+*+*ensikot tiistaihin*+*+
Kommentit (35)
Olipas mukavan pirteä päivän aloitus sulla Peipposka! Hieno juttu jotta ultrassa kaikki oli hyvin. Minä oon ollut kummankin ultran jälkeen aina ihan onneni kukkuloilla kun omaa pikkuista on saanut katsella. Ja kun vielä tämä meidän vauveli on innostunut oikein esiintymään niin väkisinkin hymy noussut huulille. =)
Poppis, kiitos kun kirjotitelit noista kissajutuista. Siihen pinoon laitoinkin jo, että hyvän idean annoit kun kirjoitit vauvantuoksuisten juttujen tuomisesta kotiin kissojen ihmeteltäväksi.
Heräsin jostain syystä jo aika aikaisin tänään vaikka nukkua olisi saanut. No, kerkiääpähän enempi puuhastella ja aina voi päikkärit nukkua jos siltä tuntuu. Minä palailen huomenna töihin ja niin hassulta kuin kuulostaakin, niin meinaa vähän jännittää. Työstäni tykkään hirmuisesti mutta nyt on vähän motivaatio kateissa. Kai alitajuisesti jännitän tuleeko supistukset takaisin kun töihin menen. No, se jää nähtäväksi.
Joulukortteja on alkanut postin mukana tipahtelemaan. Ajattelinkin viritellä " pyykkinarun" seinälle ja sinne ripustella kortit niin että ovat tuomassa iloa ja joulun tunnelmaa.
Pirtsakkaa pakkaspäivää teille kaikille! T. iida-linnea 21+6
[color=#FF0000]
Uih, [b]AinoAuroralle[/b] kiitokset kannustavasta synnytyskertomuksesta. Tosin, eiköhän me kaikki valittaisi tuollainen jos voitaisiin. Paitsi Tikrun mies ;) Oikein hyviä vointeja ja joulua koko perheelle!
[b]Titi[/b], mun mies on ollut neuvoloissa mukana, kun itse aina merkkaa kalenteriin seuraavan käynnin ja on automaattisesti tulossa. Sydänääniä on kuulemma kiva kuunnella, mutta eipä siellä muuta ihmeellistä ole. Mun mielestä ekalla kerralla oli kyllä hyvä, kun mies oli mukana. Tuli niin paljon lippua ja lappua ja ohjetta ja kaikki oli niin uutta ja ihmeellistä, etten ois itse jaksanut muistaa kaikkea. Musta oli aika hauskaa, kun sen jälkeen mies vahti haukkana mun syömisiä. Nyt on jo onneksi rauhoittunut :) Ja siinä mielessä meillä miehen mukanaolo neuvolassa on ollut hyvä, että ottaa vakavasti kaikki mun pienetkin älähdykset. Mä kun olen aika huono valittamaan, niin mies sitten mun puolesta sanoo tädille, että mikäköhän on kun vaimo kulkee tuskissaan kaksinkerroin joka aamu. Ja sitten ne yhdessä lietsoo paniikkia ja minä rauhoittelen että venymiskipuja ja ummetusta... :) Että näin meillä.
[b]Mammiksella[/b] oli hyviä ja huonoja uutisia. Toivottavasti sun mummo paranee hyvin tuosta murtumasta. Ovat niin viheliäisiä vanhemmalla iällä. Mutta varmasti joulu sukulaisten keskellä piristää kehoa ja mieltä. Eikös jossain joululaulussakin vanhat nuorru? Mutta se 4D-ultra kuulosti kyllä ihanalta! Ajatella, sähän heti tunnistat vaavin synnytyksen jälkeen, kun kasvot on jo tulleet tutuiksi. Nyt alkaa muakin jo herkistyttämään... Ihana ajatus, että on nähnyt jo miltä vaavi näyttää. Alkaa itseä ihan harmittaa, kun en sitä 4D:tä tullut varanneeksi.
[b]Serelle[/b] terveisiä, täällä on toinen punaviinin ikävöijä. Ja kaikkien juustojen, nam. Juustoja oon vältellyt, mutta myönnän muutaman kerran juoneeni vähän viiniä.
Mitenkäs te muut ootte toimineet? Mä olen siis pariin otteeseen (rv 13 jälkeen) herkutellut vajaalla lasilla (ehkä 7-8 cl) punaviiniä, pihvi kun ei muuten maistu pihviltä. Enkä kyllä ole potenut edes huonoa omaatuntoa noista. Toinen, mikä näin pikkujouluaikaan mietityttää, on se, että oonko huono ihminen jos käväisen tupakansavuisessa baarissa tanssimassa ja fiilistelemässä muutaman tunnin? Ei mulla sinne mitään hirveää vetoa ole, mutta joskus olisi kiva käydä.
[b]Hoytilla ja Peipposkalla[/b] oli ollut ihania ultrakokemuksia. Mulle tulee niin hyvä mieli, kun muistaa kuinka hienolta tuntui nähdä se pikkuihminen masussa pyörimässä. Nyt joudunkin odottamaan synnytykseen asti, että pääsen näkemään kaverin ihan kasvotusten. Onko teillä vielä se rakenneultra tulossa?
[b]Mykis[/b], kiva kuulla että muillakin on epämääräistä särkyä ja kipua. Niin mäkin olen ajatellut, ettei hätää ole, kun aina kaikki loppuu itsestään. Ja tuntuu, että vähän väliä on jotain, milloin venyy kannattimet, milloin lonksuu lonkat, välillä ummettaa, pissahätä aiheuttaa mahakipua tai siivous supistelua... Ei siinä jaksa kaikkia niin noteeraata. Ensi viikolla on onneksi se lääkäri, ainakin kuulee (toivottavasti!) että paikat on kiinteät ja kiinni. Ja nyt pitänee koputtaa puuta, mutta onneksi oon välttynyt kaikilta isommilta vaivoilta!
Jaahas, nyt voikin jo lähteä lounaalle. Mukavaa päivää kaikille ja Iida-Linnean sanoin, itse kullekin sellaista vointia, mikä parhaalta tuntuisi!
Kesis, 24+5
[color=FF00FF]Ihan kamala olo.. jotenkin levoton, hikoiluttaa ja jokapaikkaa särkee ihan kamalasti.. kai tässä joku tauti on iskemässä.. voi kurjuss:(
Auroralle kiitokset synnytyskertomuksesta, oli kyllä kannustava=)
Moni oli ultrissa käynyt ja kaikki oli saanut hyviä uutisia, kivaa.
Äh, nyt on ihan pakko mennä vaakatasoon, kun tämä olo alkaa olla melkosen kamala:(
Mukavaa joulunodotusta kaikille!
terkuin siru ja tiiti rv 36+0[/color]
Kyllä mäkin suosittelen miehellesi osallistumista ekaan neuvolaan. Siellä täytellään kuitenkin tietoja,joissa on myös kysymyksiä isälle. Ja niitä lippuja ja lappuja tulee tosiaan melkoisesti. On Tainnut tämä miehesi kaveri vaan " machoilla" .
Peipposkalla oli mukavia uutisia heti alkuun, mukava että kaikki oli kunnossa:) Meillä oli niin selkeästi poika jo np:ssa vaikka oltiin varauduttu siihen, että saattaa olla tyttökin ja nuo ulokkeet kutistua viikkojen myötä. Mut toisin kävi ja ulokkeet kasvoivat selvemmiksi eli poika tulee:=) Voi meinaan tyttö olla noilla viikoilla vielä " turvoksissa" .
Kesis, Mä olen juonut puoli lasia kuohuviiniä kun anoppi täytti 60 vuotta ja sit join duunin pippaloissa puolet alkudrinkistä... Molemmat oli ennen rv19, sen jälkeen en ole lipsunut en edes kieltä kastanut... Mut ei varmasti viinilasi maailmaa kaada, kuitenkin niin vähäinen määrä kun ei lasi piripintaan ole!
Kaimalle kiitokset rohkaisevasta tarinasta! Voi kun se kävi nopeasti:) Moni varmaan toivoo samaa itselleen.
(.) Täällä olo aika " outo" jos näin voi sanoa. Torstaista asti huimannut ja lähtee käsistä voima sekä hengittäminen on jotenkin hankalaa/raskasta. Eli ihan kuin olis ottanut jotain vahvaa lihasrelaksanttia joka vaikuttaa vain käsiin. Oireet oli to ja pe melko lieviä mut nyt koko ajan voimistunut, eilen illalla kun sohvalla istuin ja kädet turtui ja hengityksestä tuli hankalampaa, meinasin jo soittaa päivystykseen. Mut odotan nyt tonne klo 12 kun alkaa neuvolassa soittoaika. Jalat puutuu ja joka paikkaan sattuu, mut mistä ihmeestä tällainen johtuu?? Voiko olla alhainen hb? Ja entäs kutina, polvista alaspäin; jalkapohjat ja sääret kutisee sekä kämmenet ja ranteet?? Olen yön niitä taas raapinut...
Äidille kun soitin sanoi että mut käynnistetty 2 viikkoa aiemmin, koska äidillä oli raskaushepatoosi ja kädet kutisi:( Voi jestas, ei kai nyt sellaistakin!! No, enpä usko mut hyvä mainita neuvolassa..
Tulipa valitusvirsi mut nyt lähden pikkuhiljaa neuvolaan soittelemaan, josko saisi asiaan selvyyttä!
Mukavaa tiistaipäivää,
Aurora & Bebe (kuten mies kutsuu) rv30+3
Mulla on tosiaan vielä se rakenneultra sitten helmikuussa edessä, eli kerran vielä päästään ennen kesäkuuta tyyppiä morottaa! Onko muille tullut vahvaa fiilistä sukupuolesta np-ultrassa? Ei me siis nähty mitään viitteitä pojasta, mutta kaveri oli jotenkin ' poikamainen' . Hauska idea tuo iidalinnean pyykkinaru. Voisi itsekin kokeilla!Tosin me ollaan niin luopioita,ettei lähetetty lainkaan kortteja.
Eli edelleen kotona.. Viime yönä jo supisteli lupaavasti, mutta siihen se sit jäi.. Tänään piti olla neuvola, mut sijaisen lapsi kipeänä niin siirrettiin torstaille. Toivottavasti ei tarvitse mennä. ;)
Pitää mennä shoppailemaan viimeiset tavarat isyyspakkaukseen ja joulu tilpehöörit. Jos sais vaikka supistukset vahvistumaan.
Kommentoimaan palaan myöhemmin..
bejpi ja yli-ajan vuokralainen öttiäinen 40+2
heippa täältäkin.
mies neuvolassa: mä en kaivannut miestä mukaan ekalle käynnille, eikä hän silloin ollutkaan. kun oltiin kotona täytelty ne kaikki kaavakkeet kuitenkin jo valmiiks yhdessä. itsestäkin se eka käynti oli vähän puuduttava, kun vaan puhuttiin. mut mies on ollut mukana kaikissa ultrissa, kahdella lääkärikäynnillä ja pari kertaa neuvolassa ääniä kuuntelemassa.
viinistä: sen pikkuisen lasinpohjan olen mäkin pari kertaa ottanut, hääpäivänä kun oltiin syömässä ja sit anoppilassa.
missäs on kaikki loppupään menijät? ootteko te nyt kaikki menneet samaan aikaan synnyttään ja jättäneet mut odotteleen tänne ?;)
no höh, mammis oli niin odotellut mummin tuloa, ja sit kävin noin:( toivottavasti mummi pian on taas jalkeilla. ja että vähän rinsessalta näytti teidän linssilude? onnea hyvistä kuulumisista:)
sere: herkulliselta kuulosti sinun kastikkees, itekkin tykkään kaikesta kana-aurajuusto-härpäkkeestä. tuoretta tonnikalaa on tehnyt mieli suht usein, se kun on se meidän " parempi" ruoka kun mä en syö mitään punasta lihaa. niin joo, ja batterya. siis ei-raskaanaollessa juon batterya ehkä kerran vuodessa, mut nyt on ollut vaikea pitää näppejä kaupassa erossa, kun on niin tehnyt mieli. synnärikassiin ostettiin sitten tölkit, jos silloin nautiskelis:) vai että meinaa teillä koirat hoitaa ton ässäilyn?:)
hoyt:kin oli ultrassa käynyt. kiva että kaikki oli hyvin:)
peipposkakin oli tänään jo aamunvirkkuna ultrassa käynyt:) vai että pojalta näytti:) no, sen näkee sitten myöhemmissä ultrissa tai viimestään synnytyksessä:)
omaan napaan ei sen kummempaa. muljahduksia tulee, sen suurempiin liikkeisiin ei kaverilla taida tilaa ollakkaan. eilen kävi äippä piristymässä kampaajalla, kyllä nyt kelpaa kohta trelaisten treffeille lähtee:) mites muuten onko poppiksella vielä otsis? muistini kätköistä pulpahti kun silloin joskus olit otsiksen hankkinut:)
tikru ja simppis 38+4
Kuulosti kyllä ihanan helpolta sun synnytys!
Queen ja Liia 4,5kk
[color=#006400]Olipas painajaisten täytteinen yö..huh.
Mammiksella oli ollut kiva 4D..ja samaan syssyyn st mummon kaatuminen..Liekö elämän tasapainottelua, ettei olis liian mukavaa? =) Paranemisia mummolle!
Sere: todellakin tekee mieli kiellettyjä ruokia. Mä himoitsen yhtä ihanaa ranskalaista brie-juustoa, joka on tehty pastöroimattomasta maidosta..Uhh! Ja kylmäsavulohta! Eli heti kun räpsy on syntynyt meinataan pitää pieni juusto-viini-ilta kaikkine herkkuineen..=D Ei nyt heti synnärillä, mutta piakkoin kun on jotain rytmiä saatu ja jääkaappi täynnä pumpattua maitoa tms. =)
Hoytillakin oli ollut mukava ultra! Hienoa, hienoa! =)
Titi: eka neuvola oli mun mielestä aika tylsä..brosuja jaetaan ja jutellaan vaan kaikesta yleisestä..Mies ei oo meillä noissa neuvoloissa ollut mukana ollenkaan ja mun mielestä se on ihan ok. Tietty eri asia jos mies oikein hinkuu mukaan, mutta en mä lähtis mitään työvuoroja vaihteleen kun voi hyvin vaan briefata kotona sitten..=) Sitten vaikka mukaan kun kuunnellaan esim. sydänääniäkin joka kerta..ekalla ei tehdä sitäkään..
Peipposkallakin mukava nt-ultra! Jey! =)
Sirulle paranemisia jos oot flunssan kouriin joutumassa!
Auroralla on outoja oireita! En osaa sanoa niihin yhtään mitään eli jään odottelemaan mitä ne sanoo neuvolassa sulle..
Bejpille suppareita taasen! Alahan joutua! =)
Tikru: vanhan mallin mukaan mä kyllästyin siihen otsikseen jo viikon-parin kuluttua ja kampasin sen pois..ARGH! =D Nyt oon halunnut kauheesti leikata lyhyet hiukset, mutta oon ollut tiukkana kun tiedän, että alan kitiseen sitten jo parin päivän kuluttua niitä pitkiä hiuksia takas..=D
Tänään pitäis paketoida lahjoja, mutta on jotenkin vetämätön olol..Ehtiihän noi vielä huomennakin? =)
Mukavaa päivää kaikille!
t. poppis ja räpsy rv34+6
Neuvola+mies yhdistelmästä:
Meillä miehen piti olla mukana ekalla kerralla,mut sit se oli just kovassa kuumeessa niin ei sitten lähtenyt matkaan. Ekalla lääkärikerralla oli mukana,kun kuunneltiin sydänäänet ja sit kummassakin ultrassa. Aina minä kysyn et tuutkos mukaan ja pyrin ottamaan ajat niin et sekin pääsis,mut sillä aamustartit aika hankalia ja töihin liittyvää postia tulee illan ja yön aikana aina paljon,jota se joutuu kahlaamaan aamupäivän kotona koneella läpi eli ei ole lähtenyt mukaan nyt pitkän aikaan. Ehkä se sit lähempänä loppua vielä lähtee,kun alkaa askarruttaa synnytys yms asiat.
Valkeasta joulusta ja vähän muustakin:
Mulla kanssa muistikuvissa pääosin valkeita Jouluja, Kymenlaaksossa yleensä on aika runsaasti lunta vaikka onkin suhteellisen eteläistä Suomea. Lapsena aina suututti jos mentiin serkkujen luo Turkuun Jouluksi, kun siellä oli jo silloin 80-luvulla usein vetisiä mustia jouluja. Ihanimmat joulufiilikset oon saanut irti opiskeluaikoina 90-luvun alussa kun asuin Tervolassa, tuolla Kemi-Rovaniemi alueella. Aivan upeaa talvea siellä vaik ei tunturilappia olekaan. En siellä koskaan ollut varsinaisia Joulun pyhiä, mut aluspäivät kyllä ja sit Uuden Vuoden vietin melkein aina siellä. Viime vuonna muutin pääkaupunkiseudulle ja loskan keskellä Jouluun asennoituminen tuntui vaikealta. Olin aatonaattona myöhään töissä ja lähdettiin veljen kanssa vanhempien luo vasta melkein yöllä ajamaan ja oi ihanaa, kun maisema muuttui matkan aikana oikeaksi Joulumaisemaksi. Sitten pyhien aikanahan tännekin oli tullut lunta ihan rutkasti. Toivottavasti nytkin.
Mulla valmistelut helpottui aika paljon,kun isäntä äsken otti puheeksi, et jos ostettais toisillemme vasta alesta sitten jotain,kun on nyt niin tiukkaa ja kämppään pitää hankkia miljoona asiaa. Onhan se vähän tunnelmaa latistava juttu mut nyt aika käytännöllinen kuitenkin. Kummilapsille kumpikin hankkii itse paketit ja vanhemmille viedään herkkuja isot korit,niillä kun on kaikkea. Ajattelin tehdä itse osan,lupailin jo glögikakkua,mut just huomasin et sen resepti oli syksyllä kirppiksellä myytyjen ohjekansioiden joukossa eli en muista kyllä kuollaksenikaan sen reseptiä. Höh! Se on niin hyvää,etenkin kermalla kuorrutettuna...Harmittaa! Jos jollain tietoa reseptistä-olisin iloinen jos sen jakaisit mun kanssa. J
Toinen mitä teen itse miehen vanhemmille, kun niille en ole sellaista vielä tehnyt on sellainen sokerista tehty linna...näyttää lumilinnalta. Kasataan palapeilin päälle sokerikuorrotetta ¿ laastina¿ käyttäen,tehdään ikkunaaukkoja ja ovia, kulmauksia ja harjanteita,joskus oon tehnyt torninkin kun oli iso peili. Mut sen verran pitää jäädä keskelle tilaa et saa tuikun tai kaksi sinne palamaan niin ettei ne osu sokeriin. Näyttää ihan pihan lumilyhdyltä palaessaan. Sain idean joskus 95 vuoden paikkeilla kun rahat oli loppu, kaapissa vain sokeria ja jossain ilmaisjakelumainoksessa oli kuva sokerilinnasta. Oon tehnyt monelle ja kaikki olleet tykästyneitä siihen,monet säästäneet varastossa seuraavallekin joululle..tietty pölyltä suojattuna.
Masusta:
Viikonlopun vaavi oli kovin paikoillaan tai potki sitten sellaiseen kohtaan etten tuntenut,mut viime yönä, oi mikä rumba...heräsin klo.01-05 välillä tasiasesti 30-45min välein. Huh,pitä laakeja,ja etenkin tuonne nivusien alueelle. Vähän on siis uupunut olo,kun oon muutenkin huono nukkumaan niin ne sit meinannut saada unta uudestaan...
Nyt ruokaa...
Masumamma 27+2
Siellä onkin tänään lääkäri paikalla klo 13-16 ja sanoi että kaikki ajat varattu, mut ottavat mut väliin heti kun tulen paikalle. Eli nyt pitäis yhdeksi kipaista neuvolan suuntaan. Auto pihassa ja vain 5km matkaa, mutta en tiedä miten ihmeessä saan itseni sinne hengissä kun tällainen olo??!! Päässä pyörii kaikki ja kädet ihan " löysät" ;)
No, jos ja kun hengissä sinne ja takaisin selviän, tulen ilmoittelemaan mikä on tuomio!
A
LUNTA!!! LUNTA!!! LUNTA!!! LUNTA!!!
Ihan uskomatonta, täällä on LUNTA!!! (jos ette siis tajunneet jo tuosta ekasta rivistä. =) )
Mun joulumieli suorastaan kohosi pilviin lumen tulon myötä, joskin takaraivossa koko ajan jyskyttää tieto siitä että torstaiksi luvattiin taas vesisadetta. =( Mutta tämän päivän aion ainakin nauttia ihan kybällä lumesta! On se vaan niiiiiiiiiiiin ihqua!! <3
AA:lle miljoonasti onnea omasta pienestä joulupaketista!! Ja kiitos synnytyskertomuksesta. Teidän nyytti tuli sitten ihan reippaasti ulos. =)
RIIKKA pääsi raudan makuun sitten. No, mutta se on d:lle vaan hyväksi.
MYKIKSEN Hippis oli sit sitä mieltä ettei äiskä sais valvoa niin myöhään kun ollaan kerran totuttu nukkumaan menemään aikaisemmin. =) Komentelevaa sorttia ilmeisesti. ; )
TIKRUlle suppareita, jos siellä kerran ollaan jo lähtökuoppiinkin asettauduttu, niin tulon päällä, tulon päällä. =) Ehkä sit heti joulun jälkeen, niin saat joulun viettää kotona etkä laitoksella.
RETU on ollut ahkera ja saanut vauvan vaatteet ojennukseen. Oih. Samaa odotellessa.
KANDIlle kanssa suppareita pikkuhiljaa sinne päin että pääset tositoimiin.
LEENIS ottaa nyt rauhassa, ettei supistele enempää.
MASU-MAMMA on saanut masun näkyviin. Ihanaa!! Oman mahan kasvua odotellessa. Nyt lähinnä näyttää vaan lihonneelle. =/
MAMMIKSELLE jaksuja mummon suhteen. Toivottavasti toipuu mukavasti ja pian! Ja 4D ultrassakin olit käynyt. Ihunaista! Olen kans kovasti miettinyt että raaskisko sit joskus käydä.. Katsotaan.
SJT täällä toinen itkuiita. Mä itken telkkarimainoksiakin...
SERE mä kaipaan äiskän jauhemaksapihvejä, aurajuustoa ja PUNKKUA!! Välillä olo tuntuu ihan alkoholistille kun niiiiin tekee mieli punaviiniä. Mut eiköhän sitä sit tän ajan kestä. En ajatellut joulunakaan ottaa punkkua.
HOYTillä oli ihania nt-ultra kuulumisia! On se hienoa että on ylittänyt yhden erittäin tärkeän etapin ja erityisesti että on saanu hyviä uutisia sieltä! Nimimerkillä saman kokenut viime viikolla. =)
PEIPPOSKAlla oli kanssa ihania nt-ultra kuulumisia! Mäkin olen ihan satavarma että tää on poika, on niin isänsä tavat, ainakin ultrassa nukkui kuin isänsä, ei pahemmin peppua heiluttanut meidän Naksu.
IIDA-LINNEA on ahkeroinut jo tänään. Toivottavasti töissä ei ala suppailla.
SIRUlle parempaa vointia! Toivottavasti huilailu on helpottanut oloa!
AURORAlle myöskin parempaa vointia! Toivottavasti menee kurja olo pian ohi!
BEJPI Supsupsup!!!
POPPIS Eipä ole meidänkään lahjoista vielä yksikään löytänyt pakettiin saakka.. Mut eikös tullut heti parempi joulumieli kun saatiin tännekin -edes hetkeksi- lunta!?
Kestänyt vähän tän viestin kirjoittaminen kun samalla pidän puhelintuntia ja puhelin on soinut taukoamatta 25 minsaa. =/ Ettäs kehtaavat häiritä. =)
Omaan masuun:
Pahoinvointi villiintyi uudelleen iltaisin kiusaamaan, olen yökkinyt vessanpöntön ääressä parina iltana. Yökkinyt vaan, oksupoksu ei ole vielä ehtinyt kylään.
Iskiaskipu on alkanut vaivata. Prkl... Miten tästä mahdetaan selvitä loppuun saakka kun nyt JO alkaa selkä prakaamaan. Varmaan löystyvät nivelet ja sen sellaiset saa tämän aikaan. Alkoi kyllä vähän jännittää, mites sitten kun painopiste muuttuu ja mahdollisesti sitä painoakin vähän tulee.?!
Huomenna on neuvola, pitää ottaa selkävaiva puheeksi.
Muuten vointi kohtalainen, hiivakin taitaa olla taaksejäänyttä elämää. =)
Huomenna siis neuvola, toivottavasti päästään kuulemaan sydämenääniä.
Jushka ja Juustonaksu 11+5
[color=4876FF] Ihanaa! Vihdoinkin sitä lunta tuli maahan:)! Ei tosin paljon ja voi olla, että se sulaa ennen joulua pois...mutta nyt täytyy nauttia tuosta vähäisestäkin lumipeitteestä! Joululahja-asiat ovat mallillaan eli kaikki lahjat olen jo saanut ostettua! Ikinä ennen eivät joululahjahankinnat ole olleet minulla näin hyvin hanskassa vielä tässä vaiheessa! Yleensä olen ostellut paniikissa viimeiset lahjat jouluaattona;) Piksullekin ostettiin pari pikkulahjaa=)
Appivanhemmat ostivat meille viime viikolla vaunut! Päädyttiin sitten Brio Kombi -vaunuihin, joiden väritys on sellainen aikas tumma (harmaata, sinertävää ja mustaa)...joku tämän vuoden väri se on. Vaunuista löytyy mm. heittoaisa sekä teleskooppityöntökorkeudensäädin. Kauniit ovat! Enää ei puutu kuin se matkustaja:)
Ai niin, otettiin viime viikolla Piksuliinille vakuutus Pohjantähdestä. Oli kyllä melkoisen kallis (onneksi vakuutusmaksu laskee, kun vauva vähän kasvaa), mutta nyt on jotenkin ¿turvallisempi¿ olo:)
AinoAuroralle hurjan isot onnittelut pikkuisesta!
peipposka: Ihania ultrakuulumisia! On se vaan aina mahtava tunne nähdä oma pikkuisensa ultraruudun välityksellä! Ei meinaisi malttaa odottaa sitten sitä, kun saa nähdä vauvan ihan livenä!
Myös ainaskin Mammiksella ja Hoytilla oli mukavat käynnit ultrassa:)! Hienoa!
Siru: Voih, kuulostaapas ikävältä tuo tämänhetkinen olotilasi=( Toivotaan, että lepo auttaa! Tai auttaisiko, jos kävisit nuuskaisemassa pihalla (vaikkapa ihan vain ulko-ovella) vähän raitista talvi-ilmaa?
Aurora: Sielläkin olo taitaa olla vähän heikko¿hö=( Toivottavasti neuvolasta osaavat auttaa!
[color=CD0000] Nyt kun on joulukin tulossa, niin pistetäänpäs pystyyn pieni JOULUGALLUPPI! Eli mikä on suurin jouluherkkusi ja tökkiikö jokin jouluruoka pahasti? [/color]
[color=4876FF] Itse tykkään ehdottomasti eniten perunalaatikosta, kylmäsavulohesta sekä riisipuurosta mantelin kera! Ja tietty suklaa kuuluu myös suosikkeihin! En ole ikinä ollut oikein lanttulaatikon ystävä. Iloista joulumieltä kaikille! Olkaahan kiltisti, tontut jo kurkkii ikkunoista;)
~ ♥ ~ Viipuli ja Piksu, rv 27+1 ~ ♥ ~ [/color]
Täytyy aina kun ehtii lukea teidän kuulumisia ja nyt kun on aikaa niin ajattelin kirjoittaakin pari sanasta.
Meillä vauva-arki on lähtenyt mukavasti pyörimään, alun haparoinnin jälkeen. Poika kasvaa kohisten ja ihmekös tuo kun tissi maistuu. Pieruvaivaa on ja niitä ähistään ja puhistaan öisin, mutta kuulunee asiaan näillä pienillä.. Viime viikolla saatiin ensimmäiset ihanat hymyt, kyllä siinä äidin ja isän sydän suli, voiko ihanampaa näkyä olla <3 Ja kovasti toinen yrittää jokeltaakin, ja joitain äännähdyksiä jo saakin suustaan ulos kun oikein yrittää :)
Teillä oli ollut juttua vauvan vaatehankinnoista. Tässä hieman omia kokemuksia.
Ensinnäkin jos tietää ettei ihan pieni vauva ole tulossa ei kannata hankkia ainakaan kovin paljoa 50cm vaatteita, meillä ei ollut yhtään ja ei olisi tarvittukaan (poika syntyessään 52cm ja 3680g). 56cm olivat melko sopivia syntymän jälkeen, ja jos joku oli vähän liian iso niin ei se mitään haittaa kun ei vauva vielä liiku mihinkään. Esim. sukilla saa lahkeita lyhennettyä, ja hiansuitahan voi kääntää. Näitä 56cm vaatteita tarvii ehkä n.(3-)5 vaatekertaa. Puklua, kakkaa ja pissaa tulee joten vaihtamaan saattaa joutua parikin kertaa päivässä..
Talvivauva tarvii siis bodeja tai kietaisupaitoja (itse tykkään käyttää enemmän bodeja, koska kietaisupaidat rullautuvat aina kainaloihin ja narut aukeilee jne.), puolipotkareita, pitkähiaisia potkareita (tai tavallisia jos ei sisällä niin kylmä kuin meillä), sukkia. Ja jos pienempiä vaatteita ei ole tarpeeksi tai kaikki likaisina, niin ihan hyvin voi päälle laittaa 60 senttistäkin.
Toppahaalari meillä on kokoa 62cm ja vaikka vähän suuri onkin niin ei haittaa (ja nopeastihan tuo kasvaa.) Ja jos pakkasilla ulkoilee niin jonkinlainen väliasu haalarin alle voi olla tarpeen, esim. villapuku joka tulee sisävaatteiden päälle.
Ja nämä edelliset asiat siis huomattu meillä toimiviksi, eivät ainoa oikea tapa pukea vauvaansa. Kokemuksen kauttahan sitä huomaa mikä toimii itsellä parhaiten :)
Täällä onkin taas monia loppusuoralaisia. Onnea matkaan kun lähdette pikkuisianne hakemaan! Tulkaa sitten tuonne vauvapuolelle kirjoittelemaan :)
Viipero & Poitsu 6vkoa (tapanina poika saa oman nimen :)
Auroralla huono olo, hui kun kuulosti hurjalta! Kyllä sua raukkaa koitellaan, kun supistelee ja vielä huimaakin... Jos sulla on taas kaikki hermot puristuksissa kasvavan kohdun vuoksi..? No, ehkä se lääkäri tietää OIKEASTI eikä joudu arvailemaan niinkuin me maallikot :)
Ja ihania ultrakuulumisia taas! Noita lukiessa voi fiilistellä omia ultriaan... Voi kun niistäkin on jo kauan!
Täälläkin ikävöidään kovasti punaviiniä. Olen juonut sitä raskauden aikana kolme kertaa: ensin ihan alkuraskaudessa maistoin kaverin lasista, sitten join tuossa lokakuussa yksillä hienoilla juhlilla vajaan desin, ja nyt join vajaan desin marraskuun lopussa tiedekunnan pikkujouluissa. (Sain muuten tosi pahoja katseita siellä pikkujouluissa osakseni, kun pyysin kaatamaan mullekin pikku tilkan. Sitten piti selitellä, että se on mun toinen lasillinen viiniä koko raskauden aikana ja tiedän kyllä mitä teen... ;))
Niin ja graavilohta mies saa ostaa mulle heti kun olen taas yhdessä koossa! Mietin jo pitäisikö ostaa jo nyt valmiiksi jääkaappiin, mutta taitaa vaan olla päiväykset niin lyhyet ettei välttämättä säily ennen kuin tämän Muhkun parasta ennen -päiväys menee umpeen :)
Päiväyksestä puheen ollen, mulle tulisi tänään np-ultran mukaan 39 viikkoa täyteen! Neuvolassa kyllä lasketaan kiekon mukaan, eli neljä päivää perässä. Ja itse käytän Brunon laskemia viikkoja, mitkä osuvat juuri siihen väliin. Joka tapauksessa, aika alkaa käydä vähiin!
Yritin viime yönä kellotella suppareita (kivuttomia melkein kaikki), mutta väsähdin puolen tunnin jälkeen. Siinä ajassa tuli kolme supparia, joista yksi oli sellainen massivinen neljän minuutin ajan kiristävä..! Mutta turhaan niistä innostuu kun ei ne satu. Joten oikeita odotellaan...
Kandi & Muhku 38+5 (Brunon mukaan)
Olipas sulla vauhdikas synnytys. Onneksi ei jäänyt pahoja traumoja. Nyt vaan harjoittelemaan tätä maailman ihaninta hommaa eli äitinä oloa! On tää ihanaa, vaikka välillä korvatulpat ja kunnon yöunet tekis terää... =)
Meillä on räkätauti iskenyt Mimmiin ja minuun. Onneksi kuitenkin nyt eikä vasta jouluna. Ja mikäs täällä uudessa kodissa onkaan sairastaa, kun on tilaa ja omaa rauhaa. Muuten elo sujuu oikein mukavasti. Mimmin pahimmat masuvaivat tuntuu kaikonneen ja viime viikolla illatkin alkoi muuttua yöksi ihan ihmisten aikaan eli Mimmi nukhati viimeistään yhden aikaan, muutaman kerran jopa 22-23. Ja neiti kasvaa kovasti. Just on pesukoneessa äippäpakkauksen pienimmät vaatteet ja kasa 62cm vaatteita, joihin ei enää hukuta. Jotkut 56cm vaatteet alkaa käydä jo pieniksi. Hui!
Tänään kaiken tun taudin keskellä Mimmi taas kerran valloitti äitin sydämen uudestaan kun makoili meidän sängyllä ja jumppaili, hymyili, kujerteli ja kiljahteli. Enää valveillaolo ei kokonaan mene itkemiseen. =)
Nyt kuitenkin syömään ennen kuin neiti herää tuosta kuistilta.
Oikein mukavaa joulunaikaa kaikille ja voikaahan hyvin!
-Amy ja Mimmi, 8vkoa-
AinoAuroralle kiitokset synnytyskertomuksesta! Ihanan helpolta kuulosti :) Varmaan tuo oma asenne vaikuttaa aika paljon, miten siitä selviää. Itse en ole asennoitunut mitenkään tulevaan synnytykseen, kun ei yhtään tiedä mitä odottaa. Aika näyttää :)
Aurora79, kuulostaa kyllä todella ikävltä nuo sinun oireet :( Toivottavasti ei mitään vakavempaa kuitenkaan, tuuthan kertomaan heti uutiset.
Kesis sanoi hyvin tuosta, että ei osaa valittaa ja että koko ajanhan tässä jotain vaivaa tuntuu olevan, että mitä siitä tulisi jos koko ajan olisi vain valittamassa :) Itsellä vähän samanlainen asenne. Kyllä minä miehelle välillä valitan, kun ottaa päähän, mutta muuten olen kyllä yrittänyt olla ihan cool, koska yleensä nuo kaikki kivut, säryt, kolotukset ja jomotukset menevät ohi, niin miksipä niistä turhaan huolestumaan.
Mulla alkanut tulemaan sellaisia menkkajomotuksia, joskaan ei vielä edes sitä luokkaa, mitä mun menkkakivut oli pahimmillaan, mutta kuitenkin. Jospa ne vähän pehmentäisi paikkoja :) Mulla oli kyllä samanlaisia jomotuksia jo ihan alkuviikoilla, veikkasin sen johtuvan kohdun kasvamisesta ja venymisestä, että voi kai ne vieläkin johtua siitä. Toivon kyllä, että valmistaisivat paikkoja synnytykseen... Viime yönäkin vessakäynnin jälkeen kuumotti ja poltteli oikein mukavasti, hyvä että unta sain uudestaan. Ja maha oli ihan kova niistä harjoitussuppareista, joita tulee nyttemmin ihan jatkuvasti.
Vähän hermostuttaa huominen, kun lähdetään reissuun. Mulla tulee jo 20min. automatkasta selkä kipeäksi ja voimakkaat supistelut (harjoitus-sellaiset, ei kivuliaita) ja henkeä ahdistaa se istuminen, niin mitenköhän sitä jaksaa istua sen viisi tuntia, mitä kestää ajaa sinne anoppilaan :p Suoraan sanottuna jos saisin ihan yksin päättää niin ei oltais edes lähdössä sinne viettämään joulua, mut oltiin viime joulu täällä mun vanhempien tykönä, niin pakkohan se on tänä vuonna lähteä sinne, kun anoppi ja appi niin kovasti odottavat.
No niin, pitää mennä imuroimaan.
Han ja Rumpali 33+5
[color=#FF0000]
Piti tulla vielä kommentoimaan tuota vakuutusasiaa, josta [b]Viipuli[/b] mainitsi. Me ajateltiin ottaa vakuutus Tapiolasta. Siellä on sellainen hyvä systeemi, että kaikki hakemukset voi jättää vaan kerran vuodessa. Eli vaikka se n. 100e omavastuu kuulostaa vähän hurjalta, niin se koskee siis kaikkia vuoden aikana kertyneitä korvattavia lääkärikäyntejä ja reseptejä. Tuo on sikäli kätevä, ettei tarvii aina erikseen maksaa jotain pienempää kertaomavastuuosuutta. Tietysti joutuu ensin maksamaan kaiken itse, ja saa rahat takaisin vasta myöhemmin. Ja jos lapsi on pääsääntöisesti terve, niin se on vain hyvä asia, itse en ota sitä ¿rahallisena tappiona¿. Ja Tapiolassa vauvalle saa vakuutuksen ilman, että joutuu ottamaan samalla muita vakuutuksia. Meillä kun on muuten hyvä pakettidiili if:ssä, niin ei haluttu kaikkia siirtää. Mistäs te muut ootte ottaneet/aiotteko ylipäätään ottaa vakuutusta ennen syntymää? Itse koen sen vähintään henkiseksi turvaksi. Meikäläinen kun on sellainen superkoheltaja, että kotivakuutustakin on tarvittu moneen otteeseen... :)
Sitten vielä [b]joulugallupiin[/b]. Kyllä kunnon kinkku on mun mielestä jouluruoka nro ykkönen. Ja äidin tekemät lanttu- ja perunalaatikot on hyvänä kakkosena. Muuten olen jouluna kaikkiruokainen, mutta maksalaatikon (ainakin Varsinais-Suomessa sitä on joulupöydässä) kyllä kierrän kaukaa!
Kesis
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9111949&p=2&tmode=1&smode…
Oli aivan ihana käydä tänäaamuna np-ultrassa! Pikkuinen huitoi menemään ja th yritti pysyä mukana. Meillä ultra tehtiin vatsanpäältä. Pääpeppu mitta oli 6,7cm ja niskapoimu oli 1mm, eli kaikki oli hienosti. Nyt sitä vasta ymmärsimme,että meille tulee VAUVA.Tyyppi näytti muuten meidän mielestä pojalta. Sori oma napa. P 12+4