Miksi ihmeessä vaihdevuosissakin "pitää" olla vielä halukas?
Tiedättehän ne kaikki jutut "Seksi voi jatkua elämän loppuun asti", "Maija löysi seksuaalisuutensa vaihdevuosien jälkeen", "Miksi vaihdevuosi-ikäiset eivät hae apua seksiin", "Seksin ei tarvitse loppua vaihdevuosiin", "Vaihdevuosissa seksi on ihana mahdollisuus". Entä jos onkin tyytyväinen siihen, että seksi loppui eikä kaipaa sitä pätkääkään? Tuskin olen ainut. Sanotaan, että halukkaat vaihdevuosi-ikäiset naiset ovat tabu, mutta todellisuudessa heistä on mediassa jatkuvasti juttuja. Koskaan ei kirjoiteta naisista, jotka eivät seksiä enää kaipaakaan eivätkä ole kokeneet mitään "seksuaalista herätystä" neli- tai viisikymppisenä.
Kommentit (2165)
Vierailija kirjoitti:
Kaivoinpa esille vanhat päiväkirjani.
Vuosilta 68-70.
Kavereideni kanssa keskusteltiin seksistä.
Olin joukosta lähes ainoa, joka oikeasti halusi usein seksiä.
Monet sanoivat suostuvansa, ettei poikaystävä jättäisi.Nyt olemme n 70+ kaikki kaverukset.
Näkyy olevan niin, että nämä säälistä antavat eivät ole oikeasti koskaan halunneet seksiä ollenkaan ja me muutamat sitten haluamme edelleen sairauksista ja vaivoista huolimatta.
Olemme myös pysyneet yhdessä sen nuoruuden rakkauden kanssa n 50+ vuotta.
Suurinmosa meistä on vielä elossa, mutta nämä seksittömät valittaa tuntitolkulla vaivojaan aina tavatessamme. Huoh!
Taitaa olla niin, että haluttomat on haluttomia vähän asiassa kuin asiassa. Ei ne ainakaan kaiken perusteella kovin onnellisilta ja tyytyväisiltä vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Kauhee ketju 😭 Toivottavasti kuolen nuorena, en haluu elää ilman mun sexuaalisuutta! Mua ei edes ole olemassa ilman sitä!
Ei hätää. Tällä palstalla on ne pahimmat mammat, jotka pääosin vihaa miehiä. Ja ovat olleet vuosia avioliitossa miehen kanssa jota vihaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että elämässa on vihdoin vaihe, että ei ole tarvetta hinkua miesten perään. Nuorena naisena tuli liideltyä ihan tarpeeksi ja kunnolla uroksesta toiseen. Oli ihan paniikki, jos ei saanut. Nyt on mielenrauha ja elämässä on paljon muita mielenkiinnon kohteita. Aktiivisina aikoina oli rasittavaa se, jos piti näytellä kiihottunutta, vaikka oikeasti ei olisi ollutkaan. Yleensä se, että kaikki toimi miesten ehdoilla, teki hommasta tyksän. Joistakin kerroista jäi kuitenkin huippuhyvä kokemus. Kiva on kyllä katsella hyvännäköisiä miehiä edelleen.
Tämä vahvistaa kaiken mikä on aiemmin ketjussa tullut ilmi: haluttomat ovat marttyyreja.
Tuokin ulisee, että on teeskennellyt ja kaikki on tapahtunut miesten ehdolla. Wonder why... Jos et avaa sitä suutasi, ei kukaan voi tietää mitä ajattelet. Tuohonkin olisi ollut helppo ratkaisu, kun olisit vaan lopettanut feikkaamisen.
Taas yksi "miesten uhri". Ei mitään vastuuta itsellään.
Miehet tunnetusti vain odottaa, että nainen alkaa sängyssä esittää toiveita, ja toteuttavat näitä toiveita sitten oikein mielellään oman nautintonsakin kustannuksella 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin ap.
En kaipaa seksiä enää yhtään. En hyvää enkä huonoa. Kun menkat ja ovikset loppui, loppui halutkin ihan kokonaan. En ymmärrä miksi minun pitäisi väkisin tehdä hommaa, johon en tunne lainkaan halukkuutta?
Seksi oli kivaa silloin kun sitä halusi. Ei väkisin väännettynä.Koska se haluttomuus onvaijdevuosien aiheuttamaa.
Niin? Vaihdevuodet on normaali naisen elämään kuuluva asia. Ei sitä kuulu medikalisoida.
Kyllä sä haet avun moneen muuhunkin ihan normaaliin elämään kuuluvaan asiaan, jos ne aiheuttaa sulle haittaa. Ei se ole medikalisoimista vaan elämänhallintaa. Eri asia, jos naisen elämään kuuluisi väistämättä haluttomuus ja alavireisyys.
Haenko? Mistä tiedät, ettei haluttomuus ole juurikin se normaalitila tietyssä iässä?
Ja onhan se. Keho sen kertoo kun joustavuus, kimmoisuus ynnä kaikki muu katoaa.Menkkoihin koskaan hakenut apua? Synnytyskipuihin?
Saahan sitä valita seksittömyyden, koska kärsii haluttomuudesta, mutta ei se tee siitä normaalimpaa kuin asian hoidosta.
Ilmaiset asian jo lähtökohtaisesti väärin. Ei siitä haluttomuudesta KÄRSI.
Se tuntuu ihan tavalliselle. Ei se mitään kärsimystä ole. Kuten kuukautiskivut, endometrioosi, hammassärky tai joku muu särky.
Ei sitä edes huomaa normaalisti.
Lyödäänkö vetoa??
Mikäli sun kumppanisi ei ole aseksuaali tai muuten kyvytön hän kyllä kärsii!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään miksi erotilastot ovat niin korkeita.
Onneksi ymmärsin lähteä ajoissa pois seksittömästä liitosta ja löysin kiihkeän kumppanin.Mä en ihmettele yhtään. Mieheni voi kävellä vaikka tänä iltana pois tästä liitosta. Ymmärrän häntä, jos tekee sen ratkaisun. Mutta omasta mielestäni myös minä saan olla minä hiipuvan libidoni kanssa, enkä väkisin yrittää olla jotain muuta.
Oletko koittanut selvittää mistä hiipuva libido johtuu ja voisiko sen saada takaisin?
Miksi se pitäisi saada takaisin?
Jos asialle voidaan tehdä jotain, se varmasti lisäisi läheisyyttä aviomiehesi kanssa. Toki on ymmärrettävää, että kun haluja ei ole, seksiä ei harrasteta, mutta eikö ihanteellisessa tilanteessa kumpikin haluaisi seksiä? Nainen ei ole tietenkään mikään seksikone, mutta seksi on kyllä sen verran olennainen osa avioliittoa, että ainakin kannattaa yrittää korjata tilanne, jos mahdollista.
Ei. Ei naisen tarvitse enää 50+ ikäisenä syödä lääkkeitä sen takia, että mies saisi tyydytyksen. Jos mies ei sitä kestä, niin senkus lähtee kävelemään.
Nainen voi syödä hormoneja jos HÄN ITSE niin haluaa mutta jos ei halua, niin ei tarvitse eikä KENENKÄÄN pidä niitä myöskään tyrkyttää.Mä en kiitos vaan halua enää olla fyysisesti läheinen mieheni kanssa. En kaipaa sitä elämän aluetta tippaakaan. Nukumme eri huoneissa ja meillä on omia harrastuksia.
Miksi te olette vielä nsimidissa? Rahan takia? Hyi hitto, en koskaan voisi olla vsin maksettu piika
Olet siis mieluimmin vanhapiika : )
Ei vaan onnellisesti avioliitossa miehen kanssa ja läheisyyttä ja seksiä juuri sopivasti kaiken muun kivan lisäksi:)
Jos mun kumppanini lopettaa seksi kanssani, niin suuntaan toisiin pöytiin. Kaverisuhde ei kiinnosta sitten yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että elämässa on vihdoin vaihe, että ei ole tarvetta hinkua miesten perään. Nuorena naisena tuli liideltyä ihan tarpeeksi ja kunnolla uroksesta toiseen. Oli ihan paniikki, jos ei saanut. Nyt on mielenrauha ja elämässä on paljon muita mielenkiinnon kohteita. Aktiivisina aikoina oli rasittavaa se, jos piti näytellä kiihottunutta, vaikka oikeasti ei olisi ollutkaan. Yleensä se, että kaikki toimi miesten ehdoilla, teki hommasta tyksän. Joistakin kerroista jäi kuitenkin huippuhyvä kokemus. Kiva on kyllä katsella hyvännäköisiä miehiä edelleen.
Tämä vahvistaa kaiken mikä on aiemmin ketjussa tullut ilmi: haluttomat ovat marttyyreja.
Tuokin ulisee, että on teeskennellyt ja kaikki on tapahtunut miesten ehdolla. Wonder why... Jos et avaa sitä suutasi, ei kukaan voi tietää mitä ajattelet. Tuohonkin olisi ollut helppo ratkaisu, kun olisit vaan lopettanut feikkaamisen.
Miehet tunnetusti vain odottaa, että nainen alkaa sängyssä esittää toiveita, ja toteuttavat näitä toiveita sitten oikein mielellään oman nautintonsakin kustannuksella 🤭
Jepjep
Ei edelleenkään vastuuta mistään. Sen kun haukut ja arvostelet kaikki miehet oman saamattomuuden ja selkärangattomuuden perusteella. Ei se sinulle näytä onnea tuoneen.
P.s. jotkut ihmiset osaa keskustella asioista ja ratkaista ongelmat MOLEMPIA tyydyttävällä tavalla. Aina maailmassa ei ole joko/tai. Musta ja valkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu miehestä. Onneksi löytyy niitäkin, jotka haluavat tehdä hyvää naiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosilta 68-70.
Monet sanoivat suostuvansa, ettei poikaystävä jättäisi.Nyt olemme n 70+ kaikki kaverukset.
Näkyy olevan niin, että nämä säälistä antavat eivät ole oikeasti koskaan halunneet seksiä ollenkaan ja me muutamat sitten haluamme edelleen sairauksista ja vaivoista huolimatta.
Suurinmosa meistä on vielä elossa, mutta nämä seksittömät valittaa tuntitolkulla vaivojaan aina tavatessamme. Huoh!Kylläpä olet erinomainen yksilö kun kovasti tahdot seksiä vielä mummonakin, ja olet nuoresta saakka halunnut, hyvä sinä! Kaikki hyvä elämässäsi johtuu varmasti juurikin seksin harrastamisesta, ja noilla muilla luonnollisesti kaikki huono seksin puutteesta.
Tuotahan sinä hait, eikö vain?
No seksin haluaminen on myös asenne. Ja jos on positiivisella ja iloisella mielellä liikkeellä elämässä niin kyllä se elämä myös keskimäärin on mukavampaa kuin niillä jotka keskittyvät negatiiviseen ja omiin vaivoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan "liidellyt" enkä paneskellut tai panikoinut puutteessa ympäriinsä. Eikä monet muutkaan vaikka ovat seksuaalisesti hyvin aktiivisia ja nauttivat vielä iäkkäämpinä. Yksi tai muutama mahtava suhde riittää meille oikein hyvin. Käynyt tuuri kun on löytynyt sellainen kumppani joka on haluttava vielä vuosien jälkeenkin.
Mielenkiinnon kohteita on toki paljon muitakin kuin seksi mutta onhan se yksi parisuhteen mahtavimmista jutuista!
Vierailija kirjoitti:
Jos mun kumppanini lopettaa seksi kanssani, niin suuntaan toisiin pöytiin. Kaverisuhde ei kiinnosta sitten yhtään.
No se on silloin seksisuhde 👍
Vierailija kirjoitti:
Itseä lakkasi seksi kiinnostamasta jo parikymppisenä. Teininä vielä kiinnosti, sitten kyllästyin. Kyllästyn yleensäkin äkkiä asioihin ja kiinnostun kaikista uusista jutuista. Onneksi mielenkiintoisia asioita maailmassa riittää. Liekö korkea äo sitten tähän syynä. Mensan virallisen testin mukaan kuulun pariin älykkäimpään prosenttiin.
Oikeasti älykkäät ihmiset ei tuo älykkyyttään esille sinun tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaahan tuo on, koska kaupallistetun nykyihmisen itsemyynti ja koko oleminen perustuu libidoon ja sen ympärillä (oman ja muiden) tempoiluun. Ja sitten, kauhea biologinen fakta iskee homo sapiensiin; elämän perusta katoaa! Libido heikkenee! Ei kiinnosta oma eikä muiden seksuaalisuus tai sen provosointi! Veden juontikin on nautinnollisempaa kuin aiemmin niin tärkeät alapäätouhut. Iskeekö masennus?
Kovin hyvin sanottu.
Hirvittää edes ajatella, kuinka paljon aikaa ja energiaa on TUHLANNUT miehiin ja seksiin liittyviin asioihin (ei siis itse siihen asiaan, vaan yleisesti ottaen). Kun ei se enää tässä iässä (40+) ole hottia, ei ollenkaan!
Kyllä ihminen huijaa itseään, jos väittää, että tuntee olonsa yhä yhtä kuumaksi (=lisääntymiskykyiseksi) ja halukkaaksi, kun lisääntymiskyky on hiipunut. Seksijuttujen aito rietas ydinkuumuus = hyvät lisääntymiskyvyt.
Mä näen sen yhtenä elämänvaiheena, joka ei palaa, vaikka miten haluaisi (EN halua). Olen niin iloinen ollessani vapaa miesten miellyttämishalusta, joka jotenkin hautasi persoonani alleen. Siis se oli ihan luontaista, eikä mitään sairalloista, mutta nyt olen vapaa ja voin olla taas "persoona" enkä mikään naaras-seksieläin.
Ihan kauheasti tulee tyhjää tilaa ajatuksiin ja tajuaa NIIN monia juttuja pelkiksi biologisen vietin aiheuttamiksi. Säälittäväähän se oli. Huh!
Olet siis ollut hukassa seksuaalisuutesi kanssa koko ikäsi. Helpottavaa varmasti ettei enää tarvitse olla kun ihan pätevä syy löytää itsensä.
Surullista että niin moni on harrastanut seksiä miesten iloksi.
Huoh. Ymmärsit aivan väärin, en ehkä ollut selkeä. Puhuin tyttöjen luontaisesta miellyttämishalusta ulkonäöllä (halu olla haluttu), en seksiteoista. Olet aika oudon hyökkäävä kyllä...! Omia ongelmia?
Olen "sensuellin naisellisen täyttymyksen" (hehheh) kokenut nainen, enkä KOSKAAN edes suutelisi toisen mieliksi tai ryhtyisi johonkin, mikä ei sytytä täysillä.
Mutta ajatusten ja muun käytöksen tasolla on nuorenanpana se luontainen miellyttämishalu (sis. kaikenlaisen meikkihömpötyksen, "mitä miehet pitävät nättinä?" jne.) lohkaissut liian suuren osan. Siis nyt jos joku sanoisi jotain esim. ulkonäöstä, antaisin takaisin, kun taas nuorena olisin surrut asiaa.
Esimerkiksi se, kehen ihastui nuorena, oli pääosin todella kliseistä kamaa. Nyt on vähemmän lisääntymiseläin ja enemmän ihminen. Se vietti on osa ihmiselämän kulkua, eikä mitään hukassa oloa.
Ja kiitos, mutta itseni olen jo löytänyt, en tarvitse enää niitä prosesseja! Katsos - ei sinulla ole syytä ylimielisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, olisipa kuiva elämä ilman läheisyyttä ja seksiä! Meillä miehen kyvyt heikkenee lääkityksen takia ja itseä haluttaa (vähintään) viikoittain. En tiedä miten tulen selviämään ilman. Tähän ei vaikuttanut vaihdevuodet negatiivisesti, päinvastoin!
Mummo 63v
Läheisyys ja seksi ei meidän liitossa kulje käsi kädessä. Meillä riittää läheisyyttä vaikka seksiä ei olisikaan.
Monta kertaa saa kuulla ettei sitä läheisyyttäkään ole kun seksi loppuu. Vaimo juoksee pakoon jos mies yrittää halata - ettei vaan ala vongata!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosilta 68-70.
Suurinmosa meistä on vielä elossa, mutta nämä seksittömät valittaa tuntitolkulla vaivojaan aina tavatessamme. Huoh!Sulla on bipo, eikö niin?
Tuosta jankkaamisesta päätellen sinulla taitaa olla.
Avioliiton ja lasten jälkeen naiset unohtaa kuin mahtavaa seksi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu miehestä. Onneksi löytyy niitäkin, jotka haluavat tehdä hyvää naiselle.
Mutta tuohan ei antanut miehelle siihen edes mahdollisuutta. Hän valitsi teeskentelyn ja valehtelun sen sijaan, että olisi ollut avoin ja rehellinen. Hän valitsee myös syyttää miehiä omien ennakkoluuloihin perustuen siitä, miten itse VALITSI toimia. Valintahan se oli. Ei mitään "piti teeskennellä".
Jos tuolla ihmisellä olisi selkärankaa, hän myöntäisi asian ja ryhdistäytyisi kantamaan vastuuta. Mutta ei. Hän valitsee olla uhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaahan tuo on, koska kaupallistetun nykyihmisen itsemyynti ja koko oleminen perustuu libidoon ja sen ympärillä (oman ja muiden) tempoiluun. Ja sitten, kauhea biologinen fakta iskee homo sapiensiin; elämän perusta katoaa! Libido heikkenee! Ei kiinnosta oma eikä muiden seksuaalisuus tai sen provosointi! Veden juontikin on nautinnollisempaa kuin aiemmin niin tärkeät alapäätouhut. Iskeekö masennus?
Kovin hyvin sanottu.
Hirvittää edes ajatella, kuinka paljon aikaa ja energiaa on TUHLANNUT miehiin ja seksiin liittyviin asioihin (ei siis itse siihen asiaan, vaan yleisesti ottaen). Kun ei se enää tässä iässä (40+) ole hottia, ei ollenkaan!
Kyllä ihminen huijaa itseään, jos väittää, että tuntee olonsa yhä yhtä kuumaksi (=lisääntymiskykyiseksi) ja halukkaaksi, kun lisääntymiskyky on hiipunut. Seksijuttujen aito rietas ydinkuumuus = hyvät lisääntymiskyvyt.
Mä näen sen yhtenä elämänvaiheena, joka ei palaa, vaikka miten haluaisi (EN halua). Olen niin iloinen ollessani vapaa miesten miellyttämishalusta, joka jotenkin hautasi persoonani alleen. Siis se oli ihan luontaista, eikä mitään sairalloista, mutta nyt olen vapaa ja voin olla taas "persoona" enkä mikään naaras-seksieläin.
Ihan kauheasti tulee tyhjää tilaa ajatuksiin ja tajuaa NIIN monia juttuja pelkiksi biologisen vietin aiheuttamiksi. Säälittäväähän se oli. Huh!
Olet siis ollut hukassa seksuaalisuutesi kanssa koko ikäsi. Helpottavaa varmasti ettei enää tarvitse olla kun ihan pätevä syy löytää itsensä.
Surullista että niin moni on harrastanut seksiä miesten iloksi.
Huoh. Ymmärsit aivan väärin, en ehkä ollut selkeä. Puhuin tyttöjen luontaisesta miellyttämishalusta ulkonäöllä (halu olla haluttu), en seksiteoista. Olet aika oudon hyökkäävä kyllä...! Omia ongelmia?
Olen "sensuellin naisellisen täyttymyksen" (hehheh) kokenut nainen, enkä KOSKAAN edes suutelisi toisen mieliksi tai ryhtyisi johonkin, mikä ei sytytä täysillä.
Mutta ajatusten ja muun käytöksen tasolla on nuorenanpana se luontainen miellyttämishalu (sis. kaikenlaisen meikkihömpötyksen, "mitä miehet pitävät nättinä?" jne.) lohkaissut liian suuren osan. Siis nyt jos joku sanoisi jotain esim. ulkonäöstä, antaisin takaisin, kun taas nuorena olisin surrut asiaa.
Esimerkiksi se, kehen ihastui nuorena, oli pääosin todella kliseistä kamaa. Nyt on vähemmän lisääntymiseläin ja enemmän ihminen. Se vietti on osa ihmiselämän kulkua, eikä mitään hukassa oloa.
Ja kiitos, mutta itseni olen jo löytänyt, en tarvitse enää niitä prosesseja! Katsos - ei sinulla ole syytä ylimielisyyteen.
Sivusta, mutta oletko varma että tuo tyttöjen miellyttämisenhalu on luontaista?
T. eräs, joka alkoi nauttia seksistä vasta kun oppi kyseenalaistamaan tuon miellyttämisentarpeen ja käsitteli kokemukset jotka ylenmääräistä miellyttämisenhalua aiheuttivat. Seksistä tuli sen jälkeen jotain aivan muuta kuin ennen, eikä halu seksiin ole loppunut vaihdevuosiin. Aiempi ulkonäköpaineiden täyttämä "seksi" ei toki voisi vähempää kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jepjep
Ei edelleenkään vastuuta mistään. Sen kun haukut ja arvostelet kaikki miehet oman saamattomuuden ja selkärangattomuuden perusteella. Ei se sinulle näytä onnea tuoneen.
P.s. jotkut ihmiset osaa keskustella asioista ja ratkaista ongelmat MOLEMPIA tyydyttävällä tavalla. Aina maailmassa ei ole joko/tai. Musta ja valkoinen.
Jotkut osaa, mutta sinä et osaa. Yleistät kaikki haluttomat marttyyreiksi. Et kykene ottamaan vastuuta itsestäsi ja omasta tavastasi elää, ilman että tuomitset toisella tavalla eläjät selkärangattomiksi. Kommenttiesi perusteella vaikutat vihaiselta, kärkkäältä ja vaativalta ihmiseltä. Sen kun vihaat erilaisia, ja erilaisia valintoja tekeviä naisia pyrkiessäsi korostamaan omaa kuviteltua erinomaisuuttasi. Ei se näytä sinulle onnea tuoneen.
Kylläpä olet erinomainen yksilö kun kovasti tahdot seksiä vielä mummonakin, ja olet nuoresta saakka halunnut, hyvä sinä! Kaikki hyvä elämässäsi johtuu varmasti juurikin seksin harrastamisesta, ja noilla muilla luonnollisesti kaikki huono seksin puutteesta.
Tuotahan sinä hait, eikö vain?