Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Myytinmurtamisia(ko)?

Vierailija
19.12.2006 |

Äitini pesi aikoinaan riisit (ne puuroutuvat) aina ennen keittämistä, nykyriisipusseissa ei pesusta mainita mitään. Miten teette, pesettekö vai ettekö?

Makaroneista olen myös kuullut, että ne huuhdotaan keittämisen jälkeen. Miksi ihmeessä. Eivätkös kaikki " liat" ole huuhtoutuneet jo siihen keitinveteen. Miten toimitte tässä tapauksessa, onko makaronit huuhdeltava vai ei?

Rusinoista olen myös kuullut, että ne sisältävät jotain rikkiä(varmaan väärä kommentti!), joka muuttaa mm. ihon väriä ja rusinat pitäisi huuhtoa ennen syömistä. Pitääkö paikkansa vai ei? Olen itse syönyt ja antanut lastenikin syödä rusinoita suoraan paketista. Sama koskee myös nk. sekahedelmiä, joista tehtyä joulusoppaa olen itsekin valmistanut, mutta en ole niitäkään huuhtonut. Miten te muut, pesettekö nekin vai ette?

Varotteko mikroaaltouunin lähellä oloa silloin kun se on päällä? Ainakin silloin kun nämä mikrot tulivat, kiellettiin olemasta siinä oven edessä mikron ollessa päällä. Ovatko nämä nykyvehkeet turvallisempia, onko teistä joku ostanut mikron äskettäin ja kysynyt tätä asiaa.

Voivatko sellaiset halvat posliinituikkukyntteliköt " räjähtää" kynttilän lämmön vaikutuksesta? Olen joskus kuullut että sellaista olisi tapahtunut, mutta onko se ollut vain onneton sattuma, tapahtuukohan sitä oikeasti miten usein.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronit huuhdellaan, jotta ne vähän kylmenis ja pysyisvät al dente, eikä sisus olis yhä kuuma ja menis ylikypsäksi.

Vierailija
2/7 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rusinoitten pesusta en ole kuullutkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaroonit huuhdotaan keittämisen jälkeen siksi, etteivät tartu toisiinsa kiinni.

Posliinituikkukyntteliköt voivat poksahtaa rikki kynttilän lämmöstä. En tiedä kuinka yleistä, mutta silloin tällöin tulee vastaa näitä tapauksia. Meilläkin yhteen tuli iso särö. Ei siis pidä jättää vartioimatta.

Vierailija
4/7 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronin huuhtominen perustu kirjan Isotalo & Kuittinen " Kotiruoka" ohjeeseen. Tämä kirja on vaikuttanut suomalaiseen ruokaperinteeseen enemmän kuin mikään muu. Tässä kirjassa neuvotaan huuhtomaan makaronit ja spagetit keiton jälkeen, mutta ei kerrota syytä.

Nykyisin pakkausten keitto-ohjeissa ei tätä täysin tarpeetonta huuhtomista ole.

Vierailija
5/7 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rusinat tosiaan sisältävät rikkiä, joka on pienille lapsille myrkyllistä tai ainakin haitallista jo aika pieninä annoksina. Sitä lisätään säilyvyyden vuoksi. Luomurusinoissa ei rikkiä ole, joten olen ostanut meille niitä. Huuhtomisesta en tiedä auttaako asiaa; luulisi tekevän rusinoista tahmeita.

Ja tuikkukyntteliköt voi " räjähtää" hinnasta riippumatta, jos on sen mallisia, että kerää lämpöä liekin ympärille. Silloin syntyy nk. allaspalo, jolloin koko tuikun steariini leimahtaa kerralla liekkiin. Sama voi tapahtua ihan vaikka avoimella pöydälläkin, jos tuikkuja palaa monta liian lähellä toisiaan. Tällainen allaspaloliekki voi hyvinkin olla metrin korkuinen roihu, joten tuikkujen kanssa kannattaa oikeasti olla varovainen. Allaspalo sammutetaan aina tukahduttamalla, koska jos siihen menee kaatamaan vielä vettä, on lieska todella hurja ja saa taatusti aikaan joko tulipalon tai ainakin uuden koristelun kattoon.

Vierailija
6/7 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään täälläkin pasta tehdään durum-vehnästä ja pasta ei enää oo sellaista liimaa että olis pakko ' pestä' keiton jälkeen

Vierailija
7/7 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivattujen hedelmien säilöntäaine lukee pussissa. E220 on rikkidioksidi/rikkihapoke.