Miten saada mies lääkäriin/tutkittavaksi?
Mieheni, 70 v., on alkanut parin viime vuoden aikana saada yllättäviä raivareita säännöllisen epäsäännöllisesti. Useimmiten minun kanssani, mutta myös ihan julkisilla paikoilla. Ja siis "ei mistään". Kerran joku koiran omistaja sai täysin aiheetta huudot päälleen. Kerran tilanne tapahtui autossa ja oli hyvin lähellä, että hän ajaa raivoissaan kolarin tähdätessään toista autoa päin.
Hän itse unohtaa tapahtuneen totaalisesti aika pian ja jos yritän keskustella asiasta, hän on yllättynyt ja suuttuu, koska "valehtelen". Mitään tapahtuneen kaltaista ei ole missään nimessä tapahtunut. Jos yritän kertoa mitä tapahtunut, mies alkaa huutaa, raivota, uhkailla erolla jne.
Sitten menee jokin aika ihan normaalisti, mies ei lainkaan muista mitä kaikkea kauheaa hän on suustaan päästänyt (ja jos yritän varovaisesti viitata siihen, hän taas suuttuu koska valehtelen...)
Epäilen, että jokin muistihäiriöjuttu tässä voisi olla.
Mutta sitten päästäänkin ongelmaan:
Miten saisin miehen tutkimuksiin, koska hän kieltäytyy ehdottomasti menemästä lääkäriin. Eihän hänessä ole mitään vikaa.
Tiedän, että jotkut suosittelisivat huoli-ilmoituksen tekoa, mutta en voi tehdä sitä. Tämä siksi, että hän arvaisi, että minä olen sen tekijä (miehellä ei ole ystäviä, hän ei harrasta mitään, ei käy missään, meillä ei ole tuttavia, jotka voisivat olla ilmoituksen tekijä). Ja vaikka minä en tekisikään, vaan vaikka (aikuinen) lapsemme tekisi, hän olisi varma, että se olen ollut minä, ja helv.etti aukeaisi.
Asumme Helsingissä ja julkisen terveydenhuollon tilanhan kaikki tietävät.
Jos soitan terveyskeskukseen, saanko lääkärin ymmärtämään, että sieltä päin pitäisi tulla kutsu tutkimuksiin, koska tiedän, että auktoriteettiuskoisena mies sellaista tottelisi?
Mitä voin tehdä?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Ap kertoi jo ettei uskalla tehdä huoli-ilmoitusta koska mies syyttää häntä siitä.
ja juu, palvelukoti voisi taatusti sopia miehelle, mutta miten ap voi alkaa prosessia hoitaa, siitä kai koko aloituksessa oli kyse?
Pisteet hyödyllisyydestä taas kerran vastauksessa.