Mimsi ihmiset haluaa näitä yhdistettyjä olohuoneita ja keittiöitä? Ihan kauheita!
Vai onko se sen vuoksi että muuta ei ole, ainakaan uudisasunnoissa?
Kommentit (229)
Suomalaiset huomaamattaan palaavat vanhoille juurilleen. Tuollaista avointa olohuone-keittiötilaa voi ihan vanhaan tapaan kutsua sanalla tupa. Tai tupakeittiö, niin kuin jossain vaiheessa sanottiin. Omakotitaloista suurin osa onkin nykyään tuvalla varustettuja.
Kerrostaloissa on myös tupa ja kamareita. Yksiöt, joiden yksi seinä on keittiönä, on vanhaan tapaan hellahuone.
Aika saatanan köyhää kokata olohuoneessa. Meillä yli 70v vanha talo ja jo silloin ymmärrettiin että eri asioille on eri huoneet.
En minä paskahuusiakaan tee olkkariin
Asuntoja ei tehdä ihmisille, vaan rakennusliikkeiden voiton maksimointiin. Kun raha oli lähes ilmaista, ihmiset ostivat mitä vain, ajatuksena myydä parin vuoden päästä. Nyt näkee asuntoilmoituksia missä myyntihinta on huomattavasti pienempi kuin rahoitusvastikkeen (taloyhtiölainan) osuus. Eikä kauppa käy.
Vierailija kirjoitti:
Aika saatanan köyhää kokata olohuoneessa. Meillä yli 70v vanha talo ja jo silloin ymmärrettiin että eri asioille on eri huoneet.
En minä paskahuusiakaan tee olkkariin
Myönnä pois, se olisi kätevää. Pytty telkkaria vastapäätä, pytyn vieressä jääkaappi.
Meillä on reilu 40m2 tupa keittiöiden itse rakennetussa olohuoneessa. Haluttiin näin jotta perhe voi viettää arkea yhdessä. Myös juhlia järjestäessä kätevä kun tarjottavat on saarekkeella esillä. Sen sijaan en itsekään haluaisi sellaista pikkukerrostaloasuuntoa jossa keittiö on yhdellä seinällä ja muun sisustuksen tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset huomaamattaan palaavat vanhoille juurilleen. Tuollaista avointa olohuone-keittiötilaa voi ihan vanhaan tapaan kutsua sanalla tupa. Tai tupakeittiö, niin kuin jossain vaiheessa sanottiin. Omakotitaloista suurin osa onkin nykyään tuvalla varustettuja.
Kerrostaloissa on myös tupa ja kamareita. Yksiöt, joiden yksi seinä on keittiönä, on vanhaan tapaan hellahuone.
Tupakeittiö on tietääkseni se keittiöosa siinä huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä paskahuusiakaan tee olkkariinMyönnä pois, se olisi kätevää. Pytty telkkaria vastapäätä, pytyn vieressä jääkaappi.
Näitä näkee Hengenvaarallisesti lihavissa.
Ei ole mikään suomalainen kehitys. Nimeenomaan tupakeittiön idea monissa maissa on alkanut ymmärryksestä, että usein keittiö on kodin sydän.
Mitäs valitat? Osta/vuokraa itse sellainen asunto, joka sopii itsellesi. Markkinoilla on vaikka miten paljon vanhanaikaisempiakin asuntoja, joissa keittiö on erikseen. Jos sinulla ei ole siihen varaa, vauvapalsta ei voi auttaa sinua. Voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyviritykset ole verrattavissa tupakeittiöön. Tupakeittiössä on tilaa sekä keittiölle ruokailukalusteineen että olohuoneelle. Nykyään on tilaa pelkälle olohuonekalusteille jos niillekkään.
Suomalaisten ruuanlaitto on muutenkin idioottien hommaa. Kesäkeittiöitä harvoin näkee edes omakotitaloissa. Puhumattakaan, että lasitetulla parvekkeellä tehdään mitään. Johan siitä kerrostalokyttääjä valittaisi heti.
Asialla on puolensa. Avokeittiön ansiosta esim. kaksion neliöissä voi olla tilava kylpyhuone saunoineen. Minusta tilava kylpyhuone on luksusta.
Ei ikinä tämmöistä :D Keittiö, ruokailutila ja olohuone tietenkin erikseen.
Tästä tulee miinusta, mutta aika suoraan tuntuu olevan verrannollinen asujien sivistystasoon tämäkin asia.
Eipä ollut vaihtoehtoa, kun piti ottaa eka kämppä vastaan mikä tarjottiin. Nyt on keittiö, ruoka- ja olotila samassa huoneessa. En tykkää yhtään.
No meillä on sillain, että olohuone ja keittiö selkeästi eri puolilla, saarekkeessa hieman korkeampaa seinää . Eli ei tällänen perus tupakeittiö.
Ne on todella epäkäytännöllisiä ja ihan hirveitä käytännössä. Jatkuva optimointi on aiheuttanut sen, että niitä on. Kaikessa koitetaan pihistää mitä rakentamiseen tulee ja asiakkaalta pyritään vastavuoroisesti nyhtämään maksimaalinen summa asunnosta.
Minä tykkään. Kokkaan vähän, joten erillinen keittiö olisi hukkaneliöitä. Nyt on ihanan iso, avara tila, joka ei muuten olisi mahdollinen näillä neliöillä. En pidä asunnoista, joissa on paljon koppeja vaan yhteinäistä ja avointa sen olla pitää.
Joku yritti provosoida liittämällä älykkyyden tähän jotenkin, mutta vastaan takaisin provoilemalla, että erilliskeittiöitä taitaa haluaa lähinnä sottapytyt, jotka eivät osaa pitää keittiöitään siisteinä.
Itse kyllä tykkään. Mutta meillä onkin varmaan 50neliön tupa ja saareke rajaamassa keittiön omaksi alueekseen ja keittiö on suunniteltu järkevästi niin että tiskit on nurkan takana piilossa.
Aiemmassa asunnossa oli liukuovi keittiön ja olohuoneen välillä. Se oli myös hyvä. Sai yhtenäiseksi tilaksi tai erillisiksi tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ne on todella epäkäytännöllisiä ja ihan hirveitä käytännössä. Jatkuva optimointi on aiheuttanut sen, että niitä on. Kaikessa koitetaan pihistää mitä rakentamiseen tulee ja asiakkaalta pyritään vastavuoroisesti nyhtämään maksimaalinen summa asunnosta.
Just katselin, kun tutuilla tällänen. Keittiö ja siinä niemeke. Niemekkeessä allas ja liesi. Niemekkeen toisella puolella kaksi baarituolia. Sitten heti niemekkeen ja baarituolien takana iso ruokapöytä. Ja vielä tämän perään iso divaanisohva, tässä tilassa sitten on tosiaan olohuone, takka, keittiö. Näytti jotenkin tosi ahtaalta ja täyteen tupatulta. En esim ymmärrä miksi me baarituolit on pakko olla ison ruokapöydän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä tykkään. Mutta meillä onkin varmaan 50neliön tupa ja saareke rajaamassa keittiön omaksi alueekseen ja keittiö on suunniteltu järkevästi niin että tiskit on nurkan takana piilossa.
Aiemmassa asunnossa oli liukuovi keittiön ja olohuoneen välillä. Se oli myös hyvä. Sai yhtenäiseksi tilaksi tai erillisiksi tarpeen mukaan.
Meillä kans näin. Mä tykkään , että on kuitenkin tavallaan kaksi eri tilaa.
Oho, sorry typo!