Miksi nuoret naiset ei osta perunoita?
En ole koskaan nähnyt perunalaarilla nuoria naisia laittamassa perunoita pussiin vaan siellä on aina vanhempia ihmisiä? Syökö nuoret naiset vain ranskanperunoita ja makaronia vai mistä on kyse?
Kommentit (150)
Mieluummin porkkanaa, lanttua, punajuurta, kukkakaalia yms.
Olen saanut syödä perunaa lähes loppuelämän tarpeeseen kun asuin vielä kotona. Meillä ei ollut melkein mitään muita lisukkeita ruuan kanssa.
Opiskelujen alussa välttelin perunoita, koska olin syönyt niitä, lähinnä kuoriperunoita, 20 vuotta putkeen.
Kun sain ensimmäisen oman asunnon (rupisen solukämpän ja sen törkyisen yhteiskeittiön tilalle), alkoi pottujen keittelykin kiinnostaa.
Peruna, pasta, riisi ei oo ihmiselle sopivaa ruokaa. Turhia hiilareita.
Ostanhan. Tosin meni muutama vuosi omilleni muuton jälkeen kunnes taas aloin syömään perunoita, meillä nimittäin oli keitettyjä perunoita lapsuuden kodissa joka ikinen päivä ja alkoi tulla jo korvista ulos. Nykyään tykkään kyllä perunoista ja ostan niitä valmiiksi pussitettuna. Vieläkään ei kyllä ihan vaan keitetyt perunat maistu kuin harvoin, mutta teen esim. lohkoperunoita ja muusia ja laitan keittoihin.
N27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen opettanut meidän perheen nuoret aikuiset naiset kyllä ostamaan perunoita, joten heitä siellä perunalaarilla näkyy lähes joka kauppareissulla. Peruna taipuu niin moneksi. Sitä voi käyttää sosekeittoihin, liha-, kala-, kana- ja kasviskeittoihin, erilaisiin laatikkoruokiin ja kiusauksiin, muusiksi, lohkoperunoiksi, keitetyiksi ja paistetuiksi perunoiksi, syödä keitettynä jne.
Uudet perunat kesällä on ihan parasta.
Enpä usko että kovin moni alle 50v tekee säännöllisesti (tai koskaan...) keittoja perunasta (miksi keittoon laittaisi perunaa?!), saatikka kiusauksia tai laatikoita. Nuo on todella boomer-ruokaa; jos ennen puhuttiin läskisoosia syövistä vanhan kansan ihmisistä, on luettelemasi lista nykyään vastaava vanhusruoka kuin läskisoosi oli vaikka 20v sitten.
Katsopa vaikka Kotikokki.fin reseptejä. Valtaosa sinne kirjatuissa keittoresepteissä yhtenä ainesosana on peruna. Ilmeisesti elät itse suht rajoittunutta elämää.
Ja kuinka paljon luulet nuorten käyttävän jotain "kotikokki.fi"tä kokkailuihinsa 🤣? MOT, nämä on vanhemman sukupolven ruokia.
Vierailija kirjoitti:
En juurikaan osta perunoita, koska asun yksin ja tuntuu turhalta alkaa keittämään esim. vain yhtä perunaa. Ei myöskään kiinnosta lämmittää mikrossa jotain edellisinä päivinä keitettyjä perunoita. Sitten taas jotkut muut perunaruoat ovat sen verran hitaasti valmistettavia tai työläitä, ettei niitäkään oikein viitsi yhdelle ihmiselle tehdä. Mieluummin syön esim. ohraa, puuroa, täysjyvänuudeleita tai leipää. Noissa on enemmän kuituakin kuin perunassa, vaikka en perunaa nyt mitenkään epäterveellisenä pidäkään.
Jaa. Minäkin asun yksin kauan jo. Perunaa en välttele kun on niin monipuolinen. Keitän pienen kattilallisen pari kertaa viikossa. Seuraavana päivänä saa mahdottoman hyviä rapeita paistettuja perunoita niistä.Niin ja perunamuusin teen itse enkä pulvereista. Kattilaan mahtuu jotain 5 keskikokoista pottua ja riittävät kahdeksi päiväksi. Sitten taas jotain muuta. Uudet perunat ja silli ovat tosin minulle oikeaa herkkuruokaa. Huuthiiteen jotkut mikroruoat, en tykkää mistään mikroruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen opettanut meidän perheen nuoret aikuiset naiset kyllä ostamaan perunoita, joten heitä siellä perunalaarilla näkyy lähes joka kauppareissulla. Peruna taipuu niin moneksi. Sitä voi käyttää sosekeittoihin, liha-, kala-, kana- ja kasviskeittoihin, erilaisiin laatikkoruokiin ja kiusauksiin, muusiksi, lohkoperunoiksi, keitetyiksi ja paistetuiksi perunoiksi, syödä keitettynä jne.
Enpä usko että kovin moni alle 50v tekee säännöllisesti (tai koskaan...) keittoja perunasta (miksi keittoon laittaisi perunaa?!), saatikka kiusauksia tai laatikoita. Nuo on todella boomer-ruokaa; jos ennen puhuttiin läskisoosia syövistä vanhan kansan ihmisistä, on luettelemasi lista nykyään vastaava vanhusruoka kuin läskisoosi oli vaikka 20v sitten.
Katsopa vaikka Kotikokki.fin reseptejä. Valtaosa sinne kirjatuissa keittoresepteissä yhtenä ainesosana on peruna. Ilmeisesti elät itse suht rajoittunutta elämää.
Ja kuinka paljon luulet nuorten käyttävän jotain "kotikokki.fi"tä kokkailuihinsa 🤣? MOT, nämä on vanhemman sukupolven ruokia.
Vanhemman ja nuoremman sukupolven ruokia Suomessa? Onneksi asun maassa jossa ruoka ei erota sukupolvia.
Vierailija kirjoitti:
Just ostin tänään. Teen perunapurjokeittoa.
No kai siihen jotain muutakin tulee? Ei kuulosta kovinkaan kulinaariselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Johtuu siitä, etteivät tee mitään ruokaa. Roskaruokia ja eineksiä mikrosta vedellään naamaan, niihin ei reseptejä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, wolttaavat ja sitten ihmettelevät, kun se tienattu raha ei riitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just ostin tänään. Teen perunapurjokeittoa.
No kai siihen jotain muutakin tulee? Ei kuulosta kovinkaan kulinaariselta.
Joo, eihän se olekaan kuin perinteinen ranskalainen resepti, vichysoise. Kokeilepa itse ja hämmästy.
Keittoaikaa ei kerrota pussin kyljessä.
Minulta löytyy joku 2 kiloa perunoita kotoa. Olen 30, lasketaanko se nuoreksi? Tilasin ne tosin kotiin muiden ruokien kanssa. Hyvää on, olen tehnyt perunamuusia ja muuta. Mutta jotkut ehkä välttelee hiilareita tai muuta. Bataatti voi olla trendikkäämpää. Mutta kyllä varhaisperuna on ihan paras juttu kesässä, marjojen ja herneiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua olla energinen ja liikkua ja makaa vain paikallaan, niin ehkä.
Työtätekevälle ja urheilevalle ne on pakko hankinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua olla energinen ja liikkua ja makaa vain paikallaan, niin ehkä.
Työtätekevälle ja urheilevalle ne on pakko hankinta.
Wow. Syön riisiä ehkä kerran viikossa, noita muita en ikinä, ja urheilen/liikun keskimäärin 1.5h joka päivä. Joku unohti kertoa mulle että ne olisivat olleet pakollisia :'(.
Ps en syö myöskään viljoja, saa järkyttyä!
Mun pian 20v. tytär ei yleensä osta perunaa koska mä teen pääasiassa meidän talouden ruokaostokset. Tytär siis syö kyllä perunaa.
Silloin harvoin kun ostan perunaa, ostan nimenomaan irtoperunoita. Tosin meidän lähikaupassa ei taida edes olla niitä, eli pitäisi raahata sitten 2kg valmispussi. Ne ehtii homehtua jääkaappiin sinkkutaloudessa. :D