Miksi nuoret naiset ei osta perunoita?
En ole koskaan nähnyt perunalaarilla nuoria naisia laittamassa perunoita pussiin vaan siellä on aina vanhempia ihmisiä? Syökö nuoret naiset vain ranskanperunoita ja makaronia vai mistä on kyse?
Kommentit (150)
Keksi-ikäinen nainen enkä juurikaan syö perunaa. En riisiä enkä pastaakaan. Tuntuu, että ovat minulle liian nopeita hiilarilähteitä. Lisukkeena on ennemmin linssejä, punajuuria, lanttua tms.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä vaiva. Painavat paljon kaupasta raahattuna, peseminen, kuoriminen, pitkä keittoaika. Ja kaikki tuo vaiva, muttei siltikään saa mitään superhyvää ruokaa, vaan perus perunaa. Samalla vaivalla ja ajalla loihtii jo todella hyvän pasta-annoksen.
Ei uusia perunoita tarvitse kuoria, ja ne kiehuvatkin samassa ajassa kuin pasta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne nuoret naiset pikemmin syö sushia, buddha bowlia ja spiruliinasmoothieta.
Olen -92 ja nuo oli muotia silloin kun minä olin parikymppinen, eli ei tämän päivän juttuja.
Nykyään taitaa olla nuorilla muodissa enempi epäterveelliset syömiset ja skincare.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne painaa liikaa. En jaksa raahata kaupasta niitä muiden ostosten lisäksi.
Jätä ne siiderit yms sekä sipsit ja karkit pois, niin jaksat kuljettaa potutkin. Yleisin pakkaus taitaa olla kaksi kiloa, kilonkin pusseja löytyy.
Tarkoitin kyllä ihan muita juttuja, kuten pyykinpesuainetta, tiskiainetta, maitoa, vissyä, lihaa, kasviksia. Niistä tulee jo monta kiloa ja päälle pitäisi raahata jotain puolihomeisia perunoita selkä vääränä. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä ne siiderit yms sekä sipsit ja karkit pois, niin jaksat kuljettaa potutkin. Yleisin pakkaus taitaa olla kaksi kiloa, kilonkin pusseja löytyy.
Tarkoitin kyllä ihan muita juttuja, kuten pyykinpesuainetta, tiskiainetta, maitoa, vissyä, lihaa, kasviksia. Niistä tulee jo monta kiloa ja päälle pitäisi raahata jotain puolihomeisia perunoita selkä vääränä. Ei kiitos.
Ei niitä pussitettuja perunoita kannata ikinä ostaa, irtoperunoita vaan, ei takuulla ole homeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eri perunoista pidä, niin eihän niitä silloin kannata ostaa. Mutta kotiin ne saa kannettua siten, että ei osta niitä sillä kerralla, kun pitää ostaa jotain pyykinpesuainetta tai tiskiainetta. Kannattaa suunnitella ostokset niin, että on kevyitä ja painavia samalla kerralla.
Miksi jälleen joku riviääliö tusinakyylä näkee vaivaa nuorten naisten tekemisistä tai tekemättä jättämisistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa nyt jokaisella kauppareissulla ostat pyykinpesuainetta, yleensä se painaa saman kuin se pottupussi, eikä vissykään ole välttämätöntä, Suomessa saa jumakelpoista vettä suoraan hanasta. Käyttämäsi kauppa on huonolaatuinen, jos se myy puolihomeisia perunoita.
Saattaapi olla paisutuksen ja pieretyksen syy perunan lisäkkeessä - esim. sipulia kastikkeessa tai kaalia, paprikaa, herneitä, papuja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 65 v. ja jätin perunan syönnin vähälle sen jälkeen, kun minulla todettiin 2-tyypin diabetes jonka sitten selätin ruokavalio- ja elämäntapamuutoksilla. Ainakin minulla peruna tuppaa nostamaan sokeriarvoa ja niinpä syön perunaa vain harvoin. Perunan sijasta syön paljon täysjyväpastaa ja ruokakauraa ja -ohraa (viimeksi mainitut kotimaisia vastineita riisille).
Keitä ne perunat ensin, jäähdytä ja käsittele uudestaan eli paista tai laita uuniruokiin tmv. Tällä tavoin perunan GI-arvo eli sokeristumisarvo laskee. Itse käytän usein kaupan peruna-sipulisekoitusta, koska se on esikeitettyä, eli ei nosta sokeria rakettina. Olen testannut nämä systeemit helkkarin monta kertaa, olen DM1 eli mittaan sokerit ennen ja jälkeen ruokailun.
Hei alapeukuttajat! Kertokaapa te, miten tavallisesta keitetystä perunasta saa sen GI-arvon alas, kun niin tunnutte tietävän ja kertokaa se konsti myös lääkäreille ja ravintotieteilijöille. Haluaisin kovasti syödä tavallisia kuoripottuja, mutta en voi niitä syödä edes yhtä kertaa viikossa tuon ikävän sokerien vuoristoradan takia.
T DM1Eiköhän ne alapeukut tule siitä, että perunan syönti ei millään lailla ole pakollista, ja sen sijaan että alkaisi kikkailla sen perunan kanssa tuolla tavalla, on paljon järkevämpää, terveellisempää ja maittavampaa syödä ihan vaan muita vihanneksia.
Mikä ihmeen vaiva on muka keittää kattilallinen perunoita? Itse syön heti keitettyjä sen pari kappaletta ja teen lopuista joko uuniruokaa, pyttipannua tms tai perunasalaattia. Noissa prosesseissa se GI-arvo pienenee ihan itsekseen kikkailematta.
Vierailija kirjoitti:
Just ostin tänään. Teen perunapurjokeittoa.
Niin, mutta oletko nuori???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska peruna sisältää niin paljon hiilihydraatteja ja itsestään huolta pitävä ei syö perunaa tai juo kaljaa.
Itsekin vanha kääpä, enkä syö perunaa/ sokeria/ leipää.Kyllä, pitkäkestoisia hiilihydraatteja, jotka ovat paljon hyödyllisempiä kuin pastan ja riisin nopeat.
Hiilarit hyödyllisiä?
Olen 31-vuotias ja ostan perunoita lähes viikoittain. Perunaa aloin kyllä ostaa vasta päälle 25-vuotiaana, kun aloin elää enemmän arvojeni mukaan. Peruna on siis kotimainen, halpa, terveellinen ja ilmastolle hyvä valinta. Sitä ennen pidin perunaa jotenkin tylsänä ja mauttomana, mikä varmaan johtuu siitä, että se on ollut aika perusruokaa lapsuudessa ja koulussa sai aina syödä hirveitä kumiperunoita. Muutoinkin tein nuorempana erilaisia ruokia kuin nykyään. Silloin laitoin "kansainvälisempää" ruokaa kuten pastaa, riisiä, aasialaisia juttuja jne, mutta nykyään keitot ovat ihan parhaita ja niihin monesti laitan pernúnaa. Välillä syön myös perunaa lisäkkeenä jollekin proteiinipitoiselle tai teen perunamuussia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret ei osaa edes kuoria saatikka keittää perunoita.
Miksi pitäisi "osata" tehdä ruokaa jota ei ikinä syö? Et varmaan itsekään osaa tehdä ruokia jotka jollekulle ovat ihan jokapäiväistä, mutta jota sinä et itse syö.
Ja liioittelu on ihan vaan lapsellista, jokainen osaa kyllä keittää perunoita jos vaan kiinnostaisi.
Opetan ylä-asteella kotitaloutta ja iso osa nuorista ei oikeasti osaa kuoria perunoita tai keittää riisiä.
eri
Ai tässä tarkoitettiin LAPSIA. Minä luulin että keskustelu on nuorista aikuisista, jotka asuvat itsenäisesti ja vastaavat itse ruokahuollostaan. Jos puhutaan lapsista niin lienee ihan eri keskustelu. Aikuinen osaa kyllä lukea riisipaketin kyljestä keitto-ohjeen, mutta teinit lienevät monesti uhallakin olevinaan osaamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä vaiva. Painavat paljon kaupasta raahattuna, peseminen, kuoriminen, pitkä keittoaika. Ja kaikki tuo vaiva, muttei siltikään saa mitään superhyvää ruokaa, vaan perus perunaa. Samalla vaivalla ja ajalla loihtii jo todella hyvän pasta-annoksen.
Kun laitat ensin ne kuoriperunat kiehumaan ja vasta sitten alat tehdä kastiketta, niin ylläri ylläri, ruokasi on samaan aikaan valmis kuin mitä olisit tehnyt pastaruoan. Ilmeisesti sulla on vain jäänyt ruoanteon opettelu vähän kesken. Lisukeperunoita ei kuorita ennen keittämistä, onko sulta jäänyt tuokin huomaamatta?
Oletko sama kastikehullu vai onko teitä useampi?
Vierailija kirjoitti:
Perunassa on puolet vähemmän hiilihydraatteja kuin riisissä ja 80% vähemmän kuin makaronissa. Mr Google kertoi näin.
Entä jos vertaat vihanneksiin, vaikka kaaliin, kesäkurpitsaan tai paprikaa?
Mä en ainakaan tykkää perunasta ollenkaan, joten syön riisiä, pastaa, nuudeleita, couscousia, bulguria yms. mieluummin hiilariruokana.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen opettanut meidän perheen nuoret aikuiset naiset kyllä ostamaan perunoita, joten heitä siellä perunalaarilla näkyy lähes joka kauppareissulla. Peruna taipuu niin moneksi. Sitä voi käyttää sosekeittoihin, liha-, kala-, kana- ja kasviskeittoihin, erilaisiin laatikkoruokiin ja kiusauksiin, muusiksi, lohkoperunoiksi, keitetyiksi ja paistetuiksi perunoiksi, syödä keitettynä jne.
Uudet perunat kesällä on ihan parasta.
Enpä usko että kovin moni alle 50v tekee säännöllisesti (tai koskaan...) keittoja perunasta (miksi keittoon laittaisi perunaa?!), saatikka kiusauksia tai laatikoita. Nuo on todella boomer-ruokaa; jos ennen puhuttiin läskisoosia syövistä vanhan kansan ihmisistä, on luettelemasi lista nykyään vastaava vanhusruoka kuin läskisoosi oli vaikka 20v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen opettanut meidän perheen nuoret aikuiset naiset kyllä ostamaan perunoita, joten heitä siellä perunalaarilla näkyy lähes joka kauppareissulla. Peruna taipuu niin moneksi. Sitä voi käyttää sosekeittoihin, liha-, kala-, kana- ja kasviskeittoihin, erilaisiin laatikkoruokiin ja kiusauksiin, muusiksi, lohkoperunoiksi, keitetyiksi ja paistetuiksi perunoiksi, syödä keitettynä jne.
Enpä usko että kovin moni alle 50v tekee säännöllisesti (tai koskaan...) keittoja perunasta (miksi keittoon laittaisi perunaa?!), saatikka kiusauksia tai laatikoita. Nuo on todella boomer-ruokaa; jos ennen puhuttiin läskisoosia syövistä vanhan kansan ihmisistä, on luettelemasi lista nykyään vastaava vanhusruoka kuin läskisoosi oli vaikka 20v sitten.
Katsopa vaikka Kotikokki.fin reseptejä. Valtaosa sinne kirjatuissa keittoresepteissä yhtenä ainesosana on peruna. Ilmeisesti elät itse suht rajoittunutta elämää.