Erilaisia hautajaisia
Olen ollut kaksissa hautajaisissa jotka olivat hyvin erilaiset.
Yhdet pidettiin kirkossa, pappi puhui ja arkulle vietiin kukkia ja sanottiin jotain kaunista vainajasta. Sitten mentiin ulos haudalle ja seurattiin kun arkku laskettiin maahan. Pappi siunasi vielä. Sen jälkeen kokoonnuimme erilliseen juhlatilaan syömään ja seurustelemaan. Vieraita oli ehkä 50hlö.
Toisissa hautajaisissa vainajan ruumis oli tuhkattu jo aiemmin. Kokoonnuimme vainajan sukulaisen pihaan, johon uurna haudattiin. Ei pappia, ei puheita. Olimme arkivaatteissa. Lepää rauhassa. Meitä oli paikalla 4hlö. Sen jälkeen jatkoimme päivän puuhia kukin tahollamme.
Millaisissa hautajaisissa sinä olet ollut?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Onko joku ollut ortodoksisissa hautajaisissa, millaiset ne on?
Olen ollut, isoäitini, äitini ja isäni hautajaisissa.
Ihan tavalliset ortodoksiset hautajaiset, ei ollut mitään erilaista (jos siis tätä ketjua ajattelee).
Arkku on keskellä kirkkoa, vainajan kasvot alttaria kohden. Arkku on auki. Arkun ja alttarin välistä ei saa kulkea (edes valokuvaaja), jotta vainajan yhteys alttariin ei katkea.
Hautajaisväki seisoo palavat tuohukset kädessään. Jokainen käy vuorollaan arkun vieressä hyvästelemässä vainajan. Voi suudella vainajaa tai vainajan rinnalla olevaa ikonia, voi tehdä ristinmerkin, voi silittää vainajan poskea tai vain käväistä arkun äärellä - mikä kenellekin on luontevinta. Hyvästien jälkeen vainajan kasvoille laitetaan liina.
"Kristus nousi kuolleista, kuolemallaan kuoleman voitti" on muistosanoina. Kukat laitetaan vasta haudalla, jonne hautajaisväki seuraa arkkua.
Ortodoksit suosivat arkkuhautausta (odottavat Kristuksen ylösnousemusta).
Laskinkohan oikein, että olen ollut 12 hautajaisissa? Vähintään. Yksissä olin niin pieni, etten muista mitään.
Yhdet oli perinteiset maalaishautajaiset, tylsät kun ei vainajan persoona näkynyt ollenkaan. Hyvä jos siellä muisti, kenen hautajaisissa ollaan.
Yhdet oli nuoren, onnettomuudessa kuolleen ihmisen hautajaiset ja ne oli aivan kauheat. Oikein pitkän kaavan kautta, hartaasti ja paatoksella.
Useammat on olleet aika perus, mutta aina kiva, jos papin puhe on sen vainajan oloinen, samoin musiikkivalinnat. Muutamat sillä tavalla kivat hautajaiset on ollert.
Jotkut on laitettu multiin, toiset on tuhkattu. Tuhkauksessa on ollut kahdenlaista versiota: Hautajaisissa on ollut arkku, joka on myöhemmin viety krematorioon, ei kukkia. Tai sitten on tuhkattu valmiiksi ja tilaisuudessa on laskettu uurna hautaan ja haudalle kukat. Onkohan tämä jälkimmäinen jo yleisempi?
Ai niin, yksissä hautajaisissa vainaja oli ensin sivuhuoneessa, arkku auki. Sai halutessaan käydä katsomassa. Sitten tuotiin kirkkosaliin ja tilaisuus alkoi.
Ja yksissä ei ollut muuta kuin uurnan lasku, ei edes muistotilaisuutta. Isoimmillaan on taas ollut kaikille avoin muistotilaisuus, mutta ruokamäärien takia tainnut olla ilmoittautuminen.
Ei mitään erikoista: kirkossa vieraille tuohukset käteen, arkku avoinna kirkossa, liturgia, sitten jokainen saa vuorollaan käydä vainajan luona (esim. ristinmerkin tekemässä). Siitä haudalle, arkku kuoppaan ja kukat jne. ja muistotilaisuuteen.