Miksi nuoret naiset ei osta perunoita?
En ole koskaan nähnyt perunalaarilla nuoria naisia laittamassa perunoita pussiin vaan siellä on aina vanhempia ihmisiä? Syökö nuoret naiset vain ranskanperunoita ja makaronia vai mistä on kyse?
Kommentit (150)
Nuoria miehiäkö siellä laarillako sitten näkee?
No ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyökkäsin jo vastaamaan, että kyllä me nuoretkin perunoita syömme, mutta sitten tajusin olevani 40-vuotias.
Perunaa taidetaan pitää vähän vanhanaikaisena ja vaikeana valmistettavana. Harva syttyy keitinperunoista, koska kouluruokailussa ne olivat usein hieman nahkeita ja kumisia.
Varmaan tätä nykyaikaa jos perunat on "vaikea" valmistaa. Osaako uusavuttomat nuoret edes kuoria perunoita
Niin meillä ainakin tytär ei viitsi kuoria ikä 20v.
Miksi kuoria vitamiinit ja kuidut pois? Pitääkö vanhemmille ihmisille olla tasaista pehmeää mössöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttäret hakevat perunansa kotoa, koska minulla kasvaa perunaa.
Ei varmasti hae sun rupisia perunoita. Suomen kaupoissa on niin laadukkaat perunat, että eroa kuin yöllä ja päivällä kotiviljelijän pottuihin! Säälistä ottavat pussillisen mukaan kun kotona käyvät.
kaupan valmiiksi pussitetuissa oon enemmän vihreyttä/rupia nähnyt, kun vanhempien perunamaasta itse nostamissani tuoreissa. Talvella myös käydessäni tuon perunat mukaan kodin kellarista. Samoin punajuuret ja porkkanat, mehuista ja hilloista en ees mainitse.
Täällä nainen 27v. Ostan perunoita ehkä kerran kuussa. Syön mieluummin kasvislisäkettä, bataattia, pastaa tai riisiä. Peruna on vähän tylsä, kaipaan voimakkaampia makuja. Vaikka sen maustaisi, on se sisältä mauton.
Olisko mielikuva tullut karppaajien höösäyksestä että peruna lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyökkäsin jo vastaamaan, että kyllä me nuoretkin perunoita syömme, mutta sitten tajusin olevani 40-vuotias.
Perunaa taidetaan pitää vähän vanhanaikaisena ja vaikeana valmistettavana. Harva syttyy keitinperunoista, koska kouluruokailussa ne olivat usein hieman nahkeita ja kumisia.
Varmaan tätä nykyaikaa jos perunat on "vaikea" valmistaa. Osaako uusavuttomat nuoret edes kuoria perunoita
Perunan ravinteet ovat melkein kaikki siinä kuoressa. Itsekään en kuori kuin silloinjos tekee lohturuoaksi mieli muusia.
Sen päivän kun näkisi kun suomalainen nuori nainen syö rehtiä, suomalaista lähiruokaa ruokaa eikä vaikka jotain planeetan toiselta puolelta tänne roudattuja banaaneja jossain ilmastonmuutos-mielenosoituksessa.
Miksi naiset ei osta kalijaa ja makkaraa?
Miksi naiset elävät pidempään?
Paljon on kysymyksiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuoria vitamiinit ja kuidut pois? Pitääkö vanhemmille ihmisille olla tasaista pehmeää mössöä?
Ei siinä kuoressa kovinkaan paljon ravintoarvoa ole, korkkisolukkoa. Paljon liikkuu asiasta väärää tietoa.
Itse kuorin jos ostan kaupasta, koska kuoressa on torjunta-ainejäämiä. Itse viljellyt perunat syön kuorineen.
Biologi
Okei, mä olen jo päälle kolmekymmentä, mut miellän itseni nuoreksi. Ja kasvatan omat perunani, kuten monet muutkin kasvikset. Kesäaikaan heviosastolta tarttuukin mukaan lähinnä banaaneja vaikka syönkin noin kilon kasviksia päivässä. Talvisin sit mutkin löytää sieltä perunalaarilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunan ravinteet ovat melkein kaikki siinä kuoressa.
Ei ole. Vanhan kansan jutut ei tässä pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Sen päivän kun näkisi kun suomalainen nuori nainen syö rehtiä, suomalaista lähiruokaa ruokaa eikä vaikka jotain planeetan toiselta puolelta tänne roudattuja banaaneja jossain ilmastonmuutos-mielenosoituksessa.
Rehtiä tehotuettua sontaa ja päälle tietysti viron tuomisia.
Miesten lautasilla on liikaa varsinkin punaista ja prosessoitua lihaa, kuten leikkeleitä, makkaroita ja nakkeja. Miehistä lähes kahdeksan kymmenestä syö niitä suosituksia enemmän, naisistakin neljännes.
En syö mitään perunaruokia, enkä ole aikuisiällä ostanut perunoita varmaan edes kertaa vuoteen. Sain lapsena tarpeekseni, kun ruoka oli suunnilleen perunoita perunoiden kanssa perunakastikkeella. En myöskään syö makaronia ja riisiäkin harvoin (jos tilaan intialaista).
Lisukkeena käytän salaatteja ja vihanneksia, kuten kaalia, tomaattia, kesäkurpitsaa jne. Peruna on mautonta ja ravinteetonta mömmöä niiden rinnalla.
En oo itseasiassa koskaan ostanut perunoita (osaan kyllä tietty käyttää ruoanlaitossa). Voisin kyllä jos kokkaisin muuta kuin paria ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska peruna sisältää niin paljon hiilihydraatteja ja itsestään huolta pitävä ei syö perunaa tai juo kaljaa.
Itsekin vanha kääpä, enkä syö perunaa/ sokeria/ leipää.Sieltä taas ilmestyi kiintiöhörhö. Kertomaan hiilareista. Tiesitkö, että aivot saavat ravintonsa pelkästään hiilareista. Ja sen huomaa kun keskustelee ihmisten kanssa jotka eivät syö hiilareita.
Tuskin keskustelet sellaisen kanssa, ovat melko harvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä vitamiinit? Perunassa?
Jos se nuorempi väki käy siellä koulujen ja oppilaitosten ruokaloissa, joissa saavat viikon aikana jo perunaa. Tekevät kotona sitten muuta.
Itsekin (vähän vanhempana kääkkänä) olen ollut ilman perunaa koko kesän. Ja minua vanhempi ikäpolvi, joka ei muuta syönytkään kuin perunaa, on nyt toppuuteltu ettei sitä kuulu niin paljon syödä. Esim. lääkäri oli isälleni sanonut että peruna vähemmälle, koska hänellä on 2-tyypin diabetes. Potut muuttuvat tärkkelykseksi kropassa ja sitten saa liikaa sokeria.
Mulla kiinnostaa millanen kyylä ap on? Siis tykkää tuijottaa muita niskan takana: Hahaa, mitä sinä otat!!? Mitäs jos näillä nuorilla on vanhemmat, joilla omat viljelyspalstat ja saavat heiltä perunat ilmaiseksi.? Lapsuuden kodissa meillä kasvatettiin itse sipulitkin. Vasta kevättä kohti alko loppumaan edellis kesän sato.