt (pyörillä mentiin kouluun) ja pidettiin liikennekilpailu aiheesta. Sieltä asti olen osannut pyöräillä sääntöjen mukaisesti ja myös oppinut uudet säännöt.

Eniten mua harmittaa se, että muut autoilijat/pyöräilijät eivät osaa niitä esim just näitä väistämissääntöjä. Toistuvasti törmään siihen, että autoilija väistää vaikka ei kuuluisi - tulen esim normaaliristeykseen kolmion takaa niin autoilija pysähtyy ja viittoo mua menemään. Silloin osoitan minulla olevaa kärkikolmiota - jotkut tajuavat jotkut eivät.

Sitten taas ne pyöräilijät, jotka mennä porhaltavat suojateitä pitkin vaikka heidän kuuluisi väistää. Monesti olen itse pysähtynyt väistämään autoilijaa (kuten kuuluukin) niin sitten sieltä mun takaa porhaltaa toinen pyöräilijä suoraan suojatien yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen liikennesäännöt, mutta opetan lapselleni ensisijaisesti järjen käyttöä. Esimerkiksi vaikka pienellä pyöräilijä on jossain kohtaa etuajo-oikeus, niin kannattaa silti hiljentää, tsekata ympäristö ja varmistaa, että autot ovat huomanneet hänet ja hiljentävät antamaan tietä.

Jos onnettomuuden seurauksena vammaudut vakavasti, tai kuolet, niin mitä iloa siinä on siitä, että minä tein oikein ja se päälle ajaja väärin. Saa ehkä pienen korvauksen -jos saa ja syyllinen korkeintaan pari kk ehdonalaista. Oma elämä on kuitenkin mennyttä.

Vierailija
4/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sen ikäinen että ala-asteella opetettiin pyöräilyn liikennesäännöt (pyörillä mentiin kouluun) ja pidettiin liikennekilpailu aiheesta. Sieltä asti olen osannut pyöräillä sääntöjen mukaisesti ja myös oppinut uudet säännöt.

Eniten mua harmittaa se, että muut autoilijat/pyöräilijät eivät osaa niitä esim just näitä väistämissääntöjä. Toistuvasti törmään siihen, että autoilija väistää vaikka ei kuuluisi - tulen esim normaaliristeykseen kolmion takaa niin autoilija pysähtyy ja viittoo mua menemään. Silloin osoitan minulla olevaa kärkikolmiota - jotkut tajuavat jotkut eivät.

Sitten taas ne pyöräilijät, jotka mennä porhaltavat suojateitä pitkin vaikka heidän kuuluisi väistää. Monesti olen itse pysähtynyt väistämään autoilijaa (kuten kuuluukin) niin sitten sieltä mun takaa porhaltaa toinen pyöräilijä suoraan suojatien yli.

Jos väistää koska ei tunne sääntöjä niin se on ongelma. Jos väistää koska haluaa olla joustava ja omaa liikennesilmää siinä milloin omista oikeuksista voi luopua niin se on vain positiivista.

Yleensäkin liikenne kaipaa eniten joustavuutta ja toisten huomioimista. 

Vierailija
5/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä ei ole mitään ymmärrystä ja se näkyy. Täälläkin (pieni kaupunki) aikuiset ja teinit ajaa pyörillä autojen eteen, ei mitään tajua että ovat väistämisvelvollisia. Tästä syystä iso osa autoilijoista joutuu aina väistämään koska mehän maksajiksi joudutaan.

Vierailija
6/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat ihmiset eivät tiedä, että yli puolet kevyen liikenteen väylistä ei ole sallittuja pyöräilijöille ja että pyöräilijöiden tulisi näillä kaduilla ajaa autotiellä. Mikä on toisaalta ymmärrettävää, kun kevyen liikenteen väylä normaalisti oletetaan pyöräilijöiden paikaksi, mutta lain mukaan se on sitä vain silloin jos väylä on erikseen merkitty pyöräilijöille sallituksi.

On myös hyvin yleistä, että ihmiset eivät tiedä autojen liikennemerkkien koskevan pyöriäkin, ja siksi esim. ei välitetä ajoneuvolla ajo kielletty -merkeistä, kolmioista tai nopeusrajoitusmerkeistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen liikennesäännöt, mutta opetan lapselleni ensisijaisesti järjen käyttöä. Esimerkiksi vaikka pienellä pyöräilijä on jossain kohtaa etuajo-oikeus, niin kannattaa silti hiljentää, tsekata ympäristö ja varmistaa, että autot ovat huomanneet hänet ja hiljentävät antamaan tietä.

Jos onnettomuuden seurauksena vammaudut vakavasti, tai kuolet, niin mitä iloa siinä on siitä, että minä tein oikein ja se päälle ajaja väärin. Saa ehkä pienen korvauksen -jos saa ja syyllinen korkeintaan pari kk ehdonalaista. Oma elämä on kuitenkin mennyttä.

Jos käyttäytyy epäloogisella tavalla niin se on vaara itsessään. Esim. normaalisti liikenteessä oletetaan, että oikealta tulevaa väistetään tasa-arvoisessa risteyksessä, ja jos joku pyöräilijä ei tätä oikeuttaan käytä, niin se aiheuttaa heti hämmennystä.

Vierailija
8/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sen ikäinen että ala-asteella opetettiin pyöräilyn liikennesäännöt (pyörillä mentiin kouluun) ja pidettiin liikennekilpailu aiheesta. Sieltä asti olen osannut pyöräillä sääntöjen mukaisesti ja myös oppinut uudet säännöt.

Eniten mua harmittaa se, että muut autoilijat/pyöräilijät eivät osaa niitä esim just näitä väistämissääntöjä. Toistuvasti törmään siihen, että autoilija väistää vaikka ei kuuluisi - tulen esim normaaliristeykseen kolmion takaa niin autoilija pysähtyy ja viittoo mua menemään. Silloin osoitan minulla olevaa kärkikolmiota - jotkut tajuavat jotkut eivät.

Sitten taas ne pyöräilijät, jotka mennä porhaltavat suojateitä pitkin vaikka heidän kuuluisi väistää. Monesti olen itse pysähtynyt väistämään autoilijaa (kuten kuuluukin) niin sitten sieltä mun takaa porhaltaa toinen pyöräilijä suoraan suojatien yli.

Jos väistää koska ei tunne sääntöjä niin se on ongelma. Jos väistää koska haluaa olla joustava ja omaa liikennesilmää siinä milloin omista oikeuksista voi luopua niin se on vain positiivista.

Yleensäkin liikenne kaipaa eniten joustavuutta ja toisten huomioimista. 

jos autoilija väistää paikoissa, joissa pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus, se myös osaltaan opettaa niille pyöräilijöille vääriä liikennesääntöjä. Varsinkin, jos väistettävä on lapsi. Ja tässä tarkoitan ihan oikeasti tilanteita, joissa pyöräilijä on oikeaoppisesti pysähtyneenä, jalka maassa odottamassa ylitysvuoroaan, ja autoilija pysähtyy huitomaan, että mee vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat ihmiset eivät tiedä, että yli puolet kevyen liikenteen väylistä ei ole sallittuja pyöräilijöille ja että pyöräilijöiden tulisi näillä kaduilla ajaa autotiellä. Mikä on toisaalta ymmärrettävää, kun kevyen liikenteen väylä normaalisti oletetaan pyöräilijöiden paikaksi, mutta lain mukaan se on sitä vain silloin jos väylä on erikseen merkitty pyöräilijöille sallituksi.

On myös hyvin yleistä, että ihmiset eivät tiedä autojen liikennemerkkien koskevan pyöriäkin, ja siksi esim. ei välitetä ajoneuvolla ajo kielletty -merkeistä, kolmioista tai nopeusrajoitusmerkeistä.

Jos se ei ole sallittu pyöräilijöille niin se ei ole enää kevyen liikenteen väylä vaan jalkakäytävä.

Vierailija
10/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat ihmiset eivät tiedä, että yli puolet kevyen liikenteen väylistä ei ole sallittuja pyöräilijöille ja että pyöräilijöiden tulisi näillä kaduilla ajaa autotiellä. Mikä on toisaalta ymmärrettävää, kun kevyen liikenteen väylä normaalisti oletetaan pyöräilijöiden paikaksi, mutta lain mukaan se on sitä vain silloin jos väylä on erikseen merkitty pyöräilijöille sallituksi.

On myös hyvin yleistä, että ihmiset eivät tiedä autojen liikennemerkkien koskevan pyöriäkin, ja siksi esim. ei välitetä ajoneuvolla ajo kielletty -merkeistä, kolmioista tai nopeusrajoitusmerkeistä.

Tämähän riippuu täysin kaupungista. Oulussa on keskustassa joitain katuja, joilla on pelkkä jalkakäytävä mutta keskustassakin on sitten myös kevyen liikenteen väyliä. Jos mennään ydinkeskustan ulkopuolelle, sitten ei taida löytyä enää yhtään pelkkää jalkakäytävää, vaan kaikilla saa myös pyöräillä. 

Mutta toisaalta, Oulussakin suvereenisti pyöräillään vaikkapa Isokadun jalkakäytävillä tai Merikosken yksisuuntaisia pyöräteitä väärään suuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten näkee näitä aikuisia pyöräilijöitä, jotka eivät ymmärrä kolmion koskevan heitäkin. Eli heillä ei ole mitään käsitystä väistämisvelvollisuudesta tiellä ajaessa. Usein sieltä tullaan surutta vaan yllättäen eteen katsomatta edes sivuille. 

Vastuu heidän käytöksestään jää näissä tilanteissa autoilijalle.

Vierailija
12/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että vain 3-4 prosenttia tietää ne säännöt. Näin ainakin uskon. Kokemuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän yllättävää tuossa oli? Eihän 90% kansasta tiedä edes sitä että polkupyörä on ihan virallinen ajoneuvo.

Vierailija
14/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sen ikäinen että ala-asteella opetettiin pyöräilyn liikennesäännöt (pyörillä mentiin kouluun) ja pidettiin liikennekilpailu aiheesta. Sieltä asti olen osannut pyöräillä sääntöjen mukaisesti ja myös oppinut uudet säännöt.

Eniten mua harmittaa se, että muut autoilijat/pyöräilijät eivät osaa niitä esim just näitä väistämissääntöjä. Toistuvasti törmään siihen, että autoilija väistää vaikka ei kuuluisi - tulen esim normaaliristeykseen kolmion takaa niin autoilija pysähtyy ja viittoo mua menemään. Silloin osoitan minulla olevaa kärkikolmiota - jotkut tajuavat jotkut eivät.

Sitten taas ne pyöräilijät, jotka mennä porhaltavat suojateitä pitkin vaikka heidän kuuluisi väistää. Monesti olen itse pysähtynyt väistämään autoilijaa (kuten kuuluukin) niin sitten sieltä mun takaa porhaltaa toinen pyöräilijä suoraan suojatien yli.

Jos väistää koska ei tunne sääntöjä niin se on ongelma. Jos väistää koska haluaa olla joustava ja omaa liikennesilmää siinä milloin omista oikeuksista voi luopua niin se on vain positiivista.

Yleensäkin liikenne kaipaa eniten joustavuutta ja toisten huomioimista. 

Ei ei ja ei. Kohteliaisuusväistäminen on idioottimaista, sillä muiden tienkäyttäjien (sekä autoilijoiden, kävelijöiden että pyöräilijöiden) on mahdotonta ennakoida tilanteita joissa sinä sooloilet koska luulet olevasi joustava. Kun kaikki noudattavat sääntöjä, liikenne sujuu mallikkaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat ihmiset eivät tiedä, että yli puolet kevyen liikenteen väylistä ei ole sallittuja pyöräilijöille ja että pyöräilijöiden tulisi näillä kaduilla ajaa autotiellä. Mikä on toisaalta ymmärrettävää, kun kevyen liikenteen väylä normaalisti oletetaan pyöräilijöiden paikaksi, mutta lain mukaan se on sitä vain silloin jos väylä on erikseen merkitty pyöräilijöille sallituksi.

On myös hyvin yleistä, että ihmiset eivät tiedä autojen liikennemerkkien koskevan pyöriäkin, ja siksi esim. ei välitetä ajoneuvolla ajo kielletty -merkeistä, kolmioista tai nopeusrajoitusmerkeistä.

Tämähän riippuu täysin kaupungista. Oulussa on keskustassa joitain katuja, joilla on pelkkä jalkakäytävä mutta keskustassakin on sitten myös kevyen liikenteen väyliä. Jos mennään ydinkeskustan ulkopuolelle, sitten ei taida löytyä enää yhtään pelkkää jalkakäytävää, vaan kaikilla saa myös pyöräillä. 

Mutta toisaalta, Oulussakin suvereenisti pyöräillään vaikkapa Isokadun jalkakäytävillä tai Merikosken yksisuuntaisia pyöräteitä väärään suuntaan.

Kyllä niitä jalkakäytäviä on jonkin verran myös lähiöissä. Ihmiset eivät vaan tiedosta, että ne ovat jalkakäytäviä. Merkin puute kuitenkin paljastaa ne jalkakäytäviksi lähemmässä tarkastelussa.

Vierailija
16/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sen ikäinen että ala-asteella opetettiin pyöräilyn liikennesäännöt (pyörillä mentiin kouluun) ja pidettiin liikennekilpailu aiheesta. Sieltä asti olen osannut pyöräillä sääntöjen mukaisesti ja myös oppinut uudet säännöt.

Eniten mua harmittaa se, että muut autoilijat/pyöräilijät eivät osaa niitä esim just näitä väistämissääntöjä. Toistuvasti törmään siihen, että autoilija väistää vaikka ei kuuluisi - tulen esim normaaliristeykseen kolmion takaa niin autoilija pysähtyy ja viittoo mua menemään. Silloin osoitan minulla olevaa kärkikolmiota - jotkut tajuavat jotkut eivät.

Sitten taas ne pyöräilijät, jotka mennä porhaltavat suojateitä pitkin vaikka heidän kuuluisi väistää. Monesti olen itse pysähtynyt väistämään autoilijaa (kuten kuuluukin) niin sitten sieltä mun takaa porhaltaa toinen pyöräilijä suoraan suojatien yli.

Jos väistää koska ei tunne sääntöjä niin se on ongelma. Jos väistää koska haluaa olla joustava ja omaa liikennesilmää siinä milloin omista oikeuksista voi luopua niin se on vain positiivista.

Yleensäkin liikenne kaipaa eniten joustavuutta ja toisten huomioimista. 

Ei ei ja ei. Kohteliaisuusväistäminen on idioottimaista, sillä muiden tienkäyttäjien (sekä autoilijoiden, kävelijöiden että pyöräilijöiden) on mahdotonta ennakoida tilanteita joissa sinä sooloilet koska luulet olevasi joustava. Kun kaikki noudattavat sääntöjä, liikenne sujuu mallikkaasti.

Omat aikeet toki näytetään selkeästi. Sehän on ihan selvää. 

Usein toisen voi päästää yli vain hiljentämällä sopivasti jo kauempana jolloin kukaan ei joudu pysähtymään ja kaikille jää hyvä näkyvyys. Koskee muuten myös toisia autoja. Monesti liikenne sujuu parhaiten kun toiselle tehdään sopiva tila johon hän pääsee vaikka mitään velvollisuutta siihen ei olisikaan. Kaistanvaihdot ovat tästä hyvä esimerkki.

Huonoa liikennesilmää ja joustavuutta aiheuttavat juuri tilanteet jossa jarrutellaan ja kiihdytellään äkkinäisin liikkein, ihan riippumatta siitä toimitaanko sääntöjen mukaan vai ei.

Vierailija
17/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sen ikäinen että ala-asteella opetettiin pyöräilyn liikennesäännöt (pyörillä mentiin kouluun) ja pidettiin liikennekilpailu aiheesta. Sieltä asti olen osannut pyöräillä sääntöjen mukaisesti ja myös oppinut uudet säännöt.

Eniten mua harmittaa se, että muut autoilijat/pyöräilijät eivät osaa niitä esim just näitä väistämissääntöjä. Toistuvasti törmään siihen, että autoilija väistää vaikka ei kuuluisi - tulen esim normaaliristeykseen kolmion takaa niin autoilija pysähtyy ja viittoo mua menemään. Silloin osoitan minulla olevaa kärkikolmiota - jotkut tajuavat jotkut eivät.

Sitten taas ne pyöräilijät, jotka mennä porhaltavat suojateitä pitkin vaikka heidän kuuluisi väistää. Monesti olen itse pysähtynyt väistämään autoilijaa (kuten kuuluukin) niin sitten sieltä mun takaa porhaltaa toinen pyöräilijä suoraan suojatien yli.

Jos väistää koska ei tunne sääntöjä niin se on ongelma. Jos väistää koska haluaa olla joustava ja omaa liikennesilmää siinä milloin omista oikeuksista voi luopua niin se on vain positiivista.

Yleensäkin liikenne kaipaa eniten joustavuutta ja toisten huomioimista. 

Ei ei ja ei. Kohteliaisuusväistäminen on idioottimaista, sillä muiden tienkäyttäjien (sekä autoilijoiden, kävelijöiden että pyöräilijöiden) on mahdotonta ennakoida tilanteita joissa sinä sooloilet koska luulet olevasi joustava. Kun kaikki noudattavat sääntöjä, liikenne sujuu mallikkaasti.

Omat aikeet toki näytetään selkeästi. Sehän on ihan selvää. 

Usein toisen voi päästää yli vain hiljentämällä sopivasti jo kauempana jolloin kukaan ei joudu pysähtymään ja kaikille jää hyvä näkyvyys. Koskee muuten myös toisia autoja. Monesti liikenne sujuu parhaiten kun toiselle tehdään sopiva tila johon hän pääsee vaikka mitään velvollisuutta siihen ei olisikaan. Kaistanvaihdot ovat tästä hyvä esimerkki.

Huonoa liikennesilmää ja joustavuutta aiheuttavat juuri tilanteet jossa jarrutellaan ja kiihdytellään äkkinäisin liikkein, ihan riippumatta siitä toimitaanko sääntöjen mukaan vai ei.

Vielä sujuvammin se liikenne sujuu kun sinä et hidasta silloin kun sinun ei kuulu hidastaa.

Vierailija
18/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän yllättävää tuossa oli? Eihän 90% kansasta tiedä edes sitä että polkupyörä on ihan virallinen ajoneuvo.

Polkupyöriä kohdellaan kevyenä liikenteenä eikä ajoneuvoina.

Vierailija
19/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sen ikäinen että ala-asteella opetettiin pyöräilyn liikennesäännöt (pyörillä mentiin kouluun) ja pidettiin liikennekilpailu aiheesta. Sieltä asti olen osannut pyöräillä sääntöjen mukaisesti ja myös oppinut uudet säännöt.

Eniten mua harmittaa se, että muut autoilijat/pyöräilijät eivät osaa niitä esim just näitä väistämissääntöjä. Toistuvasti törmään siihen, että autoilija väistää vaikka ei kuuluisi - tulen esim normaaliristeykseen kolmion takaa niin autoilija pysähtyy ja viittoo mua menemään. Silloin osoitan minulla olevaa kärkikolmiota - jotkut tajuavat jotkut eivät.

Sitten taas ne pyöräilijät, jotka mennä porhaltavat suojateitä pitkin vaikka heidän kuuluisi väistää. Monesti olen itse pysähtynyt väistämään autoilijaa (kuten kuuluukin) niin sitten sieltä mun takaa porhaltaa toinen pyöräilijä suoraan suojatien yli.

Jos väistää koska ei tunne sääntöjä niin se on ongelma. Jos väistää koska haluaa olla joustava ja omaa liikennesilmää siinä milloin omista oikeuksista voi luopua niin se on vain positiivista.

Yleensäkin liikenne kaipaa eniten joustavuutta ja toisten huomioimista. 

Ei ei ja ei. Kohteliaisuusväistäminen on idioottimaista, sillä muiden tienkäyttäjien (sekä autoilijoiden, kävelijöiden että pyöräilijöiden) on mahdotonta ennakoida tilanteita joissa sinä sooloilet koska luulet olevasi joustava. Kun kaikki noudattavat sääntöjä, liikenne sujuu mallikkaasti.

Tietty määrä joustavutta on välttämätöntä jotta liikenne sujuu. Jos kukaan ei tekisi tilaa vaikkapa kaistanvaihtajalle, olisi ruuhkissa usein ihan mahdotonta vaihtaa kaistaa.

Vierailija
20/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sen ikäinen että ala-asteella opetettiin pyöräilyn liikennesäännöt (pyörillä mentiin kouluun) ja pidettiin liikennekilpailu aiheesta. Sieltä asti olen osannut pyöräillä sääntöjen mukaisesti ja myös oppinut uudet säännöt.

Eniten mua harmittaa se, että muut autoilijat/pyöräilijät eivät osaa niitä esim just näitä väistämissääntöjä. Toistuvasti törmään siihen, että autoilija väistää vaikka ei kuuluisi - tulen esim normaaliristeykseen kolmion takaa niin autoilija pysähtyy ja viittoo mua menemään. Silloin osoitan minulla olevaa kärkikolmiota - jotkut tajuavat jotkut eivät.

Sitten taas ne pyöräilijät, jotka mennä porhaltavat suojateitä pitkin vaikka heidän kuuluisi väistää. Monesti olen itse pysähtynyt väistämään autoilijaa (kuten kuuluukin) niin sitten sieltä mun takaa porhaltaa toinen pyöräilijä suoraan suojatien yli.

Jos väistää koska ei tunne sääntöjä niin se on ongelma. Jos väistää koska haluaa olla joustava ja omaa liikennesilmää siinä milloin omista oikeuksista voi luopua niin se on vain positiivista.

Yleensäkin liikenne kaipaa eniten joustavuutta ja toisten huomioimista. 

Ei ei ja ei. Kohteliaisuusväistäminen on idioottimaista, sillä muiden tienkäyttäjien (sekä autoilijoiden, kävelijöiden että pyöräilijöiden) on mahdotonta ennakoida tilanteita joissa sinä sooloilet koska luulet olevasi joustava. Kun kaikki noudattavat sääntöjä, liikenne sujuu mallikkaasti.

Omat aikeet toki näytetään selkeästi. Sehän on ihan selvää. 

Usein toisen voi päästää yli vain hiljentämällä sopivasti jo kauempana jolloin kukaan ei joudu pysähtymään ja kaikille jää hyvä näkyvyys. Koskee muuten myös toisia autoja. Monesti liikenne sujuu parhaiten kun toiselle tehdään sopiva tila johon hän pääsee vaikka mitään velvollisuutta siihen ei olisikaan. Kaistanvaihdot ovat tästä hyvä esimerkki.

Huonoa liikennesilmää ja joustavuutta aiheuttavat juuri tilanteet jossa jarrutellaan ja kiihdytellään äkkinäisin liikkein, ihan riippumatta siitä toimitaanko sääntöjen mukaan vai ei.

Vielä sujuvammin se liikenne sujuu kun sinä et hidasta silloin kun sinun ei kuulu hidastaa.

Sinäkö et koskaan hiljennä antaaksesi tilaa toiselle autolle vaikka kaistanvaihdon yhteydessä tai tukkoisessa risteyksessä?