Opiskelijat valittaa kun yksiöissä vuokrat nousee
Kuitenkin on asuttava yksin, yksiössä. Muutaman vuoden vanhassa talossa.
Kun minä opiskelin, asuin neljä opiskelijan solussa. Kolmenkymmentä vuotta vanhassa kerrostalossa.
Siinä meni melkein viisi vuotta opiskellessa.
Ehkäpä opiskelu on tänäpänä sitten vaativampaa... Kun pitää saada yksin asua uudessa talossa
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Samoin voisi kysyä työttömien kohdalla. . Miksi heillä olisi oikeus asua yksin eikä soluissa. Ei tiettyä ihmisryhmää voi syrjiä. Tuo asumistuen heikentäminen opiskelijoilta ei ollut hyvä. He muutenkin ovat kaikkien pienituloisimmat ja jos töitä ei saa niin opintolaina on helposti 20000 opintojen päätyttyä.
No ei siinä mitään syrjitä! Vaan ihan järjellä asioita pitäisi katsoa.
Eikä niillä mitään hätää ole... viikonloput ja illat hillutaan baareissa ja jatkuvasti erilaisilla festareilla. Mitkä on ihan turhaan... ihan turhaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin voisi kysyä työttömien kohdalla. . Miksi heillä olisi oikeus asua yksin eikä soluissa. Ei tiettyä ihmisryhmää voi syrjiä. Tuo asumistuen heikentäminen opiskelijoilta ei ollut hyvä. He muutenkin ovat kaikkien pienituloisimmat ja jos töitä ei saa niin opintolaina on helposti 20000 opintojen päätyttyä.
Ei voi syrjiä ei.
Mutta nuo molemmat ryhmät voi laittaa itse maksamaan omat vuokransa.
Ilmeisesti tarkoitus on, että vain rikkaat opiskelevat. Jo nyt opintolainaa on opiskelijoilla ennätysmäärä.
Mikä ongelma tuo opistolaina on? Nostin sitä itsekin asuessani solukämpässä 90-luvun lama-aikaan.
Niin varmaan, kun et edes osaa kirjoittaa sitä.
Voi että tuli typo. Etkä reppana ymmärtänyt asianyhteydestä mistä olisi kyse?
Taitaakin olla niin, että täällä on taas veeti ulísemassa ja tehtailemassa oikeiston vastaisia ketjuja. Vuosi sitten tehtailit Marinin vastaista kamaa.
Jos et saa rahaa tuosta, sen on oltava harrastus. Mikä saa sut tekemään tuollaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin voisi kysyä työttömien kohdalla. . Miksi heillä olisi oikeus asua yksin eikä soluissa. .
Ai jaa. Olen maksanut 20 vuotta veroja, todennäköisesti paljon enemmän kuin sinä. Ja nytkö pitäisi soluun lähteä asumaan kun jäin työttömäksi?
Se, että maksaa veroja osan elämästään, ei kata loppuelämää.
Veroilla katetaan kaikkea koko ajan ympärillä tapahtuvaa. Mikään vakuutus se ei ole.
Joka kuukausi on palkasta otettu työttömyysvakuutusmaksu verojen lisäksi... Vieras asia sulle?
Ja mikä ihmeen loppuelämä? Onko kaikki työttömät vuosikymmeniä työttömän? Kuinka pihalla oikein olet?
Etkö sä sit saa työttömyysetuutta vai mitä sä valitat? Jos joku johtaja putoaa 20k€ palkaltaan peruspäivärahalle niin ei valtio maksa sen lukaalia helsingin ytimessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin voisi kysyä työttömien kohdalla. . Miksi heillä olisi oikeus asua yksin eikä soluissa. .
Ai jaa. Olen maksanut 20 vuotta veroja, todennäköisesti paljon enemmän kuin sinä. Ja nytkö pitäisi soluun lähteä asumaan kun jäin työttömäksi?
Eikö sulla ole säästöjä tai ansiosidonnaista? Miksi et työllisty uudelleen?
Jos tuo alkaa olla pitkäaikainen ongelma niin kyllä, solukämppä olisi ratkaisu koska ei ole ihmisoikeus asua kallissa lukaalissa toisten rahoilla.
Tietenkin on ansiosidonnainen, mutta mitä eroa sillä on? Eihän ne kokonaan mistään yksityisestä kassasta tule. Ja ihan itse olen omakotitaloni maksanut, ei ole velkaakaan enää. En aio luopua siitä, kiitos vaan.
Tämä yksiössä asuminen on opiskelijoilla aika uusi ilmiö. Itse valmistuin 10 vuotta sitten ja silloin vielä kaikki opiskelijat asuivat joko kaverin kanssa isommassa (vanhassa) kaksiossa/kolmiossa tai soluasunnossa. Aniharvalla oli varaa yksiöön ja he olivat niitä, joilla oli opiskelun ohessa töitä. Nykyään tuntuu, että opiskelijat ahdistuvat pelkästä ajatuksesta, että joutuisi tulemaan ventovieraan kanssa toimeen. Mihin on jäänyt sellainen seikkailunhaluisuus? Oli toisaalta hirveää ja toisaalta upeaa, kun sai tutustua niin monenlaisiin ihmisiin. Ehkä ei kuplautunutkaan niin helposti siihen omaan viiteryhmäänsä.
Vuokrat nousevat nyt kaikilla tai lähes kaikilla eikä mikään ryhmä jää sen ulkopuolelle.
Kaikille opiskelijoille tekisi hyvää asua ainakin yksi vuosi solussa. Onneksi olin itse paljon ulospäinsuuntautuneenpi opiskeluaikana, mitä nykyisin. Silloin pää kesti kummasti kaikenlaisia olosuhteita ja ihmisiä ja yhteiseloa. Kaksi vuotta asuin tuollaisissa opiskelukämpissä ja sitten menin naimisiin niin oli jatkossa vain se yksi ja itse valittu kämppis - puoliso.
Tosin opiskelijoita ja työttömiä ei voi niputtaa. Kaikki eivät ole nuoria eivätkä asu yksin. En ymmärrä miksi sitä yksin asuvaa kohdeltaisi eri tavalla kuin sitä, jolla on perhettä. Vapaasti voi asua varojensa mukaan miten haluaa. Painotan sanoja varojensa mukaan, koska siitähän tässä keskusteluketjussa on kyse.
Veroilla katetaan kaikkea koko ajan ympärillä tapahtuvaa. Mikään vakuutus se ei ole.[/quote]
Joka kuukausi on palkasta otettu työttömyysvakuutusmaksu verojen lisäksi... Vieras asia sulle?
Ja mikä ihmeen loppuelämä? Onko kaikki työttömät vuosikymmeniä työttömän? Kuinka pihalla oikein olet?[/quote]
Niin sillä katetaan nippa nappa se työttömyyskorvauksesi. Ei ylläpidetä samaa elintasoa kuin ennen työttömyyttä.
Miten pihalla itse olet?
Otanko uhmaikäisen 3 veen mukaan sinne soluun? Varmaan mukavaa kun kiukuttelee aamuisin ja opiskelijat nukkuu krapulaa pois.
Työtön
Vierailija kirjoitti:
Vuokrat nousevat nyt kaikilla tai lähes kaikilla eikä mikään ryhmä jää sen ulkopuolelle.
Kaikille opiskelijoille tekisi hyvää asua ainakin yksi vuosi solussa. Onneksi olin itse paljon ulospäinsuuntautuneenpi opiskeluaikana, mitä nykyisin. Silloin pää kesti kummasti kaikenlaisia olosuhteita ja ihmisiä ja yhteiseloa. Kaksi vuotta asuin tuollaisissa opiskelukämpissä ja sitten menin naimisiin niin oli jatkossa vain se yksi ja itse valittu kämppis - puoliso.
Tosin opiskelijoita ja työttömiä ei voi niputtaa. Kaikki eivät ole nuoria eivätkä asu yksin. En ymmärrä miksi sitä yksin asuvaa kohdeltaisi eri tavalla kuin sitä, jolla on perhettä. Vapaasti voi asua varojensa mukaan miten haluaa. Painotan sanoja varojensa mukaan, koska siitähän tässä keskusteluketjussa on kyse.
Korona. Se sai kummasti välttämään soluasumista.
t. kahden opiskelijan äiti
Soluasuminen ei ollut ainakaan minun juttuni. Silloin ei ollut edes kaikille omaa huonetta, sai oman huoneen vain jos oli joku allergia tms. No jouduin jakamaan asunnon kahden rinnakkaisluokan tytön kanssa. Toinen kaveruksista asui samassa huoneessa kanssani. En itse katsonut telkkaria enkä juurikaan ollut kotona, kun vietin suurimman osan öistäkin poikaystävän luona, mutta minut velvoitettiin maksamaan kolmasosa tv-luvasta. Olin liian nössö protestoimaan asiasta vielä silloin. Toisen poikaystävä notkui kämpässämme viikonloput ja tämä samainen nainen raahasi myös sukulaisensa ja tämän poikaystävän joskus yöksikin jonnekin keittiönnurkkaan.
Soluasuntoasumista keski kohdallani yksi syyslukukausi, sitten etsittiin silloisen poikaystävän kanssa yhteinen pikku vuokrakoti. Vanhasta talosta, pikkuinen ja viihtyisä. Ja vuokra oli siinä vain ihan vähän kalliimpi kuin sen opiskelijasoluasunnon vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi syrjiä ei.
Mutta nuo molemmat ryhmät voi laittaa itse maksamaan omat vuokransa.
Ilmeisesti tarkoitus on, että vain rikkaat opiskelevat. Jo nyt opintolainaa on opiskelijoilla ennätysmäärä.
Mikä ongelma tuo opistolaina on? Nostin sitä itsekin asuessani solukämpässä 90-luvun lama-aikaan.
Tuskin nostit kovin paljon, sillä opintotuki oli silloin suurempi kuin nyt ja elinkustannukset pienemmät. Opintolainan ottaminenhan romahti lama-aikaan kun opintorahan määrää nostettiin.
Vierailija kirjoitti:
Myös eläkeläiset soluihin asumaan. Mitä niin vaativaa heidän elämässään on, että pitää saada yksin asua jopa kaksiossa. Soluhuoneisiin vaan ventoviersitten kanssa. Siinäpä hoitaisivat toisiaan dementiasoluissa.
Vierailija kirjoitti:
Veroilla katetaan kaikkea koko ajan ympärillä tapahtuvaa. Mikään vakuutus se ei ole.
Ja mikä ihmeen loppuelämä? Onko kaikki työttömät vuosikymmeniä työttömän? Kuinka pihalla oikein olet?
Niin sillä katetaan nippa nappa se työttömyyskorvauksesi. Ei ylläpidetä samaa elintasoa kuin ennen työttömyyttä.
Miten pihalla itse olet?
What? Ihan normaaliin elämiseen menee, lähinnä ruokaan ja sähköön. Ulkomaanmatkat ym. on tauolla kunnes löytyy uusi työ.
Sulla on todella erikoinen käsitys työttömistä. Toivottavasti kolahtaa sunkin kohdalle tuo tilanne joskus...
Miksi pienipalkkaiset työssäkävijätkään omia yksiöitä tarvitsisi? Nekin asumaan soluihin tai asuntoloihin niin rupeaa palkka riittämään elämään.
Soluja ei käytännössä juurikaan enää ole, ne on rempattu yksiöiksi koska suosio ollut niin vähäistä.
Joten kalliiksi sekin tulisi jos pitäisi uudestaan alkaa muuttamaan niitä soluiksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pienipalkkaiset työssäkävijätkään omia yksiöitä tarvitsisi? Nekin asumaan soluihin tai asuntoloihin niin rupeaa palkka riittämään elämään.
Totta. Tehtaiden lähelle asuntoloita. Kerrossängyt on käteviä.
Ei olisi soluasuminen ollut minun juttu. En halua nurkkiini vieraita ihmisiä ja kaipaan yksityisyyttä. En myöskään aikuisena ihmisenä ala kyselemään keneltäkään lupaa siihen, voiko poikaystäväni jäädä yökylään tai saako baarista jatkoille tullut kaverini jäädä yöksi. Saati että pitäisi ajoittaa seksin harrastaminen niin etteivät kämppikset ole kotona.
On monia muitakin asioita, jotka oli ihan normaaleita 30v sitten, mutta joita nyt kauhistellaan. Soluasuminen on vain yksi niistä, eikä siihen ole mitään syytä enää palata. Kampuksia voisi kyllä rakentaa kaikkien opistojen yhteyteen, pieniä yksiöitä ja pestupia ym yleishyödyllisiä tiloja, edullisiin kerrostaloihin.
Kannattaa ottaa oppia esim. Lähi-idän rikkailta öljyvaltioilta, Singaporesta jne. Pienipalkkaisilla on näppärät isot parakit tai hallit joissa asuvat. Tulee hyvin edulliseksi.