Älkää tuoko lapsia ravintolaan, elleivät osaa yhtään käyttäytyä!
Olipa äärimmäisen nautinnollinen ja rauhallinen ruokailuhetki, kun päätimme miehen kanssa eilen lähteä kerrankin ihan kaksistaan syömään. Paikan ainoa vapaa pöytä oli melkoisen villin perheen vieressä, mutta eipä siinä auttanut mikään muu, kuin istahtaa siihen. Huolimatta siitä, että jo ennen kuin saimme tilattua, mukulat juoksivat ja kirkuivat ympärillämme kuin viimeistä päivää (äidin vuoroin huutaessa ja vuoroin hyssytellessä). Lapset törmäilivät tarjoilijaan, tyrkkivät toisiaan kumoon (ja tokihan kaatunutta itketti sitten), piiloutuivat naulakoille ihmisten takkien alle, ja kävivätpä meitäkin tökkimässä jalkaan syödessämme.
En ymmärrä, että minkä ihmeen vuoksi 5 alle kouluikäistä pitääkin tuoda ravintolaan syömään, jos se menee tuollaiseksi hulinaksi? Sympatiat sinulle niiden lapsien äiti, näytit perin väsyneeltä. Harmittaa vain vieläkin itseäni, kun viikon kohokohdasta tulikin ärsyyntymisen huippu. En olisi äiti-ihmisenä uskonut, että vieraat lapset saavat minun sappeni noin kiehumaan, mutta kyllä ketuttaa yhä..
Kommentit (57)
Olen nähnyt tilanteen, jossa 2-vuotias törmäsi tarjoilijaan ja tarjoilijalta kaatui lasit maahan. Onneksi ei osunut lapseen, mutta oli se aika noloa silti! Mielestäni lasten kuuluu pysyä pöydässä tai sitten erikseen aidatulla leikkialueella, mutta ei missään nimessä pörrätä ympäri ravintolan käytäviä. Jos lapset on siinä iässä etteivät pysy paikallaan, kannattaa jäädä kotiin ja odottaa sitä aikaa, että ovat isompia ja osaavat käyttäytyä.
En kyllä käsitä, kuka jaksaa rasittua vieraiden riehuvista tenavista. Itse ainakin nojautuisin mukavasti taaksepäin tuolissani ja nauttisin, kun kerrankin saan olla itse rauhassa syömässä eivätkä omat muksut ole mukana " riehumassa" . ;)
Omani ovat suhteellisen reippaita, mutta jopa he pysyvät pöydässä tai leikkinurkassa. Aika absurdilta tuntuisi, että juoksisivat ympäri ravintolaa...
muutenkin ruokapöydässä. Ollaan opetettu, että kun ollaan ravintolassa/kylässä yms paikassa, niin ollaan kiltisti. Otetaan muut ihmiset myös huomioon. Ja jos ei osaa käyttäytyä, niin lähdetään kotiin...
Hyvin on mennyt oppi perille kunn ollaan joskus jouduttu lähtemään kesken kaiken kotiin...
joissa käyttäytymistä vaaditaan. Aika heikko neuvo kehoittaa pysymään kotona, kunnes osaavat käyttäytyä:D Minä aloitin paljon mielumin 1-vuotiaiden kanssa opettelun kuin 5-vuotiaiden.
Me käymme aina ilta-aikaan ravintolassa eli pöytävaraus on 20-21 maissa. Olisin todella hämmästynyt, jos sisään marssisi äiti viiden lapsensa kanssa, ellei lapset olisi täysi-ikäisiä :) Lisäksi meidän suosimat ravintolat on hintatasoltaan sellaisia, no... suurperheet eivät ehkä käy niin korkean hintatason ravintoloissa.
Kun lapset ei malta koko aikaa olla paikoillaan ja sit kanssaihmiset häiriintyy ja itseä hävettää. Ah miten helppoa on ulkomailla kun henkilökuntakin pitää lapsista ja katsoo tärkeäksi huolehtia myös lasten hyvinvoinnista!!
Ja samaa mieltä aiemman vastanneen kanssa, vaikka lapset olis viisi kertaa kunnolla, kuudennella kerralla koko pakka sekaisin.
Ei niitä lapsia voi tuoliin köyttääkään ja suuta teipata...
Ei ole olemassa kilttejä lapsia ja kurittomia kakaroita vaan normaalilapsesta löytyy koko kirjo. Omalla toiminnalla voi sitten vaikuttaa, mihin suuntaan homma alkaa kehittymään.
Silläkin uhalla, etteivät osaa käyttäytyä. Mä en ymmärrä, kuinka jonkun ilta voi mennä pilalle toisten lapsista... Meidän 2-vuotias ei kyllä pahemmin osaa vielä käyttäytyä, mutta ei tietenkään juoksentele ympäriinsä vaan istuu meidän kanssa kiltisti. Vaatii meiltä kyllä pinnistelyjä saada tuntikin istumaan paikallaan, mutta en syyllistä vanhempia, joilta se ei tuon ikäisen kanssa vielä onnistu. Olemme matkustelleet paljon ja joka paikassa ulkomailla lapseen on suhtauduttu positiivisesti ravintoloissa. Vain Suomessa ei lapset saisi olla mukana missään. Harjoittelua, harjoittelua, ei sitä muuten opi mitään.
jos menette jonnekin lapsiperhepaikkaan. Ihan oma moka!!!! Menkää ensi kerralla sellaiseen paikkaan, missä ei käy lapsiperheitä.
yleensä käyttäytyvät ihan hyvin ja tottelevat. Joskus kuitenkin yliväsymys ottaa otteen ja menee hulinaksi. Lapset ovat lapsia, kai sen jo tiedät. Voin kuvitella happaman naamasi... hellitä vähän!
joten kyllä se 5-vuotias osaa käyttäytyä tilanteessa vaikka ei siinä olisi ennen ollutkaan. Hänelle voi selittää asian kuinka pitää olla, toisin kuin 1.5-vuotiaalle.
elleivät osaa käyttäytyä. enemmän olen nähnyt huonosti käyttäytyviä aikuisia ravintoloissa ja ihan hienoissakin paikoissa. Lasten riehunta ei pääse lähellekään.
Vierailija:
Minä vien lapsiani ravintolaan juuri siksi, että oppisivat käyttäytymään kuten siellä kuuluu käyttäytyä. Missä he sen muuten oppisivat?
Jos kotona saa mesota ja heilua ruokaillessa, niin ei siellä ravintolassa käynti asiaa muuta miksikään. Meillä ainakin ensin opetettiin kotona, miten ruokaillaan ja käyttäydytään ruokapöydässä ja sitten vasta mentiin ravintolaan. Hienosti meni. Lapsi istui nätisti koko ajan.
ruokarauhaansa. Itse en kuullut omaa ääntäni. Ravintola oli pieni ehkä noin 50 ihmistä sopi syömään samassa tilassa. Meteli oli valtava.
Ai että ensin tilaataan ruuat ja sitten joko vain häivytään tai jätetään syömättä ja häivytään vai?
Meidänkin lapset käyttäytyvät usein tosi hyvin, mutta joskus ne vaan riehuu ja muuttuvat kuuroiksi mun sanomisilleni. Ja kun yksi villintyy niin se tartuttaa muut ja kohta kaikki riehuvat.
Ja jos mä olen ilman lapsia jossain niin mua ei pahemmin häiritse miden kakarat. Olen vaan tyytyväinen etteivät ole minun ja että omani ovat kotona ja saan olla kerrankin rauhassa.
Niin, kuten sanottu, niin enpä olisi itsekään uskonut häiriintyväni noin paljon lasten riehumisesta. Mutta niinpä vain pinna meni tiukalle, koska nimenomaan siksihän lähdimme ravintolaan, että saisimme viettää hetken ilman lapsia ja keskustella kerrankin rauhassa hyvän ruuan äärellä. Ainoa keskustelu mitä kävimme, oli kuitenkin sellaista puoliksi huutamista, ja lähinnä keskityimme pohtimaan, mitä itse tekisimme riehuvien lasten vanhempina. Lopulta jälkiruoka jäi syömättä, ja kävimme hakemassa jätskit ärrältä, koska sekin tuntui paremmalta vaihtoehdolta kuin kirkunaan jääminen.
Ravintola jossa kävimme ei itsessään ollut sellainen, että se olisi mitenkään lapsiperheiden suosiossa.. Ruokailimme kuitenkin klo 18 aikaan, joten ei se nyt mitenkään poissuljettua ollut, etteikö ravintolaan osuisi muutama lapsiperhekin. Ja voin sanoa, että tämä oli ensimmäinen kerta, kun tuollaisiin riehujalapsiin ravintolassa törmäsin -toivottavasti myös viimeinen.
Kommenttina vielä tuohon ' opetteluun' , että toki ymmärrän, että lapset voivat villiintyä uudessa ja vieraassa paikassa.. Mutta ainakaan meillä lapsilla ei ole lupaa nousta pöydästä ennen, kuin ruokailu on päättynyt. Minun ei ole tarvinnut kiikuttaa lapsiani ravintolaan asti opettelemaan noin yksinkertaista asiaa..
ap
ei saa leikata saksilla, ennen kuin osaa, ei saa ajaa pyörällä ennen kuin osaa, ei saa käydä ravintolassa, ennen kuin osaa
ja heti kun alan muistelemaan omia ravintolakokemuksiani, niin huomaan, yllättäen, että minun ravintolakeikkani ovat menneet tärviölle lähinnä aikuisten - ei todellakaan lasten toimesta.
se oli ensimmäinen kokeilu, eikä äidillä ollut ennakkotietoa.
tai muuten vain yllätyksellinen tilanne.
Meidän lapsetkin joskus osaavat pistää hulinaksi, vaikka kymmenen edellistä kertaa he olivat mallikelpoisesti. Mutta sitten jossain vaiheessa he taas kokeilevat.
Meillä on niin paljon kokemusta ravintolasyömisestä, että osaamme ennakoida ja varautua. Jos ei ole sitä kokemusta, on vaikea ennakoida.