Miksi hyvätuloiset ja rikkaat rutisevat aina veroista?
Onko se ahneutta vai mitä?
Mikä olisi hyvä tuloisten mielestä oikeudenmukaista?
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä "esimerkki" miksi suurituloisenpia ärsyttää oma veroprosentti. Jos teinaisi kuukaudessa 2000€ brutto ja veroprosentti olisi 50% niin nettopalkaksi jäisi 1000€/kuukausi, niin kysymys kuuluu Vituttaisiko?
Jos tienaisin 20000 ja käteen jäisi 10000, ei vituttais yhtään.
Sinulla ei taida olla mitään käsitystä siitä, miten kovaa duunia pitää painaa saadakseen puhtaana käteen 10 000 euroa.
Koska se on täysin sairasta että kovalla työllä ja hiki hatussa ansaituista rahoista nyhdetään 45% veroa, niinkuin minulla. Tuntuu kieltämättä kohtuuttomalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, rikkaat maksavat veroja 50-75% tuloistaan. Miettikääpä tuota veroprosenttia omalle kohdallenne?
No ei haittaisi, jos käteen kuitenkin jäisi enemmän. Usein ne pienellä palkalla työtä tekevät tekevät vähintään yhtä hyödyllistä ja raskasta työtä kuin hyväpalkkaiset.
Enpä tiedä, että millaisista palkoista tuollaiset 75% verot tulevat. Veronmaksajat.fi laskurissa maksimivuosituloiksi voi valita miljoonan, silloin tulovero on 56,3%.
Työn verotuksesta puhuttaessa jätetään yleensä huomiotta palkan päältä menevät muut maksut, jotka pitää huomioida, että kokonaiskuva verotuksesta saadaan muodostettua. Esim jos palkka on 5000e/kk
Työnantaja maksaa 6055e
Työnatajamaksut 1055e (pääosin eläkemaksua)
Palkkakuitilla näkyvä summa 5000e
Käteen jää 3220e
Todellinen vero ja veroluonteisten maksujen osuus 47%. Marginaalivero taas on jo niin korkea, että jokaisesta työnantajan maksamasta lisäeurosta jää käteen noin 40%.
Miljoonan vuosipalkalla vastaava käteenjäävä osuus on noin 35% ja verot 65%, eli 75% ei sentään tarvitse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska ovat ahneita empatiakyvyttömiä paskiaisia. Eivät ajattele Suomen parasta, ainoastaan omaa napaansa. Minäminäminä, muista viis.
Kun suhtautuminen on tuo, moni tutttavanikin on luopunut ylellisyyksistä, eli ihmisten työllistämisestä.
Elämä on paljon helpompaa, kun on yhden miehen firma. Ei enää 20 työntekijää.
Se työntekijöiden, saikuttelu, tms talolta ajan ja tarvikkeiden varastaminen jäi pois.
Valtionkin silmissä yritykset on syyllisiä, nimittäin työllistämiseen. Siksi niitä koitetaan arvioverottaa ja listä byrokratiaa.
Näin saadaan julkishallinnon eliitin palkkatasoa nostettua ja työaikaa lyhennettyä.
Minä olen vain keskituloinen ja valitan silti veroista (ja eläkemaksuista). Suurin ongelma ei ole se veron määrä, vaan se että vastineeksi et saa mitään. Tämä myös tuolla suurimmissa tuloluokissa
-Tiet surkeassa kunnossa
-Julkiselle mahdotonta päästä hoitoon, pakko maksaa yksityinen (toki siis kaikki veronmaksajat ei pysty, eli ovat ilman hoitoa)
-päivähoito EI ole ilmaista ja kouluissa on risat kirjat. Ruoka loppuu välillä kesken.
Kirjastoja lakkautetaan ja yleensäkin palveluita heikennetään koko ajan. Verot kyllä nousee ja nousee. MIHIN ne verot menee, kun julkiset palvelut on kaikki aivan kuraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että tää on nuori ja köyhä kansakunta. Meillä ei juurikaan ole mittavaa yksityisomaisuutta laajasti, lukuunottamatta harvoja sukuja. Esim. Italia, joka sössii jatkuvasti raha-asioitaan valtiona, siellä on todella paljon yksityisomaisuutta ihmisillä, sukupolvelta toiselle kerrytettyä. Näillä jutuilla on vaikutusta laajasti yhteiskunnallisella tasolla.
Jep ja sosialistinen perintövero varmistaa että maksimimäärä sukujen rahaa imuroidaan valtiolle.
Italiassa valtio on köyhä ja kansa vauras, Suomessa päinvastoin.
Italian valtio, on hyvin vauras. Se, että valtiolla on paljon velkaa, on toinen asia.
Suomessa valtio köyhdyttää kansansa ja lopulta itsensä.
Kannattaisi rikkaiden olla vähemmän ahneita ja antaa muillekin tilaa niin ei tarvitsisi maksaa niin paljon veroja. Sitä saa mitä tilaa.
Harva rikas nauttii ansiotulosta. Fiksummat maksavat vain pääomatulosta eli nostavat sitä maksimissaan 34% veroprosentilla. Pitää osata hoitaa asiat siten ettei joudu maksamaan ansiotuloveroa.
Vierailija kirjoitti:
Koska ovat ahneita empatiakyvyttömiä paskiaisia. Eivät ajattele Suomen parasta, ainoastaan omaa napaansa. Minäminäminä, muista viis.
Joo, on tosi itsekästä haluta päättää omista rahoistaan jotka itse työllä ja viisailla päätöksillä tienannut. :D
Vierailija kirjoitti:
Niin. Onhan se Ahnetta haluta pitää suurempi osa ITSE tienatusta rahasta. Mutta on empaattista ja ei ollenkaan ahnetta vaatia ITSELLE suurempaa osaa MUISEN tienatuista rahoista... (lisää tukia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltäydyn muuten jatkuvasti ylitöistä, ei kiinnosta maksaa 60%(googleta marginaalivero) veroja ihan periaatteenkin vuoksi.
-eri
Vuonna 2023 kukaan ei maksa palkkatulostaan 60% marginaaliveroa.
Olet oikeassa, korkein marginaalivero vuonna 2023 on 59.2%. Seison korjattuna.
49.5% marginaalivero napsahtaa muuten jo 37000e vuosituloilla.
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/palkansaaja…
Noihin marginaaliveroihin ei muuten lasketa työnantajamaksuja mukaan, joten todellinen työpanoksen verotus lisätyöstä on parhaimmillaan hulppeat ~80%. Siitäpä vaan lapio heilumaan.
Siis 3000e/kk palkkatasolla marginaalivero on melkein 50%!!! Eli ihan sellanen keskipalkka. Eli kun saa satasen palkankorotuksen niin käteen jaa viis kybää.
Jep, ja syy on siis progressiivinen verotus. Vaikka se vasemmiston mielestä on oikeudenmukaista niin sillä on tällainen erittäin ikävä veltostuttava sivuvaikutus.
Progressiivinen verotus toimii myös toisinpäin. Eli lyhentämällä työntekoa ja pienentämällä ansaintaa, päästään solidaarisuuteen. Eli pienempään veroasteeseen.
Eli työtä vapautuu muillekkin.
Esim työttömän kannattaa tienata 300 € / kk
Suurin osa ei valita koska asuvat veroparatiiseissa. Siellä sitä kisassa heilutellaan suomenlippua formuloissakin mutta kukaan f1-kuski ei ole Suomeen maksanut senttiäkään veroja. Kotimaa Monaco tai muu vastaava.
Ei tänne jää kuin kerjäläiset ja sitten ihmetellään Orpon leikkuria..
Koska rikkaat ei saa niistä veroista mitään takaisin päin. Köyhä saa asumisuet, lapsille hoitopaikat ilmaiseksi, taksituet ja ties mitä. Kela estää kaikki yrittäjien yel-hakemukset, kysykääpä yrittäjiltä onko he KOSKAAN saaneet yel-maksuista tai sairasvakuutuksista penniäkään korvauksia.
T: aiemmin iloinen veronmaksaja, nykyisin verosuunnittelija
Vierailija kirjoitti:
Koska rikkaat ei saa niistä veroista mitään takaisin päin. Köyhä saa asumisuet, lapsille hoitopaikat ilmaiseksi, taksituet ja ties mitä. Kela estää kaikki yrittäjien yel-hakemukset, kysykääpä yrittäjiltä onko he KOSKAAN saaneet yel-maksuista tai sairasvakuutuksista penniäkään korvauksia.
Ja lisäisin vielä tuon "ilmaisen terveydenhuollon" jonka nämä rikkaat kustantavat mutta käyttävät itse yksityisiä lääkäripalveluja. Yli puolet vuodesta teet valtiolle töitä etkä hyödy itse mitään etkä saa edes kiitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeudenmukaista olisi tasaveroprosentti kaikista tuloista.
Onko sinulla oikeustajua ollenkaan? Empatiakykyä? Aivoja ylipäätään?
Mieheni on ollut hyvätuloinen ja varakas, mutta päästäkseen tuohon tilanteeseen hän on aloittanut tyhjästä, käynyt ahkerasti koulut, opiskellut nopeasti ja mennyt aikaisin opintojen ohella töihin, perustanut yrityksen ja raatanut yli 15 vuotta kellon ympäri saadakseen yrityiksen menestymään. Ja minä olen siinä sivussa tehnyt pitkiä päiviä töitä kotona raskaan työni lisäksi.
Minun oikeustajuni sanoo että jos joku ponnistelee enemmän kuin muut, hän on ansainnut siitä palkinnon jota muilla ei ole oikeutta viedä heti pois.
Heikoimpien perustarpeista täytyy tietysti huolehtia, mutta kyllä yhteiskunnan täytyy myös palkita yrittämistä.
Kiehun raivosta kun laiskat ja mukavuudenhaluiset purjehtimiseen, rockbändeissä soittamiseen ja maailman kiertämiseen elämänsä käyttäneet sukulaiset katsovat nyt että heille kuuluu osa mieheni tai perhemme rahoista.
Pahimmillaan tämä on näkynyt petosyrityksinä ja kerjuukirjeinä.
Ja sitten nämä sukulaiset ovat vielä pahimmillaan kommunisteja jotka kehtaavat halveksia omalla työllään menestynyttä riistokapitalistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäisin vielä tuon "ilmaisen terveydenhuollon" jonka nämä rikkaat kustantavat mutta käyttävät itse yksityisiä lääkäripalveluja. Yli puolet vuodesta teet valtiolle töitä etkä hyödy itse mitään etkä saa edes kiitosta.
niinpä. Sitävastoin jatkuvasti haukutaan "kusipäisiksi verohuijareiksi". Pitäisi vissiin alkaa verohuijariksi sit...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Koska julkisesta terveydenhuollosta on tehty kallista JA surkeaa, yrittäjä joutuu miettimään meneekö jonottamaan "ilmaiseen" päivystykseen 7 tunnin ajaksi, menettäen siinä 7x50e työtunnit, vai maksaako itse 120e ja käy tunnissa yksityisellä ja tienaa loppupäivänä kumminkin vielä sen 300e. Yksityisellä käynnin jälkeen päivän saldo on +180e, julkisella -350e.
Koska pitävät itseään muita parempina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeudenmukaista olisi tasaveroprosentti kaikista tuloista.
Tämä. Minkä vuoksi me uskomme vasemmiston mantraa, että olisi oikeudenmukaista se, että joku maksaa 60% tuloistaan veroa, kun taas toinen 5%?
Koska prosenteilla ei eletä, vaan euroilla. Euromäärät suhteessa elinkustannuksiin ratkaisevat.
Jos tienaisin 20000 ja käteen jäisi 10000, ei vituttais yhtään.