Autokateus
Hankin uuden BMW i4M50 sähköauton. Maksoi kaikkineen melko tarkkaan 80t€. Ensimmäisenä päivänä duunipaikan parkkipaikalla joku ilpo tuli avautumaan sähköautojen huonoudesta ja lopuksi totesi, ettei ymmärrä miksi joku laittaa autoon noin paljon rahaa. Vastasin tälle, että itse en ymmärrä miksi joku ostaa auton velaksi. Tätä tämä kaveri jäi sitten miettimään eikä puhunut enää mitään. Mikä teitä oikein vaivaa??? N32
Kommentit (142)
Yleensä auto on tosi huono sijoitus, jonka arvo laskee kuin lehmän häntä.
Oma edellinen auto oli 60tkm ajettu pienehkö korealainen, josta maksoin 7000 euroa. Ajoin autolla 11 vuotta, jonka jälkeen luovuin autosta kun emme tarvinneet etätyön myötä enää kahta autoa. Mitään erityisempää korjattavaa autossa ei ollut, normaalia kuluvien osien korjaamista ainoastaan.
Nyt olisi taas tarve autolle. Olen valmis maksamaan 7000-9000 euroa käytettynä (ehkä 10 000 jos löytyy hyvä automaattivaihteinen). Mulle auto on aina ollut kulkuväline, eikä egon jatke.
Mutta kukin tyylillään...
Nykyään mies voi idenfikoitua naiseksi kuten aloittaja 😅
Vierailija kirjoitti:
Aika varakas saa olla, että on järkeä pistää 80 tuhatta euroa uuteen autoon. Mutta ilmeisesti kallis asunto on oma ja sijoituksissa on todella reilusti rahaa! Itselleni ei tulisi mieleenkään pistää autoon yli 5%:ia omaisuudestani. Sekin tuntuu pahalta. Yleensä minulla on autossa kiinni alle prosentti omaisuudestani.
No katsos, kun me ihmiset ollaan erilaisia. Toiselle joku toinen asia voi olla tärkeämpi, kuin itselle on. Minä ainakin pidän ajamisesta ja teen sitä paljon, joten ilmiselvää on, että silloin haluan panostaa siihen, millä ajan. Minä esimerkiksi maksan autoilustani kaikkinensa enemmän kuukaudessa, kuin mitä meidän kodin asuinkustannukset ovat (toki ne ovat todella matalat, mutta silti). Eikä tunnu yhtään pahalta. Päin vastoin, hymyilyttää aina autoon istuessa. Rahani riittävät hyvin, jää joka kuukausi säästöön ja matkusteluun sun muihin ylimääräisiin haluihini.
Onneksi minä saan päättää omasta rahankäytöstäni ja sinä saat päättää omastasi.
Vierailija kirjoitti:
Oma edellinen auto oli 60tkm ajettu pienehkö korealainen, josta maksoin 7000 euroa. Ajoin autolla 11 vuotta, jonka jälkeen luovuin autosta kun emme tarvinneet etätyön myötä enää kahta autoa. Mitään erityisempää korjattavaa autossa ei ollut, normaalia kuluvien osien korjaamista ainoastaan.
Nyt olisi taas tarve autolle. Olen valmis maksamaan 7000-9000 euroa käytettynä (ehkä 10 000 jos löytyy hyvä automaattivaihteinen). Mulle auto on aina ollut kulkuväline, eikä egon jatke.
Eihän mikään sijoitus olekaan vaan käyttötavara. Hammasharjakin on huono sijoitus kustannusmielessä.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Sehän on ilmoitusasia nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Aika varakas saa olla, että on järkeä pistää 80 tuhatta euroa uuteen autoon. Mutta ilmeisesti kallis asunto on oma ja sijoituksissa on todella reilusti rahaa! Itselleni ei tulisi mieleenkään pistää autoon yli 5%:ia omaisuudestani. Sekin tuntuu pahalta. Yleensä minulla on autossa kiinni alle prosentti omaisuudestani.
Miksi siinä pitäisi olla järkeä? Missään ei ole mitään järkeä jos sopivalta kantilta tarkastellaan. Jää elämykset ja kokemukset saamatta jos kaikki pitää järjellä perustella.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on tiedossa tuo, että arvo laskee, mutta ihmiset arvostavat elämässä eri asioita.
Siinä vaiheessa kun olet kuolemassa niin mietitkö lämmöllä sitä 7000€ autoa ja säästettyä rahaa?
Jotkut meistä arvostavat laadukkaita autoja ja nauttivat hyvästä ajettavuudesta.
On monia autoharrastajia, joille auto saattaa tuoda eniten iloa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No katsos, kun me ihmiset ollaan erilaisia. Toiselle joku toinen asia voi olla tärkeämpi, kuin itselle on. Minä ainakin pidän ajamisesta ja teen sitä paljon, joten ilmiselvää on, että silloin haluan panostaa siihen, millä ajan. Minä esimerkiksi maksan autoilustani kaikkinensa enemmän kuukaudessa, kuin mitä meidän kodin asuinkustannukset ovat (toki ne ovat todella matalat, mutta silti). Eikä tunnu yhtään pahalta. Päin vastoin, hymyilyttää aina autoon istuessa. Rahani riittävät hyvin, jää joka kuukausi säästöön ja matkusteluun sun muihin ylimääräisiin haluihini.
Pidät ajamisesta ja teet sitä paljon. Annas kun arvaan, olet taksi-/uber-kuski? Wolt-kuski?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän mikään sijoitus olekaan vaan käyttötavara. Hammasharjakin on huono sijoitus kustannusmielessä.
Jos euron hammasharjalla välttää tuhansien eurojen hammaslääkärikulut niin huono sijoitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on tiedossa tuo, että arvo laskee, mutta ihmiset arvostavat elämässä eri asioita.
Siinä vaiheessa kun olet kuolemassa niin mietitkö lämmöllä sitä 7000€ autoa ja säästettyä rahaa?
Jotkut meistä arvostavat laadukkaita autoja ja nauttivat hyvästä ajettavuudesta.
On monia autoharrastajia, joille auto saattaa tuoda eniten iloa elämässä.
Niin, ei niistä rahoista pankkitilillä mitään iloa ole jos niitä ei elämänsä aikana käytä johonkin sellaiseen mistä tykkää. Käärinliinoissa ei ole taskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos euron hammasharjalla välttää tuhansien eurojen hammaslääkärikulut niin huono sijoitus?
No voi voi. Vaikka sohva sitten. Kelpaako? Tajusitko nyt pointin? Oletko työtön?
Vierailija kirjoitti:
Ottaako koville kun nainen on hoitanut asiansa kunnolla ja on fyrkkaa kun sinulla sitä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tyhmä maksaa käteisellä 80k muovikipasta jonka arvo tulee vain laskemaan? Käyttövoimalla ei väliä.
Se, joka satsaa mukavuuteen ja turvallisuuteen.
Terkut naiselta, joka ei ole ap
Kerrotko vielä sen, että miten korkea ostohinta on takaus korkeasta turvallisuudesta? Tuskin sitä kippaa mistään titaanista on valmistettu.
Varmasti saat tämän itsekin selvitettyä koska sinulla näyttäisi tietokone olevan nettiyhteyksineen.
Eli et osaa sanoa itsekkään? Heitätkö "turvallisessa" autossasi aivot narikkaan ja luotat siihen, että tekniikka suojelee kaikilta vaaroilta? :D
Uusissa autoissa on paljon turvallisuuteen liittyviä etuja, kaikki on uutta ja toimii luotettavasti.
Toisin kuin 10-20 vuotta vanhoissa autoissa, niistä voi minä hetkenä hyvänsä katketa vaikka iskunvaimentimen jousi tai mitä lie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidät ajamisesta ja teet sitä paljon. Annas kun arvaan, olet taksi-/uber-kuski? Wolt-kuski?
Hyvä arvaus, tunnetustihan woltit ja uberit ajaa just niillä keskimääräistä paremmilla autoilla...
Vai meinasitko, että jonkun loppunajetun punton kuukausikulut on enemmän, kuin yhtään kenenkään asuinkulut?
Mun autoilulla ei ole oikeastaan mitään tekemistä mun työn kanssa. Paitsi sen verran, että työmatkat kyllä ajan sillä, alle 15km menopaluu.
Kyllä itsekin naureskelisin jos joku maksaa 80ke autosta jolla talvella pääsee vain vähän päälle 300km ja elämän joutuu suunnittelemaan latausten ympärille (mihin voi muuttaa, mihin voi mennä lomalle, toimiiko latauspiste, onko edes vapaana, löytyykö niitä edes siellä minne tarve ajaa jne)
Mutta jos ostaa 80ke polttisauton voisin ihan avoimeti ihastella yhdessä omistajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ostin 40 000 € maksavan auton, ei tosin BMW. Tuttu asiakas sitten suuttui siitä ja sanoi, ettei hän enää ikinä tule meille asiakkaaksi, koska ei halua maksaa minun autojani.
Vissiin olisi parempi ajaa aasilla?
Kaveri hommasi asiakastapaamisia varten perusauton ettei tule tuota tunnetta, että rahoilla leveillään asiakastapaamisessa ja saa pidettyä asiakkaat.
Vierailija kirjoitti:
BMW:ssä on se etu että auton lisäksi se toimii magneettina kaikille kylähulluille ja vajaamielisille. Nyt voit katsella pystyssä olevia keskisormia kun ajat ja löytää aina uusia avainmenaarmuja ovesta. Volvo tai vastaava joka on yhtä kallis ei herätä välttäättä mitään tunteita.
Ajoin pitkään Saab-merkkisillä autoilla. Kukaan ei ollut niistä kiinnostunut, eikä heittänyt läppää. Autoa pidettiin kyllä hyvänä autona. Autoani ei koskaan vaurioitettu mitenkään.
Ostin BMW:n ja johan alkoi tapahtua. Työpaikan kommentointiosasto avautui, mikä ei minua haittaa. Auton maalipintaan ilmestyi suuri jälki, joku oli iskenyt pakettiauton ovella tai vastaavalla. Autoa vaurioitettiin pysäköintialueella lyömällä jollakin kattoon ja peruuttamalla jollakin, ilmeisesti perävaunulla, auton oveen.
Olin ihmeissäni, miten ihmiset käyttäytyvät. Nämä korjaukset maksoi vakuutusyhtiö, eli myös se vahingon aiheuttaja joka ilmiselvästi tahallaan teki temppunsa. Näistä aiheutui paljon vaivaa ja kuluja. En ole rikas vaan tavallinen palkansaaja.
En voi muutako nauraa diesel skodassani kun katson näitä hespellejä kun ne istuu tuntikausia latausasemilla
Joo, ei se auton hinta vaan mielikuva mikä siitä syntyy. Käytiin joskus kauan sitten vanhan pomon kanssa asiakkaalla pomon ostamalla käyteyllä Lincoln towncarilla. Huomasin, että se herätti hiljaista paheksuntaa vaikka eihän tuo edes kallis auto ollut.