Miksi ihmeessä vaihdevuosissakin "pitää" olla vielä halukas?
Tiedättehän ne kaikki jutut "Seksi voi jatkua elämän loppuun asti", "Maija löysi seksuaalisuutensa vaihdevuosien jälkeen", "Miksi vaihdevuosi-ikäiset eivät hae apua seksiin", "Seksin ei tarvitse loppua vaihdevuosiin", "Vaihdevuosissa seksi on ihana mahdollisuus". Entä jos onkin tyytyväinen siihen, että seksi loppui eikä kaipaa sitä pätkääkään? Tuskin olen ainut. Sanotaan, että halukkaat vaihdevuosi-ikäiset naiset ovat tabu, mutta todellisuudessa heistä on mediassa jatkuvasti juttuja. Koskaan ei kirjoiteta naisista, jotka eivät seksiä enää kaipaakaan eivätkä ole kokeneet mitään "seksuaalista herätystä" neli- tai viisikymppisenä.
Kommentit (2165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, nelikymppiset naiset täällä kertomassa että halut aivan nollissa. Suosittelen lääkärikäyntiä ja elintapojen perkaamista. Ei ole normaalia tuossa iässä hormonitoiminnan olla ikäihmisen tasolla.
En haluaisi olla karu, mutta biologinen fakta on, että koko seksi on _oikeasti_ lisääntymisen väline - ei mitään sen ihmeellisempää. Hedelmällisyyden kaari on aika lyhyt. Se, että yhteiskunta on leiponut seksistä loputtomasti taottavan markkinaraon, jonka typerykset ovat biologiaansa vastaan pureksimatta nielleet, ei toki ole ns haluttomien nelikymppisten vika, joista lähes kaikki ovat jo lisääntymiskaarensa lopussa. Vaikeaahan tämä on tajuta - not 🙄
Hmm... lisääntyminen on yksi seksuaalisuuden funktio mutta ei ainoa. Jos se olisi ainoa, harrastaisimme seksiä todella eri tavalla, vain tiettyyn aikaan kuukaudesta, lasten saamisen välissä olisi pitkä tauko jne. Lisääntymiskyvyttömät ihmiset eivät haluaisi seksiä lainkaan.
Seksillä ja seksuaalisuudella on myös psykologisia tehtäviä, ja ainakin itselläni nämä ovat paljon enemmän painottuneet kuin lisääntymiseen liittyvät tekijät. Esimerkiksi kuukautiskierron vaiheella ei ole ikinä ollut mitään merkitystä halukkuuteeni vaan olen koko ikäni ollut yhtä halukas aina. Nyt vaihdevuosissa nautin seksistä vielä erityisen paljon, koska siitä on lähtenyt tietty vakavuus joka liittyi aluksi nuoruuden epävarmuuksiin ja jatkuvaan raskauden pelkoon.
Tällä en siis sano, että kaikkien tulisi haluta. Se kun on myös asia jota ei voi itse päättää. Jotkut haluavat ja jotkut eivät. Joillakin ikä ja hormonit vaikuttavat halukkuuteen, joillakin ei. Ymmärrän, että aihe on hankala parisuhteissa, koska on mahdotonta ennustaa, miten kunkin kohdalla käy, eikä ole todennäköistä että halut pysyvät molemmilla koko ajan samalla tasolla. Tässä on jokaisen keksittävä oma ratkaisunsa asiaan, mutta ainakaan se ei ole ihmisen typistäminen biologiseksi robotiksi, ja niiden haukkuminen joille seksuaalisuus on paljon muutakin kuin lisääntymisen väline.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä haluttomat eivät voi hyväksyä sitä, että osa tykkää seksistä ja haluaa sitä.
Miksi halukkaat eivät voi hyväksyä sitä, että osa elää onnellisina ja tyytyväisinä ilman seksiä? Heti pitää voivotella, että puoliso vähintään pettää, ja korostaa sitä, että itse onneksi vielä haluaa.
Tämähän se hauskaa onkin. Minä sen sijaan tiedän _faktana_ että aika tosi viisikymppinen pariskunta on joko kokonaan luopunut seksielämästä, tai ainakin harrastavat sitä todella harvoin. Ja ei, ei ole mitään ongelmaa parisuhteessa; ikä vaan on tuonut normaalin hiipumisen tuollaiseen. Olen aina kuolla nauruun, kun jopa nelikymppiset naiset kauhistelevat etteivät voisi luopua seksuaalisuudestaan, koska Se On Niin Iso Osa Minua. Newsflash: seksuaalisuus ei ole minkään sortin osa ketään. Se on
Mun ystäväpiiri on 55-75v ja uskon että enemmistöllä on hyvä ja intohimoinen parisuhde, seksiä ja läheisyyttä vieläkin.
Seksuaalisuus ja intohimo on ainakin itselle todella tärkeää ja iso osa hyvinvointia ja elämää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin voisin jo pikkuhiljaa ajaa seksielämän alas eikä harmittaisi ollenkaan. N44v
Hassua kun jotkut ikäisesi ei ole päässeet kunnolla edes alkuun vielä...yksikin tuttu vasta meni naimisiin.
Ihminen voi toki kuvitella, että libidovetoisuus jatkuu loputtomiin lisääntymisiän jälkeen. Ikävän totuuden kohtaa aika moni; ei se seksi sitten ollutkaan niin kovin tärkeää. Haisevien limakalvojen hinkkaamisen kiinnostus lakkaa.
Itse taas en ymmärrä tuota argumenttia. Iso osa hyvistä asioista ihmisen elämässä loppuu aikanaan, terveys mukaan lukien, jos ei täältä lähde ns kesken matkan (mitä useimmat ihmiset pyrkivät kai välttämään). Ei se minkään muunkaan asian kohdalla tarkoita si
väkisin vääntäen jatkoajalle nostettua juttua,
On tosi surullista jos kokemuksesi kahden rakastavan ihmisen välisestä rakkaudesta ja intohimosta on tuo!? Meillä kyse on halusta tuottaa toiselle mielihyvää ja olla lähellä.
Mun mieheni joutui käyttämään sinisiä pillereitä eikä se tehnyt seksistämme yhtään huonompaa kuin aiemmin, kiihottumisen nekin tarvitsee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, nelikymppiset naiset täällä kertomassa että halut aivan nollissa. Suosittelen lääkärikäyntiä ja elintapojen perkaamista. Ei ole normaalia tuossa iässä hormonitoiminnan olla ikäihmisen tasolla.
En haluaisi olla karu, mutta biologinen fakta on, että koko seksi on _oikeasti_ lisääntymisen väline - ei mitään sen ihmeellisempää. Hedelmällisyyden kaari on aika lyhyt. Se, että yhteiskunta on leiponut seksistä loputtomasti taottavan markkinaraon, jonka typerykset ovat biologiaansa vastaan pureksimatta nielleet, ei toki ole ns haluttomien nelikymppisten vika, joista lähes kaikki ovat jo lisääntymiskaarensa lopussa. Vaikeaahan tämä on tajuta - not 🙄
Hmm... lisääntyminen on yksi seksuaalisuuden funktio mutta ei ainoa. Jos se olisi ainoa, harrastaisimme seksiä todella eri tavalla, vain tiettyyn aikaan
Juuri samoja asioita olin tulossa kirjoittamaan. Joillekin seksuaalisuus on ehkä lähinnä fyysistä, mutta toisille se on ennen kaikkea psykologista ja henkistä. Minullakaan halut ei vaihtele kierron mukaan eikä vaihdelleet esimerkiksi synnytyksen jälkeen tai raskauden tai imetyksen aikana. Itselle seksuaalisuus on osa laajempaa mieli-kehoyhteyttä, mm keino rentoutua ja purkaa arjen kuormitusta. En pidä mahdottomana, että halu tästä huolimatta joskus hiipuisi, mutta toivon niin käyvän mahdollisimman myöhään.
Ihmisen kaltaisen lajin tunteiden ja halujen supistaminen pelkästään hormonoriippuvaisiksi on aika tajua mutkien oikomista.
Tietenkin näistä asioista paasaaminen jollekin, jolle seksuaalisuus on turha pikkujuttu elämässä on vähän sama, kuin yrittäisi selittää värisokealle värejä. Jos ei tällaiseen seksuaalisuuteen ole kosketusta eikä se kuulu omaan tunneskaalaan, ei sitä varmaan ole helppo ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä haluttomat eivät voi hyväksyä sitä, että osa tykkää seksistä ja haluaa sitä.
Miksi halukkaat eivät voi hyväksyä sitä, että osa elää onnellisina ja tyytyväisinä ilman seksiä? Heti pitää voivotella, että puoliso vähintään pettää, ja korostaa sitä, että itse onneksi vielä haluaa.
Tämähän se hauskaa onkin. Minä sen sijaan tiedän _faktana_ että aika tosi viisikymppinen pariskunta on joko kokonaan luopunut seksielämästä, tai ainakin harrastavat sitä todella harvoin. Ja ei, ei ole mitään ongelmaa parisuhteessa; ikä vaan on tuonut normaalin hiipumisen tuollaiseen. Olen aina kuolla nauruun, kun jopa nelikymppiset naiset kauhistelevat etteivät voisi luopua seksuaalisuudestaan, koska Se On Niin Iso Osa Minua. Newsflash: seksuaalisuus ei ole minkään sortin osa ketään. Se on
Höpöjä, seksuaalisuus on osa ihmistä hedelmällisyyden loppumisenkin jälkeen ja se on fakta. Se on myös. tapa ilmaista kiintymystä ja rakkautta ilman hedelmöityymistavoitetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin voisin jo pikkuhiljaa ajaa seksielämän alas eikä harmittaisi ollenkaan. N44v
Hassua kun jotkut ikäisesi ei ole päässeet kunnolla edes alkuun vielä...yksikin tuttu vasta meni naimisiin.
Ihminen voi toki kuvitella, että libidovetoisuus jatkuu loputtomiin lisääntymisiän jälkeen. Ikävän totuuden kohtaa aika moni; ei se seksi sitten ollutkaan niin kovin tärkeää. Haisevien limakalvojen hinkkaamisen kiinnostus lakkaa.
Itse taas en ymmärrä tuota argumenttia. Iso osa hyvistä asioista ihmisen elämässä loppuu aikanaan, terveys mukaan lukien, jos ei täältä lähde ns kesken matkan (mitä useimmat ihmiset pyrkivät kai välttämään). Ei se minkään muunkaan asian kohdalla tarkoita sitä, että se asia olisi automaattisesti merkitykset
Kyllä seksihalujen hiipuminen on monelle helpotus tai sitten ihan neutraali asia, niin miehille kuin naisillekin, ei mikään negatiivinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse oli siitä, miksi vaihdevuosissa _pitäisi_ vielä olla halukas, kun _fakta_ on se, että tosi moni ei enää ole - ja sille on täysin loogiset ja biologiset perusteet, yllä esitettynä. Samoin myönnän olevani huvittunut sinisten pillereiden kanssa tuhraavista setämiehistä. Juna meni jo. Jos kuvaat elämässä _hyväksi_ asiaksi jonkin väkisin vääntäen jatkoajalle nostettua juttua, en todellakaan allekirjoita.
Kukaan ei pakota olemaan vaihdevuosissa halukas. Mutta kukaan ei myöskään pakota halukasta puolisoa jäämään seksittömään liittoon. Siitähän tässä on ensisijaisesti kyse. Haluttomia ahdistaa, kun puolisolle mennään kertomaan, että halukkaitakin naisia on olemassa eikä seksuaalisuuden tarvitse kuolla nelikymppisenä vaikka vaimo niin väittääkin.
En mitenkään jaksaisi katsella toista ihmistä nurkissani joka päivä, jos kuvioon ei kuulu runsas seksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä seksihalujen hiipuminen on monelle helpotus tai sitten ihan neutraali asia, niin miehille kuin naisillekin, ei mikään negatiivinen juttu.
Jos näin on, ja molemmat osapuolet on samoilla linjoilla, niin mikä tässä tapauksessa on se ongelma? Mikä on se taho, joka tulee haluttoman parin makkariin vaatimaan peiton viuhuttamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on mun kyllä aina ollut vaikea tajuta sitä ettei halua olla rakastamansa ihmisen lähellä, kosketuksissa joko rakastellen tai halaillen?? Voisin silit
Olen eri, mutta kyllä minä ainakin haluan läheisyyttä, vaikkei seksiä olekaan enää. Seksiä en halua, läheisyys on sitten ihan eri asia ja sitä onkin päivittäin ellei ole työmatkaa tai muuta toisella.
.
Hienoja, asiallisia kommentteja.
Kerrankin laadukkaampaa vauvaa..
.
Oma seksuaalisuuteni/lipidoni ei ole
mihinkään kadonnut tai vähennyt
40 täytettyäni. En usko näin käyvän koskaan.
Oikean tyypin kanssa seksuaalinen yhteys
on Ekstaattinen Täyteys
energeettisesti, mentaalisesti,
emotionaalisesti, fyysisesti.
Elämän Suurin Suola ja erittäin tärkeä
osa laadukasta suhdetta.
.
> Vähentynyt, tekstissä väärin 'vähennyt.'
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse oli siitä, miksi vaihdevuosissa _pitäisi_ vielä olla halukas, kun _fakta_ on se, että tosi moni ei enää ole - ja sille on täysin loogiset ja biologiset pe
Moni voi olla innokas vielä nelivitosena mutta sitten tapahtuu jokin selkeä muutos viisissäkymmenissä.
Nyt tuon koettuani ymmärrän pareja jotka eroavat seksittömyyden vuoksi. Mies voi lähteä viipottamaan vielä ties minne, nainen huokaisee vain helpotuksesta. Mutta voi kai mennä ihan hyvin toisinkin päin. Nyt tuntuisi kovin trendikkäältä esitellä näitä jälkimmäisiä.
Ollaan 45v ja 50v eikä meillä ole ollut seksiä varmaan kymmeneen vuoteen. Lähti siitä, että mies totesi, ettei hänelle se ole niin tärkeää. Itse olen hyvin pitkälti samoilla linjoilla. Emme ole pystyynkuolleita, keskustelemme kaikesta, olemme lähes 24/7 yhdessä ja elämme aktiivista elämää, käymme treffeillä ja ravintoloissa, harrastamme niin yhdessä kuin erikseen. Kumpikin pitää toista vetävänä ja huipputyyppinä. Minulle tärkeintä on että puoliso on kiinnostunut minusta ja ajatuksistani, viettää aikaa kanssani, on luotettava ja turvallinen. Ollaan menty läpi sairauksia, työttömyyttä, läheisten kuolemia ja vaikeita aikoja. Prioriteettini suhteessa ovat jossain aivan muualla kuin seksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on mun kyllä aina ollut vaikea tajuta sitä ettei halua olla rakastamansa ihmisen lähellä, kosketu
Tämä.
En ole koskaan ymmärtänyt tätä inhoa alapäätä kohtaan mikä näkyy haisevuuden alleviivaamisena. Suihku on keksitty. Kaiken maailman muutkin avut on keksitty.
Ei seksuaalinen haluttomuus liity hajuun (ajatukseen liasta) vaan ihan muihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos toiselle seksihalut lopullisesti katoaa, eikä enää ollenkaan harrasta seksiä, niin siinä kohtaa sen toisen osapuolen jolla haluja vielä on, pitää antaa mennä. Joko suhde päättyy tai sitten se toinen käy luvan kanssa jonkun muun kanssa harrastamassa seksiä. Näin yksinkertaista se on.
Toista ihmistä ei voi vasten haluaan "vangita" seksittömään suhteeseen.
Ei se ei ole lainkaan noin yksinkertaista silloin, kun kaksi ihmistä rakastaa toisiaan. Jos parisuhde rakentuu pelkästään sille, että on yhteistä seksiä, liitto lienee helppo purkaa, mutta jos kyse on vuosikymmenien pituisesta syvästä rakkaudesta, ei eroaminen ole mikään helppo asia. Myöskään liiton avaaminen ei ole helppoa silloin, kun toista rakastaa ja ajatus omasta rakkaasta toisen syleilyssä aiheuttaa pahaa mieltä.
Rakastava pari halee ratkaisut yhdessä ja keskustelee avoimesti siitä, miten fyysinen puoli suhteessa etenee iän mukanaan tuomien muutosten myötä. Ihmiset, jotka heittävät eropuheet kehiin noin vaan, eivät tiedä rakkaudesta yhtään mitään, eivätkä todennäköisesti vielä vanhenemisestakaan riittävästi.
Apua! Mulle tuli vaihdevuodet 45-vuotiaana. Halut katosi enkä tuntenut itseäni yhtään omaksi itsekseni. Laastari korjasi onneksi tilanteen nopeasti. Saa taas haluta omaa puolisoa. Seksi on parasta tässä iässä. Lapset pois kotoa, ei tarvitse miettiä ehkäisyä, varmuus itsestä ja puolisosta.
Ei ole pakko haluta, mutta onhan se vähän surullinen ajatus, että seksielämä loppuisi jo mahdollisesti puolivälissä elämänkaarta. Enkä ihmettele erotilastoja.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan 45v ja 50v eikä meillä ole ollut seksiä varmaan kymmeneen vuoteen. Lähti siitä, että mies totesi, ettei hänelle se ole niin tärkeää. Itse olen hyvin pitkälti samoilla linjoilla. Emme ole pystyynkuolleita, keskustelemme kaikesta, olemme lähes 24/7 yhdessä ja elämme aktiivista elämää, käymme treffeillä ja ravintoloissa, harrastamme niin yhdessä kuin erikseen. Kumpikin pitää toista vetävänä ja huipputyyppinä. Minulle tärkeintä on että puoliso on kiinnostunut minusta ja ajatuksistani, viettää aikaa kanssani, on luotettava ja turvallinen. Ollaan menty läpi sairauksia, työttömyyttä, läheisten kuolemia ja vaikeita aikoja. Prioriteettini suhteessa ovat jossain aivan muualla kuin seksissä.
Jos tuo teillä toimii, niin hyvä juttu teille. Useimmilla pareilla seksi kuitenkin kuuluu olennaisena osana siihen parisuhteeseen vielä +50 ikäisinä.
No on mun kyllä aina ollut vaikea tajuta sitä ettei halua olla rakastamansa ihmisen lähellä, kosketuksissa joko rakastellen tai halaillen?? Voisin silitellä kultaani 24/7!
Ei sillä ole mitään tekemistä lisääntymisen kanssa vaan rakkauden ja intohimon.
n64v