Mimsi ihmiset haluaa näitä yhdistettyjä olohuoneita ja keittiöitä? Ihan kauheita!
Vai onko se sen vuoksi että muuta ei ole, ainakaan uudisasunnoissa?
Kommentit (229)
Ystäväpariskunta kutsui heidän uuden "ihanan loft-asunnon" tupareihin. Asunto oli yhtä isoa olohuonetta. Ulko-ovesta tultiin käytännössä suoraan olkkariin, kunnon eteistä ei ollut. Keittiö oli upotettu yhdelle seinälle. Kunnolliselle ruokapöydälle ei ollut tilaa koska sisustukseen kuului iso divaanisohva. Keittiön vieressä oli liukuoven takana wc ja kylppäri. Ovi ei eristänyt mitään ääniä... Makuuhuone oli niin pieni, että parisänky oli pitänyt sijoittaa huoneen kulmaan, että toisella seinällä olevat kaapit mahtuivat aukeamaan. Aivan kauhea asunto. Ja hinta minkä maksoivat oli älytön...
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset huomaamattaan palaavat vanhoille juurilleen. Tuollaista avointa olohuone-keittiötilaa voi ihan vanhaan tapaan kutsua sanalla tupa. Tai tupakeittiö, niin kuin jossain vaiheessa sanottiin. Omakotitaloista suurin osa onkin nykyään tuvalla varustettuja.
Kerrostaloissa on myös tupa ja kamareita. Yksiöt, joiden yksi seinä on keittiönä, on vanhaan tapaan hellahuone.
Tupia oli pienissä torpissa ja pohjalaistaloissa. Ensimmäisissä asuivat ne, joilla ei ollut varaa isompaan ja toisissa ne, joilla ei ollut aikaa istuskella salissa (l. olohuoneessa). Hellahuoneissa asui kaupunkien kurjalisto.
Erillinen keittiö rakennettiin kyllä, jos vain oli varaa.
Omassa 90-vuotiaassa talossa on vain hiukan yli 100 asuinneliötä, mutta keittiö on alusta asti ollut erillinen ja iso. Lisäksi on iso olohuone, työhuone ja aiemmin kylmänä ja vailla varsinaista käyttötarkoitusta ollut huone, jonne me siirsimme keittiön.
Nykyään rakennetaan tupia, koska se alentaa rakennuskustannuksia. Asuntojen hinnoissa tämä ei tietysti näy niin kauan kuin suomalaiset iloisesti maksavat mäkituvista kartanon hinnan.
Itse en tuollaisessa keittiönkaapit olohuoneen seinällä-ratkaisussa viihtyisi. Tykkään, kun keittiö ja ruokailutila ovat erillään ja niissä on kunnon ovi, eikä joku aukko niin kuin esim. ysäritaloissa usein. En ole ennen asunut niin, ettei keittiöstä ole suoraa yhteyttä oleskelutiloihin ja nautin valtavasti, kun voin vihdoin puuhata siellä rauhassa, jättää tiskit lojumaan, jollei juuri nyt huvita pestä, liesituulettimen humina ja patojen porina eivät kuulu olohuoneeseen jne.
Vierailija kirjoitti:
Entä nämä missä eteinen onkin keittiö?
Mun pitäisi ainakin vaihtaa tummat ulkovaatteet vaaleiksi, ettei näyttäisi siltä, että on aina hilsettä hartioilla. Leivon nimittäin paljon.
Itselläni avokeittiö ja kaikki löyhkät ympäri kämppää. Kaipaan keittiötä, jossa ovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset huomaamattaan palaavat vanhoille juurilleen. Tuollaista avointa olohuone-keittiötilaa voi ihan vanhaan tapaan kutsua sanalla tupa. Tai tupakeittiö, niin kuin jossain vaiheessa sanottiin. Omakotitaloista suurin osa onkin nykyään tuvalla varustettuja.
Kerrostaloissa on myös tupa ja kamareita. Yksiöt, joiden yksi seinä on keittiönä, on vanhaan tapaan hellahuone.
Tupia oli pienissä torpissa ja pohjalaistaloissa. Ensimmäisissä asuivat ne, joilla ei ollut varaa isompaan ja toisissa ne, joilla ei ollut aikaa istuskella salissa (l. olohuoneessa). Hellahuoneissa asui kaupunkien kurjalisto.
Erillinen keittiö rakennettiin kyllä, jos vain oli varaa.Omassa 90-vuotiaassa talossa on vain hiukan yli 100 asuinneliötä, mutta keittiö on alusta asti ollut erillinen ja iso. Lisäksi on iso olohuone, työhuone ja aiemmin kylmänä ja vailla varsinaista käyttötarkoitusta ollut huone, jonne me siirsimme keittiön.
Nykyään rakennetaan tupia, koska se alentaa rakennuskustannuksia. Asuntojen hinnoissa tämä ei tietysti näy niin kauan kuin suomalaiset iloisesti maksavat mäkituvista kartanon hinnan.
Itse en tuollaisessa keittiönkaapit olohuoneen seinällä-ratkaisussa viihtyisi. Tykkään, kun keittiö ja ruokailutila ovat erillään ja niissä on kunnon ovi, eikä joku aukko niin kuin esim. ysäritaloissa usein. En ole ennen asunut niin, ettei keittiöstä ole suoraa yhteyttä oleskelutiloihin ja nautin valtavasti, kun voin vihdoin puuhata siellä rauhassa, jättää tiskit lojumaan, jollei juuri nyt huvita pestä, liesituulettimen humina ja patojen porina eivät kuulu olohuoneeseen jne.
Höpön löpön. Vanhoissa maalaistaloissa on ollut tupia kautta Suomen. Jossakin päin Suomea niitä kutsutaan nimellä pirtti. Niissän ollut tilaa ruokkia, ja majoittaakin, työväki jota ennen tarvittiin maalaistalon töissä. Perinteisesti tuvassa on pitkä pöytä jonka molemmin puolin pitkät leveät penkit. Siihen on mahtunut syömään iso joukko ihmisiä, ja leveillä penkeillä on voinut myös nukkua.
Tuvan lisäksi vanhoissa maalaistaloissa on ollut nk. kamari eli "arkiolohuone" ja sali eli "juhlaolohuone". Salissa on ollut sitten niitä valtavia palmuja, piano, taulut seinillä, ...
Koska se on niin hieno ajatus, että kun kokkailet keittiössä vieraille, niin kaikki seurustelevat samalla kanssasi. Mäkin ajattelin näin, mutta ei mennyt niin. Vieraat istuu usein sohvalle ja jos häärään keittiössä, ei mulle kukaan saarekkeen yli juttele...
Vierailija kirjoitti:
Asuntoja ei tehdä ihmisille, vaan rakennusliikkeiden voiton maksimointiin. Kun raha oli lähes ilmaista, ihmiset ostivat mitä vain, ajatuksena myydä parin vuoden päästä. Nyt näkee asuntoilmoituksia missä myyntihinta on huomattavasti pienempi kuin rahoitusvastikkeen (taloyhtiölainan) osuus. Eikä kauppa käy.
Väärin.
Kyllä rakentamisen määrää kaavoitus eikä mikään rakennusyhtiö. Jos asiasta mitään tietäisit niin kaavoitus määrää asuntojen koot, miltä ne saa näyttää, miten ne on rakennettu jne.
Meillä avokeittiö , jossa saareke seinäkkeellä. Tykkään tästä, kun ei roisku olkkarin puolelle taikinan ja kerman vatkaukset.
Makuasioita. Meillä on avokeittiö ja olen tyytyväinen siihen. Kahdelle aikuiselle vallan mainio kun meillä ei paljon kokkailla koska teen ruokaa kerralla useammaksi päiväksi.
Muualla maaillmassa se on jo jäämässä pois muodista, koska on hankala. Pienissä asunnoissa se poisjäänyt seinä antaisi molemmin puolin hylly- ja kaappitilaa, jota usein puuttuu.
Ja se hirveä ruuan käry ja kodinkoneiden meteli on kivaa kuunnella olkkarissa.
Meilläkin yritetään olla niin muodissa (vaikka muualla tuo on jo jäämässä historiaan) ja syynä on se sosiaalisten amerikkalaisten selitys, että kun emäntä laittaa ruokaa, niin voi samalla viihdyttää vieraita, kun ei ole erillisiä keittiötä.
On kivaa sekin, kun ne vieraat tulevat suoraan keittiöön, joka tietysti pitäisi aina olla tiptop siistinä.
On se varmaan emännästäkin hauskaa viihdyttää kuorimalla pottuja hienojen vieraiden katsellessa. Really?
Ihmiset vain haksahtavat kaikkeen muotihöpsötykseen.
Toki siihen väliin on aika helppo rakentaa kevyt väliseinä, jos siltä tuntuu.
Jos on pieniä lapsia, jotka vaativat vahtimista ja todellakin emäntä keittiössä puuhaa koko ajan kokkausten kanssa, niin voi olla kätevääkin.
Olisi edes joku erillinen nurkkaus, mutta muotia tuntuu olevan suora keittiökaluste olohuoneen yhdellä seinällä.
Vierailija kirjoitti:
Muualla maaillmassa se on jo jäämässä pois muodista, koska on hankala. Pienissä asunnoissa se poisjäänyt seinä antaisi molemmin puolin hylly- ja kaappitilaa, jota usein puuttuu.
Ja se hirveä ruuan käry ja kodinkoneiden meteli on kivaa kuunnella olkkarissa.
Meilläkin yritetään olla niin muodissa (vaikka muualla tuo on jo jäämässä historiaan) ja syynä on se sosiaalisten amerikkalaisten selitys, että kun emäntä laittaa ruokaa, niin voi samalla viihdyttää vieraita, kun ei ole erillisiä keittiötä.
On kivaa sekin, kun ne vieraat tulevat suoraan keittiöön, joka tietysti pitäisi aina olla tiptop siistinä.
On se varmaan emännästäkin hauskaa viihdyttää kuorimalla pottuja hienojen vieraiden katsellessa. Really?
Ihmiset vain haksahtavat kaikkeen muotihöpsötykseen.
Toki siihen väliin on aika helppo rakentaa kevyt väliseinä, jos siltä tuntuu.
Jos on pieniä lapsia, jotka vaativat vahtimista ja todellakin emäntä keittiössä puuhaa koko ajan kokkausten kanssa, niin voi olla kätevääkin.
Pakko sanoa tohon kodinkoneiden meteliin, että meillä keittiö uusittu v 2020 ja todella hiljaiset tiskikoneet. Anopilla taas kauhea möykkä kuuluu astianpesukoneesta, siellä kyllä inhottaa tupakeittiön äänet ... Mut ei kaikki koneet pidä mölyä
Niin en tiedä onko meillä nyt avo- vai tupakeittiö? Laitettiin suorakulman muotoiseen kohtaan yhdelle seinälle aamiaiskaappi ja jääkaappi sekä pakastin. Sitten tulee niemeke (eli ei kierrettävä saareke) jakkaroilla. Takana ruokapöytä ja sitten tulee sohvanurkkaus.
Mä kyllä nimen omaan halusin asunnon, jossa keittiö ja olohuone on samassa. En minä halua eristäytyä johonkin toiseen huoneeseen kokkailemaan tms. illanistujaisissa tai perheenkään kesken, vaan kiva kun on iso tila, jossa voi tapahtua paljon samassa. Jos on paljon porukkaa, osa voi istua pöydässä ja osa sohvalla ja silti jutella toisilleen. Ja kokkaillessakin voi jutella sille sohvalla olijalle muutenkin.
Minä tykkään että akka on erillisessä keittiössä kokkaamassa ja tilaamassa, kun katson itse olohuoneessa urheilua. Hän ei myöskään erillisestä keittiöstä kokoajan puhu minulle, ei tarvitse kuunnella akan juttuja, samalla kun yritän katsoa matsia.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä nimen omaan halusin asunnon, jossa keittiö ja olohuone on samassa. En minä halua eristäytyä johonkin toiseen huoneeseen kokkailemaan tms. illanistujaisissa tai perheenkään kesken, vaan kiva kun on iso tila, jossa voi tapahtua paljon samassa. Jos on paljon porukkaa, osa voi istua pöydässä ja osa sohvalla ja silti jutella toisilleen. Ja kokkaillessakin voi jutella sille sohvalla olijalle muutenkin.
Meillä on tavallaan tällänen, mutta seinällinen saareke hieman rajaa. Tykkään, kun iso keittiö ja ruokapöytä mahtuu meille keittiöön. Keittiössä selkeästi syödään ja olkkarissa oleillaan.
Tupakeittiö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään. Kokkaan vähän, joten erillinen keittiö olisi hukkaneliöitä. Nyt on ihanan iso, avara tila, joka ei muuten olisi mahdollinen näillä neliöillä. En pidä asunnoista, joissa on paljon koppeja vaan yhteinäistä ja avointa sen olla pitää.
Joku yritti provosoida liittämällä älykkyyden tähän jotenkin, mutta vastaan takaisin provoilemalla, että erilliskeittiöitä taitaa haluaa lähinnä sottapytyt, jotka eivät osaa pitää keittiöitään siisteinä.
Olen pitkälti samaa mieltä vaikka tykkäänkin sinkkumiehenä laittaa kotona ruokaa. Tilavassa tupakeittiössä minulle olohuoneen ja keittiön pöytä ovat sama asia ja sen ympärillä on neljä tuolia. Ikkunassa edessä parvekkeen oven vieressä minulla on kirjoituspöytä tietokonetta varten ja sen vieressä 55 tuuman televisio, jota katson kahdenistuvasta sohvasta, jonka voi avata vuodesohvaksi. Lisäksi asuntooni kuuluu tilava makuuhuone, jonne mahtuu sängyn ohella vaatekomerot, kirjahylly ja stereot.
Erillinen keittiö olisi aivan turha tehden asunnosta tarpeettoman sokkeloisen eikä minä haluaisi syödä yksin erillisessä tilassa. Tupakeittiössä voi helposti katsoa televisiota, kuunnella radiota ja käyttää siinä sivussa tietokonetta tehdessäni ruokaa tai syödessäni. Yhden seinän vievään keittotilaan kuuluvat tiskipöytä, jääkaappi-pakastin, tiskikone, kiertoilmauuni ja erilaisia kaappeja ja hyllyjä ruuan säilyttämistä varten.
En todellakaan halua maksaa tarpeettomista asuntoneliöistä (50,5 neliötä) erillisen keittiön vuoksi, mutta pidän siitä että minulla on katettu parveke ja riittävän iso kylpyhuone, jonne mahtaa kunnollinen pesukone.
Ymmärrän hyvin sua. Mulla on 98 m2, koska en ole lasten aikuistuttua halunnut muuttaa pienempäänkään. Keititö on erillinen ja vaikka minäkin tykkään laittaa ruokaa, erittäin harvoin syön keittiössä ruokapöydän ääressä. Vaikka mulla onkin keittiössä toinen läppäri sekä isompi näyttö, jolta voin katsoa haluamiani ohjelmia. Olohuoneessani oli 12 hengen ruokapöytä, mutta en mä sielläkään yksin syönyt, Ja olohuoneessakin oli telkkari. Keittiössä laitoin ruuan ja kannoin tarjottimella yläkertaan makkariin. Siellä oli iso telkkarinäyttö toisessa läppärissä ja kun yksin syön, syön lähes aina makuuhuoneessa.
Kuitenkin silloin, kun mulle on tullut vieraita ja on syöty olohuoneessa, olen pitänyt siitä, että mulla on keittiö erikseen. Olen voinut jättää keittiön hujanhajan ja viettää aikaa olohuoneessa vieraiden kanssa. Ymmärrän hyvin senkin, ettei halua vieraiden istuvan keskenään, kun emäntä/isäntä häärää keittiössä, mutta mä olen suunnitellut tarjottavat aina siten, että vieraiden saavuttua mun ei tarvitse tehdä muuta kuin kattaa ruuat tarjolle. Poislukien tilanteet, jolloin grillataan, mutta silloin yleensä vieraatkin on mun kanssa ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntoja ei tehdä ihmisille, vaan rakennusliikkeiden voiton maksimointiin. Kun raha oli lähes ilmaista, ihmiset ostivat mitä vain, ajatuksena myydä parin vuoden päästä. Nyt näkee asuntoilmoituksia missä myyntihinta on huomattavasti pienempi kuin rahoitusvastikkeen (taloyhtiölainan) osuus. Eikä kauppa käy.
Väärin.
Kyllä rakentamisen määrää kaavoitus eikä mikään rakennusyhtiö. Jos asiasta mitään tietäisit niin kaavoitus määrää asuntojen koot, miltä ne saa näyttää, miten ne on rakennettu jne.
Ei se kaava määrää huonejakoa. Ihan hyvin voisi ottaa seinän pois koppimakuuhuoneiden välistä ja siirtää se olkkarin ja keittöosan väliin. Eikä mene yhtään rahaa ylimääräisiin seiniin.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on niin hieno ajatus, että kun kokkailet keittiössä vieraille, niin kaikki seurustelevat samalla kanssasi. Mäkin ajattelin näin, mutta ei mennyt niin. Vieraat istuu usein sohvalle ja jos häärään keittiössä, ei mulle kukaan saarekkeen yli juttele...
Just tällä ajatuksella niitä yritetään myydä. Mutta kenellä on muka jatkuvasti vieraita joiden kanssa pitää seurustella ruuanlaiton lomassa? Ei meillä ainakaan ole kuin pari kertaa vuodessa. Jos joku käväisee kylässä, keitän kahvit ja thats it.
En ikinä muuta tuollaiseen avokeittiöasuntoon. Kaikki hajut, äänet yms siinä ja kenelläkään ei ole aina niin siisti keittiö, ettei tasoilla olisi mitään tms.
Meillä oli kakkosasunnossa Kanadassa sellainen. Ei yhtään kiva, kun toinen yrittää katsoa telkkaria ja toinen kolistelee siinä vieressä keittiöseinustalla ja/tai tiskikone hurisee tai liesituuletin pörisee.