Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuoret naiset ei osta perunoita?

Vierailija
16.08.2023 |

En ole koskaan nähnyt perunalaarilla nuoria naisia laittamassa perunoita pussiin vaan siellä on aina vanhempia ihmisiä? Syökö nuoret naiset vain ranskanperunoita ja makaronia vai mistä on kyse?

Kommentit (150)

Vierailija
81/150 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain niistä ihan tarpeekseni lapsena. Peruna turvottaa.

Siinä taas yksi aivopesty hiilarikammoinen. Kuvittelet turvotuksen, sillä sitä toitotetaan joka tuutista. Ei takuulla tule turvotuksia edes viikottain syötynä.

Älä jaksa.

Vierailija
82/150 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 65 v. ja jätin perunan syönnin vähälle sen jälkeen, kun minulla todettiin 2-tyypin diabetes jonka sitten selätin ruokavalio- ja elämäntapamuutoksilla. Ainakin minulla peruna tuppaa nostamaan sokeriarvoa ja niinpä syön perunaa vain harvoin. Perunan sijasta syön paljon täysjyväpastaa ja ruokakauraa ja -ohraa (viimeksi mainitut kotimaisia vastineita riisille).

Keitä ne perunat ensin, jäähdytä ja käsittele uudestaan eli paista tai laita uuniruokiin tmv. Tällä tavoin perunan GI-arvo eli sokeristumisarvo laskee. Itse käytän usein kaupan peruna-sipulisekoitusta, koska se on esikeitettyä, eli ei nosta sokeria rakettina. Olen testannut nämä systeemit helkkarin monta kertaa, olen DM1 eli mittaan sokerit ennen ja jälkeen ruokailun.

Hei alapeukuttajat! Kertokaapa te, miten tavallisesta keitetystä perunasta saa sen GI-arvon alas, kun niin tunnutte tietävän ja kertokaa se konsti myös lääkäreille ja ravintotieteilijöille. Haluaisin kovasti syödä tavallisia kuoripottuja, mutta en voi niitä syödä edes yhtä kertaa viikossa tuon ikävän sokerien vuoristoradan takia.

T DM1

Eiköhän ne alapeukut tule siitä, että perunan syönti ei millään lailla ole pakollista, ja sen sijaan että alkaisi kikkailla sen perunan kanssa tuolla tavalla, on paljon järkevämpää, terveellisempää ja maittavampaa syödä ihan vaan muita vihanneksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/150 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tutkittu että kun buffet-ruokailussa tarjolla perunat, riisi ja pasta pääruuan lisukkeeksi, niin pastaa otetaan lautaselle eniten määrällisesti. Näillä suht sama kaloriarvo, joten pastansyöjät syövät raskaimmin. Vielä jos pasta on vaaleaa höttöä. HyomaN kotonakin vetävän spaghettia hyvän soosin kanssa järjettömän satsin. Perunoita tulee ahmittua vain nyt uusien perunoiden kaudella.

Vierailija
84/150 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne painaa liikaa. En jaksa raahata kaupasta niitä muiden ostosten lisäksi.

Vierailija
85/150 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret ei osaa edes kuoria saatikka keittää perunoita.

Vierailija
86/150 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rahat vähissä ja elää perunalla suurimmaksi osaksi ja vähemmän makaroonilla niin ei tule mitään puutostauteja. On tullut koettua köyhässä lapsuudessa ja opiskeluaikoina. 

Perunasta saa kaikki ravintoarvot irti höyryttämällä ja syömällä kuorineen. Talvella ostan 10kg perunasäkin kun on sopiva paikka missä sitä säilyttää. 

Minulla vaan tekee mieli välillä ihan pelkkää perunaa johonka päälle herkku oivariinia. Höyrytän isomman satsin jota jää seuraavalle päivälle pyttipannu perunoiksi. Juustokuorrutetut ja maustetut uuniperunat on herkkua. Vaikka ei enää rahasta ole pulaa, peruna on pysynyt herkkuna siltikin. Lajikkeissa on paljon eroa ja jauhoperunoista en tykkää edes muusia tehden. Se herkullisin on kiinteää puikula mallista perunaa. 

Vierailija
87/150 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin sain perunoista niin tarpeekseni kotona etten sitten ostanut niitä enää kun muutin omilleni.

Vierailija
88/150 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi "osata" tehdä ruokaa jota ei ikinä syö? Et varmaan itsekään osaa tehdä ruokia jotka jollekulle ovat ihan jokapäiväistä, mutta jota sinä et itse syö.

Ja liioittelu on ihan vaan lapsellista, jokainen osaa kyllä keittää perunoita jos vaan kiinnostaisi.

Vierailija
89/150 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa syödä perunaa, ihan parhaimillaan. Jättää talvella vaikka vähemmälle.

Vierailija
90/150 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä vaiva. Painavat paljon kaupasta raahattuna, peseminen, kuoriminen, pitkä keittoaika. Ja kaikki tuo vaiva, muttei siltikään saa mitään superhyvää ruokaa, vaan perus perunaa. Samalla vaivalla ja ajalla loihtii jo todella hyvän pasta-annoksen.

Vierailija
91/150 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 vuotta perunaa neljällä viidestä ateriasta viikossa eri oppilaitoksissa täytti perunakiintiön niin, että en ole syönyt perunaa missään muodossa sen jälkeen. Tuona aikanakaan en syönyt perunaa muualla kuin koulussa.

Kotona syön hiilarilisäkkeenä nykyään suurimmaksi osaksi pidempää keittämistä vaativia jyviä, suurimoita tms.

Vierailija
92/150 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveä vaiva. Painavat paljon kaupasta raahattuna, peseminen, kuoriminen, pitkä keittoaika. Ja kaikki tuo vaiva, muttei siltikään saa mitään superhyvää ruokaa, vaan perus perunaa. Samalla vaivalla ja ajalla loihtii jo todella hyvän pasta-annoksen.

Ei perunaa kannata pastaan vaihtaa, vaan kasviksiin.

Vierailija
93/150 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin sain perunoista niin tarpeekseni kotona etten sitten ostanut niitä enää kun muutin omilleni.

Kaikki ei tykkää kaikesta enkä minäkään tykkää kaikesta mutta peruna ja ruisleipä on pysynyt herkkunani lapsuudesta asti enkä ole kyllästynyt. 

Ei kaikki peruna ole hyvää jos on väärin kypsennetty ja väärää lajiketta. 

Vierailija
94/150 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna on mahtava ruoka, varsinkin perunamuusi. Ongelma on se, että syön samaa ruokaa monta päivää ja mikrotettujen perunoiden rakenne on ikävänlainen. Siksi tulee ostettua melko harvoin.

Vierailija
95/150 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun laitat ensin ne kuoriperunat kiehumaan ja vasta sitten alat tehdä kastiketta, niin ylläri ylläri, ruokasi on samaan aikaan valmis kuin mitä olisit tehnyt pastaruoan. Ilmeisesti sulla on vain jäänyt ruoanteon opettelu vähän kesken. Lisukeperunoita ei kuorita ennen keittämistä, onko sulta jäänyt tuokin huomaamatta?

Vierailija
96/150 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne painaa liikaa. En jaksa raahata kaupasta niitä muiden ostosten lisäksi.

Jätä ne siiderit yms sekä sipsit ja karkit pois, niin jaksat kuljettaa potutkin. Yleisin pakkaus taitaa olla kaksi kiloa, kilonkin pusseja löytyy.

Vierailija
97/150 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi "osata" tehdä ruokaa jota ei ikinä syö? Et varmaan itsekään osaa tehdä ruokia jotka jollekulle ovat ihan jokapäiväistä, mutta jota sinä et itse syö.

Ja liioittelu on ihan vaan lapsellista, jokainen osaa kyllä keittää perunoita jos vaan kiinnostaisi.

Opetan ylä-asteella kotitaloutta ja iso osa nuorista ei oikeasti osaa kuoria perunoita tai keittää riisiä.

eri

Vierailija
98/150 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunassa on puolet vähemmän hiilihydraatteja kuin riisissä ja 80% vähemmän kuin makaronissa. Mr Google kertoi näin.

Vierailija
99/150 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö joku nuori ihminen vielä kaupassa ruokaostoksilla? Meillä tilataan kaikki ruuat kotiovelle.

Vierailija
100/150 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska peruna sisältää niin paljon hiilihydraatteja ja itsestään huolta pitävä ei syö perunaa tai juo kaljaa.

Itsekin vanha kääpä, enkä syö perunaa/ sokeria/ leipää.

Kyllä, pitkäkestoisia hiilihydraatteja, jotka ovat paljon hyödyllisempiä kuin pastan ja riisin nopeat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä