On täysin käsittämätöntä, että tämä nykyinen 35-45-vuotiaiden sukupolvi vaatii isovanhempien hoitavan lapsiaan, että he saavat viettää laatuaikaa.
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/osallistu/ihmisten-kesken/lukij…
"Näiden keski-ikäisten vanhempien tulee saada viettää sekä laatuaikaa yhdessä että harrastaa, että jaksavat tehdä palkkatyötään. Me isovanhemmat olemme parhaamme yrittäneet, mutta nyt alkavat omat voimat loppua."
"Emme kasvattaneet lapsestamme näin itsekeskeistä, mutta valitettavasti joudumme toteamaan, että näin on tapahtunut.Tuntuu kuin emme tuntisi häntä lainkaan samaksi henkilöksi, jonka olemme kasvattaneet ja kouluttaneet.
Kun lapset tuotiin meille, ei puhettakaan, että olisi tuotu ruokakassi, jossa olisi ollut lasten mieliruokien valmistukseen tarvittavia ruoka-aineita.
Media hehkuttaa liikaa nuorten vanhempien yhteisen laatuajan tärkeyttä. Toki se on tärkeää, mutta jos laatuajan viettäminen on lähinnä sitä, että isovanhempien tulee lapset hoitaa, silloin voidaan sanoa, että metsään mennään. Isovanhemmat ovat jo omat lapsensa hoitaneet aikuisikään eikä heillä juurikaan ole laatuaikaa ollut."
Jotenkin huvittavaa lukea tällaista, kun itse olin pienenä mummolassa aina joka ikinen kesä KOKO KESÄN ja LISÄKSI muulloinkin jos vanhemmat lähtivät vaikka etelänmatkalle. Nyt omat vanhempani eivät kyllä lapsia hoida esim. yhtä yötä kuin ehkä kerran 2 vuodessa yhden yön, yhden kerrallaan. Eivät sitäkään jos odottaisin että kysyvät. Ystävälläni samanlaiset kokemukset mummolassa olosta ja hänen vanhempansa muuttivat Espanjaan heti kun pääsivät eläkkeelle. Että näin.
Kommentit (143)
Ainut vaan, että tässä niputetaan yhteen kahta sukupolvea. milleniaaleja ja 70-luvulla syntyneitä.
45-vuotiaiden lapset ovat pääsääntöisesti jo teini-ikäisiä, koska heidän ikäluokkansa sai lapset nuorempana, jo 00-luvulla.
Tässä ikäluokassa isovanhempien käyttäminen jatkuvana hoitoapuna on ollut harvinaista. Olen katsellut touhua yli 20 vuotta, joten tiedän, mistä puhun.
Hyvä aihe, mutta ikähaitari on pielessä, folks.
Olen syntynyt 70 äitini 50. Tuli suht nuorena mummoksi. Pitää lapsenlapsistaan ja näyttää tämän. Hoitanutkin on paljon. Rakastettu mummo, lapsenlapsetkin pitävät vuorostaan hänestä ja hyvä kontakti 30 kymppisiin lapsenlapsiinsa.
Mieheni vanhemmat taas esittivät heti katoamistempun päästyään eläkkeelle. 20 vuotta etelässä. Nyt ajoi routa porsaat kotiin 80 veenä. Kuulemma liian kallista vanhain hoito etelässä.
Eivät ole yhteyksissä lastenlapsiinsa, ja omat lapsensakkaan eivät pahemmin välitä.
Omia valintoja ja siinä sängyssä vanhana makaa minkä nuorempana petaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset joka viikonloppu isovanhemmilla. Mitä muutakaan he tekisivät? 😂 Kököttävät kotona kuitenkin.
Antakaa meidän nuorten vanhempien vielä nauttia elämästä. 🙄
Hävytöntä vanhuksien hyväksikäyttöä. 😳😠He ovat leponsa ansainneet. Kai he kotona kököttävät viikolla että jaksavat viikonloppuna kakaroitanne hoitaa Varmasti haluaisivat välillä jonnekin mennä
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset joka viikonloppu isovanhemmilla. Mitä muutakaan he tekisivät? 😂 Kököttävät kotona kuitenkin.
Antakaa meidän nuorten vanhempien vielä nauttia elämästä. 🙄
Hävytöntä vanhuksien hyväksikäyttöä. 😳😠He ovat leponsa ansainneet. Kai he kotona kököttävät viikolla että jaksavat viikonloppuna kakaroitanne hoitaa Varmasti haluaisivat välillä jonnekin mennä
Minä taas uskon että tykkäävät pitää lapsenlapsiaan.
Muuten varmasti sanoisivat ei sillon tällön.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 70 äitini 50. Tuli suht nuorena mummoksi. Pitää lapsenlapsistaan ja näyttää tämän. Hoitanutkin on paljon. Rakastettu mummo, lapsenlapsetkin pitävät vuorostaan hänestä ja hyvä kontakti 30 kymppisiin lapsenlapsiinsa.
Mieheni vanhemmat taas esittivät heti katoamistempun päästyään eläkkeelle. 20 vuotta etelässä. Nyt ajoi routa porsaat kotiin 80 veenä. Kuulemma liian kallista vanhain hoito etelässä.
Eivät ole yhteyksissä lastenlapsiinsa, ja omat lapsensakkaan eivät pahemmin välitä.
Omia valintoja ja siinä sängyssä vanhana makaa minkä nuorempana petaa.[/quote
Vai "katoamistemppu" 😅
Heillä on oikeus ollut tehdä niin
En ehdi nyt lukea ketjua. Täytyy lähteä siivoamaan vanhan leski-isäni luokse. Lapsille kännykät käteen, että jaksavat olla riehumatta siellä.
Aika monella ystävälläni on sama tilanne.
Christiiina kirjoitti:
Mun 70-vuotias mutsi on sanonut minulle, että jos minä joskus saan lapsen, niin hän ei sitä tule hoitamaan ollenkaan.
Toisaalta mun serkusta tuli nuorena, reilu nelikymppisenä mummo ja hän on hoitanut lapsenlapsiaan tosi paljon, ihan viikoittain.
Vielä ei varmaan ole lapsia tulossa. Miten meni ne 25:t treffit?
Media hehkuttaa liikaa nuorten vanhempien yhteisen laatuajan tärkeyttä.... Sanoo juttu.
Tässä kohtaa ne ei ole nuoria vanhempia jos isovanhemmat on raihnaisia vanhuksia. Jos tekee lapsensa nelikymppisenä, ei yleensä voi odottaa isovanhemmilta kovinkaan paljon apua.
Itselleni käsittämätön ajatus kun suvussani lapset on tehty nuorena, itselläni oli vauvana noin 20v äiti ja isä, 40v mummo, 45v mummo ja ukki, 50v ukki ja 65v-80v isomummoja.
En itse ihan 20v tehnyt lapsia, mutta pari vuotta myöhemmin. Liki aikuisilla lapsillani on vielä reippaat isoisovanhemmatkin ja minulla mummit ja ukit.
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omia valintoja ja siinä sängyssä vanhana makaa minkä nuorempana petaa.[/quote
Vai "katoamistemppu" 😅
Heillä on oikeus ollut tehdä niinJoo, totta. Täysin.
Tietysti valinnat mitä teet saa myös seurauksia. Tämä on aina hyvä muistaa. Ei normaaliälyinen ihminen voi odottaa että jatketaan siintä missä oltiin 20 vuotta sitten ennen sitä katoamistemppua.
Elämä mennyt eteenpäin kaikilla.
Jos hankkii lapsia, on syytä hoitaa heitä itse ja viettää yhteistä aikaa heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun anoppi ei auttanut lapsenhoidossa. Ilmoitti heti, kun lapsi oli syntynyt, että jokainen hoitaa sitten itse jälkikasvunsa. En tehnyt kuin yhden lapsen sitten. Ei ihme jos suomalaiset kuolee sukupuuttoon, kun kaikesta pitää selvitä yksin!
Ei minunkaan anoppini hoitanut päivääkään , vaikka osan ajasta asuimme saman katon alla. 3 lasta oli.
Ei minunkaan ole tarvinnut hoitaa lapsenlapsia. Tulin nuorena isovanhemmaksi ja tein yrittäjänä 7 pv viikossa töitä
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi on ollut yhden kerran isovanhemmilla yötä niin, ettei jompikumpi meistä vanhemmista ole ollut mukana. Tämäkään juttu ei nyt osunut meihin. Kaikenlaista sitä kirjoitetaan miten lapset nykyään sitä ja vanhemmat tätä. Ikävä sanoa, mutta ne ovat sensaationhakuisia juttuja, jotka eivät mitenkään kosketa isoa osaa perheistä.
Olet persu.
Muista kirjoituksesi, kun seuraavan kerran valitat esim. ma aha nmuuttajista. Jutut esim. m aa hanmuu ttajien rikollisuudesta ovat vain sensaationhakuisuutta, eivätkä mitenkään kosketa isoa osaa maa han muuttajista.
Eivät jutut liikaa lastenlapsia hoitavista isovanhemmista mitään sensaatiohakuisia juttuja, vaan tosiasioita. Isovanhemmat hoitavat lastenlapsia liikaa, voimiensa äärirajoilla. Se koskettaa TODELLA isoa osaa perheistä! Nykyajan isovanhemmat hoitavat lastenlapsia enemmän kuin mikään aiempi sukupolvi. Silti itsekkäät lapsiperheet vain vaativat ja vaativat, valittavat ja kitisevät loputtomasti.
Mua ihmetyttää se, että edelleenkin suomalaiset on niin jumalattoman selkärangattomia etteivät osaa sanoa "ei" ja sitten mankuvat jossain lehdessä kuinka syvältä elämä on.
Mun mielestä on todella surullista, että nykypäivänä ajatellaan että niiden lastenlasten kanssa oleminen on pelkkää lastenhoitoa. Suhde isovanhempiin voi olla todella merkityksellinen lapselle. Oma mummoni otti minut ja sisarukseni joka kesä kahdeksi viikoksi luokseen ja ne oli lapsuuteni parhaimpia ja onnellisempia päiviä. Oli ihanaa että oli läheinen suhde mummoon, jolla oli aikaa ja kiinnostusta viettää aikaa kanssani. Omilla lapsilla ei ole läsnäolevia isovanhempia. Tuntuu että nykypäivän isovanhemmat ajattelevat ettei heidän tarvi osallistua mitenkään lastenlapsiensa elämään ja pärjätköön yksin kun kerran niitä lapsia on maailmaan tehnyt. Vaikka varmasti olisi molemmille rikkaus, että kuuluivat toistensa elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi on ollut yhden kerran isovanhemmilla yötä niin, ettei jompikumpi meistä vanhemmista ole ollut mukana. Tämäkään juttu ei nyt osunut meihin. Kaikenlaista sitä kirjoitetaan miten lapset nykyään sitä ja vanhemmat tätä. Ikävä sanoa, mutta ne ovat sensaationhakuisia juttuja, jotka eivät mitenkään kosketa isoa osaa perheistä.
Olet persu.
Muista kirjoituksesi, kun seuraavan kerran valitat esim. ma aha nmuuttajista. Jutut esim. m aa hanmuu ttajien rikollisuudesta ovat vain sensaationhakuisuutta, eivätkä mitenkään kosketa isoa osaa maa han muuttajista.
Eivät jutut liikaa lastenlapsia hoitavista isovanhemmista mitään sensaatiohakuisia juttuja, vaan tosiasioita. Isovanhemmat hoitavat lastenlapsia liikaa, voimiensa äärirajoilla. Se koskettaa TODELLA isoa osaa perheistä! Nykyajan isovanhemmat hoitavat lastenlapsia enemmän kuin mikään aiempi sukupolvi. Silti itsekkäät lapsiperheet vain vaativat ja vaativat, valittavat ja kitisevät loputtomasti.
Ikävä tuottaa pettymys, mutta minä en ole persu. On totta, että on todella paljon lapsiperheitä, joilla ei ole apua saatavilla ja toisaalta myös sellaisia, jotka eivät niin sitä apua edes kaipaa. Nykyään välimatkatkin monella ovat sellaiset isovanhempiin (jos heitä edes on), että apua ei ole edes todelliseen tarpeeseen puhumattakaan mistään viikonloppuhoidoista. On ihan turha niputtaa lapsiperheitä samaan nippuun. Ihmeen kiihkomielinen asenne sinulla, joka minua väitit persuksi.
Aiemmin, vielä vajaa 100 vuotta sitten samassa talossa asui isovanhemmat, oli piikoja ja renkiä, sisaruksia ja lapsilla oli paljon hoitajia.
Näissä jännästi aina unohtuu se että niin hekin tekivät samassa iässä.
Meidän isovanhemmat eivät koskaan osallistuneet lapsiemme hoitoon, joten jatkan perinnettä ja vastaan pyyntöihin, että en ehdi enkä viitsi!
Minä ja veljeni ollaan nelikymppisiä ja vietettiin "kesät" mummolassa maalla, äiti oli yksinhuoltaja eikä koko kesäksi ollut päiväkotipaikkoja. Myöhemmin kun miettii niin siellä mummolassa (entinen maatila, tuolloin kesäpaikka) oli joka soppi täynnä tätiä, enoa ja serkkua ja mummo oli siihen aikaan jo kuusikymppisenä täysi vanhus ja lähinnä leipoi nisua ja rieskaa ja jakoi hommia. Jossain vaiheessa lähdettiin sitten jonkun tädin mökille tai kotiin ja samoin vastuita vaihdettiin suvun kesken. Ja loman alkaessa äiti tuli mummolaan ja joku täti tai eno läksi töihin ja jätti serkut sinne.
Nyt omat vanhemmat on 70-vuotiaita ja olleet muutaman vuoden vasta eläkkeellä. Lapsenlapset on 10, 11 ja 12 joten eivät enää hoitoa sinänsä kaipaa, mökille lähtevät isovanhempien kanssa nyt kesällä, muutamaksi päiväksi. Miten ne vanhenevat työelämässä olevat sen paremmin jaksaisi pienten kanssa kuin vanhemmat?
Vähän rajaa, ennen jäätiin aiemmin eläkkeelle, lapset vahti pienempiään ja nykyäänkin voi hankkia muutakin apua kuin omat vanhemmat.
70-vuotias on jo aika vanha hoitamaan pikkulapsia. Meillä n. 70 v. isovanhemmat ja lapset 17-20 v. ilahduttavat heitä välillä käynneillä. Välit ovat läheiset, koska joskus n. 5x vuodessa ja joskus kesälomalla hoitivat lapsiamme.
Kyllä vanhempien keskinäinen aika on tärkeää.