Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloussanomat: Suomi velkaantuu dramaattisesti lähivuosina ellei Orpon hallitus jatka

Vierailija
20.08.2023 |

Ollaan ihan aikuisten oikeasti Kreikan tiellä, vuonna 2028 Suomi olisi jo EUn 7. velkaantunein maa ja tällä olisi dramaattiset vaikutukset esim rahoituksen saamisessa.

Jos vasemmistolaisia pääsisi hallitukseen, lähivuosina voi rahoitus Suomeen loppua ja silloin vasta kansa kärsisi, valtavat massa-irtisanomiset, konkursseja toisensa perään, ei edes lainalla voisi ylläpitää julkisia palveluita kun ei saa lainaa.

Toivoisin että jokainen Orpon hallituksen vastustaja lukisia ajatuksella uutisen
https://www.iltalehti.fi/talous/a/a2f82b07-b777-4831-8f68-baa534df6c75

Kommentit (1041)

Vierailija
481/1041 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta, miten vasemmisto kannattaa hyväosaisten tukiaisia, kuten ansiosidonnaisia ja aikuiskoulutustukia. Ei ihme, millaisen velkakatastrofin Marin loi.

No jos minulta viedään tonnien edut pois ja saan tilalle kahden kympin veroalen niin ei se minusta ole hyvä vaihtokauppa vaikka oikeistolaiseksi itseni katsonkin.

Kannatat siis holtitonta velkarallia, kunhan hyödyt itse tukiaisista? Lyhytnäköistä. Se on Kreikan tie.

Jaha! SINÄ taas kannatat ideologisesti persiistä revittyjä talouslukuja, joilla maita rangaistaan (Kreikka).

Vierailija
482/1041 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppivelvollisuuden nosto vähentää koulutuksen ulkopuolelle syrjäytymistä joka on ollut todella kallista. Päivähoitoon on palautettu subjektiivinen päivähoito-oikeus jonka edellinen hallitus poisti. Ja näköjään takuueläkkeen nostoa et sinäkään vastustanut.

Ja kuten sanoin, noihin ei mennyt 40 miljardia vaan vajaa kymmenen. Ja se oli se todellinen lisävelka. Kaikki muu oli koronaa ja muita hallituskauden aikaisin täysin yllättäviä menoja.

Jos sinulle tulee aivan pakollisia ylimääräisiä menoja, sinun pitää tasapainottaa talouttasi vähentämällä muuta kulutusta. Jokaisen lompakon omistavan kansalaisen tulisi ymmärtää tämä, mutta Marin ei muka ymmärtänyt. Käsittämätöntä kyvyttömyyttä.

No eikö ymmärtänyt Vanhasen 2. hallitus (Keskusta+Kok+RKP+Vihr) kun finanssikriisin aikana nosti Suomen velkataakkaan suhteessa vielä enemmän kuin Marinin hallitus koronakriisin aikana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1041 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sota yhtä miestä kaipaa. Miksi ei ole kassaa, johon kansalaiset ja yritykset voisivat lahjoittaa vapaaehtoisesti rahaa valtion velkojen lyhentämiseen.

Vierailija
484/1041 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta, miten vasemmisto kannattaa hyväosaisten tukiaisia, kuten ansiosidonnaisia ja aikuiskoulutustukia. Ei ihme, millaisen velkakatastrofin Marin loi.

No jos minulta viedään tonnien edut pois ja saan tilalle kahden kympin veroalen niin ei se minusta ole hyvä vaihtokauppa vaikka oikeistolaiseksi itseni katsonkin.

Kannatat siis holtitonta velkarallia, kunhan hyödyt itse tukiaisista? Lyhytnäköistä. Se on Kreikan tie.

Jaha! SINÄ taas kannatat ideologisesti persiistä revittyjä talouslukuja, joilla maita rangaistaan (Kreikka).

Sinun agendasi on jo kuultu...

Vierailija
485/1041 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ne köyhät oikein luuraa ? En mä kauheesti huomaa katukuvassa muita kuin nuo alkoholistit jotka nuokkuvat puistojen penkeillä ja pusikoissa. Sossu maksaa niiden viinat. Minun veroeuroilla ne ryyppävät. Sama nämä huumeihmiset. Näitäjö meidän tulee hyyssätä ? Nämäkö ne on niitä köyhiä ?

Näistä alko - huumeperheistä ne lapset tulevat, jotka rötöstelevät kaduilla. Ongelmat sen kuin vain paisuvat.

Kapsia kyllä tehtaillaan mutta ei sitten välitetä tippaakaan miten lapsilla olisi turvallinen koti.

Just tuli telkkarissa, että ryöstely johtuu lapsiperhe köyhyydestä eli tulee varmaan lisääntymään. Mutta se on rikkaiden ongelma, jotka käy iltaisin elokuvissa ja ravintoloissa, me köyhät ollaan kotona.

Vierailija
486/1041 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ne köyhät oikein luuraa ? En mä kauheesti huomaa katukuvassa muita kuin nuo alkoholistit jotka nuokkuvat puistojen penkeillä ja pusikoissa. Sossu maksaa niiden viinat. Minun veroeuroilla ne ryyppävät. Sama nämä huumeihmiset. Näitäjö meidän tulee hyyssätä ? Nämäkö ne on niitä köyhiä ?

Mistä sä tiedät mitä sossu maksaa?

Kun mä sain vauvan niin mun eläkkeellä olevat vanhemmat osti uudet vaunut, pinnasängyn jne.

Kun minä sain vauvan, ostin ihan itse kaiken tarvittavan vauvalle. Kas kun olin työelämässä niin oli varaa hankkia kaikki tarpeellinen.

Vierailija
487/1041 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun irtisanomissuoja heikkenee ja moni osti korona kesämökin niin ei saa ruokaa lapsille, jos irtisanotaan ja työttömyyskorvauksista poistetaan lapsikorotukset.

Voi että. Jos elää yli varojensa niin irtisanomisen jälkeen ei ole kaikkeen varaa?

On se uutinen punikille.

On varmaan valtion työntekijöille, kohta voi irtisanoa ne joilla on täydet lisät ja lomat ja kaunis nuori tilalle.

Jos toimenkuva on sellainen että siinä pärjää olemalla kaunis nuori....

No, ehkä olisi aiheellista ettei siihen palkata ketään.

Työttömiä on sijaisena valtion virastoissa ja ennen oli palkkatuella myös.

Kohta saa irtisanoa, jos myöhästyy tai tekee kiireessä virheen ja työttömän voi ottaa tilalle vuoden työsopimuksella ilman perustetta.

Työntekijän pitää olla työnantajalle resurssi, josta työnantaja haluaa maksaa. 

Sitä päivää ei tule jos on mahdollista saada orjapalkalla.

Vierailija
488/1041 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomella ei ole yhtään sen enempää velkaa kuin muillakaan pohjoismailla.

Toisinsanoen haluat SDP:n uudelleen hallitukseen että velkaa otetaan taas se 40 miljardia. Niinkö ?

Että kenenkäänei tarvitse niin kamalasti miettiä töitä kun rahaa tulee muutenkin tilille. Niinkö ?

Ja että yritykset eivät ole SDP:n suosiossa ja työkäiset määräävät töissä. Muuten hanskat tiskiin. Niinkö ?

Miksi ihmeessä otettaisiin? Tuleeko uusi korona?

Marinin hallituksen omien varsinaisten menolisäysten määrä oli alle 10 miljardia 4 vuoden aikana eli reilu 2 miljardia vuodessa. Ja nekin rahat menivät sellaiseen "turhuuteen" kuten takuueläkkeen korotukseen, päivähoitoon ja oppivelvollisuusiän nostoon.

Höpö höpö. Oppivelvollisuuden nosto - tuottiko mitään ? Päivähoito ? Mikä on siellä parantunut ? Kankkulankaivoon menivät ne rahat.

Marinin avustajat - liki 700.000€ saavat karenssiajalta palkkaa. Avustajat tekivät työn,, Marin luki heidän tekstinsä paperista. Mutta ilta -ja viikonloppunileet kiinnostavat.

Oppivelvollisuuden nosto vähentää koulutuksen ulkopuolelle syrjäytymistä joka on ollut todella kallista. Päivähoitoon on palautettu subjektiivinen päivähoito-oikeus jonka edellinen hallitus poisti. Ja näköjään takuueläkkeen nostoa et sinäkään vastustanut.

Ja kuten sanoin, noihin ei mennyt 40 miljardia vaan vajaa kymmenen. Ja se oli se todellinen lisävelka. Kaikki muu oli koronaa ja muita hallituskauden aikaisin täysin yllättäviä menoja.

Oppivelvollisuuden nosto ei ole vaikuttanut laisinkaan syrjäytymiseen. Suurin piirtein sama määrä nuoria jää vaille toisen asteen koulutusta kuin ennenkin, mutta rahaa palaa tyhjänpäiväisiin tukitoimiin rutkasti enemmän. t: lasun sossu, joka tekee päivittäin koulupudokkaitten kanssa töitä

Mihin perustat väitteesi?

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ulla-kaukola/oppivelvollisuusian-nosto…

"Nyt aletaan saada ensimmäisiä tietoja oppivelvollisuuden laajentamisen positiivisista vaikutuksista. 99%:lla peruskoulun keväällä 2021 päättäneistä oli opiskelupaikka syyskuussa 2021. Ilman opiskelupaikkaa oli vain 600 nuorta, mikä on 2 000 nuorta vähemmän kuin edellisenä vuonna."

Nämä syrjäytyvät nuoret ovat sellaisia, että ei heistä ole opiskelijoiksi, vaikka joku tuva tai telma nyt sitten löytyisikin. 

Ja sinä tiedät sen mistä?

Vierailija
489/1041 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen velkaantumisesta vaahdotaan sen suurena prosenttiosuutena Suomen bruttokansantuotosta. Tuo BKT muodostuu myös niiden palveluiden tuotosta, joiden kulutusta lähes jokainen palkansaaja on joutunut vähentämään tulojen/rahojen riittämättömyyden vuoksi.

Nillitetään syntipukeiksi merkittyjen aiheuttamista menoista, vaikka pitäisi keskittyä tulopuolen ongelmiin. Miksi rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät?

Järjestelmä sallii rikkaiden ottaa suuremman osuuden kakusta kuin heille kuuluisi. Pitäisi muuttaa pääomaverotus sisältymään tuloverotukseen, jotta rikkaat osallistuvat kykyjensä mukaan yhteiskunnan kustannusten maksamiseen eivätkä vain uhoa siitä, kuinka paljon yritys tai sen palkansaajat ovat maksaneet veroa aivan kuin se olisi heidän henkilökohtainen veronmaksu. Tiedättehän, että palkkatuloton rikas on kunnan surkein veronmaksaja, koska pääomaverot maksetaan vain valtiolle.

Vierailija
490/1041 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulle tulee aivan pakollisia ylimääräisiä menoja, sinun pitää tasapainottaa talouttasi vähentämällä muuta kulutusta. Jokaisen lompakon omistavan kansalaisen tulisi ymmärtää tämä, mutta Marin ei muka ymmärtänyt. Käsittämätöntä kyvyttömyyttä.

No eikö ymmärtänyt Vanhasen 2. hallitus (Keskusta+Kok+RKP+Vihr) kun finanssikriisin aikana nosti Suomen velkataakkaan suhteessa vielä enemmän kuin Marinin hallitus koronakriisin aikana?

En muista niin vanhoja.

Vierailija
491/1041 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokkareiden höpinää. Kokoomus lietsoo tätä valheellista velkaantumishöpinää, oikeuttaakseen köyhien, työttömien kurjistamisen. Suomella ei ole velkaa enempää kuin keskimääräisellä Eu: n valtioilla. Orpo vihaa köyhiä ja työttömiä. Orpo haluaa köyhät, sairaat, sekä työttömät ilmaistöihin, ystäviensä firmoihin.

Suomella on paljon enemmän velkaa kuin pohjoismaisilla hyvinvointivaltioilla. Se on ollut vasemmiston tahto.

Tarkoitat varmaan että oikeiston tahto. Siellä on sitä haluttomuutta maksaa veroja. Tällöin tulopuoli jää kevyeksi ja aletaan leikkaamaan palveluista ja sanotaan heippa valtiolle. Mitä siitä sitten seuraa? Voisin veikata ettei kovin hyvää.

Haluttomuutta maksaa veroja? Maksamme sitä jo vaikka 34% ja se on sinusta haluttomuutta kun ei kiinnosta maksaa 39% ?

Mitäs jos osallistuisitte talkoisiin ja vähennettäis kulutustanne kerrankin.

Maailmassa vietettiin ylikulutuspäivää tuossa heinäkuussa. Suomen vastaava oli maaliskuussa.

Entä vakuutuskuoret ja palkkatulojen maksaminen pääomatulona?

Ai mä luulin että sä kirjoitat isosta massasta ihmisiä joita kutsutaan ylemmäksi keskiluokaksi. Mutta sä tarkoitat sellaisia jotka ei saa palkkatuloja?? Niitä ei juurikaan ole suomessa. Lisäksi pääomatulojen vero% alkaa 30 ja 30 000€ jälkeen se onkin 34%

Edelleen enemmän kuin monella loisella joiden veronmaksu on saman rahan siirtämistä taskusta toiseen.

Pääomatuloistaan maksoi vuonna 2021 veroa 1 489 029 suomalaista ja se kerrytti yhteensä 4,4 miljardia verotuloja. Ansiotuloja maksoi yhteensä 1 448 224 ihmisiä ja se kerrytti tuloja 6 miljardia. Pääomatuloa nostaa siis yhtä moni ihminen kuin ansiotuloja, jopa useampi. Harvempi toki tienaa pääomatuloja pääasiallisena tulonlähteenään, mutta ei sekään harvinaista ole rikkaampien keskuudessa. Jos tienaat 100t vuodessa, niin totta kai sinun kannattaa nostaa tuloja sen pienimmän veroprosentin mukaan jos vaan verojärjestelmä sen kikkailun mahdollistaa. Moni tulo ei edes näy verottajalle tehokkaan verosuunnittelun ja veronkierron johdosta. Ei oikeasti tiedetä tarkkaan, paljonko kaikkein rikkaimmat maksavat tosiasissa veroja.

Nalle Wahlroos maksoi vuoden 2000 - 2018 välillä 65 miljoonaa euroa veroja. Sitten hän muutti Ruotsiin. Paljollako köyhät osallistuvat yhteisen yhteiskuntamme kuluihin?

No köyhillä on tietenkin toki vähemmän rahaa maksaa veroja. Vaikka verotus olisi regressiivinen, mitä se Nallen kaltaisten miljonäärien kohdalla eittämättä on suhteessa tavallisiin palkansaajiin, niin totta kai monimiljonääri maksaa enemmän veroja kuin köyhä siivooja vaikka veroprosentti olisi alle prosentin luokkaa. On toki ihan perusteltua kysyä, olisiko oikeudenmukaista tosiaan tehdä verojärjestelmästä regressiivinen ihan avoimesti eikä erinäisten verovähennysten ja eriytetyn verojärjestelmän avulla. Näin kannustettaisiin esimerkiksi lastentarhanopettajia, hoitajia ja siivoajia ryhtymään pankin toimitusjohtajaksi ja osakkeenomistajiksi, koska ovathan nuo ammatit aivan hyödyttäneen nobodyjen ja lusmujen touhua. Vai ehdotatko, että Nallen kaltaisten rikkaiden ihmisten pitäisi olla täysin vapautettuja kaikista inhottavista veroista, koska he antavat muutenkin niin paljon tähän yhteiskuntaan ja maailmaan oman älykkyytensä ja ahkeruutensa johdosta?

Vierailija
492/1041 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä tiedät mitä sossu maksaa?

Kun mä sain vauvan niin mun eläkkeellä olevat vanhemmat osti uudet vaunut, pinnasängyn jne.

Kun minä sain vauvan, ostin ihan itse kaiken tarvittavan vauvalle. Kas kun olin työelämässä niin oli varaa hankkia kaikki tarpeellinen.

Niin, no mä sain myös palkan mukaan äitiyspäivärahan, mutta ei ollu vakituista työpaikkaa.

Myös toisesta sain kun menin kotihoidontuen jälkee kuukaudeksi työkkärin listoille niin äitiyspäiväraha meni sen mukaan. Sain 9 kuukauden äitiyspäivärahasta säästettyä 5000 euroa, jolla pärjäsin kotihoidintuki ajat.

Vierailija
493/1041 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kannata holtitonta velkarallia vaan maksaisin mielelläni vaikka lisää veroja. En siis halua selkeästi huonompia etuja minimaalisesti kevyemmällä verotuksella.

Vierailija
494/1041 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun agendasi on jo kuultu...

Mikä ihmeen agenda? Esittämäni on täyttä totta!

Vierailija
495/1041 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä alko - huumeperheistä ne lapset tulevat, jotka rötöstelevät kaduilla. Ongelmat sen kuin vain paisuvat.

Kapsia kyllä tehtaillaan mutta ei sitten välitetä tippaakaan miten lapsilla olisi turvallinen koti.

Just tuli telkkarissa, että ryöstely johtuu lapsiperhe köyhyydestä eli tulee varmaan lisääntymään. Mutta se on rikkaiden ongelma, jotka käy iltaisin elokuvissa ja ravintoloissa, me köyhät ollaan kotona.

Eikä köyhillä ole mitään ryöstettävääkään. Vain hyvätuloisia kannattaa ryöstää.

Vierailija
496/1041 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisinsanoen haluat SDP:n uudelleen hallitukseen että velkaa otetaan taas se 40 miljardia. Niinkö ?

Että kenenkäänei tarvitse niin kamalasti miettiä töitä kun rahaa tulee muutenkin tilille. Niinkö ?

Ja että yritykset eivät ole SDP:n suosiossa ja työkäiset määräävät töissä. Muuten hanskat tiskiin. Niinkö ?

Marinin hallituksen omien varsinaisten menolisäysten määrä oli alle 10 miljardia 4 vuoden aikana eli reilu 2 miljardia vuodessa. Ja nekin rahat menivät sellaiseen "turhuuteen" kuten takuueläkkeen korotukseen, päivähoitoon ja oppivelvollisuusiän nostoon.

Höpö höpö. Oppivelvollisuuden nosto - tuottiko mitään ? Päivähoito ? Mikä on siellä parantunut ? Kankkulankaivoon menivät ne rahat.

Marinin avustajat - liki 700.000€ saavat karenssiajalta palkkaa. Avustajat tekivät työn,, Marin luki heidän tekstinsä paperista. Mutta ilta -ja viikonloppunileet kiinnostavat.

Koronalla ja noilla muilla yllätyksillä vasemmisto sai selitettyä valtavat velat. Niillä ei kuitenkaan ollut mitään tekemistä asian kanssa. Muut maat selvisivät ilman tuollaisia velkoja, niiden tekeminen oli vasemmistolaista yrittäjävihamielistä politiikkaa jolla haluttiin oikeistoa äänestävät kuseen.

Vierailija
497/1041 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein talvella 6 kuukautta sijaisuuden ja sen jälkeen odotin ansiosidonnaista 2 kuukautta.

Miten nuo jotka jatkossa irtisanotaan pärjää 2 kuukautta ilman tuloja, jos nyt on tili tuli, tili meni.

Vierailija
498/1041 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvari kirjoitti:

Velkasuhde pienenee verrattuna BKT:hen, kun oikeistohallitus on vallassa. Tosin kansa ei siitä tykkää ja neljän vuoden päästä meillä on jälleen vasemmistohallitus elämässä yli varojen.

ikävä kyllä kansakunnan muisti on hyvin lyhyt. Neljän vuoden päästä on taas vappusataset kovaa valuuttaa vaaleissa

Vierailija
499/1041 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein talvella 6 kuukautta sijaisuuden ja sen jälkeen odotin ansiosidonnaista 2 kuukautta.

Miten nuo jotka jatkossa irtisanotaan pärjää 2 kuukautta ilman tuloja, jos nyt on tili tuli, tili meni.

Niiden pitäisi kokea työttömyys, jossa odotetaan jokaisen työjakson jälkeen tukia 2 kuukautta.

Vierailija
500/1041 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronalla ja noilla muilla yllätyksillä vasemmisto sai selitettyä valtavat velat. Niillä ei kuitenkaan ollut mitään tekemistä asian kanssa. Muut maat selvisivät ilman tuollaisia velkoja, niiden tekeminen oli vasemmistolaista yrittäjävihamielistä politiikkaa jolla haluttiin oikeistoa äänestävät kuseen.

Lähde?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan