Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hyvätuloiset ja rikkaat rutisevat aina veroista?

Vierailija
18.08.2023 |

Onko se ahneutta vai mitä?
Mikä olisi hyvä tuloisten mielestä oikeudenmukaista?

Kommentit (377)

Vierailija
241/377 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hankala asettua toisen ihmisen asemaan edes mietintä tasolla mutta yritäppå miettip omalle kohdalle miltä tuntuisi kun koko elämäsi aikanan suurin osa sinun työllä tienaamista rahoista otetaan väkisin sinulta pois ja jaetaan avokätisesti ihmisille jotka ei halua itseään elättää vaan pummii tukia

ÄLÄ VALEHTELE!

Et halua nähdä faktoja, kun olet siellä saamapuolella?

SINÄ VAAN VALEHTELET LISÄÄ!

Vierailija
242/377 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää teidän kanssanne. Aikuiset ihmiset!? Jos tulette palkallanne toimeen niin mitä järkeä edes kiinnittää niihin veroihin huomiota? Turhaan stressaatte itseänne, itse aiheutatte itsellenne pahan mielen, kuukaudesta toiseen. Keskittykää siihen osaan mikä jää käteen ja nauttikaa siitä!

No siitä mitä jää käteen ei jää enää nautittavaksi. Sekin vähän mitää saa käteen menee ihan normaaliin elämään. Ihan samalla tavalla kaupassa katsellaan kilohintoja ja mietitään budjetteja. Ihan sama kuulutko ylimpään tulodesiiliin vai et.  Se suurituloisin 1% voi olla poikkeus.

No en tiedä palkkaasi, mutta minulla jää käteen 2100 euroa ja siitä saan säästöön 500euroa joka kuukausi ja ihan nautittavasti elän. Eihän tavaroista onni löydy, noin esimerkiksi. Jos asuu tulojensa mukaan eikä syö ulkona joka päivä niin luulisi mediaanitulon riittävän elämiseen? Oletko ehkä totuttanut itsesi liian korkeaan elintasoon? Ymmärrätkö, että nykyisestäkin elintasosta pitää leikata rajusti jos meinaamme jättää edes jonkinlaisen elinmahdollisuuden jälkeemme tuleville?

En kestä visiottomia tuomiopäivän manaajia jotka vahtivat ja kadehtivat fiksumpien ja rohkeampien elämäntapaa.

Entä jos fuusioenergian tuottaminen sittenkin onnistuu ja energiaa onkin saatavilla rajattomasti ?

Jos 10 vuoden päästä meillä onkin 6-kertainen määrä päästötöntä tuulivoimaa, niin kuin muuten oikeasti saattaa ollakin ?

Ja entä jos puolalaiset onnistuvat kaupallistamaan tavanomaisesta mineraalista tuotetun halpvan aurinkopaneelin tai kalvon ?

Entä jos meillä onkin pian ihan valtavasti energiaa jota voidaan muuttaa vedyksi ?

Entä jos lentäminen onkin pian päästötöntä ?

Asumme itse maalämmöllä lämmitetyssä lähes nollaenergiatalossa ja ajamme itse tuotetulla sähköllä.

En näe että elintason tarvitsee tulevaisuudessa laskea.

Pitää etsiä uusia ratkaisuja.

Asiat vaan pitää tehdä ja suunnitella fiksummin. Täytyy olla innovatiivinen, opiskella, kehittää ratkaisuja ja kannustaa nuoria siihen.

Ja miten kannustaa ihmisiä opiskelemaan, yrittämään, ottamaan riskejä, tutkimaan ja kehittämään maailmaa ?

Palkinnolla ? Vai järkyttävän progreessiivisella verotuksella ?

Joo, yrittämiseen pitää kannustaa. Riskinottoon ja rohkeaan uusien ideoiden toteuttamiseen.

Vanhaan takertumalla se maailmanloppu toteutuukin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/377 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska me ne verot maksamme.

Tuloveroeuroista neljännes tulee meiltä top 3% tienaavilta.

"hiukan" tasaisempi taakanjako olisi paikallaan.

Vierailija
244/377 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, korkea verotus tappaa myös motivaation.

Moniko nyt oikeasti olisi valmis vaan lahjoittamaan ison osan tuloistaan vaan johonkin mustaan aukkoon?

Ensin opiskelet, käyt töissä vähintään sen 40h viikossa ja käteen jää..ei mitään.

Tai keksit kannattavan bidnesidean, etsit siihen rahoittajat ja yhteistyökumppanit, otat sen riskin että homma toimii tai ei toimi tai jää vain roikkumaan. Jos kaikki menee hyvin ja idea alkaa joskus tuottamaan niin siitäkö ei sitten saisi hyötyä mitenkään vaan silti vähintään puolet pitäisi taas lahjoittaa siihen loputtomaan aukkoon ja kuunnella vielä v*ttulut päälle ahneudesta?

En yhtään ihmettele että Suomesta yritykset ja innovaatiot joko katoaa ulkomaille tai loppuu jo alkuunsa. Eihän meillä edes ole mitään yrittäjyyteen motivoivaa kulttuuria.

Saattaisi mieli muuttua jos lapsesi sairastuisi vakavasti ja hoidot veisivät vuosia maksaen vain pähkinöitä. Tai jos itse sairastuisit ja joutuisit tukien varaan lopuksi ikää. Silloin verojen merkitys valkenisi ihan uudella tavalla. Voisitko siis kääntää ajatteluasi lapsellisesta "miksen just mä saa mitään vastinetta" -mantrasta aikuisempaan "olenpa onnekas ettei minulle ole tullut sellaisia vaikeuksia elämässä että tarvitsisin tukia".

Kykenetkö ylipäätään kypsään ajatteluun?

Vierailija
245/377 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin ne rikkaat jotka valittaa veroista elää jossain ihmeellisessä ylioptimistisessa harhassa, jossa juuri heille ei voi tapahtua mitään pahaa. Vaikka tienaisi 15k/kk juuri nyt, mikään ei takaa, ettei ole huomenna neliraajahalvaantuneena tai aivoinfarktin taannutamana loputtomassa kuntoutuksessa, elinikäinen tuensaaja. Eli veroruikuttaja: saatat koska tahansa itsekin olla halveksimasi "loinen".

Vierailija
246/377 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienaan n. 9000€/kk, maksan siitä lystistä pelkästään veroja 4140€.

Muut kulut vielä päälle. Käteen tuosta 9000€ jää n. 4000€.

Miten tämä on mielestäsi reilua?

Vierailija
247/377 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäköhän olisi vaadittava tasaveron taso jos siihen mentäisiin? Siis että saataisiin yhtä paljon verotuloja kuin nyt. Riittääköhän 25%?

Voisi olla vaikea sen jälkeen työllistää ketään matalapalkka-aloille. Pitäisi pieniä palkkoja nostaa tai sitten tukimekot lisääntyisi. Tai sitten laskea ökypalkkoja ja ohjata niistä pienituloisille.. ei mutta sitten olisi taas liian kommunistista?

Eiköhän tämä progressiivinen systeemi ole jo moneen kertaan todettu maailman parhaaksi koko yhteiskunnan edun kannalta, joten pulinat pois.

Aina voi siirtyä vaikka siivoojaksi jos haluaa mahdollisimman vähän veroja maksaa.

Virossa on tasavero 20% ja viime aikoina on mennyt hyvin. Viro pesee Suomenkin koulutuksessa nykyään. Progressiivisessa verotuksessa on se ongelma, että ne joilla on parasta ja halutuinta osaamista, valitsevat mieluummin vapaa-ajan kuin ylitöiden tekemisen.

Virossa on todella iso köyhyysongelma.

Vierailija
248/377 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten ahneus ja itsekkyys on uskomatonta. Kuinka hel vetisti sitä rahaa pitää olla, että elämä on ihan hyvää?

Vierailija
249/377 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija<strong> kirjoitti:

Ihmisten ahneus ja itsekkyys on uskomatonta. Kuinka hel vetisti sitä rahaa pitää olla, että elämä on ihan hyvää?

Olen samaa mieltä. Miksi meiltä halutaan ENTISTÄ ENEMMÄN ryöstää. Kyllä köyhien itsekkyys on törkeää. Kaikki pitäisi saada tekemättä mitään, ja toisten työn kustannuksella elää.

Vierailija
250/377 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuollainen palkka reilua?

Vierailija
251/377 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansaitsen osa-aikahommalla 5000 euroa kuukaudessa. En todellakaan viitsi tehdä enempää, kun demari vie yli 50 % jokaisesta ansaitsemastani lisäeurosta. Isänmaa siinä kärsii, mutta eiväthän vasemmistolaiset ole siitä kiinnostuneita.

Isänmaa pärjäisi aivan hyvin ilman sinua. Isänmaasta löytyisi kymmeniätuhansia hommaasi kykeneviä muitakin. Get over yourself.

Onkohan edes pätevyttä kymmenillätuhansilla? Yhtään ylimääräistä ei löytynyt, kun hain hommaan vuosi sitten. Kaikki sen kierroksen hakijat palkattiin.

Tarkoitin, että viiden miljoonan populasta löytyy tarpeeksi kyvykkäitä hommaan kuin hommaan. Kaikilla ei ole samat mahdollisuudet ja lähtökohdat kouluttautua vaikka älyä on, mutta jos yhtäläiset mahdollisuudet annetaan, niin sinua parempiakin alkaa tupsahdella ohi vasemmalta ja oikealta. Et siis ole mitään erityistä tai yhtään muita arvokkampi. Sattumat johti sinut siihen asemaan missä olet ja kyvyilläsi oli vain osaksi sen kanssa tekemistä. Tämä ajatus on monelle menestyneelle vieras. Itseä pidetään jonain jumalanlahjana isänmaalle.

Millä logiikalla Suomessa ei ole yhtäläisiä mahdollisuuksia? Kaikkia paapotaan niin tasapäisiksi kuin vain suinkin ikinä on mahdollista. Geneettisesti tyhmät ja sosiaalisesti laiskat eivät tietenkään pysty.

Ai ei ole eroa syntyykö köyhään alkoholistiperheeseen vai rikkaaseen lääkäriperheeseen? Samat lähtökohdat ja mahdollisuudet? Joo ei. Jos joitain paapotaan niin syntymälotossa onnistuneita, ja ilmeisesti tästä paapomisesta syntyy sitten heille maailmankuva, että kaikki oli vain omaa ansiota ja että se luokan psyykkisesti oireileva elinikäisen pahoinpitelyn uhri on vain tyhmä ja laiska ja ei siksi menesty.

Vierailija
252/377 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutenkin ne rikkaat jotka valittaa veroista elää jossain ihmeellisessä ylioptimistisessa harhassa, jossa juuri heille ei voi tapahtua mitään pahaa. Vaikka tienaisi 15k/kk juuri nyt, mikään ei takaa, ettei ole huomenna neliraajahalvaantuneena tai aivoinfarktin taannutamana loputtomassa kuntoutuksessa, elinikäinen tuensaaja. Eli veroruikuttaja: saatat koska tahansa itsekin olla halveksimasi "loinen".

Ei hyvätuloinen ymmärrä tuota yhtälöä. Hehän ovat itse "omalla älykkyydellä" saavuttaneet hyvän asemansa ja palkkansa. Vain tyhmät sairastuvat tai loukkaantuvat tai menettävät työnsä. Harhoissa elävät kunnes elämä opettaa.

Vierailija
253/377 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansaitsen osa-aikahommalla 5000 euroa kuukaudessa. En todellakaan viitsi tehdä enempää, kun demari vie yli 50 % jokaisesta ansaitsemastani lisäeurosta. Isänmaa siinä kärsii, mutta eiväthän vasemmistolaiset ole siitä kiinnostuneita.

Isänmaa pärjäisi aivan hyvin ilman sinua. Isänmaasta löytyisi kymmeniätuhansia hommaasi kykeneviä muitakin. Get over yourself.

Onkohan edes pätevyttä kymmenillätuhansilla? Yhtään ylimääräistä ei löytynyt, kun hain hommaan vuosi sitten. Kaikki sen kierroksen hakijat palkattiin.

Tarkoitin, että viiden miljoonan populasta löytyy tarpeeksi kyvykkäitä hommaan kuin hommaan. Kaikilla ei ole samat mahdollisuudet ja lähtökohdat kouluttautua vaikka älyä on, mutta jos yhtäläiset mahdollisuudet annetaan, niin sinua parempiakin alkaa tupsahdella ohi vasemmalta ja oikealta. Et siis ole mitään erityistä tai yhtään muita arvokkampi. Sattumat johti sinut siihen asemaan missä olet ja kyvyilläsi oli vain osaksi sen kanssa tekemistä. Tämä ajatus on monelle menestyneelle vieras. Itseä pidetään jonain jumalanlahjana isänmaalle.

Millä logiikalla Suomessa ei ole yhtäläisiä mahdollisuuksia? Kaikkia paapotaan niin tasapäisiksi kuin vain suinkin ikinä on mahdollista. Geneettisesti tyhmät ja sosiaalisesti laiskat eivät tietenkään pysty.

Ai ei ole eroa syntyykö köyhään alkoholistiperheeseen vai rikkaaseen lääkäriperheeseen? Samat lähtökohdat ja mahdollisuudet? Joo ei. Jos joitain paapotaan niin syntymälotossa onnistuneita, ja ilmeisesti tästä paapomisesta syntyy sitten heille maailmankuva, että kaikki oli vain omaa ansiota ja että se luokan psyykkisesti oireileva elinikäisen pahoinpitelyn uhri on vain tyhmä ja laiska ja ei siksi menesty.

No minä olen syntynyt alkoholistiperheeseen. SILTI minä olen voinut kouluttautua, suorittaa 6 tutkintoa, joista 3 korkeakoulututkintoa, ja päässyt tuloissani parhaiten tienaavaan 3% ja varallisuuttakin on enemmän kuin 95% suomalaisista.

Eli kyllä ne mahdollisuudet aikalailla kaikilla on.

Vierailija
254/377 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija<strong> kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Miksi meiltä halutaan ENTISTÄ ENEMMÄN ryöstää. Kyllä köyhien itsekkyys on törkeää. Kaikki pitäisi saada tekemättä mitään, ja toisten työn kustannuksella elää.

Vattu kun joku tulisi tappamaan sun kaltaisen paskiaisen.

Vierailija
255/377 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen syntynyt alkoholistiperheeseen. SILTI minä olen voinut kouluttautua, suorittaa 6 tutkintoa, joista 3 korkeakoulututkintoa, ja päässyt tuloissani parhaiten tienaavaan 3% ja varallisuuttakin on enemmän kuin 95% suomalaisista.

Eli kyllä ne mahdollisuudet aikalailla kaikilla on.

Kaltaisesi ovatkin usein niitä pahimpia. Ilmeisesti vaikeuksien voittaminen osalle ihmisistä luo harhan, että jokainen pystyy samaan halutessaan. Näinhän ei ole. Alkoholistiperheissä on eroja, niihin syntyvien lasten neurologiassa on eroja, synnynnäisissä psyykkisissä voimavaroissa on eroa, kognitiivisissa kyvyissä eroa, KAIKESSA ollaan erilaisia ja kaikki mitkä luettelin edellä on sellaisia mihin se lapsi ei itse voi juurikaan vaikuttaa, eli SATTUMAA. Sinulle siunaantui vaikeat lähtökohdat, mutta toisaalta kävi tuuri monessa muussa asiassa, sillä muuten et olisi selviytynyt.

Minäkin olen selvinnyt karmeuksista, mutta oma ajattelu on sen verran empaattisempaa, että ymmärrän niitä joille ei käy yhtä hyvin. Tunnen kiitollisuutta omasta tilanteesta sen sijaan että käyttäisin sitä jonkinlaisena ruoskana epäonnisempia kohtaan.

Vierailija
256/377 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvätuloisten rutinan hyvin, koska heiltähän varastetaan eniten.

Progressio tuntuu täällä alemmassa keskiluokassakin aivan idioottimaisen epäoikeudenmukaiselta.

Vaikka jossain käänteissä perheemme varmasti on saamapuolella niin tämä on yksinkertaisesti vääryys. Joku matalampi katto pitäisi sosialisoinnissa olla.

Muuta Amerikkaan ja elä unelmaasi jossa maksat itse aivan kaiken. Koulut, sairaalat sun muut. 500k dollaria palaa aika nopeasti, mutta hei, ainakaan ei tarvi maksaa ryöstöveroja!

Öö ai Suomessako et maksa? No et varmaan jos olet työtön. Mutta työssäkäyvän veroeurot eivät ole juurikin maksamista? Vai onko ne kaikille yhteisesti kuuluvaa hyvää jo lähtökohtaisesti?

Yhdysvalloissa terveydenhoito toimii vakuutuksilla. Ja varmasti tutkitaan kaikki tarpeellinen, toisin kuin Suomessa, koska siellä lääkäri joutuu vastuuseen tehdessään virheen. Ja eläkettä saat säästää siellä (ja työnantaja lisää pottiin myös). Kyseinen kertymä on sitten ihan sinun omaa varallisuuttasi, eikä eläkeyhtiöiden, kuten Suomessa. Siellä tosiaan pitää ottaa itsestään vähän enemmän vastuuta kuin hyvinvointi-Suomessa, mutta on sitten mahdollista elellä leveämmin kun kaikkea ei veroteta pois.

Suhteessa muihin OECD-maihin, USAssa maksetaan huomattavan paljon enemmän terveydenhuollosta. Systeemi on hallinnollisesti niin monimutkainen, että sen himmelin hallinnointi maksaa jo itsessään maltaita, lääkärien palkat ovat pilvissä ja lääkkeistä maksetaan suhteessa huomattavan paljon enemmän kuin muissa OECD-maissa. Pulittamalla valtavan määrän rahaa terveydenhuoltoon USA tuottaa hyvin keskinkertaisia tuloksia, kun sitä mitataan ihmisten terveydellä. En ymmärrä, mikä hinku sinulla on maksaa valtavasti enemmän palveluista vain siksi, että ne ovat yksityisiä ilman todellista vastinetta rahoillesi?

https://www.oecd.org/health/Health-expenditure-differences-USA-OECD-cou…

Kyllä, systeemi ei suinkaan ole täydellinen. Mutta ainakin minä ja lähipiirini käyttää myös Suomessa lähinnä yksityisiä lääkäripalveluja, koska julkinen on mitä on. Ensin kuitenkin maksetaan verorahoista se julkinen palvelu, mutta itse en edes muista milloin olisin viimeksi sitä käyttänyt koska taso on surkea. Olen asunut myös Yhdysvalloissa ja saanut siellä hyvää hoitoa. Ja Yhdysvaltojen valtavia terveydenhoitokuluja selittää osaltaan myös ihmisten keskimäärin todella huono terveys verrattuna esim. eurooppalaisiin. Mutta perässä tullaan mm. ylipainon ja sen aiheuttamien valtavien kustannusten kanssa.

Vierailija
257/377 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä voit myös opiskella ensin lukion, sitten 6 vuotta lääkistä ja sen jälkeen erikoistua viisi vuotta. Sitten voit tehdä uraa, väitellä tohtoriksi ja tehdä koiranvirkaa vastaavana lääkärinä. Pääset nauttimaan samoista veroista kuin minä. Tuohon palkkaan on sitten jo laskettu mukaan kahden 32 tunnin päivystyksen lisät.

Vierailija
258/377 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä voit myös opiskella ensin lukion, sitten 6 vuotta lääkistä ja sen jälkeen erikoistua viisi vuotta. Sitten voit tehdä uraa, väitellä tohtoriksi ja tehdä koiranvirkaa vastaavana lääkärinä. Pääset nauttimaan samoista veroista kuin minä. Tuohon palkkaan on sitten jo laskettu mukaan kahden 32 tunnin päivystyksen lisät.

Älä valehtele, noilla tuloilla saat yli 5k käteen. Olisitko onnellisempi jos olisi pienempi palkka ja verot? Jos näin on niin alaa voi vaihtaa, vaikka hoitajaksi. Niinhän te aina pienituloisillekin sanotte. Kasvakaa nyt v aikuisiksi jo ja lopettakaa se turhasta itkeminen!

Vierailija
259/377 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti näillä isotuloisilla veroitkijöillä hiertää sekin, että haluaisivat kerryttää nopeammin sen verran varallisuutta, että voisivat heittäytyä oloneuvoksiksi elämään sijoitustuotoillaan. Kokevat siis olevansa niin erityisiä, että heidän tulee saada olla työstä vapaita, mutta silti rikkaita. Ja siksi kadehtivat erityisesti tuilla eläjiä. Kritisoivat näitä siitä mistä itse oikeasti unelmoivat. Eivät kuitenkaan itse halua jättäytyä tuille, koska todellisuudessa tietävät niiden pienuuden, ja heille kelpaa vain luksus, ovathan he niitä chosen oneja.

Vierailija
260/377 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeudenmukaista olisi tasaveroprosentti kaikista tuloista.

Ei tietenkään ole.

Tietenkin on. Tasaveroprosentilla enemmän tienaava joutuu silti maksamaan enemmän veroeuroja.