Onko ihan normaalia että 16v poika ei uskalla puhua menkoista?
Tyttöystävä oli käymässä ja poika penkoi vessankaappeja, menin kysymään mitä hän etsii, punastui ja sanoi että niitä tyttöjen juttuja. Olen yrittänyt avoimesti näistä puhua ja silti oli punainen kun piti tuollaista kysyä.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä niin kauheaa on siinä että 10-11v. ostaa kaupasta siteitä samalla kuin vaikka jäätelöä tai kananmunia?
Eikö teidän pikkupiltit ole ikinä käyneet kaupassa itsenäisesti ennen täysikäisyyttä?
On toki, omilla ostoksillaan, ei vanhempien käskystä. Täällä on tosi vääristynyt käsitys siitä mitä lapsuus on.
No voi huppelispuppelis, saako 18-vuotiasta vasta pyytää tuomaan kaupasta samalla kananmunia kun tämä käy sieltä ostamassa itselleen pitsaa?
Voihan se 11v. ostaa niitä siteitä ihan itselleenkin ihan vaan tutkiakseen mitä ne on.11v. on lapsi. Sen ikäisen pojan pitää ajatella ihan muita asioita kuin äidin siteitä ja että pöydässä on leipää.
Kerrotko vielä miten se kaupasta parin viikonloppuostoksilla unohtuneen asian hankkiminen haittaa pojan muuta elämää?
Tokihan me kaikki tiedetään, että tämä nyt on vain tämä ongelma mitä jankutat, että 11v poika ostaa siteitä, koska sinusta se on väärin.
Siten että ne unohtuneet asiat aikuinen hakee, ei se lapsi. Kyllä, siteiden ostattaminen 11v. pojalla on väärin, kuten kaiken ostattaminen.
Tällä logiikalla lapselta ei saisi vaatia myöskään mitään kotitöitä, edes tiskikoneen tyhjentämistä kerran viikossa.
Millä logiikalla? Kotityöt on ihan eri asia kuin aikuisen töiden tekeminen ja perheestä huolehtiminen.
Miten niin? Kyllä se kaupassa käyminen tai vaikka pyykkien narulle ulos vieminen on ihan samanlaista kotihommia kuin tiskikoneen tyhjentäminenkin.
Täällä vaan nyt on mammoille ongelma, että poika ostaa siteitä.
Just. Meidän 16-vuotias tytär punasteli saunassa kun mulla oli erektio. En ymmärrä, olen yrittänyt puhua avoimesti näistä asioista ja selittänyt, että erektio on ihan luonnollinen asia ja että kyllä naisetkin saattaa kiihottua ja kostua milloin mistäkin syystä, mutta se ei vaan näy samalla tavalla kuin miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä mammoille on ihan ok että lihava 11v hakee kaupasta välipalaksi einespitsaa mamman antamalla kaksikymppisellä, mutta vastaavasti aivan kauheaa jos poika ostaa samalla sidepaketin. Missä jääkaapin terveelliset välipalat? Eikä ole huolehdittu. Aijaijai.
No ei tuokaan ole ok. Sen sijaan on ok käydä kaupassa hakemassa itselleen esim. vettä kun on skeittaamassa tai keräilykortteja kaverille mennessä.
Mitä, eikö lapsella ole mukana kotoa mammalta saatua vesipulloa?
Vierailija kirjoitti:
Täällä mammoille on ihan ok että lihava 11v hakee kaupasta välipalaksi einespitsaa mamman antamalla kaksikymppisellä, mutta vastaavasti aivan kauheaa jos poika ostaa samalla sidepaketin. Missä jääkaapin terveelliset välipalat? Eikä ole huolehdittu. Aijaijai.
On ihan ok tietää, että 11v. Masturboi (ne kaikki tekee sitä), ei ole ok palkata pojalle prostituoitua. Huomaatko eron?
Jos sinä olet asian esittänyt nolona niin tietysti se on hänellekin nolo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tuokaan ole ok. Sen sijaan on ok käydä kaupassa hakemassa itselleen esim. vettä kun on skeittaamassa tai keräilykortteja kaverille mennessä.
Samaa mieltä. Liian aikaisin lapsille tyrkätään vastuuta asioista, jotka eivät heille vielä kuulu siinä vaiheessa kun heidän täytyy käydä kaupassa perheelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä niin kauheaa on siinä että 10-11v. ostaa kaupasta siteitä samalla kuin vaikka jäätelöä tai kananmunia?
Eikö teidän pikkupiltit ole ikinä käyneet kaupassa itsenäisesti ennen täysikäisyyttä?
On toki, omilla ostoksillaan, ei vanhempien käskystä. Täällä on tosi vääristynyt käsitys siitä mitä lapsuus on.
No voi huppelispuppelis, saako 18-vuotiasta vasta pyytää tuomaan kaupasta samalla kananmunia kun tämä käy sieltä ostamassa itselleen pitsaa?
Voihan se 11v. ostaa niitä siteitä ihan itselleenkin ihan vaan tutkiakseen mitä ne on.11v. on lapsi. Sen ikäisen pojan pitää ajatella ihan muita asioita kuin äidin siteitä ja että pöydässä on leipää.
Kerrotko vielä miten se kaupasta parin viikonloppuostoksilla unohtuneen asian hankkiminen haittaa pojan muuta elämää?
Tokihan me kaikki tiedetään, että tämä nyt on vain tämä ongelma mitä jankutat, että 11v poika ostaa siteitä, koska sinusta se on väärin.
Siten että ne unohtuneet asiat aikuinen hakee, ei se lapsi. Kyllä, siteiden ostattaminen 11v. pojalla on väärin, kuten kaiken ostattaminen.
Tällä logiikalla lapselta ei saisi vaatia myöskään mitään kotitöitä, edes tiskikoneen tyhjentämistä kerran viikossa.
Millä logiikalla? Kotityöt on ihan eri asia kuin aikuisen töiden tekeminen ja perheestä huolehtiminen.
Miten niin? Kyllä se kaupassa käyminen tai vaikka pyykkien narulle ulos vieminen on ihan samanlaista kotihommia kuin tiskikoneen tyhjentäminenkin.
Täällä vaan nyt on mammoille ongelma, että poika ostaa siteitä.
Ei ole.
Nolostuminen voisi tuossa tilanteessa olla esim kaikua siitä, että tilanne on ollut uusi ja nuorien kesken ehkä arkakin?
Minäkin, sulavasti monesta asiasta keskusteleva melkein 40v. menen lukkoon jos toinen menee lukkoon :D
Tyttiksellä alkaakin yhtäkkiä kylässä menkat (epäsäännöllisyys jee) ja kun on opetettu ettei kylässä käydä kaappeja läpi, eeeeh pitääkin sille poikkikselle kertoa, pyytää. Mitäköhän se aiheesta tietää. Pitääkö se mua ällönä, apuah. Siitä kaiusta sitten poikkis etsimään että ääh missä mitä millaisia, kunpa toisella ei olisi ikävä olla, toivottavasti osaan olla cool, pitääköhän se minusta, äääh mitä se mutsiki ny tossa pörrää :D
Aikanansa jo haettiin pikkukyläkaupasta tilivihkoon maitoa ja leipää, teininä oli kamalan noloa ostaa sieltä siteitä, nyt se utelias kauppiaanrouva TIETÄÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä puhumista niissä on. Me oltiin silloisen poikaystäväni kanssa samalla rippileirillä ysärillä ja kyllä kyseinen kundi toi mulle siteitä samalla kun kävi itse kaupassa, ihan ilman punastelua, riitti kun pyysin ja kerroin mitä merkkiä. Asista ei tarvinnut sen enempää jauhaa.
Käyttääkö nuoret naiset enää siteitä, luulisin että tamponeita tai kuukuppia, niin ainakin omat milleniaalityttäreni.
Mistä minä tiedän, en tunne nykyajan nuoria naisia. Kuten selvästi kirjoitin, kävin rippileirini ysärillä eli 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Liian aikaisin lapsille tyrkätään vastuuta asioista, jotka eivät heille vielä kuulu siinä vaiheessa kun heidän täytyy käydä kaupassa perheelleen.
Se että lapsi ostaa kaupasta lempisämpylöitääm ja samalla tuo siteitä ja kananmunia ei tosiaan ole perheelle kaupassakäyntiä siten että lapsi olisi päävastuussa hoitamassa perheen ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä normaalista, mutta omalle pojalleni olen näyttänyt missä on siteitä ja tamponeja jos tyttö tarvitsee. Ei olla sen jälkeen asiaan palattu.
Passiivis-aggressiivisesti painostat poikaa sanomalla rivien välistä, että se on sitten tyttö, joka tähän taloon tuodaan tai lennät ulos.
Käsitin kyllä, että taloon oli jo tuotu tyttö eli poika oli hetero, jonka tyttöystävään kirjoittaja viittasi sanalla "tyttö".
Sinulla on ehkä hieman pakkomielteinen asenne ehkä tähän seksuaaliseen tasavertaisuuteen, kun hyppäät noin virheelliseen johtopäätökseen empimättä.
Ja jopa määrittelet äidin asenteen aggressiiviseksi. Tämä on vielä oudompaa. Onko hetero-olettama sinusta tosiaan aina aggressiivisuutta? Ei esim. tietämättömyyttä, välinpitämättämyyttä tai ajattelemattomuutta. Nämä kaikki ovat eri asioita kuin passiivinenkaan aggressiivisuus...
On mikroaggressiivista järjestää pojan tyttöystävälle kaikki mukavuudet valmiiksi ilman mitään varautumista poikaystävän varalle.
Tyttö oli käynyt meillä jo tuolloin. Ostin tyttärelle siteitä ja tamponeja ja samalla vinkkasin pojalle että täältä saa ottaa jos tyttö tarvitsee. Piste.
Yksi tyttö kerran kävi ja hänelle laitetaan oma hylly kylppäriin. Pikkasen painostava ilmapiiri teillä.
Sinä olet painostava! Lisäksi keksit omasta päästäsi, että jos kirjoittajan poika olisikin h omo, hän lentäisi talosta ulos. Millä evidenssillä keksit tuollaisia satuja? Tässä se oma aika aktiivis-aggressiivinen pakkomielteesi näkyy. Tosielämä ei aina toteuta Priden narratiiveja ja uhkakuvia.
Minä en ole keksinyt mitään, vaan haastanut tuon keskustelijan pohtimaan omaa suhtautumistaan lapsensa fyysiseen ja psyykkiseen seksuaalisuuteen.
Etkö enää muista mitä kirjoitit? Että poika lentäisi talosta ulos, jos paljastuisi homoksi. Aika vähäisen informaation pohjalta vedit tämän johtopäätöksen.
Haasta ensin itsesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että lapsi ostaa kaupasta lempisämpylöitääm ja samalla tuo siteitä ja kananmunia ei tosiaan ole perheelle kaupassakäyntiä siten että lapsi olisi päävastuussa hoitamassa perheen ostoksia.
Kyllä on. Jos äitinsä ei osaa itse käydä kaupassa, olkoon ilman. Lapsen tehtävä ei ole käydä kaupassa ylipäätään. Edes niitä sänpylöitä hakemassa.
Kyllä meillä kotona ollaan oltu avoimia tästä. Poika on saattanut saada erektion televisiota katsellessa tai lapset ovat nähneet isän erektion saunassa tai esimerkiksi keittiössä aamulla (mieheni ei välttämättä pukeudu heti herätessään vaan syö esim aamupalaa alasti). Kuukautisista on keskusteltu ja joskus esim tytöllä saattanut jäädä verinen tamponi tai side esille. Ihan normaaleja kehon toimintoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Jos äitinsä ei osaa itse käydä kaupassa, olkoon ilman. Lapsen tehtävä ei ole käydä kaupassa ylipäätään. Edes niitä sänpylöitä hakemassa.
Mulle tulis mieleenkään sanoa 11-vuotiaalleni että hups, äiti ei muistanut hankkia leipää sulle, käypäs itse hakemassa. Noloakin nolompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö se uskaltanut kysyä? Mitä se haittaa kun punastuu? Yksityinen asia niin sopiikin olla häveliäs.
Punastuuko ihmiset myös vessapaperia etsiessään ja siitä puhuessaan?
Minua nolottaa valkata kakkapaperia kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä puhumista niissä on. Me oltiin silloisen poikaystäväni kanssa samalla rippileirillä ysärillä ja kyllä kyseinen kundi toi mulle siteitä samalla kun kävi itse kaupassa, ihan ilman punastelua, riitti kun pyysin ja kerroin mitä merkkiä. Asista ei tarvinnut sen enempää jauhaa.
Käyttääkö nuoret naiset enää siteitä, luulisin että tamponeita tai kuukuppia, niin ainakin omat milleniaalityttäreni.
Eivät käytä. Kuten ei aikuiset naisetkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulis mieleenkään sanoa 11-vuotiaalleni että hups, äiti ei muistanut hankkia leipää sulle, käypäs itse hakemassa. Noloakin nolompaa.
Ei nykylapsista enää ehditä pitää huolta, ikävä tosiasia.
Vierailija kirjoitti:
On ihan tavallista, että pojalla on kuukautiset. Se on täysin normaalia, eikä sitä pidä salailla <3
Jos pojalla on alkanut kuukautiset, niin se on merkkinä siitä että perspillu on valmis vanhemman miehen astuttavaksi. Ei sitä pidä hävetä vaan nauttia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai vaikka lapsi itse haluaisi käydä siellä kaupassa? Ja kauppa sijaitsisi noin 20 metriä kotiovelta.
Varmaan sitten lapsen tehtävä ei ole myöskään käydä hakemassa lauantaiherkkuja, jos äiti ei niitä kusitanut ostaa kaupasta, vaikka lapsi ruinaisi koko päivän että hän voi käydä.