Miksi nuoret naiset ei osta perunoita?
En ole koskaan nähnyt perunalaarilla nuoria naisia laittamassa perunoita pussiin vaan siellä on aina vanhempia ihmisiä? Syökö nuoret naiset vain ranskanperunoita ja makaronia vai mistä on kyse?
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska peruna sisältää niin paljon hiilihydraatteja ja itsestään huolta pitävä ei syö perunaa tai juo kaljaa.
Itsekin vanha kääpä, enkä syö perunaa/ sokeria/ leipää.Sieltä taas ilmestyi kiintiöhörhö. Kertomaan hiilareista. Tiesitkö, että aivot saavat ravintonsa pelkästään hiilareista. Ja sen huomaa kun keskustelee ihmisten kanssa jotka eivät syö hiilareita.
No aivot tarvitsevat kyllä myös melkoisesti rasvaa pitääkseen itsensä kasassa, mutta keho osaa kyllä tuottaa aivojen tarvitseman ravinnon ihan itse vaikket söisi grammaakaan hiilareja.
Minä ostan kesäisin perunat torilta, ovat paljon paremman makuisia! Talvella potut taas eivät ole niin hyviä, eli jäävät hyllyyn jollei muusia tee mieli.
Kyllä mä ainakin ostan, tosin näin kesäaikaan kasvatan ne itse joten vasta loppusyksystä tavataan perunalaarilla.
Perunaa on syöty kautta aikain eikä ihmiset mitenkään kyllä lihavia olleet menneinä vuosikymmeninä. Päin vastoin!
No viimeksi ostin valmiin pussin, sitä ennen laarista. Nyt ei tartte hetkeen tosin ostaa kun sain vanhemmilta heidän kasvattamia perunoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska peruna sisältää niin paljon hiilihydraatteja ja itsestään huolta pitävä ei syö perunaa tai juo kaljaa.
Itsekin vanha kääpä, enkä syö perunaa/ sokeria/ leipää.Sieltä taas ilmestyi kiintiöhörhö. Kertomaan hiilareista. Tiesitkö, että aivot saavat ravintonsa pelkästään hiilareista. Ja sen huomaa kun keskustelee ihmisten kanssa jotka eivät syö hiilareita.
No aivot tarvitsevat kyllä myös melkoisesti rasvaa pitääkseen itsensä kasassa, mutta keho osaa kyllä tuottaa aivojen tarvitseman ravinnon ihan itse vaikket söisi grammaakaan hiilareja.
Ei tosta kannata välittää. Se käy joka ruokakeskustelussa haukkumassa hiilarinvälttelijät/karppaajat/ketoilijat. Eikä mitään väliä, vaikka noista aiheista ei kukaan mainitsekaan. Toisaalta sitä jo odottaakin ketjuun, jossa keskustellaan syömisestä. Ketju jää jotenkin "vajaaksi" ilman tuota haukkujaa. Tulee aina hymy huulille kun sen viesti ilmestyy.
Joo, saahan sitä tietenkin arvostella, jos on edes hajua, mitä arvostelee. Viestiensä perusteella kyseinen henkilö on ihan pihalla aiheesta.
Tosin saattaahan se vain pelleillä.
Vierailija kirjoitti:
En juurikaan osta perunoita, koska asun yksin ja tuntuu turhalta alkaa keittämään esim. vain yhtä perunaa. Ei myöskään kiinnosta lämmittää mikrossa jotain edellisinä päivinä keitettyjä perunoita. Sitten taas jotkut muut perunaruoat ovat sen verran hitaasti valmistettavia tai työläitä, ettei niitäkään oikein viitsi yhdelle ihmiselle tehdä. Mieluummin syön esim. ohraa, puuroa, täysjyvänuudeleita tai leipää. Noissa on enemmän kuituakin kuin perunassa, vaikka en perunaa nyt mitenkään epäterveellisenä pidäkään.
Minä keitän aina koko kattilallisen potakoita, syöjiä yksi tai kaksi. Lisukeruokana menee mitä menee, mutta ne jäljellejääneet ovatkin mitä mainioimpia ruoka-aineita. Uuniruokiin, salaattiin, leivän päällä viipaleina jne. Äkkiä se kilon tai kahden pussi on syöty.
En osta koskaan perunoita, en tykkää. En syö siis missään muodossa. Pasta on parasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyökkäsin jo vastaamaan, että kyllä me nuoretkin perunoita syömme, mutta sitten tajusin olevani 40-vuotias.
Perunaa taidetaan pitää vähän vanhanaikaisena ja vaikeana valmistettavana. Harva syttyy keitinperunoista, koska kouluruokailussa ne olivat usein hieman nahkeita ja kumisia.
Varmaan tätä nykyaikaa jos perunat on "vaikea" valmistaa. Osaako uusavuttomat nuoret edes kuoria perunoita
Niin meillä ainakin tytär ei viitsi kuoria ikä 20v.
Miksi kuoria vitamiinit ja kuidut pois? Pitääkö vanhemmille ihmisille olla tasaista pehmeää mössöä?
Mitkä vitamiinit? Perunassa?
Ainakin paljon enemmän kuin makaronissa, peruna on kasvis toisin kuin makaroni.
Olen vanha nainen, enkä osta perunoita.
Ostan pakasteesta lohkoperunat ja perunaa suikaleina. Käytän niitä kaikkiin ruokiin.
Olen näet laiska, ja miksi tekisin turhaa työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyökkäsin jo vastaamaan, että kyllä me nuoretkin perunoita syömme, mutta sitten tajusin olevani 40-vuotias.
Perunaa taidetaan pitää vähän vanhanaikaisena ja vaikeana valmistettavana. Harva syttyy keitinperunoista, koska kouluruokailussa ne olivat usein hieman nahkeita ja kumisia.
Varmaan tätä nykyaikaa jos perunat on "vaikea" valmistaa. Osaako uusavuttomat nuoret edes kuoria perunoita
Miksi kuoria vitamiinit ja kuidut pois? Pitääkö vanhemmille ihmisille olla tasaista pehmeää mössöä?
Mitkä vitamiinit? Perunassa?
Ainakin paljon enemmän kuin makaronissa, peruna on kasvis toisin kuin makaroni.
Eihän perunan ainut vaihtoehto ole makaroni. Tai riisi.
Ostan valmiiksi pussitettuja ja pestyjä perunoita. Varmaan kilo viikossa menee keskimäärin.
N23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, ajattelin ihan samoin. Nuoriahan tässä vielä!
T. Toinen nelikymppinen
Samoin minä :D
Mutta itse en osta perunoita, koska vatsa ei kestä niitä. En tiedä onko syynä tärkkelys vai allergia, vai joku ihan muu. Sääli sinänsä, koska perunat olisivat hyviä (vaikka uunissa paahdettuina, nam) ja halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne pitäisi kuoria? No, ehkä keittoihin ja muusiin. Muutoin syömme kuorineen.
Keitämme kattilallisen tänään. Ne, mitä ei syödä tänään, pilkotaan huomenna uuniin kalan kylkeen tai tehdään paistos esim. kukkakaalin, parsakaalin ja/tai kesäkurpitsan kera, juustokuorrutteella.
Edellisen päivän keitinperunat ovat tosi hyviä ihan sellaisinaan seuraavana päivänä uunissa pellillä paistettuina tai vain kuumennettuina.
Meillä minä (54v) en syö perunoita, mutta nuoret (15-25v) syövät niitä toisinaan. Minäkin niitä heille ostan, mutta yleensä valmiiksi pussitettuna.
Perunapusseissa on harvoin pilaantuneita yksilöitä mukana, joten ei maksa vaivaa alkaa laarista yksitellen valikoimaan. Usein niissä valmispusseissa on pienempi tai sama kilohinta kuin irtoperunoissa.
En jaksa raahata niitä kaupasta reppuni kanssa kuin harvoin
Kurkku tuntuu paljon paremmalta kuin peruna.
Ravintopitoisempaa se liha on kuin peruna. Ja puhun siis lihasta, en lihajalosteista. Joten fiksummin miehet valitsee.