Miksi nuoret naiset ei osta perunoita?
En ole koskaan nähnyt perunalaarilla nuoria naisia laittamassa perunoita pussiin vaan siellä on aina vanhempia ihmisiä? Syökö nuoret naiset vain ranskanperunoita ja makaronia vai mistä on kyse?
Kommentit (150)
Olen yli 65 v. ja jätin perunan syönnin vähälle sen jälkeen, kun minulla todettiin 2-tyypin diabetes jonka sitten selätin ruokavalio- ja elämäntapamuutoksilla. Ainakin minulla peruna tuppaa nostamaan sokeriarvoa ja niinpä syön perunaa vain harvoin. Perunan sijasta syön paljon täysjyväpastaa ja ruokakauraa ja -ohraa (viimeksi mainitut kotimaisia vastineita riisille).
Nuoret miehetkö ostaa?
Minä kyllä ostan melko usein valmiiksi pestyjä perunoita pienessä pussissa, en osta laarista
Vierailija kirjoitti:
Koska peruna sisältää niin paljon hiilihydraatteja ja itsestään huolta pitävä ei syö perunaa tai juo kaljaa.
Itsekin vanha kääpä, enkä syö perunaa/ sokeria/ leipää.
Perunoista saa kaliumia, mikä vähentää sydäntautiriskiä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nainen 27v. Ostan perunoita ehkä kerran kuussa. Syön mieluummin kasvislisäkettä, bataattia, pastaa tai riisiä. Peruna on vähän tylsä, kaipaan voimakkaampia makuja. Vaikka sen maustaisi, on se sisältä mauton.
Kokeile Annabelle lajiketta ja voita sekaan. Se on hyvää. Sekaan vielä paistettua jauhelihaa.
Itse en tykkää kesäperunasta, mutta talviperunasta tykkään. Siitä saa tehtyä vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyökkäsin jo vastaamaan, että kyllä me nuoretkin perunoita syömme, mutta sitten tajusin olevani 40-vuotias.
Perunaa taidetaan pitää vähän vanhanaikaisena ja vaikeana valmistettavana. Harva syttyy keitinperunoista, koska kouluruokailussa ne olivat usein hieman nahkeita ja kumisia.
Varmaan tätä nykyaikaa jos perunat on "vaikea" valmistaa. Osaako uusavuttomat nuoret edes kuoria perunoita
Niin meillä ainakin tytär ei viitsi kuoria ikä 20v.
Miksi se kuoria pitäisi?
Olen aina syönyt potut kuorineen. Kotoa opittu.
M52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyökkäsin jo vastaamaan, että kyllä me nuoretkin perunoita syömme, mutta sitten tajusin olevani 40-vuotias.
Perunaa taidetaan pitää vähän vanhanaikaisena ja vaikeana valmistettavana. Harva syttyy keitinperunoista, koska kouluruokailussa ne olivat usein hieman nahkeita ja kumisia.
Varmaan tätä nykyaikaa jos perunat on "vaikea" valmistaa. Osaako uusavuttomat nuoret edes kuoria perunoita
Niin meillä ainakin tytär ei viitsi kuoria ikä 20v.
Miksi kuoria vitamiinit ja kuidut pois? Pitääkö vanhemmille ihmisille olla tasaista pehmeää mössöä?
Mitkä vitamiinit? Perunassa?
Ainakin paljon enemmän kuin makaronissa, peruna on kasvis toisin kuin makaroni.
Eihän perunan ainut vaihtoehto ole makaroni. Tai riisi.
Onhan ollut ainakin tämän palstan perusteella:) Hirvittävä rääkyminen makaronipulan takia, vaikka kaupat ovat pursuneet vaihtoehtoja.
Sen jälkeen kun muutin pois kotoa 15-vuotiaana, en ole perunaa ostanut tai itse valmistanut. Syynä se, että omassa lapsuusperheessäni isä ei suostunut syömään pastaa, eikä äitini välittänyt riisistä, joten meillä syötiin aina (keitettyä) perunaa. Ihan kaikelle lisukkeena. 15 vuotta.
Mulle yksinkertaisesti riitti peruna. Katsotaan, jos jossain kohdassa pääsen yli liika-annostuksesta, mutta en vaan pysty mitenkään vapaaehtoisesti pottua tällä hetkellä syömään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nainen 27v. Ostan perunoita ehkä kerran kuussa. Syön mieluummin kasvislisäkettä, bataattia, pastaa tai riisiä. Peruna on vähän tylsä, kaipaan voimakkaampia makuja. Vaikka sen maustaisi, on se sisältä mauton.
Tämä hymyilytti.
Oi se pelkän makaronin ja riisin laaja makumaailma! :D
Peruna on mietomakuinen mutta on siinä enemmän makua kuin riisissä tai makaroonissa.
Majoneesin kanssa toimii hienosti.
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 65 v. ja jätin perunan syönnin vähälle sen jälkeen, kun minulla todettiin 2-tyypin diabetes jonka sitten selätin ruokavalio- ja elämäntapamuutoksilla. Ainakin minulla peruna tuppaa nostamaan sokeriarvoa ja niinpä syön perunaa vain harvoin. Perunan sijasta syön paljon täysjyväpastaa ja ruokakauraa ja -ohraa (viimeksi mainitut kotimaisia vastineita riisille).
Keitä ne perunat ensin, jäähdytä ja käsittele uudestaan eli paista tai laita uuniruokiin tmv. Tällä tavoin perunan GI-arvo eli sokeristumisarvo laskee. Itse käytän usein kaupan peruna-sipulisekoitusta, koska se on esikeitettyä, eli ei nosta sokeria rakettina. Olen testannut nämä systeemit helkkarin monta kertaa, olen DM1 eli mittaan sokerit ennen ja jälkeen ruokailun.
vanhat ihmiset syövät perunaa tyyliin joka päivä. On paljon muitakin juureksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitä ne perunat ensin, jäähdytä ja käsittele uudestaan eli paista tai laita uuniruokiin tmv. Tällä tavoin perunan GI-arvo eli sokeristumisarvo laskee. Itse käytän usein kaupan peruna-sipulisekoitusta, koska se on esikeitettyä, eli ei nosta sokeria rakettina. Olen testannut nämä systeemit helkkarin monta kertaa, olen DM1 eli mittaan sokerit ennen ja jälkeen ruokailun.
En näe perunan päivittäistä syöntiä mitenkään tarpeellisena, täysjyväpastassa ja ruokakaurassa ja -ohrassa on paljon ravintoaineita kuten mm. kuitua ja proteiinia. Noudatan välimeriruokavalion tyyppistä ruokavaliota ja se sopii minulle erittäin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne nuoret naiset pikemmin syö sushia, buddha bowlia ja spiruliinasmoothieta.
Tule pois Instagramista.
Kurkut on parempia kuin perunat, kokeile vaikka!
Vai onko sun värkkis joku pajatso?
Vierailija kirjoitti:
Ihmeissäni luen tätä, ettei syödä perunaa. Miten kastikkeiden kanssa voi syödä kasviksia lisukkeena? Peruna siihen kuuluu😂
Eilen tein karjalanpaistin, lisukkeeksi tietenkin perunaa ja salaattia.
Uunilohen kanssa tietty perunamuusi, ja pihvin seuraan tehdään lohkoperunat uuniin ja samalle pellille porkkanaa, palsternakkaa ja sipulia. keittoihin laita aina perunaa.
Minkä "kastikkeiden"? En ole varmaan ikinä tehnyt "kastikeruokaa". Luuletko siis että "kastike" on jokin pakollinen osa ruokaa?
Lohen kanssa salaatti tai vihannekset sopivat mainiosti, pihvillekin esim bataatti on paljon maittavampaa kuin mauton peruna. Monesti syön pihviä ihan vaan rucolan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Koska peruna sisältää niin paljon hiilihydraatteja ja itsestään huolta pitävä ei syö perunaa tai juo kaljaa.
Itsekin vanha kääpä, enkä syö perunaa/ sokeria/ leipää.
Kuuma pottu on hiilari kauhistus mutta jos siitä tekee salaatin kaikilla mausteilla ja syö sen kylmänä niin ei paisuta tai pieretä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin vanha kääpä, enkä syö perunaa/ sokeria/ leipää.Perunoista saa kaliumia, mikä vähentää sydäntautiriskiä.
Niin saa kaikista muistakin vihanneksista, monista enemmän kuin perunasta.
Vierailija kirjoitti:
Sain niistä ihan tarpeekseni lapsena. Peruna turvottaa.
Siinä taas yksi aivopesty hiilarikammoinen. Kuvittelet turvotuksen, sillä sitä toitotetaan joka tuutista. Ei takuulla tule turvotuksia edes viikottain syötynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei alapeukuttajat! Kertokaapa te, miten tavallisesta keitetystä perunasta saa sen GI-arvon alas, kun niin tunnutte tietävän ja kertokaa se konsti myös lääkäreille ja ravintotieteilijöille. Haluaisin kovasti syödä tavallisia kuoripottuja, mutta en voi niitä syödä edes yhtä kertaa viikossa tuon ikävän sokerien vuoristoradan takia.
T DM1
Ihmeissäni luen tätä, ettei syödä perunaa. Miten kastikkeiden kanssa voi syödä kasviksia lisukkeena? Peruna siihen kuuluu😂
Eilen tein karjalanpaistin, lisukkeeksi tietenkin perunaa ja salaattia.
Uunilohen kanssa tietty perunamuusi, ja pihvin seuraan tehdään lohkoperunat uuniin ja samalle pellille porkkanaa, palsternakkaa ja sipulia. keittoihin laita aina perunaa.
Kyllä mä myös itselleni keitän 2 perunaa kun menen iltavuoroon ja tekee kastikkeen siihen. Toiset keittää lisää perunoita iltapäivällä ja lämmittää kastiketta. Kyllä meillä syödään myös pastaa ja riisiä ja nuudelia. Teinit ei niin riisistä välitä, peruna ruoat ja pasta kelpaa parhaiten. Varsinkin itse tehdyt lohkoperunat ja kermaperunat. Minut tapaa perjantaisin perunalaarin luona😂