Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautajaisten järjestämisestä ongelma

Vierailija
19.08.2023 |

Mieheni, lasteni isä, kuoli äkillisesti tällä viikolla. Tietysti ensimmäiset päivät oli aika sekavia koko tilanteen vuoksi. Aikomuksena oli kuitenkin alkaa järjestää hautajaisia sitä mukaa kuin se on mahdollista. Tänään kävi ilmi, että miehen vanhemmat oli jo olleet yhteydessä erääseen hautaustoimiston sekä myös seurakuntaan hautajaisten järjestämisen vuoksi. Emme olleet miehen kanssa naimisissa, mutta käytännössä olen kuitenkin miehen lähin omainen. Nyt miehen vanhemmat on jo suunnitelleet, että hautajaiset järjestetään heidän kotipaikkakunnallaan. Miten miehen vanhemmat voi tehdä tällaista? Eikö tämä kuitenkin ole minun asiani hoitaa?

Kommentit (213)

Vierailija
201/213 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saimme tänään alustavan arvion kuolinsyystä, mikä tosin on mitä todennäköisimmin se välitön kuolinsyy, aivoverenvuoto.

Asiat on edelleen ihan kesken. Toiselle isovanhemmalle on ihan ok että hautajaiset järjestetään täällä meidän paikkakunnalla. Toiselle sen sijaan ei, vaan hän syyttää meitä tai siis minua itsekkääksi ja vaikka mistä, vaikka tietää mitä mies itsekin halusi.

Anna syyttää. Et vain ole missään yhteydessä häneen. Et vastaa puheluihin, ja jos viestittelee asiattomuuksia, niin laita toistaiseksi estolle. Tarvitset nyt kaiken mahdollisen tuen, tuollaiset tuttavuudet voit jättää omaan arvoonsa.

Vierailija
202/213 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa tapahtui samalla tavalla.

Sinä olet tuntenut muäiehen vain muutaman vuoden ja olet vain avovaimo. Antaisin miehen vanhempien hoitaakaiken, jos haluavat. Se on heidän rakas poikansa.

Se on ehkä vanhempien rakas poika, mutta myös ap:n rakas puoliso ja lasten rakas isä. Kun vähät mietit, niin tajuat kyllä kenelle menetys on suurin.

Vanhemmat on tunteneet pojan koko elämän ajan, äitinsä on hänet itse synnyttänyt.

Ja aikuistuttuaan hän on valinnut naisen jonka kanssa on perustanut oman perheen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/213 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet tuntenut muäiehen vain muutaman vuoden ja olet vain avovaimo. Antaisin miehen vanhempien hoitaakaiken, jos haluavat. Se on heidän rakas poikansa.

Se on ehkä vanhempien rakas poika, mutta myös ap:n rakas puoliso ja lasten rakas isä. Kun vähät mietit, niin tajuat kyllä kenelle menetys on suurin.

Vanhemmat on tunteneet pojan koko elämän ajan, äitinsä on hänet itse synnyttänyt.

Kuinka moni vanhempi muka tuntee aikuisen lapsensa paremmin kuin tämän oma puoliso?

Vierailija
204/213 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten eläkkeet taitaa tulla eläkeyhtiön kautta, (Ilmarinen, Varma, Keva tms) riippuen siitä, missä henkilö ollut työnantajan puolelta vakuutettuna. Kelasta tuleva eläke vain n.60€, aiemmin mainittujen eläkeyhtiöiden eläkkeet sen sijaan vainajan tuloihin perustuvia.

Kyllä, mutta Kelan kautta ne haetaan.  Ainakin minun lapseni tapauksessa se meni niin, ja tietysti myös itseni kohdalla.  Minulle soitti heti eräs ihminen virka-asiansa takia ja neuvoi heti menemään Kelaan, jotta saan itselleni ja lapselleni eläkkeet mahdollisimman pian juoksemaan.  Eläkeyhtiö oli (on muuten edelleen, saan edelleen sitä leskeneläkettä) Ilmarinen.  Kelassa laittoivat hakemukset sinne menemään ja sain tietysti myös ne Kelan alkueläkkeet, jotka maksettiin puolelta vuodelta minulle,  ja lapselle aina 18 ikävuoteen asti.  Ne Kelan maksut oli pieniä summia, mutta tarpeellisia tietysti nekin.

Ja Kela sen työnantajan ryhmähenkivakuutuksenkin hakemisen hoiti.  Kaikki kätevästi yhdellä käyntikerralla.

Voi tietysti olla, että käytännöt on muuttuneet, onhan tästä jo aikaa vierinyt.  

Vierailija
205/213 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa sinulle on siitä jos nyt mentäisiin vaan vanhempien ehdoilla?

Ei se miehesi tule takaisin. Monelle on kunnia-asia että haudataan omalle synnyinpaikkakunnalle. Et taida ymmärtää miten tärkeää tämä on näille vanhemmille. Kyseessä on heidän poikansa.

Vierailija
206/213 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä haluaako olla tuollaisen isovanhemman kanssa tekemisissäkään, joka vaan yrittää puuttua teidän asioihin. Onko lasten hyvä olla sellaisen isovanhemman seurassa joka saattaa puhua lapsille pahaa näiden äidistä?

Vierailija
207/213 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja aiotko kutsua tämän isovanhemman hautajaisiin? Mikään pakkohan ei ole.

Vierailija
208/213 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja aiotko kutsua tämän isovanhemman hautajaisiin? Mikään pakkohan ei ole.

Aika kohtuutonta jättää kutsumatta pikkujuttujen takia.

Vierailija
209/213 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa sinulle on siitä jos nyt mentäisiin vaan vanhempien ehdoilla?

Ei se miehesi tule takaisin. Monelle on kunnia-asia että haudataan omalle synnyinpaikkakunnalle. Et taida ymmärtää miten tärkeää tämä on näille vanhemmille. Kyseessä on heidän poikansa.

Mitä haittaa vanhemmille on siitä jos nyt mentäisiin vaan pojan perheen ehdoilla?

Vierailija
210/213 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saimme tänään alustavan arvion kuolinsyystä, mikä tosin on mitä todennäköisimmin se välitön kuolinsyy, aivoverenvuoto.

Asiat on edelleen ihan kesken. Toiselle isovanhemmalle on ihan ok että hautajaiset järjestetään täällä meidän paikkakunnalla. Toiselle sen sijaan ei, vaan hän syyttää meitä tai siis minua itsekkääksi ja vaikka mistä, vaikka tietää mitä mies itsekin halusi.

Jätä se toinen isovanhempi huomioimatta. Kaikkia ei voi miellyttää. Ehkäpä toinen ja miehen sisko saavat puhuttua hänelle järkeä.

Kaikkea hyvää sinulle.

Vierailija
211/213 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen järjestänyt yhdet hautajaiset. Silloin minulle sanottiin, että hautajaiset järjestää joku kuolinpesän osakas. Ja hautajaiset maksetaan kuolinpesän varoista, ja tämän vuoksi esim arkun tai pitopalvelun voi tilata vain kuolinpesän osakas (muu kuin osakas ei voi tilata kuolinpesän nimissä mitään eikä myöskään järjestää hautajaisia ja olettaa kuolinpesän sitten ne maksavan). Teidän tapauksessa kuolinpesän jäseniä on lapset ja lisäksi ilmeisesti vain sinä testamentin kautta.

Sanottiin väärin. Kuolinpesän osakkaat selviävät vasta perunkirjoituksessa jota ennen tehdään sukuselivitykset. Hautajaiset taas järjestetään jo yleensä paljon ennen perunkirjoitusta.

Vierailija
212/213 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni vanhempi muka tuntee aikuisen lapsensa paremmin kuin tämän oma puoliso?

Anoppini kuvittelee tuntevansa. Hän tietysti tuntee myös meidän lapset paremmin kuin me vanhemmat. Voin kuvitella, että jos mieheni kuolisi, hän olisi suuna päänä hautajaisia järjestämässä.

Vierailija
213/213 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ll