Miksi ihmeessä vaihdevuosissakin "pitää" olla vielä halukas?
Tiedättehän ne kaikki jutut "Seksi voi jatkua elämän loppuun asti", "Maija löysi seksuaalisuutensa vaihdevuosien jälkeen", "Miksi vaihdevuosi-ikäiset eivät hae apua seksiin", "Seksin ei tarvitse loppua vaihdevuosiin", "Vaihdevuosissa seksi on ihana mahdollisuus". Entä jos onkin tyytyväinen siihen, että seksi loppui eikä kaipaa sitä pätkääkään? Tuskin olen ainut. Sanotaan, että halukkaat vaihdevuosi-ikäiset naiset ovat tabu, mutta todellisuudessa heistä on mediassa jatkuvasti juttuja. Koskaan ei kirjoiteta naisista, jotka eivät seksiä enää kaipaakaan eivätkä ole kokeneet mitään "seksuaalista herätystä" neli- tai viisikymppisenä.
Kommentit (2165)
Vierailija kirjoitti:
Eli seksiin ei tule pakottaa, eikä seksittömyyteen tule pakottaa.
Näinkö on?
Miten seksittömyyteen voitaisiin pakottaa, kun jokaisella on oikeus erota ja lähteä suhteesta? Vapaudenriisto on tietenkin rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin heti paikalla eron jos mieheni vielä vanhoilla päivillä vaatisi minulta seksiä ja pakottaisi syömään hormoneja yms että kykenisin siihen.
Jo ajatus on ihan järkyttävä ja kaiken rakkauden ja avioliittolupauksen vastainen.Hyvä näin. Saako miehesi hakea seksiä muualta?
Sitä et kertonut.Yhä vaan; en saa seksiä _muualta_! Mistä sitä voi _hakea_! Maksullisiin en mene!
Oma valinta, joten älä ruikuta.
Miten niin oma? Jos vaimo päättää, ettei seksiä enää ole, ja täällä kerrotaan että sitä voi jostakin muualta _hakea_, haluan minä tietää että mistä! Mistä saan sitä seksiä?
Vierailija kirjoitti:
Oon 47v nainen. Miehellä loppui halut, ja meillä loppui sen vuoksi seksi. Sitten erottiin miehen toiveesta, eikä minua kiinnosta enää vähimmässäkään määrin yrittää miellyttää yhtään ketään. Voin kertoa mitkä asiat kiinnostaa nyt niin paljon etten malta odottaa päästäkseni tekemään niitä: kulttuuririennot, illalliset naispuolisten ystävien kanssa, kirjojen lukeminen, luova kirjoittaminen, koirien hoitaminen ja pitkät lenkit niiden kanssa, musiikin kuuntelu, liikunta, työ. Tuossa riittää sisältöä elämääni ja olen varsin onnellinen.
No minulla on halut tallella 44v miehenä ja onko se sinulta pois. Outo mies sinulla jos hän esti sinua tekemästä kaikkia noita asioita? Itse kyllä haluan miellyttää toista?
Vierailija kirjoitti:
Mäkin voisin jo pikkuhiljaa ajaa seksielämän alas eikä harmittaisi ollenkaan. N44v
Minulla taas olisi seksihalut lisääntyneet yli nelikymppisenä, mutta omaa miestä en enää halua.. Läheisyyttä ei enää ole ja nukumme eri huoneissakin miehen kuorsaamisen takia. Mies on myös lihonut eikä herätä enää halujani, seksi on väkinäinen suoritus. En olisi ikinä kuvitellut, että harkitsen eroa tämän takia. Mutta kyllä seksi ja muu läheisyys vaan on niin tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaahan tuo on, koska kaupallistetun nykyihmisen itsemyynti ja koko oleminen perustuu libidoon ja sen ympärillä (oman ja muiden) tempoiluun. Ja sitten, kauhea biologinen fakta iskee homo sapiensiin; elämän perusta katoaa! Libido heikkenee! Ei kiinnosta oma eikä muiden seksuaalisuus tai sen provosointi! Veden juontikin on nautinnollisempaa kuin aiemmin niin tärkeät alapäätouhut. Iskeekö masennus?
Kovin hyvin sanottu.
Hirvittää edes ajatella, kuinka paljon aikaa ja energiaa on TUHLANNUT miehiin ja seksiin liittyviin asioihin (ei siis itse siihen asiaan, vaan yleisesti ottaen). Kun ei se enää tässä iässä (40+) ole hottia, ei ollenkaan!
Kyllä ihminen huijaa itseään, jos väittää, että tuntee olonsa yhä yhtä kuumaksi (=lisääntymiskykyiseksi) ja halukkaaksi, kun lisääntymiskyky on hiipunut. Seksijuttujen aito rietas ydinkuumuus = hyvät lisääntymiskyvyt.
Mä näen sen yhtenä elämänvaiheena, joka ei palaa, vaikka miten haluaisi (EN halua). Olen niin iloinen ollessani vapaa miesten miellyttämishalusta, joka jotenkin hautasi persoonani alleen. Siis se oli ihan luontaista, eikä mitään sairalloista, mutta nyt olen vapaa ja voin olla taas "persoona" enkä mikään naaras-seksieläin.
Ihan kauheasti tulee tyhjää tilaa ajatuksiin ja tajuaa NIIN monia juttuja pelkiksi biologisen vietin aiheuttamiksi. Säälittäväähän se oli. Huh!
Olet siis ollut hukassa seksuaalisuutesi kanssa koko ikäsi. Helpottavaa varmasti ettei enää tarvitse olla kun ihan pätevä syy löytää itsensä.
Surullista että niin moni on harrastanut seksiä miesten iloksi.
Huoh. Ymmärsit aivan väärin, en ehkä ollut selkeä. Puhuin tyttöjen luontaisesta miellyttämishalusta ulkonäöllä (halu olla haluttu), en seksiteoista. Olet aika oudon hyökkäävä kyllä...! Omia ongelmia?
Olen "sensuellin naisellisen täyttymyksen" (hehheh) kokenut nainen, enkä KOSKAAN edes suutelisi toisen mieliksi tai ryhtyisi johonkin, mikä ei sytytä täysillä.
Mutta ajatusten ja muun käytöksen tasolla on nuorenanpana se luontainen miellyttämishalu (sis. kaikenlaisen meikkihömpötyksen, "mitä miehet pitävät nättinä?" jne.) lohkaissut liian suuren osan. Siis nyt jos joku sanoisi jotain esim. ulkonäöstä, antaisin takaisin, kun taas nuorena olisin surrut asiaa.
Esimerkiksi se, kehen ihastui nuorena, oli pääosin todella kliseistä kamaa. Nyt on vähemmän lisääntymiseläin ja enemmän ihminen. Se vietti on osa ihmiselämän kulkua, eikä mitään hukassa oloa.
Ja kiitos, mutta itseni olen jo löytänyt, en tarvitse enää niitä prosesseja! Katsos - ei sinulla ole syytä ylimielisyyteen.
Sivusta, mutta oletko varma että tuo tyttöjen miellyttämisenhalu on luontaista?
T. eräs, joka alkoi nauttia seksistä vasta kun oppi kyseenalaistamaan tuon miellyttämisentarpeen ja käsitteli kokemukset jotka ylenmääräistä miellyttämisenhalua aiheuttivat. Seksistä tuli sen jälkeen jotain aivan muuta kuin ennen, eikä halu seksiin ole loppunut vaihdevuosiin. Aiempi ulkonäköpaineiden täyttämä "seksi" ei toki voisi vähempää kiinnostaa.
No totta kai se on aivan luontaista useimmille nuorille naisille se ulkonäkökeskeisyys. Suuri ilon lähde myös. Se on kuin nuorten miesten päteminen urheilulla tms. Kuuluu yleensä nuoruuteen ja menee yleensä myös ohi. Biologiaa: viettelyä, parhaan parin houkuttelua ja pitämistä.
Ei siihen yleensä liity yhtään mitään kauheaa taustaa, että nuori nainen haluaa kovasti olla haluttava. Mutta toki se voi silti jälkikäteen tuntua liialliselta se ajankäyttö. Tuskin nyt kaikkia miehiäkään ilahduttaa se, miten paljon ovat nuorena miettineet jotain elimensä kokoa. Se on normaali vaihe, joka loppuu ja sitten tulee muuta "turhaa" mietittävää, kuten sairauksien ja kuoleman pelko.
Olen eri mieltä. Tai ehkä ennemmin ajattelen, että "luontaista" ulkonäkökeskeisyyttä on lietsottu ja kasvatettu niin että se on lähes traumatisoinut nykyiset ihmiset. Silloin luontainen kyky nauttia seksistä, sellaisena kuin on, häviää. Silloin ei tietenkään halua seksiä enää vanhempana, jos seksi on perustunut omille ulkonäköpaineille ja miellyttämisenhalulle. On aivan luonnollista että seksuaalinen halu loppuu kun ei enää täytä omia ulkonäkökriteereitään ja seksistä pitäisi löytää uusi taso.
Ei tuossa ole järkeä kyllä. Mistä päättelet, että keski-ikäisellä naisella on enää niitä samoja nuoruutensa ulkonäköpaineita? Niistähän kasvaa yleensä ulos.
Olen 100 % tyytyväisempi ulkonäkööni nyt "tätinä", mutta tasaisesti on vaan se into kuihtunut silti. Koska se on BIOLOGIAA. Pitäisikö vielä 80-vuotiaana olla intona? Missä iässä voi myöntää, että on OK ja järkeenkäypää, että kehoni ei enää pyri lisääntymään?
Siis miksi tämä luonnollinen asia on niin vaikea, ja seksistä pitäisi löytää joku "uusi taso"? Miksi, kun ytimessään seksiaktin viehätys on lisääntymismahdollisuus? Pitääkö kakkua syödä vielä pilaantuneenakin?
Miten tämä tosiasia voi olla niin vaikea uskoa, että ne naisen halut vaan yleensä kuihtuvat hedelmällisyyden vähetessä?
Haluaisin, että asenteet naisten ikääntymistä kohtaan olisivat luonnollisuuden kannalla enemmän.
Onhan seksi nyt muutakin kuin pelkkää biologiaa. Ihmisen seksuaalisuus muuttuu kyllä elämän aikana, yleensä vanhemmiten ainakin, mutta ei se välttämättä kuole pois missään vaiheessa.
Joillekin se halujen kuihtuminen on luonnollista, joillekin toisille niiden jatkuminen on luonnollista. Miksi ihmeessä tästäkin asiasta pitää tehdä vastakkainasettelu ja jonkinlainen "kilpailu"? Miksi haluat, että muiden pitäisi kokea samoin kuin sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinkö on?
Miten seksittömyyteen voitaisiin pakottaa, kun jokaisella on oikeus erota ja lähteä suhteesta? Vapaudenriisto on tietenkin rikos.
Tilastojen mukaan naiset lopettaa suhteen useimmin ja naiset pettää useimmin.
Saa olla tai saa olla olematta. Minä haluan olla mutta ei se aina ihan helppoa ole näin 54v ja luomuna...en voi käyttää Hormonikorvaushoitoa. Hyvää seksiä on kerran viikossa ja se riittää minulle. Mies innostuisi varmaan useamminkin. Mies on pari vuotta minua vanhempi. Olemme olleet yhdessä yli 30 vuotta. Onneksi molemmat tykkää tavisseksistä. En jaksa esittää mitään tai tunkea ihmehärveleitä joka rööriin vaan nauttia toisistamme. En myöskään jaksa lukea joita juttuja "väärin paneskeltu" ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin heti paikalla eron jos mieheni vielä vanhoilla päivillä vaatisi minulta seksiä ja pakottaisi syömään hormoneja yms että kykenisin siihen.
Jo ajatus on ihan järkyttävä ja kaiken rakkauden ja avioliittolupauksen vastainen.Hyvä näin. Saako miehesi hakea seksiä muualta?
Sitä et kertonut.Yhä vaan; en saa seksiä _muualta_! Mistä sitä voi _hakea_! Maksullisiin en mene!
Miten niin oma? Jos vaimo päättää, ettei seksiä enää ole, ja täällä kerrotaan että sitä voi jostakin muualta _hakea_, haluan minä tietää että mistä! Mistä saan sitä seksiä?
Vaihtamalla paranee. Jätät sen mahon frigidin rouvan niin ongelma on puolisi ratkennut.
Näyttää ikääntyvän naisen seksistä nauttiminen olevan kova pala palstalla.
Aika kova propaganda pihtaamisen puolesta.
Kyllä nyt pitään siskotoveruuden nimissä lopettaa seksi vähintään 45 vuotiaana. Poikkeuksena lesbous, joka kuulemma lisääntyy rajähdysmäisesti juuri tuossa samassa iässä.
Vaikuttaa vähän siltä, että palstaa trollaa naiset, jotka ei seksiä miehen kanssa ole koskaan kokeneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kaksi kättä. Käytä niitä.
Meillä se on ainakin niin, että jos vaimo lakkaisi antamasta (ei ole vielä lakannut, vaikka ollaan tässä jo 25 v oltu yhdessä), niin kyllä se meidän avioliitto olisi siinä. Molemmat tietää tämän ja seksiä on tiedossa myös tänäänkin.
Kuiva ja haluton. Oi tätä miesten onnea.
Vierailija kirjoitti:
Meillä se on ainakin niin, että jos vaimo lakkaisi antamasta (ei ole vielä lakannut, vaikka ollaan tässä jo 25 v oltu yhdessä), niin kyllä se meidän avioliitto olisi siinä. Molemmat tietää tämän ja seksiä on tiedossa myös tänäänkin.
Mun seksielämä olisi loppunut lyhyeen jos se olisi sitä että toinen antaa ja toinen ottaa. Onneksi mulla on mies joka haluaa että mullakin on hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kirjoitetaan naisista joille seksi on mielekästä ja tärkeää. Seksikammoisia ei tarvitse mediassa nostaa. Heidän tiedetään edustavan valtaväestöä. Me vaihdevuosi-ikäiset naiset, jotka nauttivat pitkistä ja rajuistakin seksiaktista, joudumme aina näiden aseksuaalien luomien ennakkoluulojen kärsijöiksi. Oli tosi vaikea löytää +50 ikäisenä sinkkuna uusi kumppani, kun lähtökohtaisesti miehillä on se käsitys ettei tämän ikäisen kanssa ole seksielämää. Onneksi löytyi ennakkoluuloton ikäiseni mies, joka on kaltaiseni tunteja rakastelusta nauttiva ihminen.
Kenellä oikeasti on aikaa paneskella tuntikausia? Ei minulla ainakaan. Hyvä, kun ehdin nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinkö on?
Tilastojen mukaan naiset lopettaa suhteen useimmin ja naiset pettää useimmin.
Parisuhteessahan voi pakottaa seksittömyyteen. Ainakin joksikin aikaa kunnes puutteessa oleva hakee seksiä kodin ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kaksi kättä. Käytä niitä.
Miehillä on myös kaksi jalkaa? Kokoukset joissa päätetään että kaikki miehet ovat paskoja, ei liene miehiä paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Sama. En minä tässä iässä kyllä ketään uuttakaan kassientyhjennykseen löytäisi, enkä todellakaan haaveile mistään neitsytprinsessasta, mutta periaatteellisesti en halua elää ihmisen kanssa jos ei ole seksiä. En mitään romanttista rakkautta ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kirjoitetaan naisista joille seksi on mielekästä ja tärkeää. Seksikammoisia ei tarvitse mediassa nostaa. Heidän tiedetään edustavan valtaväestöä. Me vaihdevuosi-ikäiset naiset, jotka nauttivat pitkistä ja rajuistakin seksiaktista, joudumme aina näiden aseksuaalien luomien ennakkoluulojen kärsijöiksi. Oli tosi vaikea löytää +50 ikäisenä sinkkuna uusi kumppani, kun lähtökohtaisesti miehillä on se käsitys ettei tämän ikäisen kanssa ole seksielämää. Onneksi löytyi ennakkoluuloton ikäiseni mies, joka on kaltaiseni tunteja rakastelusta nauttiva ihminen.
Kenellä oikeasti on aikaa paneskella tuntikausia? Ei minulla ainakaan. Hyvä, kun ehdin nukkumaan.
Kuka tuhlaa elämänsä turhuuteen? Tuoko raha onnea tai orgasmia?
Tämän keskustelun perusteella monelle on hyvin arka paikka, että libido voi laskea vaihdevuosi-iässä.
Väitetään, että eihän kukaan haluttomia mollaa ja saa olla haluton, mutta niin vain täälläkin on 47 sivua muistutettu, että kasvoista näkee ettet saa, olet varmaan aina harrastanut surkeaa seksiä, että energia ja elämänilo lähtee, pahoinpitelet henkisesti puolisoa, että olet vanha kurppa, että mies vaihtaa nuorempaan ja pettää ym.
Jännä miten tämä herättää näin suuria tunteita.